آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

نازکی موهای سر  یکی از دغدغه ها و نگرانی های بسیاری از خانم ها و آقایان میباشد. همه افراد می خواهند که موهایی محکم، مقاوم و پرپشت داشته باشند. نازک شدن تار مو برای بسیاری افراد باعث کاهش اعتماد به نفس، خجالتی شدن و احساس ناراحتی از قرارگیری در موقعیت های اجتماعی شود.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

عوامل زیادی در نازک شدن تار مو در افراد دخیل هستند و این عوامل در همه افراد یکسان نبوده، در هر فرد با فرد دیگر متفاوت میباشد. شناسایی این عوامل شرایطی را برای افراد به وجود می آورد که افراد میتوانند با اقدامات پیشگیرانه و در پیش گرفتن راهبردهایی مناسب به مقابله با این عارضه بپردازند.

در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل نازک شدن تار مو آشنا کنیم و امید داریم با مطالعه این مقاله فرصتی به دست آورید که به نازکی موهای خود پایان داده و دوباره زیبایی و جذابیت را در چهره خود تجربه کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تغذیه نامناسب

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل در بهره مندی از بدنی متناسب و جذاب، تغذیه مناسب است. این ضرب المثل کاملا درست است که شما همان چیزی هستید که می خورید. چرا که مصرف غذاهای مضر مانند فست فودها، غذاهای فرآوری شده، غذاهای پرچرب و ادویه های خیلی زیاد از جمله عواملی هستند که باعث بروز آسیب در موهای شما  میشود. از طرف دیگر اگر به بدن خود به مقدار کافی منابع از مواد معدنی، آهن، پروتئین ها و ویتامین های مناسب برسانید و از انواع سبزی و گیاهان، گوشت های مغذی و دانه های مناسب استفاده کنید؛ سلامت موهای خود را افزایش داده و به زیبایی و قدرت هر چه بیشتر آن ها کمک خواهید کرد. البته تغذیه نامناسب تنها عاملی نیست که باعث نازک شدن تار مو میشود؛ بنابراین در ادامه مطلب دلایل دیگری را برای این امر ارائه می دهیم.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

تیروئید

ممکن است که غده تیروئید شما میزان مناسبی از هورمون تیروئید در بدن تولید نکند. به طوری که به عارضه تیروئید کم کار دچار شوید. تیروئید نقش مهمی در حفظ عملکرد بدن افراد به عهده دارد که سوخت و ساز بدن، ضربان قلب، عروق و حتی رشد موهای سر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

این دسته از افراد که تیروئید کم کار دارند؛ بیشتر ممکن است که متوجه ریزش موهای خود در حمام یا پس از شانه کردن آن شوند. موهای خشک و آسیب دیده، کمبود انرژی، افزایش وزن شدید و ناگهانی و خلق پایین یا افسردگی از علائم تیروئید کم کار هستند.

آسیب های حرارتی

اگر به میزان زیاد و بدون کنترل از وسایلی مانند سشوار، اتوی مو و انواع فرکننده و صاف کننده که حرارت زیادی را به ریشه و ساقه مو وارد می کنند استفاده می کنید ممکن است که به موهای خود صدمه وارد کرده و باعث نازکی آن ها شوید. زیرا در دمای بالا کوتیکول مو ممکن است آسیب ببیند.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

بهترین راه این است که از این وسایل به میزان لازم و با دستورالعمل های مناسب استفاده کنید که باعث نازک شدن تار مو نشود.

خشکی موها

افرادی که موهای به شدت خشکی دارند؛ باید بدانند که موهایشان شکننده و نازک  بوده ممکن است ریزش هم پیدا کنند. این عارضه تحت تاثیر عواملی همچون آب و هوای خیلی خشک، کمبود رطوبت هوا و بدن و گرمای بیش از اندازه اتفاق می افتد. استفاده از آب داغ حین شستشوی مو و مصرف شامپوهای نامناسب ممکن است که این عارضه را شدت بخشد.

استفاده از مواد شیمیایی و فیکس کننده ها

استفاده از رنگ های مختلف مو، چسب  و تافت مو به میزان زیاد و در زمان طولانی ممکن است که یکی از عوامل اصلی در ایجاد آسیب در موها و نازک شدن تار مو باشد. لازم است که در این مورد نهایت دقت را اعمال کنید و در استفاده از آن ها زیاده روی به خرج ندهید.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

شستشوی زیاد موهای سر

شستشوی زیاد موهای سر به عنوان مثال بیش از یک بار در روز برای افرادی که به طور طبیعی پوست چربی دارند؛ ممکن است که مضر باشد و به نازک شدن تار مو منجر شود. این افراد به دلیل وجود چربی سبوم و چرب شدن مداوم موها شاید وسوسه شوند که موهای خود را به طور مرتب شستشو دهند.

اما باید توجه داشته باشند که در این امر زیاده روی نکنند. همچنین افرادی که موهای خیلی خشکی دارند؛ ممکن است که تنها به شستشوی هفتگی با شامپو نیاز داشته باشند.

خشک کردن نادرست با حوله

یکی از حرکات طبیعی که هر فردی پس از استحمام یا شستشوی موهای خود انجام می دهد؛ مالش و ماساژ موها با حوله است. این عامل ممکن است که به موهای خیس و حساس آسیب برساند. بهترین راه این است که از یک حوله جاذب رطوبت برای موها استفاده کنند یا اینکه موهای سر را به مدت چند دقیقه به منظور جذب آب اضافی با حوله سر پوشش دهند.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

ماساژ شدید و محکم موها پس از استحمام با حوله باعث بروز آسیب جدی در موها می شود. بنابراین بهتر است که این عادت را کنار بگذارید.

بستن مو

خیلی از افراد جهت  اینکه موهای آن ها به روی صورت نریزد؛ موهای خود را خیلی محکم می بندند. افرادی که موهای خود را خیلی سفت با کش می بندند، باعث نازک شدن تار مو و آسیب به آن ها می شوند. بنابراین سعی کنید که کش مو، موهای شما را دچار کشیدگی نکند.

استرس

مطالعات مختلف و معتبر نشان داده اند که بین ریزش مو و استرس رابطه قوی برقرار است. با این وجود استرس این قابلیت را نیز دارد که باعث نازک شدن تار مو بشود. تلوژن افلوویوم در واقع میتواند ریزش موی ناشی از انواع استرس باشد که باعث نازکی و شکنندگی موها خواهد شد. در این نوع از استرس فولیکولهای مو غیر فعال می شوند. به همین منظور موها در وسط سیکل رشد ممکن است که ریزش پیدا کنند یا ضعیف شوند. از این رو افرادی که شغل های پراسترسی دارند یا در زندگی خود با استرس زیادی درگیر هستند نیز ممکن است که در صورت عدم مقابله صحیح با استرس به این عارضه دچار شوند.

 

 عدم اصلاح و رسیدگی به موها

افرادی که موهای خود را کوتاه نمی کنند و به آن رسیدگی نمی کنند؛ باعث می شوند که رفته رفته مو خوره هایی در آن ایجاد شود که این موخوره ها با اثرگذاری بر کوتیکول منجر به شکستگی، نازکی و ضعف مو می شود. بهتر است  که هر 8 هفته موهای خود را اصلاح کرده و موهای قدیمی را کوتاه کنید.

عوامل ارثی

اگر در خانواده خود افرادی دارید که با افزایش سن موهای سر آن ها ضعیف و نازک شده است؛ شاید یکی از عواملی که به ظریفی و نازکی موهای شما می انجامد؛ ژنتیک باشد. متاسفانه این عامل با درصد بالایی غیر قابل اجتناب است و جهت بهبود وضعیت و درمان باید به مشورت با یک پزشک بپردازید.

آیا علت های نازک شدن تارهای مو را می دانید؟

سخن آخر

نازک شدن تار مو یکی از عواملی است که به ریزش مو و طاسی می انجامد. بسیاری از افراد ممکن است که بخاطر موهای نازک خود خجالت زده بشوند و با وجود آن از موهای خود رضایت کامل نداشته باشند. اینکه این افراد با مطالعه موارد ذکر شده دلیل نازک شدن تار مو را در سر خود شناسایی کنند که پس از آن امکان مقابله موثر با منبع آن را داشته باشند؛ اهمیت بسیار زیادی دارد.

ما در این مقاله به علل نازک شدن تار مو در افراد مختلف پرداختیم و با ذکر آن ها شما را با انواع دلایل این عارضه آشنا کردیم. به طوری که از جمله علل این مشکل به موارد ارثی و ژنتیکی، محکم بستن مو، عدم رسیدگی به موها، خشکی موها و غیره اشاره کردیم.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.health.harvard.edu

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید