تاثیر طب سنتی چینی در درمان ریزش مو

برخی از افراد معتقدند که طب سنتی چینی در درمان ریزش مو موثر است. و تاثیر یین و یانگ را در تعادل رویش و ریزش موها امری مهم تلقی می کنند.

یین و یانگ در درمان ریزش مو

 

ریزش مو عارضه ای است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا با آن مواجه هستند. از طرفی ریزش موها می تواند به علل مختلفی رخ دهد که از جمله آنها می توان به بیماری های جسمی مختلف اشاره کرد.

بسیاری از متخصصان در زمینه مو و ریزش آن بر این باورند که رشد مو ارتباط نزدیکی با سلامت خون دارد. منظور از سلامت خون این است که حجم و گردش خون به صورت استاندارد باشد. افراد غالبا به دلیل شرایط جسمی نامناسب مانند بیماری های طولانی، عمل های جراحی بزرگ یا شیمی درمانی، حجم زیادی از خون خود را از دست می دهند و به همین دلیل با ریزش مو مواجه می شوند.

طب سنتی چینی بر ایجاد تعادل و هماهنگی بدن از طریق بهبود گردش خون کمک کرده و سبب تعادل هورمون ها و انتقال خون به سر می شود. طب سنتی چینی ادعا می کند که می تواند ریزش مو را از طریق انجام اقدامات مختلفی درمان کند. در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد علل ریزش مو صحبت کرده و انواع راهکارهای طب سنتی چینی در درمان ریزش مو را بیان کنیم.

علل ریزش مو براساس طب سنتی چینی

دانش  طب چینی حاکی از آن است که کبد خون را ذخیره می کند. از طرفی این طب بر این باور است که کبد، خون را در قسمت های بالایی و پایینی بدن به گردش درمی آورد. بنابراین این طب باور دارد که هنگامی که انسان تحت فشارهای روحی قرار می گیرد، به دنبال آن کبد نیز تحت فشار بوده و استرس فرد بر عملکرد کبد تاثیر می گذارد.

بنابراین هنگامی که کبد تحت فشار و استرس قرار می گیرد، اختلال در عملکرد آن سبب می شود که جریان خون به سمت سر کاهش یافته و در نتیجه عدم گردش خون در سر، ریزش مو یا خاکستری شدن موها اتفاق می افتد.

از طرفی طب سنتی چینی اذعان می کند که کلیه ها نیز بر رشد و نمو کلی بدن از جمله موها تاثیر می گذارند. این طب بیان می کند که اگر فردی از کلیه سالمی برخوردار باشد، موهایی براق، ضخیم و سالم خواهد داشت که با افزایش سن فرد، دیرتر به رنگ سفید یا خاکستری در می آید.

به طور کلی پزشکانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، رژیم غذایی را به افراد توصیه می کنند که سرشار از اسیدهای چرب ضروری، پروتئین ها و مواد معدنی باشد. از طرفی برخی از گیاهان چینی هستند که برای درمان عارضه ریزش موها مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاهانی که در طب سنتی چینی در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از لویی، جینسینگ، ژان ماکون جن، دونگ کوایی، شو وو برخی گیاهان دارویی دیگر.

در ادامه برخی از این گیاهان را معرفی کرده و ویژگی آنها و تاثیر آن بر ریزش مو را توضیح خواهیم داد:

گیاهان چینی که برای جلوگیری از ریزش مو و رشد آن مورد استفاده قرار می گیرند.

Shou Wu

گیاه شو وو که با نام های Fo-Ti یا Polygala Vine نیز شناخته می شود، دارای نام گیاه شناسی Polygoni multiflora است. پزشکان  طب چینی معتقدند که این گیاه خاصیت ترمیمی برای کلیه و خون در گردش دارد.

این ماده به عنوان تونیک در طب سنتی چینی در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاهش علائم پیری مو و خاکستری شدن آن کاربرد دارد. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، تایید شده که این گیاه، باعث تحریک رشد مو، ترمیم و براق شدن آن می شود.

این گیاه به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع چای، عصاره مایع، پودر، کپسول و شامپو وجود دارد.

 

گیاه Shou Wu درمان ریزش مو

 

گیاه جینسینگ

از دیگر گیاهانی که طب سنتی چینی در درمان ریزش مو آن را موثر می داند، جینسینگ است. جینسینگ از جمله گیاهان قدیمی چینی است که با توجه به خواص اعجاب آور خود که بیشتر ناشی از خاصیت ریشه این گیاه است در  درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. طب چینی براین باور است که این گیاه گردش خون را تحریک کرده و سبب افزایش متابولیسم سلولی می شود.

این امر بدین معنی است که گیاه جینسینگ می تواند خون رسانی به سلول های فولیکول مو را افزایش دهد. با استفاده از این گیاه نه تنها سلول ها و فولیکول های مو تغذیه می شوند، بلکه کارایی این سلول های افزایش یافته که این افزایش کارایی منجر به رشد موهای جدید و بازسازی ریشه موهای آسیب دیده می شود.

نحوه استفاده از گیاه جنسینگ نیز استفاده از روغن های طبیعی حاوی جینسینگ برای ماساژ مو و پوست سر است و همچنین می توانید از مکمل های جینسینگ برای افزایش جریان خون بدن استفاده کنید.

 

گیاه جینسینگ درمان ریزش مو

 

گیاه Lei Gong Gen

گیاه دیگری که طب سنتی چینی در درمان ریزش مو آن را موثر می داند، گیاه گوته کوالا است. طب سنتی چینی از این گیاه برای درمان ریزش مو استفاده می کند. این گیاه ضمن کاهش فشار خون، گردش خون در بدن را بهبود می بخشد. همچنین استفاده از این گیاه اضطراب و بی خوابی را رفع کرده و حتی می تواند سبب بهبود عملکرد حافظه شود.

از این ماده برای تقویت رشد مو به ویژه در افرادی که به آلوپسی یا طاسی ناشی از افزایش سن مبتلا هستند، کاربرد دارد. از طرفی گیاه گوته کوالا را می توان به شکل عصاره مایع، پودر و کپسول استفاده کرد.

 

گیاه Lei Gong Gen درمان ریزش مو

 

گیاه گزنه

گیاه گزنه که در طب سنتی چینی به نام ژان ما شناخته می شود، گزنه که در طب سنتی ما برای درمان مشکلات پروستات استفاده زیادی دارد در درمان طاسی مردانه و زنانه نیز موثر است. عصاره این گیاه را می توان از برگ یا ریشه های گیاه به دست آورد. گزنه را می توان به شکل چای، عصاره مایع، پودر و کپسول استفاده کرد و  مزایای آن برخوردار شد.

 

گیاه گزنه درمان ریزش مو

 

گیاه وو وی ژین

این گیاه که با نام شیزاندرا نیز شناخته می شود، گیاهی موثر در طب سنتی چینی در درمان ریزش مو است. این گیاه به رشد مو کمک کرده و موهایی نرم و ابریشمی برای شما به ارمغان خواهد آورد. از طرفی استفاده از این گیاه سبب تغییرات مثبتی در پوست سر شده و جریان خون را در بدن بهبود می بخشد.

شیزاندرا را می توان به شکل چای، عصاره مایع، پودر و کپسول استفاده کرد.

 

گیاه وو وی ژین درمان ریزش مو

 

طب سوزنی در درمان ریزش مو

طب سوزنی می تواند گردش خون به پوست سر را افزایش داده و باعث تحریک فولیکول های مو شود. این طب سبب تامین مواد مغذی برای مو شده و رشد موها را افزایش می دهد. پزشکان چینی اغلب درمان طب سوزنی را همراه با فرمول گیاهی ارائه می دهند.

برخی از مطالعات تحریک رشد مو در اثر طب سوزنی را نشان داده اند. برخی از نقاط سر که در طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرند، به تحریک فولیکول های مو کمک می کنند. چنانچه قصد دارید تا از طب سنتی چینی در درمان ریزش موهای خود استفاده کنید، اما در مورد طب سوزنی تردید دارید، بهتر است که ابتدا از فرمول گیاهان چینی استفاده کنید.

 

طب سوزنی در درمان ریزش مو

 

همچنین می توانید نقاط تحریک کننده در طب سوزنی برای درمان ریزش مو را خود به تنهایی امتحان کرده و نتایج حاصل از آن را مشاهده کنید. اگر می خواهید موهایی سالم داشته باشید، به کیفیت خون و گردش آن در بدن اهمیت دهید.

در نهایت باید بگوییم که طب سنتی چینی در درمان ریزش مو راهکارهای مختلفی را ارائه کرده است که استفاده از آنها هیچ ضرری برای فرد به همراه نداشته و نوعی درمان گیاهی محسوب می شود. در مورد اثربخشی این روش نیز باید باید بگوییم که اثر بر افراد مختلف متفاوت است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید