تلوژن افلوویوم چیست و آیا برگشت پذیر است؟

تلوژن افلوویوم ریزش موقت موی سر است که معمولا پس از استرس، شوک یا یک رویداد پس از سانحه رخ می‌دهد. این ریزش موقت در نواحی بالای پوست سر افراد اتفاق می‌افتد.

تلوژن افلوویوم با اختلال ریزش مویی که طاسی منطقه‌ای نامیده می‌شود متفاوت است. در برخی مواقع امکان دارد مقدار زیادی از موی سر افراد ریزش داشته و این امر جنبه ارثی داشته باشد. بررسی علل و عوامل به تشخیص این امر کمک زیادی می‌کند.

در ایجاد این بیماری، علل مختلف و به همان نسبت درمان و تشخیص وجود دارد که در ادامه پس از بررسی فرآیند ریزش مو آنها را توضیح می‌دهیم.

تلوژن افلوویوم چیست و آیا برگشت پذیر است؟

تلوژن افلوویوم چیست و ریزش مو چگونه اتفاق می‌افتد؟

افرادی تلوژن افلوویوم مزمن دارند که گاها ریزش مو را تجربه می‌کنند و این امر 6 ماه طول می‌کشد. این بیماری عموما در افراد قابل بازگشت است و خود بخود بهبود کامل پیدا می کنند. در این شرایط میزان ریزش مو زیاد  نیست.

تلوژن افلوویوم بیشتر در خانم ها اتفاق می افتد و علت آن اختلال در چرخه مو است. این بیماری از نظر روانی ناراحتی زیادی را برای آن ها ایجاد می کند. اختلال در چرخه مو در سه مرحله اتفاق می افتد که عبارتند از:

  • مرحله آناژن یا رشد مو
  • مرحله کاتاژن یا میانی
  • مرحله تلوژن یا استراحت

ریزش مو در مرحله آخر یعنی در مرحله تلوژن یا استراحت اتفاق می افتد. به طور معمول حدود 5 تا 10 درصد موهای افراد در مرحله تلوژن قرار دارند. در طول این بیماری، مرحله آناژن یا رشد مو کند شده و موهای کمتری وارد مرحله بعد می شود. با کند شدن رشد مو، حدود 30 درصد از فولیکول های مو وارد مرحله تلوژن می شوند و در اینجاست که ریزش مو اتفاق می افتد.

علائم تلوژن افلوویوم چیست؟

نشانه اصلی بیماری تلوژن افلوویوم، ریزش مو به میزان زیاد است. خیلی از افراد ممکن است زمانی که موهای خود را شانه می کنند یا سر از بالش بر می دارند، متوجه ریزش زیاد مو های خود شوند که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم.

حتی اگر روند ریزش مو امری طبیعی باشد، این نگرانی در ما ایجاد می شود که شاید به این بیماری مبتلا شده باشیم. با تکرار این شرایط، باید آن را جدی گرفته و آن را یکی از عوامل ابتلا به این بیماری در نظر بگیریم.

تلوژن افلوویوم چیست و آیا برگشت پذیر است؟
تلوژن افلوویوم یکی از انواع ریزش مو

برای آشنایی با سایر موارد منجر به ریزش مو مقاله انواع ریزش مو را مطالعه نمایید.

علل تلوژن افلوویوم یا ریزش مو چیست؟

دلیل این بیماری همان طور که گفته شد، اختلال در چرخه رشد مو است. اما این اختلال خود نیز به دلایلی رخ می دهد که عبارتند از:

استرس شدید منجر به تلوژن افلوویوم

استرس های طولانی مدت نقش بسزایی در ریزش مو و ایجاد این بیماری دارند. ریزش مو تقریبا سه ماه پس از واقعه استرس زا رخ می دهد.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی ضعیف یکی از مهمترین عوامل ایجاد ریزش مو است. عدم وجود منابع غذایی از جمله پروتئین، آهن، ویتامین های گروه  B و روی، منجر به ریزش مو می شود.

بنابراین یکی از راه های پیشگیری از این اتفاق، برخورداری از رژیم غذایی مناسب است. کمبود این مواد غذایی مسلما بر کیفیت و میزان رشد مو تاثیر می گذارد.

کاهش وزن ناگهانی

کاهش ناگهانی وزن و دریافت کالری کم از عواملی است که منجر به رفتارهای عصبی از جمله بی اشتهایی عصبی می شود. تغذیه ناکافی و تحمل فشارهای عصبی ناشی از آن، به ریزش مو یا تلوژن افلوویوم منجر می شود.

ریزش مو در اثر بارداری و زایمان

در دوره بارداری و زایمان، موی زنان در مرحله رشد است. به دلیل تغییرات هورمونی که 3 تا 6 ماه پس از تولد فرزند رخ می دهد، ریزش مو رخ می دهد. به ریزش مو در این شرایط، تلوژن افلوویوم پس از زایمان می گویند.  آگاهی از این مسئله به زنان کمک می کند که هنگام مشاهده این اتفاق، نگرانی های بی مورد را از خود دور کنند؛ چرا که پس از گذر از این مرحله، مجددا شاهد رشد موی خود خواهند بود.

یائسگی و تلوژن افلوویوم

یائسگی یکی دیگر از علل ریزش مو است. در این دوره، به دلیل تغییرات هورمونی که در زنان اتفاق می  افتد، ریزش مو یک اتفاق اجتناب ناپذیر است.

مصرف برخی دارو ها

در مصرف برخی از داروها به ویژه داروهایی که جنبه مخدر دارند، عوارض جانبی از جمله ریزش مو وجود دارد. چنانچه متوجه این قضیه شدید، پزشک خود را آگاه کنید که داروی دیگری را جایگزین کند.

بیماری های زمینه ای منجر به تلوژن افلوویوم

بیماری های زمینه ای مانند بیماری خود ایمنی، موجب ریزش مو در افراد می شود. بیماری خود ایمنی غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب طاسی منطقه ای می شود.

عمل جراحی

انجام عمل های جراحی دشوار، مدت اقامت در بیمارستان، مصرف داروها و تغذیه بیمار، همگی از عواملی هستند که به ریزش مو و ایجاد تلوژن افلوویوم کمک می کنند.

سمیت ناشی از فلز

تماس با مواد شیمیایی موجود در فلز یکی دیگر از عواملی است که منجر به ریزش مو می شود. شاید تاکنون از این موضوع آگاهی نداشتید اما با آگاهی از موارد فوق می توانید تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

تاثیر سمیت ناشی از فلز بر روی مو ها
تاثیر سمیت ناشی از فلز بر روی مو ها

تلوژن افلوویوم چگونه درمان می شود؟

درمان تلوژن افلوویوم به عاملی که موجب ریزش مو شده است بستگی دارد .از این طریق روش درمان به راحتی تعیین می شود. هنگامی که علت مشخص شده و درمان آغاز شود، چرخه مو به حالت عادی خود باز می گردد و مجددا شروع به رشد می کند. روش های درمانی مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

رفع کمبودهای غذایی از طریق رژیم غذایی

اگر به ریزش مو دچار شدید، یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین را با نظر پزشک در برنامه غذایی خود قرار دهید که از این طریق به رشد مجدد مو و درمان این بیماری کمک کنید.

درمان تلوژن افلوویوم بدون استفاده از جراحی 

از درمان های بدون استفاده از جراحی مو کمک بگیرید. مسلما درمان های این چنینی بدون خطر و عوارض جانبی هستند و موجب چند برابر شدن مشکلات نمی شوند.

هورمون درمانی

در زنانی که یائسگی را تجربه می کنند، بهتر است از هورمون درمانی برای درمان تلوژن افلوویوم استفاده شود؛ از آنجا که یائسگی از عوامل ایجاد این بیماری و منشاء آن تغییرات هورمونی است، بنابراین هورمون درمانی روش مناسب تری است.

استفاده از حمایت مشاور برای کنترل استرس یا اضطراب

با کمک مشاور و حمایت های او می توانید بر استرس یا اضطراب خود غلبه کنید. با این روش، درمان چشمگیری را در بهبود بیماری خود مشاهده خواهید کرد.

درمان ریزش مو
درمان ریزش مو

در درمان تلوژن افلوویوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

برخی از روش ها علاوه بر این که نتیجه خوبی ندارند، موجب عوارض بیشتری نیز می شوند. افراد باید سعی کنند از مصرف مواد شیمیایی یا حرارتی که به مو آسیب می رساند اجتناب کنند؛ به طور مثال، مصرف رنگ مو و فر شش ماهه.

در رژیم غذایی نیز نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرند که عبارتست از:

  • پروتئین، عناصر سازنده رشد مو را فراهم می کند. از مواد مغذی پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، لوبیا، غلات و مغزها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اسید آمینه لیزین به ویژه برای رشد مو مهم است.
  • کمبود آهن ممکن است با تلوژن افلوویوم مرتبط باشد. تغییرات در رژیم غذایی از جمله مواد غذایی غنی از آهن ممکن است به ریزش مو کمک کند؛ از جمله گوشت قرمز، جگر، سبزیجات برگ سبز تیره، لوبیا و عدس.
  • در حالی که به بهبود وضعیت تغذیه خود توجه دارید، مصرف مکمل ها را نیز تحت نظر پزشک در رژیم غذایی خود قرار دهید.

این سوال پیش می آید که پس از ابتلا به تلوژن افلوویوم، چقدر طول می کشد رشد مجدد مو اتفاق بیفتد. پس از آن که به این مشکل رسیدگی شده و علت آن مشخص شد، حدودا 3 الی 6 ماه طول می کشد که رشد مو مجددا آغاز شود. ممکن است رشد مو کند باشد اما متوقف نمی شود. در بیشتر موارد، فقط نیمی از موها ریزش دارد.

تشخیص تلوژن افلوویوم چگونه انجام می شود؟

تشخیص تلوژن افلوویوم
تشخیص تلوژن افلوویوم

در ابتدا برای تشخیص تلوژن افلوویوم، پزشک موهای ریزشی را معاینه می کند. او از چندین آزمایش برای تشخیص تلوژن افلوویوم استفاده می کند که عبارتند از:

  • قطر و طول موهای از دست رفته عاملی است که به پزشک در تشخیص و تمایز این بیماری از طاسی کمک می کند.
  • ممکن است آزمایش کشش مو برای تعیین میزان کشش آن انجام شود.
  • آزمایش شستشوی مو که به موجب آن تعداد موهایی که هنگام شستشو از بین می روند محاسبه می شود.
  • آزمایش خون ممکن است برای بررسی علت ریزش مو مفید باشد. این آزمایش به تشخیص کمبود آهن یا کمبود تیروئید کمک می کند.

یک متخصص امراض پوست می تواند تلوژن افلوویوم را در شما تشخیص داده و به شما مشاوره های لازم را بدهد. متخصص مذکور سایر شاخص های سلامت مو مانند ظاهر پوست سر، هر نوع طاسی یا کم پشتی کلی مو را بررسی می کند.

نتیجه گیری

تلوژن افلوویوم یکی از دلایل عمده ریزش موی موقتی است. مشخصه آن شروع ناگهانی ریزش مو است که معمولا چندین ماه بعد از یک واقعه محرک ظاهر می شود. این حالت به جز در موارد مزمن که طولانی تر است، معمولا حدود 6 ماه طول می کشد و خوشبختانه کاملا برگشت پذیر است. درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه زندگی و تغییر در رژیم غذایی می تواند در رشد مجدد مو موثر باشد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید