تفاوت ریزش مو در زنان و مردان

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ریزش مو در زنان و مردان به عنوان اختلاف جنسیتی بپردازیم.

احتمالا همه ما در اطرافمان مردانی را دیده ایم که سری تراشیده و صیقلی دارند. در برخی از فرهنگ ها نیز این موضوع در دنیای مد و زیبایی جای بازکرده است و کچلی مردان به نوعی مد به حساب می آید.

به عنوان مثال بازیگران زیادی را در هالیوود می بینیم که طاس بوده و طرفداران زیادی نیز دارند. همچنین ورزشکارانی مانند مایکل جردن علاوه بر اینکه طاس هستند، بلکه آن را نوعی مد نیز به شمار می برند.

اما طاسی برای خانم ها بسیار ناخوشایند و غیر قابل قبول بوده و جزئی از مد به حساب نمی آید. آیا کچلی و طاسی یک شکاف جنسیتی بین مردان و زنان ایجاد کرده است؟

شکاف جنسیتی در ریزش موی زنان و مردان

امروزه در دنیا تفاوت های جنسیتی تا مقدار قابل قبولی کاهش پیدا کرده است. برخی از این تفاوت ها شامل تغییر در نوع پوشش بانوان و آقایان، انجام کارهایی که قبلا توسط خانم ها صورت می گرفت، اما امروزه آقایان نیز آن ها را انجام می دهند.

استخدام خانم ها، تحصیل آن ها و بسیاری کارهای دیگر که در گذشته انجام آن توسط خانم ها یا آقایان ممنوع بود، اما اکنون به راحتی صورت می گیرد.

زمانی که صحبت از ریزش مو می شود، قضیه متفاوت است! سرهای تراشیده و تمیز ممکن است برای آقایان امری طبیعی و پسندیده نیز به حساب آید، در صورتی که این کار برای خانم ها نادر و ناخوشایند است.

چرا باید شکاف جنسیتی در ریزش موی زنان و مردان وجود داشته باشد؟ آیا این موضوع در آینده تغییر می کند؟ در ادامه مقاله برخی از حقایقی را که در رابطه با شکاف جنسیتی از نوع ریزش مو وجود دارد، شرح می دهیم.

تفاوت درصد ریزش مو در مردان و زنان

روزانه باید چیزی در حدود 50 تا 100 رشته مو به صورت طبیعی بریزد. این امر برای مردان در سن 50 سالگی در حدود 60 درصد و برای زنان در سن 40 سالگی در حدود 40 درصد به صورت جدی اتفاق می افتد.

اغلب همه ما طاسی را یک امر مردانه می دانیم، اما طبق تحقیقات انجام شده این اتفاق در بین زنان نیز رایج است.

در آمریکا اختلاف جنسیتی ریزش موی زنان و مردان این آمار بدست آماده است که در حدود 27 میلیون زن در برابر 40 میلیون مرد تا سن 80 سالگی با درجاتی از ریزش مو رو به رو می شوند.

کم پشتی عاملی است که تمامی افراد آن را از سن 15 سالگی تجربه می کنند، اما طاسی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی اتفاق بیفتد.

تفاوت درصد ریزش مو در مردان و زنان
تفاوت درصد ریزش مو در مردان و زنان

شکل ظاهری ریزش

تفاوتی که بین اختلاف جنسیتی ریزش موی زنان و مردان وجود دارد، شکل ظاهری آن است.

اغلب خانم ها به طور پراکنده موهای خود را از دست می دهند اما آقایان در امتداد یک خط به این بحران دچار می شوند.

موی خانم ها ممکن است نازک و شکننده شود و کمتر اتفاق می افتد که به طاسی منجر شود، مگر اینکه یک بیماری زمینه ای یا ارثی وجود داشته باشند.

بیشتر خانم ها با عقب رفتن موهای خود و بلند نشان دادن پیشانی، متوجه ریزش مو و طاسی خود می شوند.

ریزش موی مردان آشکارتر است؛ زیرا از خط رویش مو شروع شده و به طاسی منجر می شود.

تفاوت های ناشی از دلایل ریزش مو در زنان و مردان

سه دلیل عمده برای ریزش مو وجود دارد که شایع ترین آن تغییر هورمون ها و افزایش DHT یا دی هیدروتستوسترون است.

اغلب این تغییرات به صورت ژنتیکی اتفاق می افتد و در مردان زودتر از زنان رخ می دهد و با ورود به دوران یائسگی زنان شدت می گیرد.

یکی دیگر از دلایل شکاف جنسیتی ریزش موی زنان و مردان ، اتفاقات ناگوار زندگی و استرس بیش از اندازه است.

با استرس زیاد رشد فولیکول ها متوقف می شود که اغلب موقتی است و پس از گذشت 6 ماه موها به رشد خود ادامه می دهند.

سومین دلیل ریزش مو ممکن است عوارض پزشکی مانند مشکلات تیروئید، کمبود تغذیه، اختلالات خود ایمنی، داروها و درمان های بیماری سرطان باشد که در صورت درمان رشد مو ادامه می یابد.

تفاوت تاثیرات روانی ریزش مو در زنان و مردان چیست؟

از نظر روانشناسی نیز ممکن است تفاوتی بین اختلاف جنسیتی ریزش موی زنان و مردان وجود داشته باشد. اغلب مردانی که از 20 سالگی شروع به از دست دادن موهای خود می کنند، درباره جذابیت و ظاهر خود دچار استرس و نگرانی می شوند.

این افراد با استفاده از دارو و حتی کاشت مو به دنبال رفع این مشکل هستند اما نتیجه ای از آن نمی بینند.

این ریزش مو نیز در خانم ها استرس و اضطراب بیشتری ایجاد می کند و ممکن است با وحشت نیز همراه باشد.

دیدن موهای نازک و ریخته شده استرس فراوانی در پی دارد و باعث خجالت و شرم در خانم ها می شود. برای درک بیشتر این موضوع به بررسی تاریخ تاثیر مو در زنان و مردان می پردازیم.

تاثیرات روانی ریزش مو در زنان و مردان

تکامل

از گذشته تا کنون بهره مندی از موهای سالم در هویت بانوان تاثیر گذار بوده است.

بی شک تغییرات زیادی در روند حضور بانوان در جامعه صورت گرفته است اما یکی از عواملی که دچار تغییر نشده است، تاثیر موی زیبا و سالم در زنان است.

هنگامی که تصمیم به ازدواج می گیرید مهم ترین نکته در آقایان توانایی کسب درآمد است، در صورتی که ظاهر خانم ها بسیار به چشم می آید.

زیست شناسی

یکی از عواملی که در طول تاریخ تغییر نکرده است، تاثیرات ظاهری بانوان مانند منحنی های اندام او، پوست شفاف و صاف، مژه های ضخیم و موهای زیبای او است.

اگر هر کدام از این عوامل تغییر کند ممکن است بر هویت او تاثیر گذار باشد.

رشد موهای شرمگاهی نشانه ای از بلوغ و آمادگی تولید مثل است و نازک شدن موها در دوران یائسگی احتمال از دست دادن باروری را نشان می دهد.

البته عواملی مانند افزایش وزن، چین و چروک و لکه های پیری در مردان و زنان ظاهر می شود که نشانه ای از افزایش سن است، اما ریزش مو اینگونه نیست.

اغلب افرادی که زیر 50 سالگی موهای خود را از دست میدهند دچار بیماری هستند.

اعتماد به نفس

از نظر روانشناسی زنانی که دچار ریزش مو می شوند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند اغلب این افراد کارهای زیادی برای رشد مجدد موهای خود می کنند، اما نگران و مضطرب هستند که همسر یا حتی شغل خود را از دست بدهند.

این امر در آقایان نیز مشهود است اما مانند خانم ها جدی نبوده و به آن عادت می کنند.

مدل ها

اغلب زنانی که به عنوان مدل انتخاب شده اند دارای موهای بلند، ضخیم و مژه های خوش حالت هستند.

احتمالا انیمیشن و فیلم های مختلفی را دیده اید که نقش های اصلی آن دارای موهایی بلند و زیبا بودند که حتی نشانه قدرت آن ها نیز به شمار می رفت. این امر در آقایان کمتر دیده می شود.

کلام آخر


در این مقاله سعی کردیم به بررسی اختلاف جنسیتی ریزش موی زنان و مردان بپردازیم و علل این اتفاق را شرح دهیم. ممکن است طاسی و کچلی در بین مردان نوعی مد نیز به شمار رود، در صورتی که این امر در خانم ها بسیار نادر و استرس زا است.

از گذشته تا کنون این موضوع وجود داشته است که داشتن موهای زیبا و سالم نشانه خانم های سلامت و شاداب بوده است. در صورتی که این امر در بین آقایان چندان رواج نداشته است.

دلایل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، هورمونی، استرس بیش از اندازه، عوارض دارویی و بیماری های خاص روی ریزش مو و طاسی اثر دارد که خانم ها را بیشتر از آقایان در معرض خطر قرار داده است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید