استفاده از چربی جهت جوان سازی

در مقوله جوانسازی پوست، چربی بعنوان یکی از گزینه های خوب مطرح میگردد. اقبال عمومی پزشکان به خاصیت پرکنندگی چربی موجب استفاده گسترده این روش برای حجم دهی و لیفت حجمی صورت گردیده است. درعین حال چربی باعث نتایج درخشانی دررفع خطوط و ضایعات اسکاریک نیز گردیده است، که دراین مقاله بیشتربه این نکته اشاره خواهیم کرد.

مقدمه

چربی، بافتی مزانشیمال است که ازمزودرم خارجی درهفته سوم جنینی تشکیل میشود وبافتی همگن را در اطراف جنین و زیرپوست تشکیل میدهد. وجود بافت چربی درزیر پوست موجب لطافت و نرمی پوست میگردد. هرچه چربی زیر پوست کاهش یابد چین و چروکهای بیشتر برسطح پوست ایجاد میگردد و این مسأله با پیری پوست همخوانی دارد.

با افزودن چربی به بافت زیرجلدی به تبع کاهش چین و چروک خواهیم داشت. همچنین خاصیت پرکنندگی چربی هم با دادن حجم به محل های خالی شده در کم کردن چروکها موثر است. علاوه برآن استفاده از چربی باعث افزایش قوام ومحکمی پوست هم شده و درروشنی و شفافیت پوست هم اثرات خوبی از خود بجا خواهد گذاشت.

امروزه استفاده از نانوفت برای جوان سازی در حال گسترش است و این ترکیب جادویی اثرات نسبتا بهتری از چربی معمول دارد به نحوی که برای جوانسازی درافرادجوان و آنهایی که نمیخواهند افزایش حجم پیدا کنند نانوفت گزینه مناسبتری است.

بافت شناسی

باید دانست بافت چربی انسان از سلولهای چربی بالغ تشکیل شده است که حدود 90٪ از حجم بافت را تشکیل میدهد. همچنین یک بخش عروقی استرومایی یا Stromal Vascular Fraction (SVF) شامل فیبروبلاست، سلولهای اندوتلیال، سلولهای پیش سازچربی، سلول های عضلانی صاف عروقی، لنفوسیت ها، مونوسیت ها/ماکروفاژهای ساکن و همچنین چربی مشتق شده سلولهای بنیادی یا Adipose Derived Stem Cells  (ADSC) را داراست. سلولهای بنیادی مزانشیمی یا mesenchymal stem cell (MSC) توانمند درSVF بعنوان ADSC شناخته می شود.

نکته:

قابل توجه است که بافت چربی در مقایسه با مغز استخوان تقریباً 50 برابر سلولهای بنیادی مزانشیمی دارد که می تواند برای سلول درمانی و اهداف پزشکی در بازسازی  بافتی خصوصاً برای جوان سازی پوست مورد استفاده قرار گیرد.

پیری پوست به چه معنی است؟

دو روند مشخص پیری پوست وجود دارد: پیری ناشی از نور یا photo-aging (خارجی) و پیری زمانی  یا chronological (ذاتی). از ویژگی های پیری پوست می توان به چین و چروک، خشکی، شلی، نازک شدن، رنگدانه نامنظم و ازبین رفتن قابلیت ارتجاعی آن اشاره کرد که بعلت تاثیرات محیط و عوامل ژنتیکی است. مطالعات بافت شناسی نشان میدهد که قرارگرفتن درمعرض اشعه ماورای بنفش یا UV با از بین بردن پاپیلاهای پوستی، پوست را به یک سطح درم-اپیدرمی مسطح تبدیل میکند. به این ترتیب، ضخامت و میزان عروق پوستی کاهش می یابد. این پدیده منجر به کاهش فعالیت فیبروبلاست ها و تعداد فیبرهای الاستین بطور تصادفی می شود.

تاثیر چربی روی جوان سازی

روشهای مختلفی برای جلوگیری یا درمان علائم پیری مانند استفاده از کرم ها، لوسیون ها و مواد شیمیایی استفاده شده است. با این حال تاکنون نتایج رضایت بخش نبوده است. در سال های اخیر، درمان های سلولی برای جوانسازی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

کلاژن برای مقاومت و کشش پوست بسیارمهم است و اما بطورکلی با افزایش سن میزان این پروتئین کاهش می یابد. بسیاری از مطالعات در زمینه زیبایی برای جوانسازی پوست تأیید میکند که ADSC ها از طریق تولید بسیاری از سیتوکین ها و فاکتورهای رشد، سنتز کلاژن پوستی و حتی عروق را موجب میگردد. سلولهای یاد شده فاکتورهای رشدی را ترشح می کنند که بر روی تکثیر فیبروبلاست و کراتینوسیت ها تأثیردارند واین مسأله منجر به نوسازی پوست خواهد گردید.

دربین پرکننده های زیرجلدی تزریقی، چربی برداشت شده، منتقل شده و قرار داده شده در زیر پوست، دارای بیشترین خصوصیات یک ماده پرکننده و جوانساز ایده آل است. این ماده زیست سازگار، پایدار، با دوام و طبیعی است. رمز موفقیت در تزریق چربی در این روش نهفته است.

برداشت صحیح و تصفیه چربی زیرپوستی برای پیوند موفقیت آمیز چربی ضروری است. پزشک باید به بافتهای چربی ذخیره شده در زیر پوست نفوذ کند تا آنها بطور سالم ویکنواختی زنده بمانند و دربافتهای جدید ادغام شده و تغییرساختاری مطلوب را انجام دهند.

کلید دستیابی به این اهداف، انتقال مقادیر اندک بافت چربی با هر بار حرکت کانولای نفوذی است. این مانورسطح تماس بین چربی های تازه گرفته شده و بافتهای گیرنده را به حداکثر میرساند. استفاده از این روش برای ایجاد تغییر حجم ساختاری صورت می تواند منجر به بهبودهای ظریف و چشمگیری در ظاهر بیماران شود. بنظر میرسد پیوند و انتقال چربی از طریق یک کانولای بلانت ایمن ترین راه برای ماده پرکننده استفاده شده باشد. چربی در دستان یک پزشک با تجربه میتواند تغییرات ساختاری طولانی مدت و طبیعی را ایجاد کند.

مفاهیم

ترانسفر چربی: روشی است که بافت چربی بصورت اتولوگ (دهنده و گیرنده یک نفر باشد) از قسمتهایی از بدن برداشته شده و به مناطق دیگر بدن همان فرد تزریق شود.

شایع ترین مناطقی که چربی قابل برداشت یا هاروست است شامل : شکم بخصوص ناحیه تحتانی (هیپوگاستر)، پهلوها، کشاله ران، قسمت فوقانی شکم (اپی گاستر) و ناحیه پشت

هاروست کردن: به معنی برداشت یا درو کردن چربی با روشهای مطمئن را شامل میگردد که کمترین آسیب به بافتهای چربی ایجاد کند.

لوازم و مواد مورد استفاده در این روش شامل

ست تزریق چربی: این ست شامل موارد زیر میباشد

  • دوعدد گالی پات بزرگ
  • دو عدد رسیور
  • دوعدد کانولای تزریق تامسنت در اندازه های 10 و 12 صدم میلیمتر
  • دو عدد هاروست در اندازه سه و دو میلیمتر
  • دو عدد کانولای تزریق چربی در سایزهای 16 و 17 صدم میلیمتر
  • دو عدد کانکتور
  • پایه نگهدارنده سرنگ
  • تعدادی دربند سرنگ
  • یک عدد پنس و هموستات

بر اساس محل ورود کانولاها و فاصله از هدف اندازه این لوازم از 10 سانت تا 30سانت قابل انتخاب است. میتوان از کانولای تزریق چربی یکبار مصرف هم استفاده نمود.

مواد مورد نیاز

  • محلول نرمال سالین یا رینگرلاکتات
  • محلول لیدوکایین 2%
  • محلول بیکربنات 8.5 میلی اکی والان
  • آمپول اپی نفرین 1 در 1000
  • بتادین
  • گاز استریل
  • سرنگ یک سی سی لولاگ به تعداد لازم
  • سرنگ 10 لولاگ حداق 3 عدد
  • سرنگ 20 لولاگ به تعداد لازم
  • سرنگ 5 سی سی 1 عدد
  • کرم بی حسی
  • نخ بخیه 4 یا 5 صفر یک عدد
  • تیغ جراحی یا بیستوری یک عدد

محلول تامسنت

جهت به حداقل رساندن عوارض عمل برداشت چربی از مسائلی همچون خونریزی، آمبولی، درد و سالم ماندن چربی تا زمان تزریق (جلوگیری از اسیدی شدن چربی گرفته شده) از مواد و داروهایی استفاده میشود که به عنوان مثال

لیدوکایین برای کم کردن درد و توانایی انجام عمل به صورت سرپایی

بیکربنات برای کم کردن سوزش تزریق لیدوکایین و کم کردن اسیدیته

اپی نفرین برای تنگ کردن عروق برای به حداقل رساندن مقدار خونریزی و بیشتر ماندن اثر بیحسی و جلوگیری از آمبولی  استفاده میگردد

بهمراه این مواد محلول نرمال سالین یا رینگر لاکتات برای باز کردن و ایجاد حفره در چربی برای ورود کانولا ها مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

مقادیر و اندازه مورد نیازترکیب محلول تامسنت

استفاده از چربی جهت جوان سازی

این دو نوع محلول بر حسب استفاده از رینگر یا بدون استفاده از آن به نحوه فوق برای یک لیتر محلول تامسنت قابل استفاده است

برخی از پزشکان برای کم کردن التهاب پس از عمل از اضافه کردن تریامسینون به محلول استفاده میکنند

استفاده از چربی جهت جوان سازی

روش انجام

بعد از مشخص کردن محدوده محل کشیدن چربی و پس از پرپ و درپ (ضدعفونی کردن و محدود کردن محل عمل)، با استفاده از لیدوکائین مخلوط با اپی نفرین با استفاده سرنگ دو سی سی محل ورود را بی حس میکنیم . پس از انجام بی حسی در محل با استفاده از تیغ بیستوری شکاف کوچکی ایجاد کرده که به لایه زیر پوست دسترسی پیدا کنیم. محلول آماده شده را در سرنگهای 20 سی سی کشیده و با استفاده از کانولاهای تزریق تامسنت به داخل بافت چربی وارد شده و محلول را در این بافت پخش میکنبم.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

بهتر این است که در حین بیرون کشیدن کانولا محلول تزریق شود. هرچند تفاوت چندانی از نظر تخلیه ماده نیست ولی با این کار بهتر در محدوده تزریق پخش خواهد شد.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

پس از تزریق و پخش تامسنت و حصول بی حسی در منطقه با استفاده از کانولای هاروست و با استفاده از سرنگ ده سی سی شروع به خارج کردن چربی حل شده خواهیم نمود.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

کانولای هاروست

حتما کانولای هاروست باید سرنگ خور باشد یعنی لورلاک تهیه شود تا هاروست به راحتی انجام گردد.

کشیدن چربی با استفاده از وسایل مورد نظر براحتی انجام پذیرفته و پس از پرشدن سرنگ از چربی با استفاده از کانکتور چربی ها به سرنگهای بزرگتر انتقال داده شده و مرحله بعد که شستشوی محلول است آغاز میگردد.

در مرحله شستشوی چربی سعی میشود بعلت با ارزش بودن سلولهای چربی یا آدیپوسیتها تا حد امکان از آسیب رساندن به آنها پرهیز گردد و شستشو به دقت و با حوصله انجام پذیرد.

وجود بافتهای مرده و گلبولهای قرمز در چربی باعث ضعیف شدن چربی برای تزریق خواهد شد، پس سعی میگردد از سرنگهایی که بیش از حد حاوی خون هستند استفاده نشود یا روی آنها شستشوی سریع انجام داده و جداگانه استفاده شود. شستشو بامحلول نرمال سالین انجام گرفته و پس از شستن سرنگها به ظرف نگهدارنده منتقل میگردند.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

در اینفوگرافی بالا که پس از انجام سانتریفیوژ روی چربی دیده میشود نکته مهم حفظ آدیپوسیتها و تزیق محلولی است که حاوی مقادیربیشتری آدیپوسیت باشد. البته در جوان سازی بدون حجم از قسمت پایین این محلول هم جهت تحریک ساخت بافت تازه استفاده میشود که برای جدا سازی آن علاوه بر استفاده از سانتریفیوژ از روشهای مختلف و متعدد دیگری هم استفاده میشود .

پس از شستشو  مدتی چربی شسته شده را در حالت عمودی نگهداشته تا آب از چربی جدا شود و بتوان با دور ریختن آن به مقدار خالصتری چربی رسید

استفاده از چربی جهت جوان سازی

میتوان چربی حاصل شده را به همین صورت از آب جدا کرد یا با استفاده از سانتریفیوژی که سرنگهای بزرگ در آن قابل  تعبیه است به جداسازی آب بیشتری رسید

هرچه آب چربی کمتر باشد حجم بیشتری ایجاد خواهد کرد اما خاصیت جوان سازی آن کمتر خواهد بود. چربی آماده شده را با کانکتور به سرنگهای کوچکتر انتقال داده و برای تزریق آماده میسازیم.

تزریق چربی

پس از فرآوری و آماده سازی چربی محل تزریق را مشخص کرده نیاز هر محل را برای حجم چربی به میزان مورد استفاده سنجیده و چربی را تزریق میکنیم.

روشهای بی حسی برای تزریق چربی

میتوان از بی حسی موضعی به همراه بی حسی منطقه ای از طریق بلوک اعصاب استفاده کرد بر حسب ناحیه مورد تزریق و گستردگی آن ممکن است به بلوک چند منطقه نیاز باشد.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

تزریق لیدوکایین در یک محل خاص به بلوک و بی حسی ناحیه گسترده ای خواهد انجامید که برای کم کردن عوارض جانبی بی حسی ها بسیار مطلوب و مفید است.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

 در عکس ذیل مناطق خروج اعصاب حسی پوست  به صورت شماتیک دیده میشود

استفاده از چربی جهت جوان سازی

تزریق با کانولای 16 تا 18 و بر حسب فاصله از محل ورود 8 تا 12 سانت طول داشته باشد کافیست.

محل ورود کانولا بر اساس منطقه ای است که نیاز به حجم دهی یا جوان سازی دارد. مثلا در پرکردن گونه همانند تزریق فیلرعمل میشود یا برای پر کردن خط خنده همانند ورود کانولا برای تزریق ژل است.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

مقدار حجم مورد نیاز تقریبا بصورت چشمی تخمین زده میشود و از فردی تا فرد دیگر متفاوت است. اما باید دقت کافی در مساوی بودن حجم تزریقی در دو طرف صورت انجام شود.

توجه به شکل چربیهای انباشته شده طبیعی و رعایت آنها برای ظاهری زیباتر الزامیست.

استفاده از چربی جهت جوان سازی

شایع ترین محل ورود کانولا در شکل زیر دیده میشود

استفاده از چربی جهت جوان سازی

توصیه های قبل از تزریق چربی

  • بیمار قبل از عمل تغذیه خوبی داشته باشد و از سه ساعت قبل غذا نخورد.
  • داروهایی که موجب افزایش خونریزی و انعقاد ضعیف میشوند مثل آسپرین، امگا3، ویتامین E و داروهای گیاهی مثل چای سبز و رازیانه و دارچین از یک هفته قبل از تزریق قطع شده باشند.
  • قبل از عمل آنتی بیوتیک مناسب شروع گردد.

مراقبتهای بعد از تزریق

  • با توجه به نوع عمل جراحی و انتقال بافت زنده طبق پروتکل مراقبت از زخمهای جراحی باید محل زخم شسته و ضد عفونی شود.
  • بعد از عمل آنتی بیوتیک وسیع طیف باکاور گرم مثبت منفی و بی هوازی حداقل تا یک هفته پس از انتقال چربی ادامه یابد. زخم تا دو روز بعد از عمل ضد غفونی شود.
  • برای بعد از عمل پانسمان فشاری انجام داده و استفاده از یک شکم بند یا گن توصیه میشود به نحوی که محل کشیدن چربی تحت فشار مناسبی قرار گیرد. این کار در جذب هماتوم وجلوگیری از خونریزی نقش به سزایی خواهد داشت.

افراد با ریسک بالا برای تزریق چربی

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • استفاده از ضد انعقاد
  • بیماران دیالیزی
  • سرطانی در دوره شیمی درمانی
  • افراد بسیار کم سن (زیر 18 سال)
  • تشنجی ها
  • کسانی که از ترانسفر چربی توقعات بسیار بالا دارند کاندیدای خوبی برای انتقال چربی نیستند
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید