بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان و سایر روش های درمان

بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان و سایر روش های درمان

دلایل زیادی برای ریزش مو در زنان وجود دارد، این ریزش مو چه موقتی باشد و برگشت پذیر باشد و چه دائمی، روش های درمانی و قرص های ضد ریزش مو برای زنان وجود دارد که می توانند به شما جهت جلوگیری از ریزش مو کمک کنند.

مهمترین مرحله مراجعه به موقع به پزشک است تا بتواند علت ریزش موهای شما را تشخیص دهد.

در ادامه مقاله ما به درمان های متداول و مکمل برای درمان ریزش مو برای خانم ها خواهیم پرداخت.

درمان های ریزش مو در زنان

ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی ، مانند بارداری یا یائسگی یا استرس ممکن است نیاز به هیچ درمانی نداشته باشد. در عوض ، پس از سازگاری بدن ، احتمالاً ریزش خود به خود متوقف می شود.

کمبود مواد مغذی معمولاً می تواند از طریق تغییر در رژیم غذایی ، استفاده از مکمل ها و راهنمایی های پزشک یا متخصص تغذیه ثبت شده رفع شود. اگر کمبود ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد ، راهنمایی پزشک ضروری است.

هرگونه بیماری پزشکی که منجر به ریزش مو شود باید مستقیماً درمان شود ، نه فقط علائم آن برطرف شود.

برخی داروها و روش های درمانی مناسب برای درمان ریزش مو ناشی از طاسی زنان و دیگر آلوپسی ها وجود دارد. برای دیدن نتایج کامل ممکن است لازم باشد ماهها یا سالها از یک یا چند ترکیب درمانی استفاده کنید.

داروی ماینوکسیدیل ضد ریزش مو در زنان

اولین دارو که ماینوکسیدیل نام دارد با نام روگین Rogaine نیز شناخته می شود ، می تواند برای مردان یا زنان مبتلا به آلوپسی آره آتا یا آلوپسی آندروژنیک استفاده شود.

ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو
ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

این دارو به صورت کف یا مایع است و هر روز روی پوست سر استفاده می شود. در ابتدا ممکن است باعث ریزش بیشتر مو شود و موهای جدید کوتاهتر و نازک تر از قبل باشد.

همچنین ممکن است لازم باشد شش ماه یا بیشتر از آن استفاده کنید تا از ضرر بیشتر جلوگیری کرده و رشد مجدد ایجاد شود.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل عبارتند از :

1- تحریک پوست سر

2- تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)

داروی اسپیرونولاکتون

داروی اسپیرونولاکتون با درمان هورمون ها برای جلوگیری از ریزش مو عمل می کند. به این صورت که ، به گیرنده های آندروژن متصل می شود و فرآیند تستوسترون در بدن را کاهش می دهد.

همه محققان موافق نیستند که به طور موثر کار می کند و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را به عنوان درمانی برای آلوپسی آندروژنیک برچسب گذاری نکرده است.

در مورد فواید و خطرات احتمالی اسپیرونولاکتون با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

Retin-A یا ترتینوئین موضعی

Retin-A یا ترتینوئین موضعی ، گاهی اوقات به عنوان یک درمان ترکیبی با ماینوکسیدیل برای آلوپسی آندروژنیک استفاده می شود.

استفاده از این نوع داروها با راهنمایی پزشک مهم است. در برخی شرایط ، ترتینوئین در واقع می تواند باعث ریزش مو شود.

برخی از افرادی که از آن در خانه استفاده کرده اند گزارش می دهند که کرم های موضعی رتینول ، سرم ها و لوسیون ها ممکن است ریزش مو را بدتر کنند.

یک پزشک می تواند الگوی طاسی شما را ارزیابی کرده و به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند.

کورتیکواستروئیدها

زنان مبتلا به ریزش مو به دلیل آلوپسی آره آتا ممکن است درمان با کورتیکواستروئیدهای تزریق شده در چندین مکان در منطقه آسیب دیده را در نظر بگیرند.

رشد مو ممکن است در چهار هفته قابل مشاهده باشد و درمان آن می تواند هر چهار تا شش هفته تکرار شود.

عوارض جانبی تزریق کورتیکواستروئیدها عبارتند از:

1- آتروفی پوست

2- نازک شدن پوست سر

کورتیکواستروئیدهای موضعی نیز موجود هستند ، اما لزوماً به همان اندازه موثر نیستند و کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخوشایند شوند.

در زنان مبتلا به آلوپسی آره آتا ، آنترالین هم ایمن است و هم موثر. می توان آن را در خانه ، یک بار در روز ، فقط با 5 دقیقه شروع و تا دوره های طولانی تا یک ساعت استفاده کرد.

پس از استفاده ، پوست سر باید با آب خنک شسته شود و با صابون تمیز شود. رشد موهای جدید ممکن است طی دو تا سه ماه جوانه بزند.

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

شامل سه مرحله است:

1- خون گرفتن از شخص بیمار
2- پردازش آن
3- تزریق مجدد آن به پوست سر

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)
درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

این روش درمانی نسبتاً جدید است و در نتیجه ، تحقیقات زیادی برای حمایت از اثربخشی آن انجام نشده است. با این اوصاف ، برخی از مطالعات Trust Source نشان داده است که این یک گزینه درمانی ساده و مقرون به صرفه است.

PRP درمانی شامل چندین جلسه در طی چهار تا شش هفته با نگهداری هر چهار تا شش ماه است.

خطرات احتمالی درمان با پلاسمای غنی از پلاکت عبارتند از:

1- آسیب به رگهای خونی یا اعصاب
2- عفونت
3- بافت اسکار یا کلسیفیکاسیون در نقاط تزریق

کتوکونازول

زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ممکن است تجویز کتوکونازول نسخه ای را با قدرت 2 درصد در نظر بگیرند. این دارو به شکل شامپو است و با نام Nizoral نیز نامگذاری می شود.

این یک ماده ضد قارچ است و ممکن است به کاهش تولید تستوسترون و آندروژن های دیگر در بدن که منجر به ریزش مو می شود ، کمک کند. همچنین می توانید در داروخانه محلی خود 1 درصد قدرت پیدا کنید ، اما ممکن است به همان اندازه موثر نباشد.

هیچ عارضه جانبی قابل توجهی با این روش درمانی همراه نیست.

لیزر درمانی برای درمان ریزش مو در زنان

دستگاه های لیزر ممکن است رشد مو را در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک و طاسی الگو تحریک کنند.

نام های دیگر لیزر درمانی عبارتند از:

1 -نور درمانی
2- لیزر سرد
3- لیزر نرم
4- درمان بیولوژیکی
5- تحریک زیستی

دستگاه ها بدون نسخه پزشکی به صورت برس ، شانه و سایر موارد دستی در دسترس هستند. آنها نور ساطع می کنند و همچنین ممکن است موهای موجود را ضخیم تر کنند.

شما می توانید درمان نور لیزر را دو تا سه بار در هفته انجام دهید. قبل از دیدن نتایج ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

توجه به این نکته مهم است که لیزر درمانی به اندازه داروهای مورد تایید FDA معتبر نمیباشد و ایمنی طولانی مدت و سایر ملاحظات آن ناشناخته است. در حال حاضر ، هیچ عوارض جانبی مرتبط با لیزر درمانی وجود ندارد.

لیزر درمانی در درمان ریزش مو
لیزر درمانی در درمان ریزش مو

کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید در خانه برای سلامت مو و پوست سر خود انجام دهید.

سایر روش های درمانی ضد ریزش مو در زنان

این روش ها ممکن است به ویژه در صورتی مفید باشند که ریزش موی شما از موارد زیر باشد :

1- تلوژن افلوویوم
2- ریزش موی کششی
3- ریزش موی ناشی از حالت دادن مو
4- کمبودهای رژیم غذایی

1- عادت های حالت دادن به موهای خود را تغییر دهید

از مدل موهای محکم و سفت مانند نوارهای بافته شده ، یا دم اسبی دور شوید و از پیچاندن یا کشیدن موهای خود پرهیز کنید.

موها را به آرامی بشویید یا برس بزنید ، در صورت لزوم از شانه دندانه دار استفاده کنید تا از کشیدگی زیاد ریشه جلوگیری کند.

استفاده از سشوار داغ و اتوی مو ، سفید کردن و رنگ کردن بیش از حد مو و سایر فرآیندهای شیمیایی، موارد دیگری است که باید از آنها اجتناب شود.

2- در تغذیه خود دقت کنید

به غذاهایی که می خورید و مقداری که می خورید توجه کنید. به عنوان مثال ، خوردن انواع غذاهای کامل که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند به تغذیه موها و مناطقی که باعث رشد مجدد مو می شوند کمک می کند.

اگر مشکوک به کمبود برخی ویتامین ها هستید ، برای انجام آزمایش خون به دکتر خود مراجعه کنید و سایر مشکلات رژیم غذایی مانند اختلالات خوردن یا شرایط سلامتی را که ممکن است جذب مواد مغذی را مسدود کند ، برطرف کنید.

3- آهن و روی اضافه کنید

در حالی که به فکر درمان ریزش موی خود هستید ، درمورد مکمل های آهن و روی از پزشک خود سوال کنید.

محققان معتقدند که کمبود این ویتامین ها ممکن است منجر به ریزش مو شود و مکمل مناسب می تواند به عوارض ناشی از تعدادی از بیماری ها مانند آلوپسی آره آتا کمک کند.

جهت آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین های خود به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال ، زنانی که سطح آهن آنها کمتر از 70 نانوگرم در میلی لیتر است ، دچار کمبود آهن در نظر گرفته می شوند.

با دکتر خود مشورت کنید تا دوز مناسب با توجه به سطح کمبود خود را پیدا کنید. مصرف بیش از حد مکمل غیر ضروری می تواند خطرناک باشد.

نقش آهن و روی در درمان ریزش مو
نقش آهن و روی در درمان ریزش مو


4- طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی نوعی درمان چینی است که از هزاران سال پیش رواج داشته است. کاربردهای آن بسیار زیاد است و برخی از محققان معتقدند که ممکن است به ریزش مو در اثر آلوپسی آره آتا کمک کند.

چطور؟ سوزن های وارد شده به پوست سر ممکن است به تحریک فولیکول های مو و رشد مجدد آن کمک کند.

لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود ، اما اگر برای شما جذاب به نظر می رسد از پزشک خود بخواهید به یک متخصص طب سوزنی مجاز معرفی کند.

طب سوزنی در درمان ریزش مو
طب سوزنی در درمان ریزش مو


5- استرس خود را مدیریت کنید

در حالی که ضربه روانی و استرس می تواند ناگهانی و غیر منتظره بروز کند ، شما ممکن است بتوانید با ورزش ، یوگا ، یا تکنیک های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن ، به کنترل استرس مداوم در زندگی خود کمک کنید.

برخی از محققان حتی در حال بررسی این روش های جایگزین بهبودی در رابطه با برگشت ریزش مو هستند. ایده دیگر این است که یوگا و مدیتیشن ممکن است به تنظیم قند خون نیز کمک کرده و گردش خون را تقویت کرده و رشد مجدد را تقویت کند.

در حالی که بسیاری از شرایطی که منجر به ریزش موی موقت می شوند بدون درمان یا با تغییر در سبک زندگی ساده از بین می روند ، اما ممکن است موارد دیگر نشانه هایی از ریزش مو ناشی از شرایط سلامتی غیرقابل جبران باشد.

بسیاری از زنان ممکن است نسبت به درمان و رشد مجدد موها واکنش مثبت نشان دهند ، بنابراین شروع زودتر پروسه درمان بسیار کلیدی است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید