جلوگیری از ریزش مو

در این مقاله به این موضوع میپردازیم که چه عواملی باعث ریزش مو میشود و چه روش هایی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن وجود دارد.

ریزش مو ( آلوپسی ) چیست؟

موهای ما در یک چرخه با سه مرحله مشخص ( رشد فعال ، استراحت و ریزش ) رشد می کنند و می ریزند. حتی یک فرد سالم که بیش از حد دچار ریزش مو نشده است می تواند انتظار داشته باشد که روزانه حدود 100 تار مو از دست بدهد!

ریزش مو ( آلوپسی ) می تواند روی پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد و می تواند موقت یا دائمی باشد. این می تواند نتیجه وراثت ، تغییرات هورمونی ، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از پیری باشد. هرکسی می تواند موی سر خود را از دست بدهد ، اما این در مردان بیشتر است.

ریزش مو از عوارض جانبی رایج پیری است و به طور معمول مردان زودتر از زنان مبتلا می شوند. در سن 40 سالگی ، حدود 50٪ از مردان درجاتی از آلوپسی آندروژنتیک را تجربه می کنند (معروف به طاسی با الگوی مردانه است.) از طرف دیگر ، حدود 50٪ از زنان تا 70 سالگی طاسی با الگوی زنانه را تجربه می کنند.

طاسی معمولاً به ریزش بیش از حد موی سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع ترین علت طاسی است.

برخی از افراد ترجیح می دهند ریزش موهایشان بدون درمان و پنهان شود. سایرین ممکن است آن را با مدل مو ، آرایش ، کلاه یا روسری بپوشانند. و هنوز هم دیگران برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو و یا ترمیم رشد ، یکی از روش های درمانی موجود را انتخاب می کنند.

عوامل ریزش مو و روشهای جلوگیری از آن
عوامل ریزش مو و روشهای جلوگیری از آن

اگر ریزش مو ناگهانی یا ناحیه ای است ، باید با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا ممکن است این علامت یک بیماری بزرگتر باشد.

قبل از ادامه درمان ریزش مو ، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه های درمانی صحبت کنید.

ریزش مو بسته به عواملی که باعث ایجاد آن می شود از طرق مختلفی ظاهر می شود. این می تواند ناگهانی یا به تدریج بروز کند و فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

علایم و نشانه های ریزش مو چیست؟

  • نازک شدن تدریجی موهای بالای سر: این رایج ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. در مردان ، موها اغلب از روی خط موهای پیشانی شروع به عقب نشینی می کنند. زنان به طور معمول بخشی گسترده از موهایشان گرفتار ریزش می شود. الگوی ریزش مو به طور فزاینده ای در زنان مسن ، خط موی عقب افتاده (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) است.
  • نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای :برخی از افراد موهای خود را در نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای پوست سر ، ریش یا ابروها از دست می دهند. ممکن است قبل از ریزش مو ، پوست شما دچار خارش یا درد شود.
  • شل شدن ناگهانی مو: شوک جسمی یا عاطفی می تواند باعث شل شدن مو شود. هنگام شانه زدن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم ، ممکن است تعداد زیادی مو بیرون بیاید. این نوع ریزش مو معمولاً باعث کم پشتی مو می شود اما موقتی است.
  • ریزش کامل بدن : برخی شرایط و درمان های پزشکی ، مانند شیمی درمانی برای سرطان ، می تواند منجر به ریزش مو در تمام بدن شما شود. موها معمولاً دوباره رشد می کنند.
  • لکه های پوسته پوسته که روی پوست سر گسترش می یابد. این نشانه کرم حلقوی است. ممکن است همراه با شکستگی مو ، قرمزی و تورم باشد.

عوامل و دلایل ریزش مو چیست؟

1- سابقه خانوادگی ریزش مو (وراثت)

شایع ترین علت ریزش مو ، بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این وضعیت آلوپسی آندروژنیک ، طاسی با مدل مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می شود.

این حالت معمولاً به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی اتفاق می افتد – یک خط مو و لکه های طاس در مردان و موهای کم پشت در امتداد تاج پوست سر در زنان.

2- تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی

شرایط مختلف می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقتی شود ، از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی و مشکلات تیروئیدی.

شرایط پزشکی شامل آلوپسی آره آتا است که مربوط به سیستم ایمنی بدن است و باعث ریزش موهای کوچک ، عفونت های پوست سر مانند کرم حلقه و اختلال در کشیدن مو به نام تریکوتیلومانیا می شود.

3- ریزش مو ناشی از مصرف داروها و مکمل ها

ریزش مو می تواند عارضه جانبی داروهای خاص مانند داروهای مورد استفاده در سرطان ، آرتروز ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون باشد.

4- پرتو درمانی و شیمی درمانی

پس از انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی و دوره ریزش پس از آن ، ممکن است مو دیگر مانند گذشته رشد نکند.

5- یک اتفاق بسیار استرس زا

بسیاری از افراد چند ماه پس از شوک جسمی یا عاطفی ، کم پشتی مو را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

6- ریزش مو به علت کمبود های ناشی از تغذیه

کمبود مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای رشد موها ، رژیم های سفت و سخت و کاهش شدید وزن نیز میتواند منجر به ریزش مو شود

7- مدل های موی خاص ، شیوه شستشوی موها و برخی روش های درمانی

مدل موی بیش از حد کشنده مو یا مدل مویی که موهای شما را محکم و سفت میبندد ، می تواند نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی ایجاد کند. درمان های داغ و دائمی موهای زائد نیز می توانند باعث ریزش مو شوند و در صورت بروز زخم ، ریزش مو می تواند دائمی باشد.

سایر موارد و اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مقاله انواع ریزش مو مطالعه نمایید.

جلوگیری از ریزش مو

بیشتر طاسی ها ناشی از ژنتیک است (طاسی با مدل مردانه و طاسی با مدل زنانه). این نوع ریزش مو قابل پیشگیری نیست.

این نکات ممکن است به شما کمک کند از ریزش مو جلوگیری کنید:

1-با موهایتان ملایم باشید. هنگام شستشو و مسواک زدن مخصوصاً وقتی موهایتان خیس است. از مواد پاک کننده استفاده کنید و از کشیدن خودداری کنید. یک شانه دندانه پهن ممکن است به جلوگیری از کشیدن مو کمک کند. از درمان های سخت مانند غلطک گرم ، فر ، دستگاه درمان روغن داغ و دائمی خودداری کنید. کشش مو را از مدل هایی که از نوارهای لاستیکی ، بارت و نوارهای کش استفاده می کنند ، محدود کنید.

2-در مورد داروها و مکمل هایی که ممکن است باعث ریزش مو شوند از پزشک خود سوال کنید.

3-از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماورا بنفش محافظت کنید.

4-سیگار نکشید. برخی مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان را نشان می دهد.

5-اگر تحت شیمی درمانی هستید ، از پزشک خود در مورد کلاه های خنک کننده سوال کنید. این کلاه می تواند خطر ریزش مو در طی شیمی درمانی را کاهش دهد.

تشخیص نوع ریزش مو

قبل از تشخیص ، پزشک احتمالاً یک معاینه بدنی به شما می دهد و از رژیم شما ، برنامه مراقبت از مو و سابقه پزشکی و خانوادگی شما سال می کند. ممکن است تست هایی مانند موارد زیر را نیز داشته باشید:

1- آزمایش خون

آزمایش خون میتواند دلایل پزشکی یا کمبود تغذیه ای که باعث ریزش موی شما شده است را پیدا کند.

2- تست کشش مو

پزشک شما به آرامی چندین ده تار مو را می کشد تا ببینید چه تعداد از آنها خارج می شود. این به تعیین مرحله روند ریزش کمک می کند.

3- بیوپسی پوست سر

پزشک شما نمونه هایی را از روی پوست یا از چند موی جدا شده از پوست سر را برمیدارد تا ریشه های مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند. این می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا عفونت باعث ریزش مو شده است یا خیر.

4- میکروسکوپ نوری

پزشک شما از ابزار خاصی برای بررسی موهای اصلاح شده در قاعده آنها استفاده می کند. میکروسکوپ به کشف اختلالات احتمالی ساقه مو کمک می کند.

داروهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

درمان های موثر برای برخی از انواع ریزش مو موجود است. شاید بتوانید ریزش مو را معکوس کنید ، یا حداقل آنرا کند کنید.

در برخی انواع ریزش مو ، مانند ریزش موی تکه تکه (آلوپسی آره آتا) ، ممکن است موها بدون درمان در طی یک سال دوباره رشد کنند. درمان های ریزش مو شامل داروها و جراحی است.

اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد ، درمان آن بیماری ضروری است. اگر داروی خاصی باعث ریزش مو شده باشد ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که استفاده از آن را برای چند ماه متوقف کنید.

داروهایی برای درمان طاسی الگویی (ارثی) در دسترس هستند. رایج ترین گزینه ها عبارتند از:

ماینوکسیدیل (روگاین)

ماینوکسیدیل به صورت مایع ، کف و شامپو ارائه می شود. برای تأثیرگذاری بیشتر ، این محصول معمولاً یک بار در روز برای خانمها و دو بار برای آقایان جهت مالیدن روی پوست سر استفاده میگردد.

محصولات دارای ماینوکسیدیل به بسیاری از افراد کمک می کند تا موهای خود را رشد داده یا سرعت ریزش مو یا هر دو را کاهش دهند.

برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو و شروع رشد مجدد مو ، حداقل شش ماه درمان نیاز است.

ممکن است چند ماه دیگر طول بکشد تا تشخیص دهید آیا این روش درمانی برای شما مفید است یا خیر.

عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک پوست سر و رشد ناخواسته مو در پوست مجاور صورت و دست ها است.

فیناستراید (Propecia)

این یک داروی ضد ریزش مو برای آقایان است و آن را روزانه به صورت قرص مصرف می کنند.

بسیاری از مردانی که فیناستراید مصرف می کنند ، کاهش سرعت ریزش مو را تجربه می کنند و برخی از آنها ممکن است رشد موی جدید را نشان دهند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا تشخیص دهید آیا به درد شما می خورد یا خیر.

برای حفظ هر گونه مزیت ، باید به مصرف آن ادامه دهید. فیناستراید برای مردان بالای 60 سال ممکن است به خوبی کار نکند.

از عوارض جانبی نادر فیناستراید می توان به کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات اشاره کرد.

سایر داروها

سایر گزینه های خوراکی شامل اسپیرونولاکتون (Carospir ، Aldactone) و دوتاسترید خوراکی (Avodart) است.

کاشت مو

در رایج ترین نوع ریزش دائمی مو ، فقط قسمت بالای سر تحت تأثیر قرار می گیرد. کاشت مو یا جراحی ترمیم می تواند از موهای باقیمانده شما نهایت استفاده را ببرد.

در طی کاشت مو ، یک متخصص پوست یا جراح زیبایی، مو را از قسمتی از سر که مو دارد برداشته و آن را به یک نقطه طاس پیوند می زند.

هر تکه مو دارای یک تا چند تار مو (میکرو گرافت و مینی گرافت) است. گاهی اوقات یک نوار بزرگتر از پوست که شامل چندین گروه بندی مو است گرفته می شود.

این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد ، اما دردناک است بنابراین برای تسکین هرگونه ناراحتی به شما داروی آرام بخشی می دهند.

خطرات احتمالی شامل خونریزی ، کبودی ، تورم و عفونت است. برای دستیابی به نتیجه دلخواه ممکن است به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید. ریزش موی ارثی در نهایت با وجود جراحی پیشرفت خواهد کرد.

روش های جراحی برای درمان طاسی معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند.

لیزر درمانی

سازمان غذا و دارو ،دستگاه لیزر سطح پایین را به عنوان درمانی برای ریزش موی ارثی در زنان و مردان تأیید کرده است.

چند مطالعه کوچک نشان داده است که باعث بهبود تراکم مو می شود. برای نشان دادن اثرات طولانی مدت به مطالعات بیشتری نیاز است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر از ریزش مداوم موی خود یا فرزندتان ناراحت هستید و می خواهید درمان خود را دنبال کنید به پزشک مراجعه کنید. برای زنانی که دچار خط موی در حال دور شدن (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) می شوند ، برای جلوگیری از طاسی قابل توجه دائمی ، با پزشک خود در مورد درمان زودهنگام صحبت کنید.

همچنین اگر هنگام شانه زدن یا شستن موهای خود یا فرزندتان متوجه ریزش موی ناگهانی یا تکه تکه یا بیش از حد معمول ریزش مو شد ، با پزشک خود صحبت کنید. ریزش ناگهانی مو می تواند یک بیماری پزشکی اساسی را نشان دهد که نیاز به درمان دارد.

هنگام مراجعه به پزشک موارد زیر را مدنظر داشته باشید

اطلاعات شخصی اصلی را ذکر کنید ، از جمله استرسهای عمده یا تغییرات اخیر زندگی.
لیستی از تمام داروها ، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
سوالاتی را لیست کنید که از پزشک خود بپرسید.

وقت شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می کند تا از وقت مشترک خود نهایت استفاده را ببرید. در صورت کم بودن زمان ، سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید.

در مورد ریزش مو ، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

چه عواملی باعث ریزش موهای من شده است؟
آیا علل احتمالی دیگری نیز وجود دارد؟
به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
آیا ریزش مو دائمی است یا دوباره رشد می کند؟ چقد طول میکشه؟ آیا بعد از رشد دوباره بافت متفاوتی خواهد داشت؟
بهترین اقدام چیست؟
آیا باید رژیم غذایی یا مراقبت از مو را تغییر دهم؟
آیا محدودیتی وجود دارد که لازم باشد آنها را دنبال کنم؟
آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟ این هزینه چقدر است و آیا بیمه من با مراجعه به یک متخصص پوشش می دهد؟
آیا دارویی که برای من تجویز می کنید جایگزین عمومی دارد؟
آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری دارید که بتوانم با خود به خانه ببرم؟
چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

سوالاتی که معمولاً دکتر درباره ریزش موی شما میپرسد

پزشک احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است باعث شود تا نکاتی را که می خواهید وقت بیشتری برای آن صرف کنید ، مرور کنید. پزشک شما ممکن است بپرسد:

اولین بار از چه زمانی متوجه ریزش موی خود شدید؟
آیا ریزش موی شما مداوم یا گاه به گاه بوده است؟
آیا متوجه نازک شدن مو ، شکستگی یا ریزش مو شده اید؟
آیا ریزش موهای شما تکه ای بوده است یا به طور کلی؟
آیا در گذشته مشكل مشابهی داشته اید؟
آیا کسی از خانواده نزدیک شما دچار ریزش مو شده است؟
چه داروها یا مکمل هایی را به طور منظم مصرف می کنید؟
چه چیزهایی به نظر می رسدکه باعث بهبود ریزش مو می شود؟
چه مواردی باعث بدتر شدن ریزش مو شما می شود؟

روش های ساده و خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

ممکن است بخواهید روش های مختلف مراقبت از مو و جلوگیری از ریزش مو را پیدا کنید که در نهایت باعث می شود از ظاهر خود احساس بهتری داشته باشید.

به عنوان مثال ، از محصولات و شامپو های حجم دهنده استفاده کنید که حجم آنها را زیاد می کنند ، موهای خود را رنگ کنید ، مدل مویی را انتخاب می کنند که قسمت پهن آن کمتر دیده شود.

از کلاه گیس یا اکستنشن استفاده کنید یا سر خود را بتراشید. برای ایده گرفتن با یک آرایشگر مو صحبت کنید. از این روش ها می توان برای کنار آمدن با ریزش موی دائمی یا موقت استفاده کرد.

اما روش های خانگی دیگری نیز هست که به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو های شما کمک میکند که در ادامه برای شما خواهیم گفت.

1- پروتئین و امگا 3 بیشتری بخورید

پروتئین در هر سلول از بدن شما وجود دارد و در بسیاری از فرایندهای بدن ، از جمله رشد مو ، نقشی اساسی دارد. مطالعه ای که در سال 2017 روی افراد مبتلا به ریزش مو انجام شد نشان داد که بسیاری از افراد دارای کمبود اسید آمینه هستند ، به این معنی که آنها غذاهای حاوی اسیدهای آمینه را که برای تولید پروتئین حیاتی هستند و همچنین باعث گسترش ، رشد و قدرت مو میشوند را نمیخورند .

اگر با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنید ، اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی در رژیم غذایی خود از منابع مانند غذاهای دریایی ، گوشت بدون چربی ، تخم مرغ و حبوبات دریافت می کنید. اسیدهای چرب مانند امگا 3 نیز برای حفظ سلامت مو و پوست سر مهم هستند و می توانید بیشتر موارد موجود در رژیم خود را از منابعی مانند غذاهای دریایی و بذر کتان دریافت کنید.

همچنین تحقیقات نشان داده ست که اسید چرب امگا -6 آراشیدونیک با کمک به سرعت بخشیدن به تولید فولیکول ها ، رشد مو را تقویت می کند.

2- خوردن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای موها

ویتامین A

و صحبت از رژیم ، ویتامین ها را فراموش نکنید! یکی از مواردی که برای متوقف کردن ریزش مو بسیار مهم است ویتامین A است. مطالعات نشان داده است که رتینوئیدها که از ویتامین A گرفته می شوند می توانند رشد مو را افزایش داده و مرحله رشد فعال آن را طولانی کنند.

غذاهای زیادی وجود دارد که منابع خوبی از ویتامین A هستند ، مانند سبزیجات برگ دار ، هویج و سیب زمینی شیرین ، یا می توانید آن را به صورت مکمل های روزانه ویتامین ها و مواد معدنی دریافت کنید. یک مکمل کلاژن همچنین می تواند از سلامت و رشد مو به عنوان منبع اسیدهای آمینه و محافظت آنتی اکسیدانی پشتیبانی کند.

ویتامینهای مورد نیاز برای رشد مو
ویتامینهای مورد نیاز برای رشد مو

مصرف آهن برای جلوگیری از ریزش مو

کمبود آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در جهان است و علت شناخته شده ریزش مو است. زنانی که در دوره یائسگی به سر می برند ، گیاهخواران و افرادی که شرایط خاصی مانند بیماری سلیاک دارند ، در معرض کمبود آهن قرار دارند. در مطالعه روی موش ها ، برگشت کمبود آهن همچنین منجر به ترمیم رشد مو می شود.

ترمیم موهای شکننده با مصرف روی zinc

کمبود روی با موهای شکننده ارتباط مستقیم دارد و افزایش سطح روی نیز منجر به رشد مجدد موها می شود. با این حال ، محققان نمی دانند که آیا مکمل روی به کسانی که در آنها کمبود روی تشخیص داده نشده است کمک می کند یا خیر.

ویتامین D ، B کمپلکس ، بیوتین و غیره

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی تمام 13 ویتامین ضروری باشد می تواند به حفظ سلامت مو کمک کند.

اگرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین های منفرد می توانند مو را به رشد سریع تر ترغیب کنند ، اما کمبود ویتامین های خاص می تواند منجر به ریزش مو یا موهای نازک و شکننده شود. مصرف کافی هر ویتامین در رژیم غذایی ممکن است به سلامت مو کمک کند.

محققان مطالعاتی در مورد چگونگی حمایت مواد مغذی زیر از رشد مو انجام داده اند:

ویتامین D
ویتامین E
ویتامین های B کمپلکس

مکمل با ویتامین D ممکن است ارتباط مستقیمی با رشد مو نداشته باشد ، اما کمبود آن ممکن است بر سلامت مو تأثیر بگذارد.

یک بررسی در سال 2019 شواهدی را نشان داد که می تواند ارتباطی بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا داشته باشد که می تواند ریزش شدید مو داشته باشد. در بسیاری از مطالعات انجام شده در این بررسی، میزان کم ویتامین D در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا مشاهده شده است. آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است.

طبق بررسی ، برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که علائم آلوپسی آره آتا ممکن است در افرادی که سطح پایین ویتامین D دارند شدیدتر باشد.

با این حال ، نویسندگان یک مطالعه در سال 2016 که اطلاعات 55929 زن در ایالات متحده را جمع آوری کرد ، ارتباطی قوی بین مصرف کل ویتامین D و ریزش مو در آلوپسی آره آتا پیدا نکردند. همچنین شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ویتامین D می تواند منجر به رشد مجدد مو شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که سطح پایین ویتامین D ممکن است با ریزش موی زنان همراه باشد ، که رایج ترین نوع ریزش مو در زنان است. با این حال ، مطالعات بیشتر برای تأیید این پیوند بالقوه لازم است.

همچنین برای تأیید فواید بالقوه ویتامین D برای رشد مو تحقیقات بیشتری لازم است.

دریافت کافی ویتامین D

دفتر مکمل های غذایی به بزرگسالان توصیه می کند روزانه 600 واحد بین المللی (IU) یا 15 میکروگرم (میکروگرم) ویتامین D دریافت کنند.

با این حال ، بسیاری از کارشناسان موافقند که این توصیه روزانه برای رسیدن به سطح خون مطلوب بسیار کم است ، که اکثر کارشناسان موافقند بین 30 تا 60 نانوگرم در میلی لیتر (ng / ml) است.

افراد با درخواست آزمایش خون از پزشک می توانند میزان ویتامین D خود را در مورد کمبود یا عدم وجود آن را دریابند.

تعداد کمی از مواد غذایی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D هستند ، اما غذاهای زیر از بهترین منابع هستند:

ماهی ، مانند ماهی قزل آلا یا شمشیر ماهی
قارچ
زرده تخم مرغ
آب پرتقال غنی شده
شیر غنی شده

قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز ضروری است ، زیرا این امر بدن را قادر به تولید ویتامین D می کند. افراد باید به یاد داشته باشند که از ضد آفتاب استفاده کنند ، زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول زمان باعث آسیب به پوست می شود.

مکمل های ویتامین D برای خرید از طریق اینترنت در دسترس هستند ، اما فرد همیشه باید قبل از مصرف هرگونه ویتامین با پزشک خود مشورت کند.

گفته شد ، مکمل های ویتامین D نسبتاً بی خطر هستند و سمیت آن بسیار نادر است.

با این حال ، مصرف ویتامین D در دوزهای بسیار بالا می تواند منجر به سمیت شود که ممکن است منجر به عوارض شدید شود. یک دوز بیش از حد زیاد بیش از 50000 IU یا هنگامی که سطح ویتامین D خون بیش از 150 ng / ml است باشد.

موارد سمیت ویتامین D معمولاً به دوز نامناسب مربوط می شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات ، فرد باید از پزشک خود بخواهد سطح ویتامین D را آزمایش کند و دوز مناسب را پیشنهاد کند.

مصرف ویتامین D به همراه وعده غذایی حاوی چربی باعث بهبود جذب این ویتامین می شود.

ویتامین های گروه B برای متابولیسم و ​​عملکرد سیستم عصبی ضروری است.

ویتامین های B کمپلکس به تنظیم متابولیسم و ​​حفظ سیستم عصبی مرکزی کمک می کنند.

بسیاری از وب سایت ها و تأثیرگذاران زیبایی همچنین ادعا می کنند که ویتامین های B معروف مانند B12 می توانند به تقویت و حالت دادن به مو کمک کنند. بخشهای زیر آنچه را که تحقیق می گوید بررسی می کنند.

ویتامین های B کمپلکس

محققان ارتباط بین ویتامین های B کمپلکس و ریزش مو را بررسی کرده اند ، اما آنها هنوز رابطه ای را تأیید نکرده اند.

ویتامین های B کمپلکس عبارتند از:

B1 یا تیامین
B2 یا ریبوفلاوین
B3 یا نیاسین
B5 یا اسید پانتوتنیک
B6 یا پیریدوکسین
B7 یا بیوتین
B9 یا فولات
B12 یا کبالامین

بهترین مصرف ویتامین ها از رژیم غذایی است. برخی از منابع غذایی ویتامین های B کمپلکس عبارتند از:

غلات کامل
سبزیجات ، از جمله سبزیجات تیره و برگ دار
گوشت ، مانند جگر گاو و مرغ
ماهی
تخم مرغ کامل
لوبیا و حبوبات
آجیل
آووکادوها

ویتامین های گروه B محلول در آب هستند ، به این معنی که بدن نمی تواند آنها را ذخیره کند. بدن هرچه را که استفاده نمی کند از طریق ادرار دفع می کند. به همین دلیل افراد باید روزانه ویتامین های محلول در آب مصرف کنند.

اگرچه منابع غذایی بهترین هستند ، بسیاری از افراد برای تأمین نیازهای خود به مکمل B کمپلکس نیاز دارند.

عواملی که می توانند مکمل را ضروری کنند عبارتند از:

سن بالاتر
وجود شرایطی که بر سیستم گوارش تأثیر می گذارد
پیروی از رژیم غذایی گیاهی
استفاده از داروهای خاص
بارداری

افرادی که هر یک از این عوامل را دارند در معرض خطر بیشتری در ابتلا به کمبود ویتامین های گروه B هستند.

ویتامین B12

برخی منابع گفته اند که ویتامین B12 ممکن است در سلامت مو نقش داشته باشد. با این حال ، چندین مطالعه که در یک بررسی در سال 2019 ذکر شد ، هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین تغییر در سطح B12 و ریزش یا احتباس مو پیدا نکردند.

اگرچه کمبود B12 ممکن است منجر به ریزش مو شود ، اما تحقیقات نشان نمی دهد افرادی که کمبود ندارند می توانند با استفاده از مکمل رشد موهای خود را بهبود بخشند.

با این وجود ، دریافت کافی ویتامین B12 برای سلامت کلی ضروری است. منابع خوب ویتامین B12 شامل گوشت ، لبنیات و سایر غذاهای حیوانی است. مکمل ها نیز موجود هستند.

علائم کمبود B12 شامل کم خونی و خستگی است.

اداره پیشگیری از بیماری و ارتقا Health سلامت پیشنهاد می کند که بزرگسالان روزانه 2.4 میکروگرم ویتامین B12 دریافت کنند. افراد باردار روزانه به 2.6 میکروگرم و در افرادی که به کودک خود شیر می دهند به 2.8 میکروگرم در روز نیاز دارند.

همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید ، زیرا برخی از آنها می توانند در اثرات دارو تداخل ایجاد کنند.

ویتامین B7

مقادیر کم ویتامین B7 یا بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود.

مطالعه ای که در سال 2016 روی 541 زن انجام شد ، در 38٪ از شرکت کنندگانی که دچار ریزش مو شده بودند ، کمبود بیوتین را نشان داد.

اگرچه تحقیقات نشان داده است که بیوتین می تواند برای رشد مو در افرادی که کمبود این ویتامین دارند مفید باشد ، اما شواهد کافی برای حمایت از استفاده از مکمل های بیوتین برای رشد مو در افرادی که دارای سطح بیوتین سالم هستند ، وجود ندارد.

ویتامین E

محققان برخی مطالعات را در مورد ویتامین E و توكترینول انجام داده اند. ویتامین E یک ماده مغذی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که غلظت ویتامین E در خون افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا به طور قابل توجهی کمتر از افراد فاقد این بیماری است. با این حال ، طبق بررسی سال 2019 ، همه مطالعات این یافته ها را تأیید نمی کنند.

همچنین نتایج یک مطالعه بالینی در سال 2010 نشان داد که استفاده از مکمل های توکترینول باعث بهبود سلامت مو در افراد مبتلا به آلوپسی می شود. این مکمل ها همچنین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند.

فرد می تواند با خوردن جوانه گندم ، اسفناج ، ماهی و بادام ویتامین E را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

برخی از افراد تصمیم می گیرند روغن ویتامین E را مستقیماً بر روی پوست یا پوست سر خود بمالند و معتقدند كه این امر باعث تسریع در بازسازی سلول می شود. با این حال ، شواهد علمی هنوز این موضوع را تأیید نمی کند.

ویتامین E نیز به صورت کپسول و به صورت مایع در داروخانه ها و بصورت آنلاین موجود است.

با این حال ، شایان ذکر است که مصرف بیش از حد مکمل با ویتامین E محلول در چربی می تواند باعث ریزش مو و همچنین سایر عوارض جانبی شود.

لیست زیر برخی ویتامین های ضروری دیگر و چگونگی تأثیر آنها بر روی مو را بررسی می کند:

مولتی ویتامین: یک مولتی ویتامین می تواند منابع غذایی تمام ویتامین های ضروری را تکمیل کند. دریافت کافی ویتامین باعث بهبود سلامت کلی می شود و همچنین می تواند به محافظت از مو کمک کند. مولتی ویتامین ها برای خرید بصورت آنلاین در دسترس هستند.
ویتامین C: یکی از علائم کمبود ویتامین C ، موهای چوب پنبه است. این نشان می دهد که ویتامین C با وجود کمبود شواهد در مورد جلوگیری از ریزش مو ، ممکن است به حفظ سلامت مو کمک کند. فلفل قرمز ، سبزیجات برگ سبز و مرکبات همه ویتامین C را تأمین می کنند. با این حال مکمل ها برای خرید آنلاین در دسترس هستند.
ویتامین A: ویتامین A نیز به عنوان رتینول شناخته می شود ، به سلامت مو کمک می کند. این ماده از ترشح سبوم که ماده ای است که از شکستن مو جلوگیری می کند ، پشتیبانی می کند. مکمل های ویتامین A برای خرید آنلاین در دسترس هستند. با این حال ، برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود.

حفظ تعادل مواد مغذی در رژیم غذایی و تکمیل کمبودهای غذایی شناخته شده بهترین روش برای حمایت از سلامت مو است.

ویتامین ها و سایر مواد مغذی برای سلامت مو مهم هستند ، اما برخی از استراتژی های مراقبت در منزل نیز می توانند به شما کمک کنند.

مراقب بودن از رژیم غذایی ، ایمنی محصولات مو و میزان استرس ، همگی به بهبود قدرت و ظاهر مو کمک می کند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که دائماً عقب کشیدن مو یا استفاده از برخی از تکنیک های خاص مدل سازی مو می تواند آلوپسی را تشدید کند.

چندین مکمل و ژل موضعی ممکن است به توقف یا کند شدن ریزش مو کمک کنند. بیشتر این محصولات از جمله روگاین حاوی ماده مینوکسیدیل فعال است. کورتیکواستروئیدها نیز از مواد رایج هستند.

اگرچه در یک بررسی در سال 2019 مشخص شد که این محصولات می توانند برای درمان ریزش مو مفید باشند ، اما شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد پس از توقف استفاده فرد از محصول ، رشد مو ادامه خواهد یافت.

همچنین لازم به ذکر است که بیشتر آزمایشات بالینی در مورد تأثیر محصولات رشد مو مانند Rogaine و finasteride (Propecia) از شرکت کنندگان مرد استفاده کرده است.

همیشه بهتر است مواد مغذی را از غذاهای کامل دریافت کنید. اگرچه بسیاری از مکمل های ویتامین و مواد معدنی می تواند برای جمعیت خاصی مفید باشد ، خرید این محصولات از شرکت های معتبری که محصولات خود را توسط اشخاص ثالث مستقل برای کیفیت و خلوص آزمایش کرده اند ، مهم است.

همیشه بهتر است قبل از مصرف مکمل غذایی با پزشک صحبت کنید تا از ضرورت و ایمنی اطمینان حاصل کنید.

طیف وسیعی از محصولات برای خرید بصورت آنلاین در دسترس هستند ، اما شواهد کافی برای تأیید عملکرد آنها برای همه وجود ندارد. افراد باید از دستورالعمل های موجود در بسته استفاده کنند.

موهای ناسالم به جای انعطاف پذیری و براقیت ممکن است کدر و شکننده به نظر برسند. موهایی که به صورت لکه دار شروع به ریزش می کنند یا از بین می روند ، می توانند از علائم یک بیماری زمینه ای باشند.

پسوریازیس ، درماتیت و سرطان پوست می تواند منجر به ریزش مو شود. دلایل دیگر شامل طاسی الگوی مردانه و زنانه ، آلوپسی آره آتا ، استرس و برخی از درمان های پزشکی است.

عوامل هورمونی و ژنتیکی نقش اساسی در رشد مو دارند و بعید به نظر می رسد ویتامین های فردی بیش از اینها تأثیر داشته باشند. با این حال ، آنها می توانند به افراد در معرض خطر کمک کنند تا از مشکلات اضافی ناشی از کمبودهای غذایی جلوگیری کنند.

3- به پزشک مراجعه کنید

ریزش مو در اوایل زندگی یا بدون توضیح می تواند علامت عدم تعادل هورمونی باشد. اگر دچار ریزش مو شده اید و علائم دیگری در عدم تعادل هورمونی مانند افزایش وزن ، دردهای عضلانی و درد مفاصل را تجربه می کنید ، بلافاصله با پزشک خود برای مشاوره پزشکی مشورت کنید.

اگر مسئله هورمون باشد ، درمان هایی مانند هورمون درمانی می توانند ریزش مو و سایر علائم را متوقف کنند.

اما فقط هورمون های شما نیستند که می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. سایر موارد نیز می توانند به ریزش مو کمک کنند ، مانند استرس ، کم خونی ، بارداری و داروهای خاص. پزشک می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید یکی از این موارد دیگر باعث ریزش مو شده است یا خیر.

4- از استعمال سیگار ، الکل و کافئین خودداری کنید

برخی از عادات مانند سیگار کشیدن و نوشیدن نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار می توانند ریزش مو را بدتر کنند. سیگار کشیدن گردش خون را در سراسر بدن کاهش می دهد و گردش خون در پوست سر شما عامل مهمی در رشد و نگهداری مو است.

نوشیدن الکل و کافئین به روش های مختلفی می تواند به ریزش مو کمک کند. مقدار زیادی از اینها می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند ، که نقش مهمی در چرخه رشد مو دارد. الکل و کافئین همچنین می توانند منجر به مشکلات خواب شوند و همه ما می دانیم که خواب برای سلامتی ما چقدر مهم است!

5- استرس خود را کاهش دهید

کاهش استرس و تنش
کاهش استرس و تنش

استرس و تنش یکی از مهمترین دلایل ریزش مو و ریزش مو است. اگر دچار ریزش مو شده اید و استرس زیادی نیز دارید ، یافتن راه های موثر برای آرام سازی ذهن و آرامش خود را باید در اولویت قرار دهید.

برخی از موثرترین اقدامات برای کاهش استرس شامل مراقبه ، یوگا ، گذراندن وقت در خارج از منزل و اختصاص دادن وقت برای سرگرمی ها است.

یکی یا دو کاهش دهنده استرس مناسب خود پیدا کنید و آنها را مرتباً در برنامه خود بگنجانید تا از ریزش مو جلوگیری کند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2017 شواهدی یافت که نشان می دهد استرس ممکن است منجر به ریزش مو شود.

برای حفظ و بهبود سلامت مو ، افراد می توانند:
با انجام حداقل 150 دقیقه ورزش متوسط تا شدید در هفته استرس خود را کاهش دهید.
روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.
یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی را دنبال کنید.

6- به طور منظم ورزش کنید

ورزش نه تنها روش خوب دیگر برای کاهش استرس است ، بلکه سلامت کلی شما را نیز بهبود می بخشد. و بدن سالم یعنی موهای های قوی تر و بلند تر! 🙂

7- روغن درمانی را امتحان کنید

ماساژ پوست سر می تواند به تحریک فولیکول های مو و افزایش جریان خون کمک کند ، که هر دو می توانند به توقف ریزش و رشد مو کمک کنند.

همچنین استفاده از روغنهای اساسی مانند اسطوخودوس ، رزماری و آویشن در ماساژهای پوست سرتان بسیار آسان است ، که طبق یک مطالعه در سال 1998 ، می تواند یک درمان ایمن و موثر برای ریزش مو به دلیل آلوپسی آره آتا (ریزش موی تکه تکه AKA) باشد.

روغن درمانی برای رشد مو
روغن درمانی برای رشد مو

روغن نارگیل

علاوه بر این ، در یک بررسی 2018 مشخص شد که روغن نارگیل ممکن است در جلوگیری از آسیب دیدن مو و قرار گرفتن در معرض اشعه UV مفید باشد.

ترکیب ماساژ پوست سر با روغن نارگیل و یکی از روغنهای اساسی ذکر شده در بالا یک روش عالی برای استفاده همزمان از همه این مزایای مو است!

فقط چند قطره روغن اسطوخودوس ، رزماری یا آویشن را به یک مشت کوچک روغن نارگیل اضافه کنید ، سپس روغن ها را به آرامی در پوست سر خود ماساژ دهید.

موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید و بگذارید 1 ساعت بماند ، سپس موهای خود را مثل همیشه شامپو بزنید. برای موهای سالم هفته ای یک بار از این داروی آرامش بخش استفاده کنید.

روغن آمله

روغن آمله به طور معمول در رنگ های حنا یافت می شود ، روغن آمله (در خرگوش ها و به خصوص موش ها) تحریک رشد مو نشان داده شده است. از آنجا که حنا می تواند مو را رنگ کند ، توصیه می کنیم روغن آملا یا پودر آملا را مستقیماً خریداری کنید.

خوشبختانه ، به نظر نمی رسد که روغن آمله هیچ عارضه جانبی متداولی وجود داشته باشد ، علاوه بر قرمزی ملایم در محل مصرف. و اگر چشمان حساسی دارید عینک بزنید.

روغن شمعدانی

استفاده از روغن شمعدانی به عنوان یک درمان به طور قابل توجهی رشد مو را تقویت می کند و می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. افراد می توانند آن را با مخلوط کردن چند قطره در یک شامپو یا نرم کننده استفاده کنند.

روغن رزماری

در مطالعه ای برای افزایش تعداد مو نشان داده شده است که استفاده از روغن رزماری برای حداقل 6 ماه باعث افزایش تعداد موهای سر میشود. با این حال ، بسیاری از این گروه خارش پوست سر را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه کردند.

8- آب پیاز ، سیر ، یا آب زنجبیل را استفاده کنید

علاوه بر روغنهای اساسی و روغن نارگیل ، از آب میوه ها و صیفی جات طبیعی دیگری نیز می توان برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد.

به عنوان مثال ، مطالعه ای در سال 2002 بر روی افراد مبتلا به ریزش مو ناحیه ای نشان داد که شرکت کنندگانی که هر روز دو بار آب پیاز استفاده می کنند ، رشد مجدد مو به طور قابل توجهی نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است.

پیاز سیر و زنجبیل در درمان ریزش مو
پیاز سیر و زنجبیل در درمان ریزش مو

آب پیاز یک درمان جادویی نیست

علی رغم آنچه ممکن است شنیده باشید ، آب پیاز نمی تواند شرایط ریزش مو مانند طاسی مدل مردانه یا آلوپسی را درمان یا از آن جلوگیری کند. در صورت وجود این نوع ریزش مو ، ممکن است بتواند به مدیریت آن کمک کند.

خوشبختانه ، آزمایشات نشان داده است که استفاده از پیاز خطر چندانی ندارد و حتی رایحه را می توان با ماسک زدن تحمل کرد.

آب پیاز ممکن است بتواند رشد مو را تحریک کند

یک مطالعه کوچک نشان داد که استفاده منظم از آب پیاز بر روی مو باعث افزایش رشد مو در شرکت کنندگان مبتلا به ریزش مو به نام آلوپسی آره آتا می شود.

شرکت کنندگان دو بار در روز از آب پیاز در موهای خود استفاده می کردند. از 23 بیمارانی که این روش درمانی را انجام دادند ، 20 نفر پس از 2 ماه رشد مجدد مو و 10 بیمار پس از 6 ماه رشد مجدد کامل مو مشاهده کردند!

بنابراین آب پیاز چگونه کار می کند؟ این هنوز جای بحث دارد ، اما برخی تحقیقات به میزان بالای گوگرد پیاز اشاره می کنند که گردش خون را تقویت می کند ، التهاب را کاهش می دهد و حتی ممکن است باعث تولید کلاژن شود.

این تئوری می گوید که این خواص گوگردی به رشد مجدد مو کمک می کند و از ریزش مو به ویژه در افرادی که کمبود مواد معدنی دارند جلوگیری می کند.

تصور می شود که آب سیر خام ، که پسر عموی نزدیک پیاز است ، برای این نوع درمان نیز موثر است. و سرانجام ، بسیاری از افراد موفقیت در استفاده از آب زنجبیل را برای جلوگیری از ریزش مو گزارش می دهند.

9- چای سبز بخورید

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت در برابر ریزش مو کمک کرده و رشد مو را تقویت کند.

با قرار دادن دو کیسه چای سبز در 1 فنجان آب ، یک چای سبز قوی تهیه کنید ، سپس چای را به پوست سر خود بمالید. بگذارید یک ساعت بماند ، سپس بشویید.

10-موهای خود را به آرامی حالت دهید

بسته به علت ریزش مو ، توقف آن ممکن است مدتی طول بکشد. اما در این فاصله با هوشمندی در مورد نحوه اداره و حالت دادن به موهای خود می توانید به کاهش ریزش مو کمک کنید.

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا نسبت به مراقبت از موهای خود مطمئن شده و از ریزش مو جلوگیری کنید:

  1. سشوار خود را روی تنظیمات خنک و کم تنظیم کنید و استفاده از اتوهای تخت را به حداقل برسانید.
  2. موهای خود را بیش از یک یا دو سایه روشن یا تیره تر از رنگ طبیعی خود رنگ نکنید تا آسیب های ناشی از درمان های شیمیایی به حداقل برسد.
  3. اگر از ژل مو یا اسپری مو استفاده می کنید ، قبل از شانه زدن صبر نکنید تا خشک شود – در صورت استفاده ، موهای سفت شده احتمال شکستن آن وجود دارد.
  4. وقتی موهایتان خیس است ، به جای برس از یک شانه دندانه پهن استفاده کنید و آن را کمی شانه کنید تا از کشیدن و کشیدن جلوگیری شود.
  5. از مسواک زدن ، شانه زدن ، پیچ خوردن یا صاف کردن غیرضروری خودداری کنید. استفاده بیش از حد از این ابزارها و تکنیک ها باعث تضعیف مو در سطح ریشه می شود.
  6. از مصرف دوش آب گرم که می تواند موها و پوست سر شما را از روغنهای طبیعی شسته و موهای شما را خشک و شکننده کند ، خودداری کنید.
  7. موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید ، زیرا فرمول های خشن تر باعث خشک شدن ، شکنندگی و مستعد شکستن مو می شوند. به دنبال کلماتی مانند “ملایم” یا “آرامش بخش” بر روی برچسب باشید.

11- پس از تعریق پوست سر خود را تمیز کنید

چه به طور منظم ورزش کنید و چه فقط زیاد عرق کنید ، نمی خواهید اجازه دهید عرق زیادی جمع شده و روی پوست سر شما بنشیند. عرق نه تنها می تواند موهای شما را بی آب کند ، بلکه می تواند منجر به مسدود شدن منافذ ، رشد باکتریها و حتی مشکلات قارچی شود

12- استفاده از جینسینگ قرمز برای جلوگیری از ریزش مو

در برخی موارد ، استفاده از جینسینگ قرمز ، که می تواند به عنوان یک مکمل مصرف شود ، نشان داده شده است که باعث رشد مو می شود.

اینکه چرا این اتفاق می افتد دقیقاً مشخص نیست ، گرچه محققان فکر می کنند این اتفاق می تواند به دلیل تحریک غیر مستقیم غده های مو باشد.

قبل از مصرف هرگونه مکمل ، مهم است که اطمینان حاصل کنید که آنها با هیچ دارو یا شرایط فعلی ریزش مو های شما تداخل نخواهند کرد.

13- استفاده از مکمل ضد ریزش ویویسکال

مشخص شده است که مکمل طبیعی رشد مو و ضد ریزش ویویسکال، باعث رشد مو در زنانی می شود که موهای آنها موقتاً کم پشت شده اند. با این حال ، یک مطالعه بیشتر همچنین توانایی آن را در کاهش و جلوگیری از ریزش مو نشان داده است.

14- استفاده از آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا به عنوان درمانی برای انواع چیزهای مختلف از 6000 سال پیش در مصر باستان کشف شده است.

یکی از این روش های درمانی ریزش مو است و شواهد نشان داده است که اثر تسکین دهنده ای بر روی پوست دارد که می تواند به تخفیف برخی شرایط کمک کند.

نحوه آماده سازی و مصرف گیاهان دارویی برای جلوگیری از ریزش مو

گیاهان دارویی برای رشد مو
گیاهان دارویی برای رشد مو

با استفاده از یکی از روش های زیر میتوانید مو های خود را بصورت گیاهی تقویت کنید و از ریزش موها خود جلوگیری کنید. بهتر است یکی از روش ها را انتخاب نمایید و مدتی آن را ادامه دهید تا نتیجه و تاثیر آن را بر روی موهای خود ببینید.

1- نحوه استفاده از آلوئه ورا برای جلوگیری از ریزش مو

برای هر بار استفاده شما به 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا نیاز خواهید داشت.

ساقه آلوئه ورا را برش زده و دو قاشق غذاخوری ژل را با قاشق بریزید.
ژل استخراج شده را به پوست سر خود بمالید و به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
ژل را به مدت 2 ساعت در موهای خود بگذارید و با استفاده از یک شامپوی ملایم آن را بشویید.

این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید.

2- روش استفاده از جینسینگ

مواد مورد نیاز : 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن دم کرده جینسینگ

روغن دم کرده جینسینگ را در یک کاسه بریزید.
به پوست سر خود بمالید و شروع به ماساژ روغن در پوست سر خود کنید.
روغن را در موهای خود کار دهید و تمام طول آن را بپوشانید.
پوست سر خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید.
روغن را به مدت 30 دقیقه در موهای خود بگذارید و با یک شامپوی ملایم بشویید.

این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

3- نحوه استفاده از روغن رزماری و نارگیل برای رشد بیشتر مو ها


مقدار مواد مورد نیاز جهت ساخت محلول جلوگیری از ریزش مو

5 تا 10 قطره روغن اساسی رزماری
2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روغنرزماری و یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل ، زیتون ، بادام یا جوجوبا) را در یک کاسه ترکیب کنید.
این روغن را در پوست سر خود ماساژ دهید و در طول موهایتان استفاده کنید.
پوست سر خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید.
روغن را به مدت 30 دقیقه در موهای خود بگذارید و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.

این محلول را سه بار در هفته استفاده نمایید.

4- نحوه استفاده از آب مریم گلی جهت جلوگیری از ریزش مو

مواد مورد نیاز :

2 قاشق غذاخوری برگ مریم گلی خشک
2 فنجان آب

برگهای مریم گلی را در 2 فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. کنار بگذارید تا خنک شود. پس از سرد شدن مایعات ، آن را درون صافی صاف کنید.

موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید و به عنوان شستشوی نهایی آب مریم گلی را بر روی موهای خود بریزید و دیگر بیشتر موهای خود را آبکشی نکنید.

این کار را بعد از هر بار شستشو انجام دهید.

5- ترکیب آلوئه ورا و بیدمشک و چند روغن دیگر برای درمان ریزش مو

مواد مورد نیاز :

2 قطره روغن رزماری
2 قطره روغن ریحان
2 قطره روغن اسطوخودوس
1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا
1 قاشق چایخوری روغن بیدمشک

همه مواد را در یک کاسه مخلوط کنید.
مخلوط روغن را به پوست سر خود بمالید.
پوست سر خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید و مخلوط روغن برای چند ساعت بر روی موهای خود بگذارید.
با یک شامپوی ملایم بشویید.

این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید