تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

امروزه کاشت مو در بین افرادی که موهای کمی دارند یا قسمتی از سر آن ها مویی ندارد، رواج پیدا کرده است. اگر کاشت مو انجام داده اید، احتمالا به دنبال پاسخ این سوال هستید که تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه است. برای گرفتن نتیجه بهتر چه کارهایی را باید انجام دهید؟

علاوه بر اینکه باید مراقبت های پس از جراحی را انجام دهید و به دستورات پزشک خود عمل کنید، باید مطمئن شوید که موهای شما تغذیه مناسب را دارند. جالب است بدانید یکی از اقدامات ضروری پس از جراحی، داشتن رژیم غذایی غنی و مناسب است.

رژیم غذایی نامناسب تاثیر زیادی در پوست و موی شما دارند. اگر تغذیه نادرستی داشته باشید، احتمالا ریزش موی شدیدی می گیرید و موهای تازه کاشته شده، رشد نمی کنند.

علاوه بر مواد خوراکی غنی، باید آب کافی نیز بنوشید؛ زیرا آب جوهر زندگی است و تاثیر زیادی در شادابی موهای شما دارد. در این مقاله قصد داریم تغذیه مناسب بعد از کاشت مو را برای شما شرح دهیم.

 تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

هر آنچه باید از تغذیه مناسب بعد از کاشت مو بدانید!

زمانی که فردی تصمیم به کاشت مو می گیرد، خود را برای این عمل جراحی آماده می کند. احتمالا با پرس و جو های دقیق به دنبال بهترین مرکز کاشت مو می گردد؛ اما باید پس از جراحی نیز مراقبت های ویژه ای داشته باشید.

” تو چیزی هستی که می خوری! “

شاید این جمله برای شما عجیب باشد! اما جالب است بدانید که مو های تازه کاشته شده شما تحت تاثیر مواد غذایی است که مصرف می کنید.

ساعت های زیادی طول می کشد که جراحان به کاشت موی شما بپردازند؛ اما اگر رژیم غذایی شما متعادل و درست نباشد، نتایج مطلوبی را که منتظر آن هستید، نمی بینید.

محققان دریافته اند که اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد ضروری مانند مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها و اسید های چرب باشد، باعث اختلال در رشد مو و دیگر سلول های بدن می شود. ریزش مو یکی از علت های قطع شدن چرخه طبیعی رشد مو و عدم توانایی تولید فولیکول است.

جالب است بدانید یکی از عوارض طبیعی جراحی و کاشت مو، شوک ریزش مو است که در دو ماه اول اتفاق می افتد. یک رژیم غذایی مغذی مانند بهره گیری از آهن و روی (زینک) که برای تولید فولیکول ضروری است، این شوک را کاهش می دهد و ممکن است مانع آن نیز شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی جزئیات رژیم غذایی و تغذیه مناسب بعد از کاشت مو بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم که نتیجه مطلوبی از کاشت مو بگیرید.

آب؛ جوهر زندگی

آب به عنوان جوهر زندگی، مهمترین قسمت رژیم غذایی است. برای تغذیه مناسب بعد از کاشت مو روزانه باید 6 لیوان آب بنوشید که موهای سالمی داشته باشید. آب، فشارخون را تنظیم کرده و زندگی شما را متعادل می کند. یکی از علل ریزش مو، خشکی مو و پوست سر است که با مصرف آب کافی، از آن جلوگیری می شود.

ویتامین B کمپلکس

ویتامین B کمپلکس برای رشد و تغذیه مو بسیار مفید است و نقش اساسی در ساختار مو دارد. ویتامین هایی مانند بیوتین یا B7 و B12 یکی از منابع ضروری تغذیه مناسب بعد از کاشت مو به شمار می رود این ویتامین ها پروتئین و چربی ضروری برای مو را تامین می کرده و به بهبود زخم کمک می کنند.

پزشکان توصیه می کنند یکی از مواد ضروری در تغذیه مناسب بعد از کاشت مو استفاده از ویتامین B کمپلکس است. علاوه بر قرص ها و کپسول های این ویتامین، غذاهایی که سرشار از مواد غنی و ویتامین B هستند شامل مرغ، گوشت، موز، آووکادو، برنج قهوه ای، آجیل و تخم مرغ است.

 تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

زینک؛ فلز روی

زینک یکی از مواد مورد نیاز برای مو است. کمبود روی منجر به ریزش موی شدید و کم پشتی مو می شود. بنابراین روی یکی از مواد معدنی مهم در تغذیه مناسب بعد از کاشت مو است که باید در رژیم غذایی شما قرار بگیرد. زینک نقش مهمی در ترمیم و بهبود زخم دارد؛ زیرا در تولید کلاژن، تکثیر سلول، جذب ویتامین و پروتئین، حفظ سطح هورمون ها و دیگر مواد معدنی کمک می کند.

جالب است بدانید مواد سرشار از روی شامل صدف، بادام هندی، گوشت گاو، ماهی، غلات سبوس دار، اسفناج و تخم کدو تنبل است.

آهن

کمبود آهن ریزش موی شدیدی را در پی دارد که با مصرف کپسول های آهن و تزریق آمپول های آن میتوان این  کم خونی را جبران کرد. یکی از موارد مهم در تغذیه مناسب بعد از کاشت مو، مصرف آهن و تامین آن است. آهن نیز مانند روی نقش پررنگی در جلوگیری از ریزش مو دارد. مصرف آن باعث تقویت بافت مو، افزایش جریان اکسیژن در خون و رسیدن مواد مغذی به ریشه مو می شود که نتایج مطلوبی را در پی دارد.

برای بالا بردن سطح ایمنی بدن پس از جراحی و کاشت مو، ضروری است که مصرف آهن خود را بالا ببرید.

برخی از غذاهای سرشار از آهن شامل اسفناج، گوشت گاو، صدف، جگر و لوبیا است.

ویتامین E

ویتامین یکی به عنوان یکی از منابع آنتی اکسیدان، به تسریع بهبود زخم و پوست آسیب دیده کمک می کند. مصرف این ویتامین باعث می شود که جای زخم به طور دائمی بهبود یابد و از بین برود.

توصیه می کنیم برای تغذیه مناسب بعد از کاشت مو و دریافت نتایج بهتر، در جای زخم و محل کاشت و برداشت مو، از روغن ویتامین E استفاده کنید، زیرا محل زخم را نرم و بافت پوست را بهبودی می بخشد. همچنین فولیکول های آسیب دیده مو را ترمیم می کند.

برخی از غذاهای غنی از ویتامین E شامل اسفناج، بادام، آووکادو، تخم آفتابگردان و روغن زیتون است.

ویتامین C

یکی از انواع آنتی اکسیدان های معروف در تغذیه مناسب بعد از کاشت مو، ویتامین C است. این ویتامین سرعت بهبودی زخم را افزایش می دهد و تولید کلاژن و الاستین می کند.

جالب است بدانید اگر از سفیدی موهای خود رنج می برید و استرس دارید، با مصرف ویتامین C از سفیدی موها و ریزش آن جلوگیری کنید.

غذاهایی مانند کلم پیچ، کیوی، کلم بروکلی، فلفل، انواع توت و مرکبات سرشار از ویتامین C است.

تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

ویتامین A

تمامی سلول های بدن از جمله فولیکول مو برای رشد نیاز به ویتامین A دارند. این ویتامین با حفظ سلامت پوست و مو، چربی مورد نیاز پوست سر را تولید می کند و آن را مرطوب نگه میدارد که از خشکی پوست سر جلوگیری شود. توجه داشته باشید خارش سر یکی از عوارض کاشت مو است. کمبود ویتامین A منجر به خارش، خشکی و ریزش مو می شود.

مواد غذایی مانند هویج، سیب زمینی، جگر، کدو سبز، کلم پیچ و اسفناج غنی از ویتامین A است.

نکات جانبی

نکته آخر که در تغذیه مناسب بعد از کاشت مو باید به آن توجه کنید، میزان کلسترول و خون رسانی به موهاست.

با کاهش مصرف روغن، کلسترول خود را کنترل کنید و ایجاد تعادل در آن، روند بهبودی را پس از جراحی سرعت بخشید. با این کار از رشد موی خود لذت می برید!

گردش خون در بدن افراد سیگاری بسیار پایین است. حتما مصرف سیگار را کاهش داده و آن را قطع کنید که موهای سالم و درخشانی داشته باشید.

 تغذیه مناسب بعد از کاشت مو چگونه باید باشد؟

کلام آخر

کاشت مو در بسیاری از کشورهای جهان برای افرادی که از طاسی رنج می برند، بسیار رواج پیدا کرده است. برای دریافت نتایج مطلوب پس از کاشت، باید تغذیه ای مناسب داشته باشید و از مواد غذایی سرشار از ویتامین ها بهره بگیرید. لازم به ذکر است با انتخاب یک زندگی سالم، نه تنها به رشد موهای خود کمک می کنید، بلکه طول عمر خود را نیز افزایش می دهید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید