استرس عامل ریزش مو

استرس عامل مهمی در ریزش مو مطرح می شود. این ادعا از نظر علمی به اثبات رسیده است که استرس عاطفی و اضطراب به شدت می تواند فولیکول های مو را تحت تاثیر منفی قرار دهد. در حالت کلی بین استرس و ریزش مو ناشی از آن حدود سه ماه فاصله زمانی وجود دارد.

دلایل ریزش مو چیست؟

ریزش مو در طول شبانه روز به دلایل طبیعی رخ می دهد. همه افراد حدود ۱۰۰ تار مو را در هر روز از دست می دهند. این مقدار طبیعی است و نشان می دهد که عمر فولیکول مو با اتمام چرخه زندگی خود به پایان رسیده است و فولیکول های جدید شروع به رشد می کنند.

استرس عامل ریزش مو

با این حال اگر ریزش مو بیشتر از این مقدار باش یا در صورتی که موهای شما بصورت تکه ای و موضعی دچار ریزش شوند، این امر میتواند نشان از آغاز ریزش موی غیرطبیعی باشد. این عارضه در خانم ها و آقایان و در سنین متفاوت به وجود می آید. با این حال دلایل ریزش مو را به صورت زیر عنوان می کنند.

  • مبتلا شدن به بیماری یا اعمال جراحی
  • باردار شدن
  • برخی از بیماریهای مزمن مانند تیروئید کم کار
  • درمان دارویی مانند شیمی درمانی
  • استرس های ناشی از عوامل روحی و احساسی

درصورتی که در هر کدام از شرایط بالا قرار بگیرید ممکن است دچار ریزش مو شوید. این امر به تدریج رخ خواهد داد و در ابتدا با نازک شدن موها همراه است. در برخی از مواقع ریزش در مو دائم و در برخی دیگر به صورت موقت اتفاق خواهد افتاد. به همین دلیل در صورت مشاهده ریزش در شرایط انبوه و دسته ای حتماً به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. زیرا در مراحل ابتدائی درمان ها به راحتی صورت خواهد گرفت.

آیا استرس عاملی در ریزش مو محسوب می شود؟

ریزش مو در اثر استرس های عاطفی و روحی اتفاق خواهد افتاد. قرار گرفتن در شرایط و حوادث استرس زا به سرعت سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل در مدت زمان حدود سه ماه شاهد ریزش موهای خود خواهید بود. زیرا در این مدت موها در حالت استراحت به سر می برند و استرس می تواند فولیکول مو را از بین ببرد.

در صورتی که از محیط های پرتنش دور شوید و با افکار منفی و استرس زا مقابله کنید، رشد موها به حالت عادی خود برمی گردد. این امر با پایین آمدن سطح استرس در بدن شما رخ خواهد داد.

استرس چگونه سبب ریزش مو می شود؟

زمانی که دچار استرس می شوید، در سطح هورمون های شما تغییرات چشمگیری ایجاد خواهد شد. در این حالت بدن به تولید هورمون کورتیزول می پردازد. این هورمون به شدت سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین بدن شما با ایجاد استرس به ساخت هورمون های اضافی می پردازد.

این هورمون ها برای مقابله با شرایطی که در فکر شما است، ساخته می شود تا با عامل خارجی مبارزه کند. در واقع ما این پیام را به بدن خود می دهیم که به ترشح این هورمون ها بپردازد. به همین دلیل در سطح هورمون های شما تغییر ایجاد می شود. این تغییرات در فاکتورهای رشد فولیکول موها اثرگذار است. زیرا این هورمون ها فولیکول های مو را به عنوان عامل خارجی شناسایی می کنند و بدین طریق سعی در از بین بردن آنها خواهند کرد. نتیجه این امر ریزش در موها در اثر استرس خواهد بود.

ریزش مو ناشی از استرس دارای چند نوع است؟

اضطراب خود به خود شرایطی را ایجاد می کند که نتیجه آن از دست دادن موها است. برای اینکه بدانید این ریزش ها به دلیل استرس ایجاد شده است یا عوامل دیگری در آن نقش دارند، در ادامه به 3 شرایطی می پردازیم که در صورت قرار گرفتن در آن می توانید مطمئن باشید که ریزش مو در اثر استرس رخ داده است.

  • تلوژن افلوویوم: زمانی که بدن شما به تلوژن افلوویوم دچار می شود. در این حالت تعداد موهایی که در فاز تلوژن هستند بر اثر استرس افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه تعداد موی بیشتری دچار ریزش میشوند.
  • آلوپشی آره آتا: سبب می شود تا یک یا چند موضع از پوست سر یا ریش دچار ریزش مو شود.
  • اختلال کندن مو یا Trichotillomania می تواند یکی دیگر از مسائلی باشد که ریزش مو در اثر استرس را افزایش می دهد. در این بیماری فرد بر اثر استرس و اضطراب شروع به کندن موهای خود می کند.

نگرانی در مورد ریزش مو خود سبب ایجاد استرس در افراد می شود. این امر در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند استرس را در افراد ایجاد کند. به همین دلیل تنها کاری که می توانید بدین منظور انجام دهید، جلوگیری از ایجاد استرس است.

استرس عامل ریزش مو

آیا بعد از ریزش مو در اثر استرس، موها رشد خواهند کرد؟

ریزش مو در اثر استرس عارضه ای موقتی است. این بدان معنا است که تا حد امکان از قرار گرفتن در محیط های استرس زا دوری کنید. با قرار گرفتن بدن در حالت نرمال، رشد موها به حالت قبل برمی گردد. سعی کنید از روش هایی استفاده کنید که استرس خود را کاهش دهید. به واسطه کاهش استرس بهبودی در سلامت عمومی شما ایجاد می شود.

موهایی که در اثر استرس دچار ریزش شده است با کاهش سطح اضطراب، مجدداً به رشد خود ادامه خواهد داد. بنابراین نگرانی بابت از دست دادن موها را به خود راه ندهید.

ریزش موها در اثر استرس چگونه درمان می شود؟

در ابتدا باید دلایل ریزش مو را بیابید. اگر این عارضه به دلیل استرس است، در ابتدا می بایست کنترل کاملی روی خود داشته باشید. در این صورت استرس خود را مدیریت خواهید کرد. ریزش مو در اثر استرس بعد از چند ماه رخ خواهد داد. به همین دلیل در ابتدا به خود مسلط شوید و صبر لازم را در دوره درمان داشته باشید. با رعایت نکات زیر به راحتی با ریزش مو در اثر استرس مقابله خواهید کرد.

  •     حدود ۷ الی ۸ ساعت خواب کافی در شب تا حدود زیادی به درمان شما کمک خواهد کرد.
  •     نوشیدن آب زیاد سبب می شود تا از سلامت کافی برخوردار شوید.
  •     رژیم غذایی مناسب نیز می تواند به رشد موهای شما کمک بسیاری کند.
  •     مصرف قند و کافئین را کاهش دهید.
  •     تمرینات ورزشی خود را در هر روز به صورت مرتب و دقیق انجام دهید.
  •     انجام یوگا، مدیتیشن و مراقبه تا حدود زیادی به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد.
  •     سعی کنید در مورد مسائل خصوصی و مشکلاتتان با کسی گفت و گو داشته باشید.
  •     در صورتی که دچار بیماری های جسمی شده اید، استراحت کنید تا بدن شما خود به خود درمان شود.

ریزش مو در اثر استرس کاملاً موقتی است و در بسیاری از مواقع با رعایت نکات بالا به راحتی درمان می شود. فقط در این دوره زمانی سعی کنید از محیط ها و شرایطی که استرس شما را تشدید می کند، دور بمانید.

ریزش مو در اثر استرس به شدت به شرایطی که در آن قرار دارید، بستگی دارد. در بسیاری از مواقع این ریزش ها موقتی است و با برطرف شدن عامل استرس زا از بین می رود.

در صورتی که به اضطراب مبتلا هستید، ممکن است به بیماری های متفاوتی نظیر آلوپسی آره آتا، تریکوتیلومانیا و تلوژن افلوویوم مبتلا شوید. این بیماری ها به شدت به سطح استرس شما بستگی دارند. بنابراین با کاهش استرس خود می توانید آنها را درمان کنید.

Source: www.onlinedoctor.superdrug.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید