اسهال و سایر علائم گوارشی تایید شده کووید ۱۹

کووید ۱۹ نوعی بیماری تنفسی ناشی از فرم جدید از ویروس کرونا است که در دسامبر ۲۰۱۹ کشف شد. کرونا ویروس یکی از اعضای خانواده ویروس ‌های تاجی است که باعث بروز بیماری ‌ها و علایم مختلفی نظیر سرماخوردگی، سندرم حاد تنفسی و موارد دیگر می ‌شوند.

باید دانست اغلب افراد مبتلا به این بیماری، دارای علایم خفیف یا بدون علایم هستند. افراد با بیش از ۶۵ سال سن و یا افرادی که شرایط پزشکی مزمنی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری و عوارض شدید آن هستند.

اسهال و سایر علائم گوارشی تایید شده کووید ۱۹

بر اساس یافته ‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها،  شایع‌ ترین علایم این بیماری تب، خستگی و سرفه خشک است.83 تا ۹۹ درصد بیماران دچار تب خواهند شد ۵۹ تا ۸۲ درصد آن ها سرفه را تجربه می ‌کنند و ۴۴ تا ۷۰ درصد آن ها گرفتار خستگی می ‌شوند. سایر علایم شایع بیماری کووید ۱۹ عبارتند از:

  • لرز
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • گلودرد
  • از بین رفتن حس چشایی
  • درد عضلانی
  • خستگی و بی حالی
  • سرگیجه

برخی از افراد ممکن است علایم گوارشی نظیر اسهال، کاهش اشتها یا استفراغ را بدون تجربه سایر علایم، داشته باشند.

اسهال و سایر علایم گوارشی کووید ۱۹

بیماران ممکن است در کنار علایم تنفسی، مشکلات گوارشی را نیز تجربه کنند. گاهی اوقات نیز تنها دچار این مشکلات می ‌شوند. اخیرا محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که یک سوم بیمارانی که مورد مطالعه قرار گرفته اند، دارای علایمی هستند که نشان دهنده تاثیر این بیماری بر سیستم گوارش آنهاست.

اسهال و سایر علائم گوارشی تایید شده کووید ۱۹

یکی دیگر از مطالعات منتشر شده توسط محققان پکنی، نشان دهنده ابتلای ۳ تا ۷۹ درصد از بیماران به مشکلات گوارشی است.

اسهال

مطالعه ‌ای که بر ۲۰۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خفیف انجام شده، بیانگر آن بوده که تنها ۴۸ نفر علایم گوارشی دارند و ۶۹ نفر آن ها علایم گوارشی و تنفسی را با هم دارند. از مجموع ۱۱۷ نفر مبتلا به مشکلات گوارشی، 19.4 درصد اسهال را به عنوان اولین علامت خود بیان کرده ‌اند.

استفراغ

مطالعه ‌ای در پکن، نشان دهنده آن بود که استفراغ بیشتر در کودکان دیده می ‌شود و کمتر در بزرگسالان مشاهده می ‌شود. محققان تمام مطالعات بالینی و گزارش های مختلفی که مربوط به مشکلات گوارشی کووید ۱۹ هستند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

کاهش اشتها

بسیاری از بیمارانی که مبتلا به علایم گوارشی می‌ شوند، اغلب در کنار این علایم، اشتهای خود را نیز از دست می دهند. طبق مطالعه ‌ای حدود 9.4 تا 50.2 درصد از بیماران از دست دادن اشتها را تجربه می‌ کنند.

سایر علایم گوارشی

مطالعات نشانگر ابتلای بیماران به چندین مشکلات گوارشی دیگر است:

  • ۱ تا ۲۹.۴ درصد از افراد حالت تهوع را تجربه می ‌کنند.
  • ۲.۲ تا ۶ درصد گرفتار درد شکم می ‌شوند.
  • ۴ تا ۱۳.۷ درصد خونریزی دستگاه گوارش را تجربه می ‌کنند.

آیا امکان ابتلا به اسهال بدون تب وجود دارد؟

برخی از افراد ممکن است اسهال را بدون علایم سرماخوردگی نظیر تب، تجربه کنند. بنابراین، اسهال ممکن است اولین علامت بیماری کووید ۱۹ باشد.

در بعضی از موارد نیز ممکن است علایم سرماخوردگی پس از بروز اسهال، رخ بدهد. برخی دیگر از افراد نیز ممکن است تنها علایم و مشکلات گوارشی را بدون هیچ نشانه دیگری تجربه کنند.

اسهال و سایر علائم گوارشی تایید شده کووید ۱۹

چه ارتباطی بین کووید ۱۹ و مشکلات گوارشی وجود دارد؟

پژوهش ‌ها نشان می ‌دهد که ویروسی که موجب بروز بیماری کووید می ‌شود، قادر به ورود به سیستم گوارشی بیمار از طریق آنزیم آنژیوتانسیون است. گیرنده ‌های این آنزیم در دستگاه گوارش ۱۰۰ برابر بیشتر از مجاری تنفسی هستند.

اگر قبلا مشکلات گوارشی داشته باشید، چه باید کنید؟

افراد مبتلا به برخی از اختلالات دستگاه گوارش، مانند بیماری التهابی روده بیشتر در خطر ابتلا به این دسته از مشکلات هستند. با این حال، مستندات مناسبی برای اثبات این مورد وجود ندارد.

اما از آنجا که محققان در حال جمع آوری اطلاعات جدید و داده‌ های بیشتری هستند، ممکن است در آینده شاهد اثبات این مورد توسط آن ها باشیم.

مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به IBD بایستی احتیاط بیشتری داشته باشند و اقدامات زیر را را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را انجام دهند:

  • شستشوی مکرر دست ها
  • پوشاندن صورت خود در هنگام سرفه یا عطسه
  • دوری از افرادی که علایم بیماری دارند
  • ماندن در خانه در صورت امکان

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان IBD ممکن است سیستم ایمنی شما را سرکوب کند. سازمان بین‌ المللی در مطالعه ‌ای از بیماری التهابی روده، لیستی از نحوه مدیریت کووید ۱۹ و IDB را منتشر کرده است. با این حال، حتی در میان کارشناسان نیز، اختلافاتی در این رابطه وجود دارد.

اگر شما نیز از جمله افراد مبتلا به این بیماری و همچنین بیماری التهابی روده هستید، بهتر است با پزشک خود در رابطه با مصرف داروهای خود مشورت کنید.

اسهال و سایر علائم گوارشی تایید شده کووید ۱۹

در صورت بروز مشکلات گوارشی چه باید کرد؟

علایم دستگاه گوارش نظیر اسهال، کاهش اشتها یا حالت تهوع است. تجربه هر کدام از این مشکلات، نشانه ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیست؛ اما ممکن است علایم هشداردهنده ‌ای برای ابتلا به آن باشد.

شما قادر به درمان مشکلات گوارشی بیماری کووید با ماندن در خانه و استراحت و اجتناب از مصرف غذاهایی که موجب ناراحتی معده شما می ‌شوند خواهید بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علایم شما خفیف است، بهتر است در خانه بمانید و ارتباط خود با افراد دیگر را به حداقل برسانید. لازم به ذکر است که بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان، علایم خفیفی دارند.

اگر به دنبال ارتباط با پزشک هستید، پیشنهاد ارتباط تلفنی یا ویدئویی جهت کاهش شیوع ویروس مناسب به نظر می ‌آید. این موضوع ایده مناسبی به نظر می ‌آید و بهتر است از مراجعه به بیمارستان خودداری کنید. زیرا قادر به انتقال این بیماری به افراد مختلف خواهید بود.

فوریت های پزشکی

اگر علایم جدی تری را تجربه کردید، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. موارد زیر از جمله موارد اضطراری است:

  • تنگی نفس
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • کاهش هوشیاری
  • صورت و لب های کبود

نتیجه ‌گیری

افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ ممکن است مشکلات گوارشی اعم از اسهال، کاهش اشتها و استفراغ را تجربه کنند. این علایم ممکن است که به تنهایی یا با سایر نشانه های سرماخوردگی نظیر تب و سرفه بروز پیدا کند.

اگر احساس می کنید که به این بیماری مبتلا شده اید، جهت جلوگیری از انتقال ویروس به افراد دیگر، در خانه بمانید. همچنین اگر علایم جدی مانند تنگی نفس را تجربه کرده اید، هر چه سریع تر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید