آیا حساسیت و آلرژی غذایی باعث ریزش مو میشود؟

آیا حساسیت و آلرژی غذایی باعث ریزش مو میشود؟

آلرژی های غذایی به خودی خود باعث ریزش مو نمی شوند ، اما در برخی از افراد مبتلا به آلرژی غذایی (به ویژه در افرادی که دارای آلرژی های غذایی متعدد هستند) ، می تواند باعث کمبودهای تغذیه ای شوند که ممکن است به کم پشت شدن مو کمک کند.

افرادی که آلرژی غذایی دارند استعداد بیشتری برای ابتلا به ریزش موی سکه ای، آلوپسی آره آتا دارند که یک بیماری خود ایمنی است که با لکه های کچلی تکه ای مشخص می شود.

چگونه آلرژی های غذایی و ریزش مو به هم ارتباط دارند

آلرژی های غذایی ممکن است در مواردی که افراد دچار کمبود تغذیه ای می شوند یا در مواردی که به یک بیماری خود ایمنی مرتبط مبتلا می شوند ، با ریزش مو ارتباط داشته باشند.

کمبود تغذیه ای ناشی از آلرژی به مواد غذایی

اگر از برخی غذاها اجتناب کنید زیرا به آنها حساسیت دارید ، ممکن است دچار کمبودهای غذایی شوید که باعث نازک شدن موهای شما می شود.


اجتناب از غذاها بدلیل آلرژی ممکن است منجر به کمبود تغذیه ای شود

کمبود ویتامین D ، سلنیوم ، آهن ، نیاسین ، روی ، چربی یا پروتئین می تواند باعث ریزش مو شود.

به عنوان مثال ، شیر غالباً با ویتامین D غنی می شود ، بنابراین در صورت داشتن آلرژی به لبنیات می توانید دچار کمبود D شوید.

اگر آلرژی غذایی دارید ، با مصرف مکمل های بیش از حد جبران نکنید: مصرف بیش از حد برخی از مواد مغذی باعث مشکلات سلامتی می شود و حتی ممکن است منجر به ریزش مو شود.

به عنوان مثال ، مقدار بیش از حد ویتامین A یا سلنیوم ممکن است با ریزش مو همراه باشد.

با پزشک خود در مورد نحوه استفاده ایمن و موثر از مکمل های تغذیه ای برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی صحبت کنید.

پاسخ ایمنی بدن و ریزش مو ناشی از حساسیت

بیماری خود ایمنی شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت خود حمله می کند. آلرژی های غذایی بیماری های خود ایمنی نیستند ، اما هر دو با واکنش ایمنی بیش فعال مشخص می شوند و دارای نشانگرهای همپوشانی ژنتیکی هستند .

تحقیقات نشان می دهد که آلرژی های غذایی ممکن است در واقع باعث بروز بیماری های خود ایمنی در افرادی شوند که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا هستند.

یک مطالعه در سال 2019 که در مجله آلرژی و ایمنی شناسی بالینی منتشر شد ، پیوندی بین آلرژی گردو و بیماری خودایمنی پمفیگوس ولگاریس ، یک بیماری تاولناک دردناک پوستی دارد.

آلوپسی آره آتا و ریزش مو ناشی از حساسیت غذایی

بیماری خود ایمنی آلوپسی آره آتا نیز ممکن است توسط آلرژی و حساسیت غذایی ایجاد شود، در این شرایط ، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و باعث التهاب می شود که منجر به ایجاد لکه های گرد ریزش مو روی پوست سر و بدن می شود.

مطالعه ای که در سال 2018 در زمینه آلرژی و آسم منتشر شد نشان داد افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا در معرض خطر آلرژی غذایی سه برابر بیشتر از حد نرمال هستند .

با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا حساسیت غذایی باعث بیماری خود ایمنی می شود یا اینکه این دو بیماری به سادگی با هم ارتباط دارند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک غالباً با حساسیت غذایی اشتباه گرفته می شود زیرا علائم مشابهی در این دو وجود دارد از جمله ناراحتی معده و بثورات پوستی که با خوردن گلوتن ایجاد می شوند.

برخلاف آلرژی غذایی ، بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که با ریزش مو مرتبط است.

گاهی اوقات ، افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند ، به دلیل سو جذب ویتامین های و مواد مغذی مورد نیاز مو دچار کمبودهای غذایی می شوند.

علاوه بر این ، مشکلات مکرر دستگاه گوارش می تواند افراد مبتلا به بیماری سلیاک را به اجتناب از خوردن غذاهایی که باعث ناراحتی معده می شوند یا به طور کلی مصرف غذا را کاهش دهد.

افرادی که به بیماری خود ایمنی مانند سلیاک مبتلا هستند ، در معرض خطر ابتلا به بیش از یک بیماری خود ایمنی از جمله آلوپسی آره آتا هستند.

اشخاصی هم ممکن است هم به بیماری سلیاک و هم حساسیت غذایی مبتلا باشند ، ترکیبی که خطر ریزش مو را بیشتر می کند.

کنترل آلرژی و رسیدگی به ریزش مو

ریزش 60 تا 100 تار مو در روز امری طبیعی است و ممکن است اکثر افراد حتی این میزان ریزش را متوجه نشوند. با این حال ، هنگامی که ریزش مو غیر منتظره است یا به سرعت اتفاق می افتد ، توصیه می شود وضعیت شما توسط پزشک پوست و مو ارزیابی شوید.

خطر ریزش مو در نتیجه آلرژی های غذایی نسبتاً کم است. یک مکمل مولتی ویتامین مناسب برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای توصیه میشود ، اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.


کنترل حساسیت غذایی و رسیدگی به ریزش مو

اگر کم پشت شدن مو ادامه یابد ، ممکن است حساسیت ژنتیکی اساسی منجر به ریزش مو وجود داشته باشد.

درمان های مجاز پزشکی برای ریزش مو می تواند به ثبات ریزش و تحریک رشد مجدد مو کمک کند ، اما شما باید یک تشخیص شخصی انجام دهید و بفهمید کدام دوره برای شما مفید است.

رابطه بین آلرژی های غذایی و ریزش مو ممکن است وجود داشته باشد اما بسیار کم و بیش از حد احتمالاً یک ارتباط غیرمستقیم است.

اگر آلرژی غذایی شما تحت کنترل است اما موهای شما همچنان در حال ریزش است، باید در فکر مشاوره با یک متخصص ریزش مو باشید تا بفهمید چگونه نازک شدن تارهای مو یا ریزش شدید مو را کنترل می کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید