آیا حمام کردن موجب ریزش مو می شود؟

ریزش مو همیشه یکی از رایج ترین نگرانی های افراد بوده است که بر آن وسواس زیادی دارند. شاید برای شما نیز پیش آمده است که هنگام دوش گرفتن شاهد ریزش بیش از حد مو بوده اید که به شکلی شدید و زیاد همراه با شستشوی سر می ریزند و این باعث نگرانی و ترس شما شده باشد.

 آیا حمام کردن موجب ریزش مو می شود؟

این عامل ممکن است که دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه بحث قصد داریم به آن بپردازیم. شاید برای شما سوال شده است که ریزش چند تار مو حین دوش گرفتن طبیعی و نرمال است و برای شما جای نگرانی دارد ؟ یا چرا حین استحمام بیشتر از هر زمان دیگری شاهد ریزش تارهای موی سر خود هستید؟

ما در ادامه این مقاله شما را با دلایل این عارضه آشنا خواهیم کرد که جواب سوالات خود را پیدا کرده و نگرانی شما کاهش پیدا کند و به طور موثر با این موضوع مقابله کنید.

محصول مناسب
شامپو ضد ریزش مو فولیکا

شامپو ضد ریزش مو فولیکا

یکی‌از شامپوهایی که تقویت‌کننده بسیار قوی‌است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند، شامپو تقویت‌کننده و ضد‌ریزش مو فولیکا حجم 200 میلی‌لیتر است. این‌شامپو مخصوص موهای آسیب‌دیده و نازک است و برای آقایان و بانوان مناسب خواهد‌ بود.

آیا ریزش مو حین استحمام طبیعی است؟

ریزش مو و مشاهده آن ها که از سر شما پایین می ریزند  در حین استحمام تا حد زیادی موضوعی نرمال و طبیعی است. اما در اینجا نکته ای که اهمیت دارد؛ این است که ریزش این موها چه اندازه باید باشد؟

متخصصان پوست و مو معتقد هستند که میزان طبیعی ریزش مو به دلیل چرخه رشد و استراحت که موهای سر از آن تبعیت می کنند؛ متناسب با افراد حدود 50 تا 100 تار مو در روز است. به طوری که هنگامی که به موهای خود شامپو می زنید و موهای شما کفی می شوند؛ شاهد ریزش آن ها هستید.

در اینجا باید توجه داشته باشید که در صورتی که ریزش تارهای موی شما شدیدتر از آن بود باید به یک متخصص مراجعه کنید تا دلیل آن را برای شما مشخص کند. با این حال در ادامه به بررسی چند نکته در این مورد خواهیم پرداخت.

البته باید دقت کنید که دلایل ریزش زیاد موهای سر حین استحمام ممکن است که از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و حتی دلیلی زیربنایی و اساسی داشته باشد که نیازمند دریافت کمک از یک متخصص است. با این حال از جمله دلایل ریزش مو هنگام دوش گرفتن باید به موارد زیر اشاره شود:

ضخامت و بلندی مو

افرادی که موهای ضخیم و خیلی بلندی دارند؛ به خصوص خانم ها که بیشتر از آقایان این نوع مو را دارند؛ ممکن است که حتی بین 150 تا 200 تار مو در هر شستشو و استحمام از دست بدهند. بنابراین یکی از دلایلی که موهای افراد ممکن است که در حمام بیشتر بریزد؛ این است که موهای ضخیم، متراکم و بلندی داشته باشند.

 آیا حمام کردن موجب ریزش مو می شود؟

البته اگر هر روز به شستشوی موهای خود اقدام نکنند شاهد این ریزش نخواهند بود و کمتر از آن موی خود را از دست خواهند داد. البته این افراد هنگامی که بخواهند که هفته ای یک یا دو بار نیز به شستشوی موهای خود اقدام کنند بدلیل تراکم، روی هم افتادگی و همچنین چسبندگی موهای خود بر یکدیگر ممکن است که مجدد شاهد ریزش این تعداد از تارهای موی خود باشند.

به همین دلیل بهتر است که موهای خود را 3 بار در هفته با شامپوی مناسب بشویند که نه تنها بین شستشوی آن ها فاصله نیافتد بلکه شاهد ریزش زیاد آن نباشند و به سلامت موهای خود بیشتر کمک کنند.

استفاده از شامپوی نامناسب

یکی از عواملی که بر میزان ریزش مو در حمام تاثیر بسیار زیادی دارد، مدل شامپویی است که جهت شستشوی موها از آن استفاده می شود. استفاده از شامپوهایی که با مو سازگاری ندارد باعث می شود که شما شاهد ریزش بیشتر موهای خود در حمام باشید و تنها با تعویض شامپوی خود میتوانید این مشکل را حل کنید.

 آیا حمام کردن موجب ریزش مو می شود؟

در بازار شامپوهای مختلف در انواع گوناگون و مخصوص ساختار موهای افراد متفاوت وجود دارند. اگر موهای چربی دارید؛ بهتر است که از شامپوهایی استفاده کنید که مخصوص موهای چرب ساخته و تهیه شده اند. یا اگر موهای خشک و آسیب دیده ای دارید نیز باید از شامپویی مخصوص موهای خشک استفاده کنید. توجه به این نکته ممکن است که ریزش موی شدید را هنگام شستشو از بین برده و نگرانی شما را برطرف کند.

حتی برخی متخصصان اعتقاد دارند که استفاده طولانی مدت از یک شامپوی خاص و نامرغوب ممکن است که پس از مدتی باعث آسیب دیدگی و ریزش موها شود. به همین دلیل اهمیت دارد که از بهترین شامپوی مناسب برای موی خود بهره ببرید و پس از مشورت با یک متخصص نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

استفاده از آب داغ حین شستشو

یکی دیگر از دلایلی که منجر به ریزش مو حین دوش گرفتن می شود؛ استفاده زیاد و طولانی مدت از آب گرم در شستشوی موها است. حرارت و گرمی موجب نازکی موهای سر و به تبع آن ریزش تارهای مو می شود.

بسیاری افراد هستند که عادت دارند که جهت شستشوی بدن تمام مدت از آب داغ استفاده کنند و علاوه بر آن، جهت شستشوی موهای خود نیز از همان آب داغ استفاده کنند. همانطور که گفته شد؛ یکی دیگر از عوامل ریزش موی سر استفاده زیاد از آب داغ و گرم است.

همانطور هم که می دانید، قرارگیری زیاد در معرض نور شدید خورشید نیز به دلیل حرارت بالایی که بر پوست سر ایجاد می کند، احتمال آسیب دیدگی و ریزش تارهای موی شما را افزایش خواهد داد. همان اتفاقی که آب خیلی گرم بر موهای شما ایجاد خواهد کرد.

از این رو بهتر است که حین شستشوی موهای خود در حمام از آب ولرم مایل به سرد استفاده کنید که علاوه بر ایجاد رطوبت کافی در موها، باعث خنکی کاسه سر و بهبود سلامت موهای خود شوید. به این نحو دیگر شاهد ریزش شدید موهای خود حین دوش گرفتن نخواهید بود.

آلودگی آب مورد استفاده

یکی از عوامل مهم در سلامت موهای سر و کاهش ریزش آن استفاده از آب تمیز و بدون آلودگی است. استفاده از آب شور و آلوده از جمله عوامل مهمی به شمار می رود که باعث ریزش بیشتر موهای سر می شود و لازم است که به این مورد توجه داشته باشید.

 آیا حمام کردن موجب ریزش مو می شود؟

ممکن است که سیستم لوله کشی ساختمان شما دچار مشکل باشد یا در کل به آب تمیز دسترسی نداشته باشید. در این صورت، هنگام دوش گرفتن امکان دارد که بیشتر شاهد ریزش موی خود باشید که این عامل با بهبود آب حمام شما قابل حل خواهد بود.

شوری، کثیفی و آلودگی آب باعث آسیب دیدگی موهای شما و حتی ریزش آن در بیرون از حمام نیز خواهد شد. به همین منظور در اولین فرصت نسبت به بهبود شرایط آب شستشوی موهای خود اقدام کنید. همچنین برخی پزشکان معتقدند کلر آب نیز میتواند از عوامل تاثیر گدار در ریزش موهایمان باشد و غلظت بیش از حد کلر به موها آسیب میرساند.

سخن آخر

اگر حین شستشوی موهای خود در حمام شاهد ریزش موی شدید هستید؛ لازم است که به موارد مختلفی توجه کرده و آن ها را رعایت کنید. از این عوامل باید به مواردی مانند ضخامت و بلندی موها، استفاده از شامپوهای نا مرغوب و غیر همخوان با موها، استفاده از آب داغ و گرم حین شستشوی موها و شستشوی موها با آب آلوده، کثیف و شور اشاره کرد.

ریزش مو در حمام تا حد زیادی نرمال است؛ اما اگر ریزش تارهای موی شما بسیار شدید باشد؛ باید به موارد یاد شده در این مقاله توجه کنید. در نهایت اگر همچنان ریزش شدید موهای شما ادامه داشت؛ ضرورت دارد که با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

Source: www.health.clevelandclinic.org

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید