آماده سازی هیالورونیداز

میزان رقیق سازی هیالورونیداز بستگی به مورد استفاده و سطح مورد نیاز برای درمان دارد و طیف وسیعی از 1 تا 10 میلی لیتر در عمل بالینی مشهود و مقالات منتشر شده است. در صورت نیاز به مقادیر کمتری هیالاز ، مقادیر رقت بیشتری برای مقادیر دقیق تر توصیه می شود. در صورت انسداد عروق یا در صورت نیاز به حجم زیادی از انحلال ، باید حجم کمتری استفاده شود تا غلظت بیشتری از هیالاز در منطقه کوچکتر فراهم شود.

باید دانست ویالهای هیالاز 1500 واحدی است . پس از انتخاب حجم رقیق کننده ، ابتدا 1 میلی لیتر رقیق کننده را به آمپول باز شده هیالاز اضافه کنید و با ریختن و بیرون کشیدن  چند باره آن، پودر را به طور کامل حل کنید. 1 میلی لیتر سالین را با Hyalase حل شده مخلوط کنید و این را به رقیق کننده باقیمانده اضافه کنید. برای اطمینان از ترکیبی از هیالاز در کل محلول ایجاد شده  را چند بار هم بزنید. محلول تهیه شده می تواند در یک سرنگ تهیه و در صورت لزوم تزریق شود. فرمول تعداد واحدهای تزریق شده را می توان در شکل زیر را مطالعه کنید:

آماده سازی هیالورونیداز

واحد هیالاز مورد نیاز در شرایط مختلف

در انسداد عروقی از فرمول زیر استفاده گردد:

آماده سازی هیالورونیداز

در شک قوی به انسداد عروقی استفاده از 450 تا 1500 واحد از هیالاز در اطراف محل تزریق هیالورونیک  استفاده میکنیم ماساژ داده  و پس از 4 دقیقه وضعییت را بررسی میکنیم و درصورت عدم حصول پاسخ درمانی تا 4 نوبت این تزریق را تکرار میکنیم. استفاده از گرم کننده موضعی مثل کیسه آب گرم و گشاد کننده عروقی مثل نیتروگلیسرین هم توصیه میشود

انسداد عروقی اغلب واکنشی فوری است. با این حال موارد بسیاری گزارش شده که علائم ایسکمی از چند ساعت یا حتی چند روز بعد شروع شده است. این ممکن است به دلیل تاخیر درپر شدن داخل عروقی باشد. گاهی انسداد در محل دوشاخه شدن یا شاخه های فرعی عروق بوده و با تاخیر، فیلر از یک نقطه جابجا شده و باعث انسداد شود. این انسداد می تواند باعث افزایش فشار شریانی و کاهش پرفیوژن بافت شود.

برای شناخت  علایم انسداد شریانیی 4P را فراموش نکنید. درد، رنگ پریدگی، بی حسی و فقدان نبض

1- PAIN

2- PALOR

3- PARASTESIA

4- PULSLESSNESS

برای سایر موارد

آماده سازی هیالورونیداز

برای موارد معمول قبل ازهرگونه کاری ابتدا بررسی و تست حساسیت انجام میدهیم . به این صورت که هیالاز را با 5تا 10 میلی لیتر نرمال سالین رقیق میکنیم و (محلول 150 واحد در میلی لیتر با ده سی سی نرمال سالین یا300 واحد در سی سی با 5 میلی لیترسالین )، 20 واحد از محلول را در جلوی بازو به صورت درون پوستی (INTRA DERMAL) تزریق میکنیم و یک پچ پوستی ایجاد میکنیم، 30 دقیقه منتظر مانده و تست را میخوانیم. اگر تاول ایجاد شد یا خارش ایجاد شد یا علایم آلرژیک دیگر مشاهده شد هیالاز قابل تزریق نیست

در غیر اینصورت هیالاز قابل تزریق است.

تصحیح فیلر اضافه تزریق شده

اینکه میزان واحد مورد نیاز در تصحیح ژل اضافه چیست رفرانسهای مختلف واحدهای متفاوتی را ذکر میکنند ولی میزان حجم ژل در منظقه ، وزن ملکولی ژل،  کراس لینک بودن وسایز پارتیکل ژل از موارد مهم در این زمینه است. همچنین سرعت برداشت ژل توسط هیالاز به میزان هیالاز تزریقی هم بستگی دارد یعنی با افزایش میزان واحد تزریقی سرعت برداشت هیالورونیک اسید تجمعی بیشتر است.

برای هر میلی لیتر از ژل تزریقی در شرایط معمول از 20 تا 300 واحد هیالاز میتوان استفاده کرد . یعنی با واحد بالاتر ظرف 48 ساعت و با دوز پایینتر یک تا دو هفته یک سی سی از ژل را میتوان برداشت.

 

نظر اجماع در اینمورد می گوید پنج واحد هیالورونیداز برای تجزیه 0.1 میلی لیتر از ژل با وزن ملکولی 20 مورد نیاز است ، اگرچه کاملاً محدوده ای وجود دارد. در یک مثال ، Woodward و همکارانش 30 واحد را برای حل کردن 0.1 میلی لیتر توصیه می کنند. یک مطالعه دیگر تفاوت آماری بین استفاده از 20 یا 40 واحد هیالورونیداز در کاهش 0.2 میلی لیتر  در پرکننده های مختلف نشان نداد.

همیشه در حین و بعد از تزریق محل ماساژ داده شود و نکته مهم اینکه با استفاده از سوزن ریز و بلند سعی به پخش کردن هیالاز گردد چندین تزریق انجام شود تا نتیجه قابل قبول حاصل شود

نتایج درمانی نیاز است بعد 48 ساعت  ارزیابی شود و ممکن است در فواصل 48 ساعت یا بیشتر تکرار شود. میزان درمان بیشتر به علائم ، خطرات در مقابل مزایا ، عوارض جانبی درمان و رضایت بیمار و پزشک بستگی دارد.

آماده سازی هیالورونیداز

موارد مهم قبل از تزریق

سابقه واکنش آلرژیک به گوسفند یا زنبورهای زنبور عسل نشان دهنده افزایش خطر واکنش آلرژیک به هیالورونیداز است و باید به عنوان یک منع مصرف نسبی در نظر گرفته شود ، زیرا زهر حشرات نیش آور ممکن است حاوی هیالورونیداز باشد و این مکانیسم ممکن است منبع حساسیت در افراد مبتلا باشد. مگر اینکه سابقه پزشکی قبلی در مورد واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی به هیالورونیداز یا نیش حشرات وجود نداشته باشد ، تاریخ قبلی آلرژی برای استفاده هیالورونیداز بی ارتباط نیست و پس از برسی این موارد و برسی داروهای مصرفی که در قسمت تداخلات دارویی آمده است  و منفی بودن آنها می توان با خیال راحت  تزریق را پس از تست منفی انجام داد.

مراقبت های بعد از تزریق

حتما تا یکساعت بیمار در مطب بعد از تزریق حضور داشته باشد چون ممکن است عوارض حساسیت تاخیری حتی با وجود تست حساسیت فوری ایجاد گردد . علایم حساسیت تاخیری ممکن است تا 48 ساعت بعد هم دیده نشود ولی خطر عمده آن در 1 ساعت اول است.

ممکن است ادم و کبودی بعد از تزریق هیالاز  دیده شود که در صورت مختصر بودن نیازی به اقدام خاصی نیست.

آماده سازی هیالورونیداز

ذخیره سازی و استفاده مجدد از هیالاز

توصیه می شود هیالورونیداز در دمای خنک (2-8 درجه سانتیگراد ، 35-46 درجه فارنهایت) نگهداری شود تا کیفیت محصول در مدت زمان طولانی حفظ شود. اگر در دمای اتاق (25 درجه سانتیگراد ، 77 درجه فارنهایت) ذخیره شود ، ثبات فقط 12 ماه تضمین می شود. پس از باز شدن آمپول ، باید بلافاصله از هیالورونیداز استفاده شود و هرگونه محتوای استفاده نشده از آن دور ریخته شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید