از درمان های ریزش مو چه می دانید؟

درمان های ریزش مو در دو دسته درمان های تهاجمی و درمان های غیر تهاجمی در اختیار افراد قرار می گیرند و هر کدام از  این روش ها دامنه بسیار متنوعی از گزینه های درمانی را در اختیار افراد قرار می دهند.

جراحی های کاشت مو در اکثر موارد به مردان توصیه می شوند و درمان های تهاجمی پیشنهادی برای بانوان به مراتب محدود تر از درمان هایی است که در اختیار مردان گذاشته می شود.

ویژگی های متفاوت ریزش مو در زنان و مردان به این منجر شده است که زنان گزینه مناسبی برای عمل های جراحی کاشت مو به شمار نروند. به همین دلیل گزینه های دیگری برای زنان در نظر گرفته می شود.

در ادامه شما را با برخی از روش های موجود برای درمان های ریزش مو آشنا می کنیم.

آشنایی با درمان های غیر تهاجمی ریزش مو
آشنایی با درمان های غیر تهاجمی ریزش مو

درمان های غیر تهاجمی ریزش مو

این راهکار ها اولین اقداماتی هستند که افراد در صورت مواجهه با ریزش مو به سراغ آنها می روند. در واقع عمل جراحی آخرین گزینه ای است که مورد توجه قرار می گیرد.

در این روش ها علت ریزش مو را شناسایی می کنند. علاوه بر این، میزان رشد موها نیز با استفاده از این روش ها به شدت افزایش می یابد.

مراقبت های طبیعی از مو

ماساژ دادن پوست سر با استفاده از مواد طبیعی

ماساژ کف سر بر میزان گردش خون در این ناحیه می افزاید. به این ترتیب خون بیشتری به ریشه ها و فولیکول های مو می رسد.

این امر میزان دریافت ویتامین ها و مواد مغذی ریشه مو را به شدت افزایش می دهد. فهرست بلند بالایی از مواد طبیعی، می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند.

ماساژ دادن پوست سر برای درمان ریزش مو
ماساژ دادن پوست سر برای درمان ریزش مو

علاوه بر این، محتویات موجود در این فهرست میزان رشد موها را تسریع کنند.

برخی از این مواد عبارتند از آلوئه ورا، انگور فرنگی هندی و شیر نارگیل.

مواد غذایی و مکمل های طبیعی

سلامت بدن انسان در گرو مصرف مواد غذایی مغذی است. در صورتی که مواد مغذی مورد نیاز در اختیار بدن قرار داده شود، شاهد بهبود سلامت موها خواهیم بود.

به همین دلیل رژیم غذایی مورد استفاده فرد از اهمیت بسیار بالایی در سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو ایفا می کند.

مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی، تخم مرغ و غلات برای سلامت موها ضروری است. این مواد غذایی غنی از مواد مغذی مانند روی، آهن و ویتامین های A، B، C و فولیک اسید هستند.

مصرف مواد غذایی و مکمل های طبیعی مورد نیاز مو
مصرف مواد غذایی و مکمل های طبیعی مورد نیاز مو

به منظور جبران فقدان ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت بدن و متعاقباً سلامتی موها، می توانید از مکمل های موجود در بازار بهره ببرید.

مصرف روزانه این مکمل ها مجموعه کاملی از ویتامین های گروه A، C و ویتامین های گروه B را در اختیار بدن قرار می دهد.

علاوه بر این ویتامین ها، امگا ۳ مورد نیاز بدن را با مصرف مکمل ها به خوبی فراهم می کند. به این ترتیب در صورتی که علت اصلی ریزش موها شما فقدان برخی از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، می توانید اکسیر مورد نیاز را در اختیار بدن خود قرار داده و نیازهای مو و بدن خود را همزمان تامین کنید.

مراقبت از مو برای جلوگیری از ریزش مو

یک برنامه منظم جهت مراقبت از موها می تواند سلامت مو ها را تا حد زیادی تضمین کند.

ابتدا توصیه می شود که از شامپو های ملایم برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

به هیچ عنوان از آب داغ یا آب خیلی سرد استفاده نکنید. آب ولرم برای شستشوی موهای شما بسیار مناسب است.

استفاده از آب خیلی داغ و سشوار باعث ریزش مو میشود
استفاده از آب خیلی داغ و سشوار باعث ریزش مو میشود

برای خشک کردن موهای خود از سشوار استفاده نکنید. جهت خشک کردن موها از حوله استفاده کنید یا اجازه دهید موها به صورت طبیعی و در مجاورت هوا خشک شوند.

درمان هایی در راستای افزایش زیبایی موها

استفاده از شامپو های ضد ریزش

خوشبختانه امروزه فرمولاسیون های متنوعی به منظور جلوگیری از ریزش مو بهبود رشد مو ها در بازار موجود است.

این شامپو ها در اکثر موارد حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند. به عنوان مثال انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، آمینو اسیدها و دیگر مواد مغذی که سلامتی موها را حفظ می کنند، در این شامپو ها گنجانده شده اند.

اگر چه این مواد به تنهایی و یک مرتبه ریزش موها را متوقف نمی کنند اما به تدریج سلامت موها را بهبود می بخشند.

موهای تکه ای، کلاه گیس ها و اکستنشن های مو

کلاه گیس یکی از قدیمی ترین راه کار های رایج برای مبارزه با ریزش مو در بین انسان ها بوده است.

این کلاه گیس ها، بخش طاس سر را به خوبی پوشاننده و آن را از معرض دید عموم پنهان می کنند. در ساخت این کلاه گیس ها از مواد اولیه متفاوت استفاده می شود.

استفاده از کلاه گیس و اکستنشن های مو
استفاده از کلاه گیس و اکستنشن های مو

برخی از کلاه گیس ها از موهای طبیعی انسان ساخته شوند. در حالی که در ساخت برخی دیگر از موهای جانوران یا الیاف های مصنوعی استفاده می شود. 

موهای تکه ای نیز بخش بزرگتری از سر را می پوشانند و حجم از دست رفته مو را به سر فرد باز می گرداند. این موها ظاهر مورد نظر را برای فرد به ارمغان می آوردند.

اکستنشن های موی نیز غالباً از موهای طبیعی انسان ساخته می شوند، در این شیوه ۲۵۰ تار موی طبیعی در قالب یک رشته مو گرد هم آمده و در قسمتی از سر به کار برده می شوند.

به منظور ثابت کردن این اکستنشن ها روی سر فرد از روش های متفاوتی بهره برده می شود.

برای مثال، گیره های فلزی، چسب های مخصوص، کش ها و دیگر روش ها برای این منظور به کار برده می شوند.

اگرچه نتایج این روش کاملاً تضمین شده هستند، اما این روش با خطراتی نیز همراه است. چرا که خوابیدن با اکستنشن ها می تواند حجم زیادی از موهای طبیعی شما را از جا بکند. به همین دلیل این روش برای مبارزه با ریزش مو راهکار مناسبی نیست.

کانسیلر های مو

این کانسیلرها روی موها یا کف سر استفاده می شوند. این ماده، موهای کم پشت فرد را به مراتب پر پشت تر نشان می دهد.

استفاده از کانسیلر برای پرپشت تر نشان دادن مو
استفاده از کانسیلر برای پرپشت تر نشان دادن مو

کانسیلر مو برای افرادی که در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند، توصیه می شوند. این کانسیلر ها برای افرادی که از کچلی های موضعی رنج می برند، بسیار مناسب است.

این کانسیلرها در فرم کرم یا پودر در اختیار افراد گذاشته می شوند.

میکروپیگمنتیشن کف سر یا تاتو در کف سر

این روش درمانی یک روش درمانی دائم است، که توهمی در بیننده به وجود می آورد، بیننده اما با دیدن این روش، تصور می کند فرد از موها بیشتری برخوردار است.

این روش در پنهان کردن آثار برجای مانده از دیگر روش هایی مانند کاشت مو ایمپلنت مو مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش درمانی برای زنان و مردان مناسب است و هر دو می تواند از این درمان ها برای ریزش موهای خود استفاده کنند. هر دوی این روش ها، تصویری از موهای پر حجم را در سر فرد به وجود می آورند.

درمان های تهاجمی ریزش مو

زنان و مردان با مشاهده نخستین علائم حاکی از ریزش مو به دنبال یافتن روش ها درمانی مناسبی جهت درمان ریزش مو های خود می روند. روش های جراحی مانند کاشت مو بیشتر مورد استفاده مردان قرار می گیرند.

به همین دلیل روش های غیر تهاجمی بسیار متنوعی برای درمان ریزش موهای بانوان در نظر گرفته شده است. روش هایی مانند ماساژ دادن سر با استفاده از مواد طبیعی، استفاده از مواد مغذی و مکمل های طبیعی نیز اشاره کردیم. علاوه بر این، شامپو ها و راهکاری های متفاوت دیگری نیز برای رفع علائم و نشانه های ریزش مو در اختیار بانوان قرار گرفته است.

اما روش های درمان ریزش مو تنها به روش هایی مانند استفاده از کانسیلر های مو و میکروپیگمنتیشن یا استفاده از تاتو مختصر نمی شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا در ضمن آشنایی با آخرین روش موجود در درمان های غیر تهاجمی ریزش مو با راه کارهایی که به تحریک رشد موهای سر می انجامد نیز، آشنا شوید.

استفاده از تکنیک پیوند مو

در این روش درمانی از پروتز های مو استفاده می شود. این پروتز ها روی قسمت بی موی کف سر کار گذاشته می شود.

بر خلاف گزینه های دیگر، ایمپلنت مو نتایج مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن برای شما به ارمغان می آورد.

پزشک مورد نظر ابتدا میزان طاسی و اندازه قسمت های موی سر را اندازه گیری کرده و بر اساس اندازه به دست آمده از پروتز های مو برای پوشاندن این قسمت استفاده می کند.

کاشت و ایمپلنت مو، جایگزین بسیار مناسبی برای بانوانی است که قادر به استفاده از روش کاشت مو نیستند و این بانوان می توانند با خیالی آسوده از روش پیوند مو استفاده کنند.

پیوند مو با استفاده از آخرین تکنولوژی های موجود به انجام می رسد. در تکنیک به کار رفته در این روش درمانی از ساختار طبیعی رشد موها الهام گرفته شده است.

این روش بسیار ایمن بوده و با کمترین میزان تهاجم پروتز های مو را روی کف سر فرد متقاضی جایگذاری  می کند.

به این ترتیب، پس از انجام پیوند مو می تواند به روند عادی زندگی خود بازگردد.

پروتز ها به سرعت با موهای طبیعی فرد هم راستا می شوند. شما می توانید حالت مورد نظر خود را با استفاده از این روش برای موهای خود ایجاد کنید.

روش هایی که روند رشد طبیعی موها را تحریک می کند.

این روش های درمانی، در کنار روش های دیگر به کار برده می شوند و استفاده از این روش ها به تنهایی فایده چندانی به همراه نخواهد داشت.

البته شواهد علمی بسیار محدودی در خصوص اثبات اثر بخشی این روش ها در بازسازی و ترمیم موها، وجود دارد.

مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو

مزوتراپی مو روش درمانی است که روند رشد مجدد موها را تحریک می کند.

در این روش درمانی تزریق های بسیار ظریفی در پای ریشه های مو به انجام می رسد. این تزریق به دو دلیل می تواند در بازسازی موها موثر باشد.

مزوتراپی مو : تزریق مواد مغذی و ویتامین ها
مزوتراپی مو : تزریق مواد مغذی و ویتامین ها

نخست آنکه، محلول مورد استفاده در این تزریق حاوی مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی است که فواید بسیاری برای رشد و تغذیه موهای فرد را به صورت انحصاری و با در نظر گرفتن کمبودها و نیازهای فرد متقاضی در اختیار موها قرار می دهد.

این روش علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز موها  با استفاده از سوزن های ریز به صورت مکانیکی نیز روند بازسازی موها تحریک می کند. البته شواهد علمی بسیار ناچیزی دال بر اثربخشی این روش در دست است.

درمان با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در روش درمانی پلاسمای غنی از پلاکت مقداری از خود بدن فرد به بخش هایی که از ریزش مو رنج می برند، تزریق می شوند. البته خود فرد قبل از اینکه در این تزریق به کار برده شود، به خوبی تصفیه می شود.

در واقع این روش تاثیر بسیار زیادی بر میزان رشد موهای جدید خواهد داشت. این روش درمانی ماهانه یک مرتبه به کار برده می شود. این درمان به مدت سه تا چهار ماه به طول می انجامد.

سپس فرد متقاضی در بازه های شش ماهه برای تزریق مجدد به پزشک خود مراجعه می کند. شواهد علمی بسیار محدودی دال بر اثربخشی این روش نیز گردآوری شده است.

استفاده از لیزر درمانی (LLLT)

لیزر درمانی با نام های متفاوتی شناخته می شود. برخی از افراد این روش را با نام درمان با نور قرمز می شناسند.

لیزر درمانی مو
لیزر درمانی مو

در حالی که دیگران با نام های لیزر سرد و لیزر نرم از این روش درمانی یاد می کنند. این روش درمانی در کنار دیگر روش های درمانی برای درمانی ریزش موهای فرد به کار گرفته می شود.

این روش از تولید دی هیدروتستوسترون در فولیکول های مو جلوگیری کند. این ماده همان ماده ای است که از رشد مجدد و طبیعی موها جلوگیری می کند.

درمان های تجویزی

برخی از داروها نیز در راستای درمان ریزش موها تجویز می شوند که در ادامه به برخی از متداول ترین داروهای ریزش مو اشاره می کند.

درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل

این ماده دارویی که در قالب محلول در اختیار افراد گذاشته می شود. در برخی از موارد در قالب فوم نیز به فروش رسیده است. به منظور مصرف این ماده باید آن را روی کف سر ماساژ دهند و این محلول برای مردان و زنان مناسب است.

رشد مجدد مو با ماینوکسیدیل
رشد مجدد مو با ماینوکسیدیل

نتایج بدست آمده از استفاده از این محلول خیره کننده نبوده اما افرادی که از این روش استفاده کرده اند، شاهد نتایج متوسطی بوده اند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که روند رشد موهای جدید به مراتب از روند رشد موهای فعلی فرد کندتر است. به همین دلیل به منظور دستیابی به نتایج مطلوب باید در استفاده از این محلول ممارست داشته باشید.

درمان دارویی ریزش مو با قرص فیناستراید

در بسیاری از کشور ها این دارو تنها برای مردانی که دچار عارضه ریزش مو شده اند، تجویز می شود. اغلب افرادی که روزانه یک عدد از این قرص ها را مصرف کرده اند با کاهش روند ریزش موهای خود مواجه شدند و این افراد همچنین رویش مجدد موهای خود را نیز مشاهده کرده اند.

این دارو نیز باید به صورت مرتب مصرف شود. پزشکان این دارو برای تمامی افراد مبتلا به طاسی توصیه نمی کنند. عوارض جانبی بسیار ناچیز در خصوص استفاده از این دارو ها گزارش شده است.

راهکار های متنوع در درمان ریزش موها

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که روش ها و راهکاری متعددی برای درمان ریزش موی آقایان و بانوان موجود دارد.

با توجه به استقبال شدید افرادی که دچار این عارضه شده اند، همواره بر تنوع روش های موجود در درمان ریزش مو افزوده می شود.

به خاطر داشته باشید که برخی از روش ها و درمان های ریزش مو نتایج مداوم و ماندگاری را در پی نخواهند داشت. برای مثال استفاده از کلاه گیس یا کانسیلر ها راهکار قطعی درمان ریزش مو نیست.

از این گذشته حتی پیوند مو را نمی توان به عنوان یک راهکار قطعی برای درمان ریزش مو به شمار آورد.

از آنجایی که که افراد به دلایل مختلفی دچار ریزش مو می شوند و غالباً روش های درمانی متفاوتی نیز برای افراد متفاوت موثر واقع می شود.

قبل از هر اقدامی باید از عدم فقدان ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی بودن غذای خود آگاه شوید به خاطر داشته باشید که زبان بدن گویای همه چیز است. در برخی از موارد فقدان یک ماده ضروری در بدن، علائمی از قبیل ریزش مو را در پی دارد.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

زنی ۴٧ ساله هستم با موهای نازک و کم حجم که بعد از سشوار کشیدن به شدت وز می‌شود. فکر می‌کنم علت این وضعیت یا داروهایی است که مصرف می‌کنم یا کمبود ویتامین پس از عمل بای‌پس معده. آیا محصولاتی وجود دارد که حجم و درخشندگی موهایم را بیشتر کند و از وز شدن آن جلوگیری کند؟

سلام
هنگام خشک کردن موها، حتماً از برسی استفاده کنید که برای اندازه‌ی موهای‌تان مناسب باشد. برای کم کردن وزی موها، موقع سشوار کشیدن از پوست سر به سمت بیرون بکشید. پیشنهاد می‌شود محصولاتی را که حاوی مواد وزگیر، یا حجم‌دهنده، یا درخشان کننده هستند امتحان کنید.

یک پاسخ بنویسید