انواع ریزش مو

ریزش مو یکی از رایج ترین موضوعاتی است که متخصصان پوست می بینند و انواع مختلفی دارد که درمان اکثر آنها امکان پذیر است. اولین قدم این است که بفهمید چرا این اتفاق می افتد و نکته اصلی این است که درمان آن را زود شروع کنید.

ریزش مو در اغلب افراد نگرانی هایی را ایجاد می کند. ریزش مو می تواند به صورت های متفاوت و در انواع مختلف در افراد رخ دهد. این عارضه که به آن اصطلاحاً آلوپسی گفته می شود به دلیل اختلال در چرخه رشد مو ایجاد می شود.

این عارضه در نقاط مختلف بدن رخ می دهد، اما در نواحی پوست سر بیش از سایر نقاط بدن مشاهده می شود. به طور میانگین پوست سر حدود ۱۰۰۰۰۰ مو دارد که تعداد اندکی از آنها به صورت روزانه در چرخه استراحت سبب ریزش آنها می شود.

آلوپسی چیست؟

اصطلاح پزشکی ریزش مو آلوپسی است. بسیاری از مردم فکر می کنند که این فقط برای مردان اتفاق می افتد ، اما تخمین زده می شود که بیش از نیمی از زنان در طول زندگی خود دچار ریزش موی محسوسی می شوند.

آلوپسی چیست؟
آلوپسی چیست؟

علائم ابتلا به آلوپسی عبارتند از:

کم پشتی موهای سر
لکه های طاسی که با گذشت زمان رشد می کنند و بزرگتر میشوند
عقب رفتن خط رویش مو و یا از بین رفتن لبه های واضح رویش مو
طاس شدن بخش قابل توجهی از سر

از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. خیلی بیشتر از این می تواند به معنی ریزش بیش از حد باشد. دلایل خاصی از ریزش می تواند باعث ایجاد الگوها و علائم خاصی در مو شود. در ادامه در خصوص ریزش مو و انواع آن بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

مراحل رشد مو ( چرخه رشد مو ) چیست؟

رشد مو مراحل و چرخه خاص خود را دارد که به سه مرحله تقسیم می شود: آناژن، کاتاژن و تلوژن است.

در آناژن، مو به طور فعال در حال رشد است و این رشد ممکن است، سال ها به طول بینجامد.

در مرحله یا چرخه کاتاژن، مو یک رشد موقتی در طی یک الی دو هفته دارد و پس از آن رشد مو متوقف می شود.

مرحله دیگر تلوژن است. در این مرحله مو به مدت پنج تا شش هفته در حالت استراحت قرار می گیرد و سپس ریزش مو اتفاق می افتد، اما پس از آن رویش مجدد موی جدید مشاهده خواهد شد.

چرخه رشد مو
چرخه رشد مو

انواع ریزش مو چیست؟

به طور کلی عوامل مختلفی می تواند به نظم این چرخه رشد مو خلل وارد کند و در نهایت سبب عارضه ریزش مو شود. در ادامه انواع آن را بازگو خواهیم کرد:

  • ریزش مو ناشی از افزایش سن
  • آلوپسی آندروژنیک
  • ریزش موی الگوی مردانه
  • ریزش موی الگوی زنانه
  • ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی در زنان
  • ریزش مو ناشی از زندگی پر استرس – تلوژن افلوویوم
  • از دست دادن مو بدلیل کمبودهای تغذیه ای
  • عوارض جانبی دارو ها
  • ریزش ناشی از بیماری خود ایمنی – آلوپسی آره آتا
  • ریزش مو بدلیل از عفونت های پوست سر
  • آلوپسی زخم – ریزش موی اسکارگذار
  • آناژن افلوویوم – ریزش مو بدلیل شیمی درمانی و پرتو درمانی
  • ریزش موی ناشی از دیابت
  • ریزش مو ناشی از مشکلات غده تیروئید
  • ریزش موی کششی

این موارد ذکر شده انواع رایج ریزش مو هستند که در افراد مشاهده می شود. در ادامه هر یک را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

ریزش مو ناشی از افزایش سن

تقریباً همه با افزایش سن متوجه ریزش و کم پشتی مو می شوند. سلول های ما به طور مداوم در تمام سنین رشد می کنند و می میرند ، اما وقتی پیر می شویم ، سلول های ما با سرعت بیشتری از بین می روند تا دوباره تولید شوند. به همین دلیل استخوان های ضعیف تر و پوست نازک تری داریم. و این روندی مشابه برای موهای ما است.

انواع ریزش مو - ریزش ناشی از افزایش سن
انواع ریزش مو – ریزش ناشی از افزایش سن

با افزایش سن ، ما همچنین روغن کمتری در پوست سر خود تولید می کنیم که می تواند موهای ما را ضعیف و شکننده کند. این همچنین می تواند به ریزش و کم پشتی مو کمک کند.

برخی از افراد ممکن است با افزایش سن در شرایطی که به عنوان آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش موی الگویی شناخته می شود ، ریزش موی شدیدتری را تجربه کنند. در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مطلب ریزش مو از چه سنی آغاز می شود؟ اطلاعات بیشتری درباره نقش سن در ریزش مو به شما خواهد داد.

ریزش مو ژنتیکی – آلوپسی آندروژنیک

یکی از رایج ترین انواع ریزش مو ، آلوپسی آندروژنتیک ، ارثی و مربوط به سن است. معمولاً به عنوان ریزش موی مردانه یا مردانه شناخته می شود. این نوع شدیدتر ریزش مو است که معمولاً از بزرگسالی آغاز می شود و با افزایش سن به تدریج پیشرفت می کند.

برای آقایان ، این نوع ریزش مو اغلب از قسمت های جلوی رویش مو شروع می شود و تا بالای پوست سر گسترش می یابد. همچنین ممکن است در قسمت بالای سر نیز همزمان نازک شدن و ریزش مو وجود داشته باشد.

برای زنان ، معمولاً ریزش در جایی که موهای خود را تقسیم می کنید ، قابل توجه است ، اما در همه جا کم پشتی وجود دارد.

انواع ریزش مو ژنتیکی - تفاوت در الگوی ریزش زنانه و مردانه
انواع ریزش مو ژنتیکی – تفاوت در الگوی ریزش زنانه و مردانه

ممکن است شنیده باشید که این نوع ریزش مو از خانواده مادر شما به ارث می رسد ، اما محققان کشف کرده اند که تعدادی از ژن ها بر میزان احتمال ریزش موی شما تأثیر می گذارند. یکی از این ژن ها بر چگونگی واکنش فولیکول های مو به هورمون های معروف به آندروژن (که گاهی اوقات “هورمون های مردانه” نیز نامیده می شوند) تأثیر می گذارد.

این نوع آلوپسی به صورت ارثی در افراد انتقال می یابد. برای آلوپسی آندروژنیک درمان هایی در نظر گرفته شده است که با استفاده از داروها و برخی از عمل های جراحی تا حدودی قابل درمان است که البته با افزایش بیشتر سن افراد درمان آن سخت تر میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع از ریزش مو به مطلب ریزش موی آندروژنیک یا ارثی مراجعه شود.

ریزش مو الگوی مردانه

این نوع ریزش مو در آقایان پس از اتمام بلوغ ممکن است، رخ دهد. در واقع ریزش از وسط سر شروع می شود و حتی به محیط اطراف و جلوی سر نیز امتداد خواهد یافت.

ریزش مو ژنتیکی – الگوی مردانه

مطمئناً همه شما آقایونی را مشاهده کرده اید که اندازه یک حلقه از پشت سر آنها طاس است. در واقع به این نوع از ریزش مو، طاسی الگو مردانه گفته می شود.

ریزش مو الگوی زنانه

این نوع عارضه در خانم ها با آقایان کاملاً متفاوت است. در خانم ها هنگام ایجاد این عارضه تار موهای آنها به تدریج نازک می شود. این تغییرات پس از بلوغ ممکن است، ایجاد شود، اما بیشتر در خانم ها با سن بالا مشاهده می شود. اما سبب از بین رفتن کامل موها نخواهد شد.

ریزش مو ژنتیکی - آلوپسی آندروژنیک - الگوی زنانه
ریزش مو ژنتیکی – آلوپسی آندروژنیک – الگوی زنانه

اگر موهای شما فقط از بالای سر نازک و کم پشت شده است ، شما دچار ریزش موی الگوی زنانه هستید. طاسی با الگوی زنانه رایج ترین نوع ریزش موی زنانه است که با کاشت مو قابل درمان است.

این نوع نازک شدن به دلیل ژنتیک ایجاد می شود ، به این معنی که کسی در خانواده شما این الگو از طاسی را دارد ( نازک شدن مو در بالای سر یا تاج سر )

ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی در زنان

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) دارای سطح آندروژن بالاتری هستند که می تواند باعث ریزش موی زنان شود. اگر شما خانمی هستید که ریزش موی آشکارتر و علائم زیر را تجربه می کنید ، ممکن است بخواهید از پزشک خود در مورد آزمایش سطح هورمون خود بپرسید:

آکنه
رشد موهای زائد در صورت یا بدن
دوره های پریود نامنظم

موارد دیگری که می تواند باعث تغییرات چشمگیری در سطح هورمون شما شود مانند بارداری ، زایمان ، یائسگی و کم کاری تیروئید نیز ممکن است روی رشد مو تأثیر بگذارد.

ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی در زنان
ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی در زنان

اگر داروهای شما روی سطح هورمون شما تأثیر بگذارد ، حتی تغییر رویه های دارویی نیز می تواند باعث نازک شدن موهای شما شود. به عنوان مثال ، برخی از زنانی که از مصرف قرص های جلوگیری جلوگیری می کنند ، می توانند ریزش مو داشته باشند. خوشبختانه در بیشتر این موارد با درمان مناسب می توانید ریزش مو را کاهش داده و یا روند آن را معکوس کنید.

ریزش مو ناشی از زندگی پر استرس – تلوژن افلوویوم

در این نوع از ریزش همه جا می بینید که موهای زیادی ریخته است. آن را روی بالش ، روی زمین ، روی لباس های خود می بینید و حتی در فاضلاب حمام گیر کرده است. به نظر می رسد موها خیلی راحت میریزند ، حتی گاهی می ترسید که موهایتان را بشویید. اصطلاح پزشکی این حالت از ریزش مو تلوژن افلوویوم است.

در حین تلوژن افلوویوم ، ممکن است احساس کنید که قصد دارید کچل شوید. اما معمولاً کچل نخواهید شد. تلوژن افلوویوم فقط پاسخی به استرس است.

ریزش مو ناشی از زندگی پر استرس - تلوژن افلوویوم
ریزش مو ناشی از سبک زندگی پر استرس – تلوژن افلوویوم

ریزش موها 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد جسمی یا عاطفی استرس زا شروع می شود و حدود 4 تا 5 ماه بعد به اوج خود می رسد. با گذشت زمان ، بدن شما دوباره تنظیم شده و موها به تدریج از بین می روند. طی 6 تا 9 ماه ، اوضاع به حالت عادی برمی گردد.

وقایع استرس زای زندگی مانند از دست دادن عزیز ، جراحی یا تشخیص بیماری جدی می تواند خطر ریزش مو را افزایش دهد. اما ریزش مو نیز می تواند استرس زا باشد ، که می تواند منجر به ایجاد یک چرخه معیوب و تداوم ریزش مو شود.

همچنین این نوع عارضه به دلیل برخی از بیماری ها یا عمل های جراحی نظیر تیروئید، تب، جراحی یا زایمان ایجاد می شود.

به یاد داشته باشید که Telogen effluvium موقتی است ، شما از آن طاس نمی شوید و موهای شما برمی گردد و در بیشتر موارد ، هیچ درمانی لازم نیست.

تلوژن افلوویوم یکی از انواع ریزش مو است که بر عملکرد فولیکول های مو تاثیر می گذارد. در واقع تعداد زیادی از فولیکول های مو در چرخه استراحت رشد مو قرار می گیرند. اما پس  از استراحت، رشد مو مجدد در آن ها مشاهده نمی شود.

این نوع از ریزش مو به این گونه است که شما روزانه به اندازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ موی خود را از دست می دهید. همچنین در برخی از نواحی سر موهای سر شما نازک تر می شود.

در صورتی که تلوژن افلوویوم بیش از ۶ ماه رخ دهد، به عنوان نوع مزمن آن شناخته می شود. در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید که درمان های بیشتری انجام گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با روش درمان مطلب تلوژن افلوویوم چیست؟ را مطالعه کنید.

ریزش مو بدلیل کمبودهای تغذیه ای

در صورت کمبود تغذیه ای و نرسیدن مواد لازم برای رشد مو ، یک شکل مزمن تلوژن افلوویوم می تواند رخ دهد. این نوع ریزش مو کندتر شروع می شود و مدت بیشتری (بیش از 6 ماه) ادامه دارد. دلایل احتمالی اغلب مربوط به کمبودهای تغذیه ای است. ثابت شده است که کمبود آهن ، ویتامین D ، روی Zinc و برخی ویتامین های دیگر با ریزش مو ارتباط دارد.

ریزش مو بدلیل کمبود تغذیه ای
ریزش مو بدلیل کمبود تغذیه ای

برای آشنایی بیشتر با این موارد ، مقاله کمبود چه ریزمغذی و ویتامین هایی باعث ریزش مو می شود را مطالعه نمایید.

کمبود ویتامین معمولاً با مکمل های غذایی به راحتی برطرف می شود. قبل از استفاده از هرگونه مکمل جدید ، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی دارو ها

برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ریزش مو شوند. برای هر کسی که این داروها را مصرف می کند اتفاق نمی افتد ، اما ریزش مو می تواند در نتیجه استفاده از برخی از داروهای زیر رخ دهد ، از جمله:

برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول (به عنوان مثال ، آتورواستاتین ، سیمواستاتین)
برخی از داروهای فشار خون (به عنوان مثال ، کاپتوپریل ، لیزینوپریل)
آنتی اسید سایمتیدین (Tagamet)
کلشی سین داروی نقرس (Colcrys)
ایزوترتینوئین داروی آکنه (Accutane)
استروئیدها تستوسترون و پروژسترون

اگر هنگام شروع مصرف داروی جدید متوجه ریزش مو شدید ، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا داروی دیگری برای شما بهتر است یا نه و در صورت لزوم دستورالعمل های مربوط به نحوه قطع ایمن مصرف داروی فعلی را به شما می دهند.

ریزش ناشی از بیماری خود ایمنی – آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا نوعی ریزش مو ناشی از بیماری خود ایمنی است. منظور از بیماری خود ایمنی به این منظور است که سیستم ایمنی بدن به بافت ها سالم بدن از جمله فولیکول ها مو آسیب خواهند رساند. در واقع این امر سبب می شود که موها در ناحیه ای از سر و بدن ریخته شود و موهای جدید جایگزین آن نشود.

در حالی که موهایتان تمیز است ، آرایشگر شما ممکن است یک تکه بدون مو در پوست سر شما پیدا کند. یا ، ممکن است متوجه یک فضای ابرو یا دسته ای از مژه های از دست رفته شوید. اگر یک مرد هستید ، ممکن است یک لکه خالی در ریش خود مشاهده کنید. این سناریوها در آلوپسی آره آتا معمول است. محققان گاهی آن را به دوره های استرس زیاد هم مرتبط می دانند.

در بیشتر مواقع ، آلوپسی آره آتا به صورت یک یا چند لکه بدون مو به اندازه یک سکه نشان داده می شود. برای همین از آن به عنوان ریزش مو سکه ای نیز یاد میشود. این می تواند بر روی هر موی بدن تأثیر بگذارد. در موارد نادر ، ممکن است شدیدتر باشد.

آلوپسی آره آتا
آلوپسی آره آتا

علاوه بر موهای سر موهای ابرو و مژه را نیز تحت تاثیر  قرار می دهند. در صورتی که این بیماری درمان نشود پس از مدت زمانی ممکن است منجر به آلوپسی توتالیس گردید که به صورت ریزش کامل موهای سر است. در حالت پیشرفته تر و در آلوپسی یونیورسالیس ، کل پوست سر ، صورت و بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

خبر خوب این است که فولیکول های مو هنوز زنده هستند. در بیشتر موارد ، موها به مرور زمان خود به خود برمی گردند. با این حال ، هیچ درمانی شناخته شده وجود ندارد ، و عادی است که آلوپسی آره آتا بارها و بارها برگردد.

تزریق کورتیزون به پوست سر توسط متخصص پوست می تواند بهبودی را تسریع کند. برای افرادی که ریزش موی شدیدتری دارند ، نور درمانی و داروهایی در دسترس است.

این عارضه هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود و هیچ محدودیت سنی ندارد. موها به صورت ناگهانی بدون هیچ نشانه و علائمی ریخته می شود. موهای سر به صورت سکه ای در پشت سر ریزش خواهند داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آلوپسی آره آتا مطلب ریزش مو سکه ای چیست ؟ بررسی علت و روش های درمان در گفتگوی ویدیویی با پزشک را مطالعه نمایید.

ریزش مو ناشی از عفونت های پوست سر

عفونت می تواند روی پوست سر تأثیر بگذارد و باعث ریزش مو شود. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری ها ، مخمرها یا قارچ ها بیش از حد رشد کرده و به فولیکول های مو حمله کنند.

ممکن است برجستگی های چرکی ، قرمزی و پوسته پوسته شدن داشته باشید. پوست سر می تواند احساس خارش یا حتی درد داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، بلافاصله به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

ریزش مو ناشی از عفونت های پوست سر
ریزش مو ناشی از عفونت های پوست سر

عفونت های قارچی پوست سر بسیار مسری است و شایع ترین علت ریزش مو در کودکان است. برای جلوگیری از آن ، کودکان باید از به اشتراک گذاشتن کلاه و روسری خودداری کنند.

وقتی برای درمان به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه می کنید ، دکتر باید تشخیص چه نوع عفونتی باعث ایجاد آن شده است.

ممکن است لازم باشد که نمونه بردارند و برای اطمینان از آزمایشگاه بفرستند. درمان صحیح به این بستگی دارد که شما با باکتری ها یا قارچ ها سر و کار دارید.

بیشتر عفونت های پوست سر با داروی مناسب آنتی بیوتیکی یا ضد قارچی قابل درمان هستند. بدون درمان ، این عفونت ها می توانند منجر به ایجاد زخم دائمی شوند.

در عفونت های قارچی که در پوست سر ایجاد می شود، موهای سر به صورت لکه ای از پوست سر ریزش خواهند داشت.

این نواحی در اغلب مواقع با نشانه هایی مانند قرمزی و پوسته پوسته شدن سر همراه با خارش نمایان می شوند. زخم ها پس از مدتی ممکن است چرکی شود.

به همین جهت بهتر است پس از مشاهده این نشانه ها به پزشک متخصص مراجعه کنید که درمان های لازم را انجام دهند.

برای تکمیل اطلاعات خود در این زمینه و مشاهده انواع آن میتوانید به مطلب عفونت قارچی مو یا تریکومایکوزیس رجوع کنید.

آلوپسی زخم

تا کنون ، ما در مورد انواع غیر زخم ریزش مو بحث کرده ایم ، جایی که فولیکول های مو هنوز زنده هستند و موها می توانند دوباره رشد کنند. این در مقایسه با ریزش موهای زخم است ، جایی که فولیکول های مو از بین می روند و موها نمی توانند دوباره رشد کنند.

التهاب علت اصلی ایجاد زخم در پوست است. پوست سر ممکن است قرمز به نظر برسد. علائم متداول شامل خارش ، سوزش و درد است. عفونت ها و برخی شرایط التهابی پوستی نیز می توانند باعث تخریب فولیکول مو شوند.

آلوپسی زخم
آلوپسی زخم

روش های ضربه زننده به فولیکول مو مانند حالت دادن با حرارت ، درمان های شیمیایی مو و مدل موهای سفت و سخت نیز می توانند باعث زخم شدن شوند.

با ریزش مو ناشی از التهاب ، باید التهاب را به موقع متوقف کنید تا از آسیب غیر قابل برگشت جلوگیری کنید. در اکثر مواقع ، متخصصان پوست این کار را با استفاده از داروهای خاص انجام می دهند ، بسته به علت و میزان ریزش مو.

متأسفانه بسیاری از افراد مراجعه به درمان را به تأخیر می اندازند و در نهایت با زخم های دائمی مواجه می شوند. تزریق کورتیزون همراه با ماینوکسیدیل موضعی می تواند برخی از رشد موها را تحریک کند. اگر جای زخم گسترده باشد ، پیوند مو می تواند یک گزینه درمانی دیگر باشد.

در اغلب مواقع این بیماری علائم خاصی را از خود نشان نمی دهد، در واقع این بیماری به یکباره رخ می دهد که با علائمی نظیر خارش شدید، تورم و ضایعات پوستی قرمز و سفید مشاهده می شوند. این نوع از ریزش مو در خانم ها و آقایان بدون هیچ محدودیت سنی ایجاد خواهد شد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ریزش موی اسکارگذار را مطالعه نمایید.

آناژن افلوویوم – ریزش مو بدلیل شیمی درمانی و پرتو درمانی

یکی دیگر از انواع ریزش مو آناژن افلوویوم نام دارد که سبب ریزش سریع مو خواهد شد.

ریزش مو می تواند برای بسیاری از بیمارانی که سرطان داشته و نیاز به شیمی درمانی یا پرتو درمانی دارند ، یک ترس واقعی باشد. سرطان ها معمولاً به دلیل سلول هایی هستند که خیلی زود رشد می کنند و تکثیر میشوند.

آناژن افلوویوم – ریزش مو بدلیل شیمی درمانی و پرتو درمانی

داروهای شیمی درمانی اغلب برای از بین بردن این سلول ها استفاده می شوند ، با این حال ، از آنجا که سلول های فولیکول های موی شما نیز به سرعت رشد می کنند ، شیمی درمانی می تواند بر روی موهای شما تأثیر بگذارد.

پرتو درمانی ، که در درمان سرطان نیز استفاده می شود ، می تواند باعث ریزش مو شود. اما در حالی که شیمی درمانی می تواند باعث ریزش مو در کل بدن شود ، پرتو درمانی معمولاً فقط در ناحیه تحت درمان تأثیر می گذارد.

با هر دو نوع درمان ، ریزش مو به طور کلی موقتی است و شما می توانید انتظار داشته باشید که موهای شما ظرف چند ماه دوباره رشد کند.

پس از اتمام دوره شیمی درمانی موهای کل بدن رشد خود را از سر خواهند گرفت. در این دوره پزشکان متخصص داروهایی به عنوان کمک درمانی برای رشد موها تجویز خواهند کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و توضیحات کامل تر مطلب شیمی درمانی و ریزش مو را بخوانید.

ریزش مو بر اثر بیماری دیابت

بیماری دیابت می تواند منجر به ریزش مو شود. استرس ناشی از زندگی با بیماری مزمن دیابت یا داروهای مصرفی برای درمان دیابت همچنین ممکن است باعث ریزش مو گردد. برخی از افراد دیابتی نیز به بیماری تیروئید مبتلا هستند که می تواند به ریزش مو کمک کند.

ریزش مو بر اثر بیماری دیابت
ریزش مو بر اثر بیماری دیابت

افراد دیابتی می توانند با کاهش میزان قند خون و کنترل استرس ، تا حد زیادی ریزش مو را کند یا متوقف کنند.

افراد دیابتی بیشتر به یکی از انواع ریزش مو به نام بیماری آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند که همانطور که در قسمت های قبلی توضیح دادیم یک بیماری شایع خود ایمنی پوستی است که باعث ریزش مو در پوست سر ، صورت و گاهی اوقات در سایر نواحی بدن می شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله درمان ریزش مو در دیابتی ها را بخوانید.

مشکلات غده تیروئید

یکی دیگر از انواع ریزش مو بدلیل اختلالات تیروئید ناشی از مختل شدن هورمون های T3 و T4 می تواند باعث ریزش مو ، به ویژه در شرایط درمان نشده یا شدید شود. متأسفانه ، بررسی های انجام شده نشان می دهد ، ریزش مو (و همچنین شکستن یا کم پشت شدن مو) در هیپو و پرکاری تیروئید مشاهده می شود.

ریزش مو بدلیل مشکلات تیروئید
ریزش مو بدلیل مشکلات تیروئید

ریزش مو بدلیل مشکلات تیروئید از غده تیروئید غیرفعال یا کم کار (معروف به کم کاری تیروئید) یا غده تیروئید بیش فعال (پرکاری تیروئید) ناشی می شود. غده هیپوفیز شما نیز به دلیل عدم ساخت هورمونی به نام هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) ، که باعث ترشح هورمون تیروئید می شود ممکن است باعث این موضوع باشد . هورمونهای مهم T3 و T4 – که دهها فرآیند بدن را تنظیم می کنند ، از جمله رشد مجدد مو ، در این شرایط تحت تأثیر قرار می گیرند.

همه ما روزانه مقداری مو از دست می دهیم و سپس دوباره رشد می کند. اما عملکرد نامنظم T3 و T4 می تواند باعث اختلال در چرخه رشد مجدد شود ، به این معنی که با گذشت زمان و بدون تعویض مو ، ممکن است متوجه کم پشت شدن مو شوید. این امر می تواند بر روی ابرو ها ، موهای بدن و مژه های شما نیز تأثیر بگذارد. ممکن است به صورت توده ای یا رشته ای ریخته شود. و ممکن است فقط یک منطقه نباشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر مطلب ریزش مو بدلیل مشکلات غده تیروئید را مطالعه نمایید.

ریزش موی کششی

آلوپسی کششی نوعی ریزش مو است که در اثر کشش طولانی مدت یا تکراری بر روی موهای سر ایجاد می شود. این مورد اولین بار در سال 1907 در افرادی از گرینلند شناسایی شد که به دلیل استفاده طولانی مدت از مدل موی دم اسبی تنگ دچار ریزش مو در امتداد خط رویش مو ها شده بودند.

ریزش موی کششی می تواند ناشی از انواع مدل مو های سفت و سخت باشد که منجر به کشیده شدن تارهای مو میشود، همچنین استفاده از اکستنشن مو نیز ممکن است منجر به این نوع از ریزش شود.

همچنین می تواند به دلیل وزن زیاد موهای بلند باشد. آلوپسی کششی بر هر نژاد یا هر سنی تأثیر می گذارد. احتمال بروز ریزش موی کششی با افزایش سن افزایش می یابد ، احتمالاً به دلیل سابقه طولانی مدت در استفاده از مدل مویی خاص توسط شخص و همچنین نازک شدن تارهای مو بدلیل افزایش سن است.

ریزش موی کششی بر اثر استفاده از مدل موهایی که باعث کشش مو میشود
ریزش موی کششی بر اثر استفاده از مدل موهایی که باعث کشش مو میشود

افراد مبتلا به آلوپسی کششی باید برای جلوگیری از خراب شدن بیشتر ، مراقبت از مو و شیوه آرایش را تغییر دهند.

از مدل موهای شل و بدون کشش استفاده کنید.
موهای بلند و سنگین را کوتاه کنید.
از قرار دادن مو و پوست سر آسیب دیده در معرض مواد شیمیایی و گرما خودداری کنید و از سشوار بیش از حد و استفاده از اتوی مو بپرهیزید.

گزینه های درمانی پزشکی که در آلوپسی کششی استفاده شده است عبارتند از:

آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت
استروئیدهای موضعی یا داخل ضایعه
شامپوهای ضد قارچ موضعی
مکمل های بیوتین
ماینوکسیدیل
جراحی کاشت مو

برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله ریزش موی کششی چیست و چگونه درمان میشود؟ را مطالعه نمایید.

جمع بندی

اگر دچار ریزش مو هستید ، وحشت نکنید. اولین اقدام شما باید مراجعه در اسرع وقت به متخصص پوست و مو باشد. هنگامی که به دکتر خود مراجعه می کنید ، ابتدا باید علت ریزش مو و نوع آن را تشخیص دهد.

این کار ممکن است شامل معاینه فیزیکی مو و پوست سر شما باشد. آزمایش خون برای کشف مواردی مانند مشکلات تیروئید یا کمبود ویتامین ها استفاده میگردد. همچنین بیوپسی پوست سر که در آن تکه کوچکی از پوست سر تحت بی حسی موضعی برداشته شده و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود. آزمایش های تشخیصی علل ریزش مو

هنگامی که دکتر علت ریزش مو های شما را دانست ، گزینه های درمانی مرتبط با آن را به شما ارائه می دهد.

هرچه زودتر درمان مناسب را شروع کنید ، شانس بیشتری برای رشد مجدد موهای خود دارید. ریزش مو ممکن است همیشه درمانی نداشته باشد ، اما در بسیاری از موارد ، اگر از روش های درمان به اندازه کافی زود استفاده کنید ، آنها می توانند کمک کنند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید