داروهای شیمیایی کم کننده سرعت ریزش مو

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

بسیاری از محصولات موجود در بازار ادعای جلوگیری و درمان ریزش مو را دارند به نحوی که برخی حتی مدعی بازگشت موهای جوانی هستند اما باید گفت فقط تعداد کمی از این محصولات تاثیر گذار میباشد. بهتر است برای خالی نشدن کیف پولتان در پی یک روش علمی برای مدیریت این هزینه ها باشید.

گرچه درمان دارویی برای طاسی وجود ندارد اما میتوانیم قبل از اینکه به طاسی کامل مبتلا شویم  شدت و شتاب رسیدن به طاسی را کاهش دهیم تا به مدت طولانی تری از وجود موهای خود لذت بریم.

قرصی برای جلوگیری از ریزش مو

برای خنثی شدن اثر نازک شوندگی موها فیناستراید داروی موثری است. این دارو روی 80 درصد مردان موثر است و با نام تجاری PROPESIA شناخته میشود. این دارو با کاهش سطح هورمونی DHT (یکی از مشتقات هورمون تستسترون و عامل چروکیده شدن و از بین رفتن فولیکولهای مو) ریزش مو را تا حد زیادی کنترل خواهد کرد. قرص 1 میلیگرمی آن تاثیر کافی در جلوگیری از ریزش مو را دارد.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

فیناستراید ریزش مو را تا 88 درصد کاهش داده و باعث افزایش 66 درصدی رویش مجدد موها میشود. این دارو باید هر روز مصرف شود و برای تهیه آن نسخه پزشک لازم است. برای دیدن نتایج فیناستراید باید کمی صبور بود چون رویش مجددی که قابل رویت باشد گاهی تا 6 ماه  طول میکشد.

در آزمایشات بالینی انجام شده 3 درصد از مردان دچار عوارضی همچون کاهش تمایل جنسی پیدا میکنند که ممکن است بعد از قطع مصرف هم گاهی باقی بماند. استفاده از این دارو در زنان دوره باروری ممنوع است و حتی بهتر است زن باردار از لمس دارو نیز پرهیز کند چون احتمال تاثیر روی جنین و ایجاد نقایص جنینی وجود دارد.

یک روش  مالشی

استفاده روزانه از قرص خوراکی برای برخی راحت نیست ماینوکسیدیل با نام تجاری Rogain دارویی بصورت محلول یا فوم است که به پوست سر پاشیده یا مالش داده میشود. دوز 5 درصد از این محصول برای مردان تاثیر بیشتری دارد.  برای زنان از غلظت 2درصد این محلول استفاده میشود. در مطالعات اثبات شده تایید گردیده که این دارو میتواند به رشد موها کمک کرده و در نگهداری موهای در حال ریزش نیز کمک کند.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

هرچه استفاده از ماینوکسیدیل زودتر شروع شود تاثیر بهتری دارد . تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نداشته و باید حداقل 4 ماه از آن استفاده شود که تاثیر آن قابل مشاهده باشد.

گرچه ممکن است با استفاده از فیناستراید تاثیر بیشتری از ماینوکسیدیل دیده شود اما عوارض کمتر آن نسبت به فیناستراید و همچنین بدون عارضه بودن برای خانمها استفاده از آن را شایع تر کرده است.

برای بهترین نتیجه باید دوبار در شبانه روز از ماینوکسیدل استفاده نمود.  ماینوکسیدیل را روی کف سر ریخته ماساژ دهید تا خشک شود. عوارض آن تحریک کف سر و کدر شدن موهاست.

اسپرینولاکتون

این دارو که با نام تجاری آلداکتون شناخته میشود، دارویی است ادرار آور که در درمان مشکلات افزایش هورمون آلدوسترون که در نگهداری ادرار تاثیر دارد مصرف میشود و حجم مایعات احتباس یافته در بدن را کاهش میدهد. این دارو در درمان فشار خون بالا و کمبود پتاسیم بدن نیز مصرف میگردد. این دارو خواص ضد هورمون مردانه نیز  داشته و در درمان مشکلات افزایش هورمونهای مردانه درزنان مثل جوش صورت و موهای زاید مصرف میشود. در درمان ریزش موی زنان از فیناستراید کم عارضه تر است اما در زنان دوره باروری باید با احتیاط مصرف شود . سه دوز دارو از 25 میلی گرم تا 100 میلیگرم در بازار دارویی موجود میباشد. عوارض آن شامل احساس سنگینی در سینه ها و عوارض پوستی است.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

دوتاستراید

با نام تجاری AVODART دارویی است که ابتدا جهت درمان بزرگی پروستات مصرف میشد و به تدریج جای خود را در درمان ریزش موی مردانه باز کرده است. این دارو هنوز تاییده FDA را نداشته و برای استفاده از آن باید نسخه پزشکی داشته باشید.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

این دارو قابل مصرف در زنان و اطفال نیست و اگر پس از شش ماه تاثیری در درمان ریش مو نداشته باشد قطع میگردد. عملکرد آن هم شبیه فیناستراید بوده با کاهش دادن اثرهورمون DHT تاثیر خود را اعمال میکند.

داروهای ضد بارداری

این داروها با متعادل کردن ترشح هورمونهای مردانه موجب تاثیر بیشتر هورمونهای زنانه شده و تاثیر هورمونهای مردانه را در زنان کمتر کرده و باعث بهبود ریزش موی زنانه خواهد شد. چگونگی استفاده از این دارو بر اساس آزمایشات هورمونی بوده و باید توسط متخصص غدد یا متخصص زنان انجام شود . به علت تاثیرات قلبی عروقی این داروها و احتمال ایجاد لخته یا ترومبورز در عروق اندام تحتانی استفاده از این داروها در درمان ریزش مو بسیار محدود بوده بیشتر اوقات در همزمانی مشکلات هورمونی واضح و ریزش مو استفاده می گردد.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

نوشته های مرتبط
6 دیدگاه

سلام دکتر عزیز خداقوت من موهام جلوم خیلی کم پشت شده تار موهام خیلی نازک و ضعیف بعضی وقتا به تار موهام دست میزنم درد داره ریشه موهام پدرم هم اصلا مو نداره ولی دایم هام مو دارن سنم هم 25ساله…من از اینترنت خوندم فعلا ماینوکسیدیل استفاده میکنم با زینگ پلاس و از داروهای گیاهی مثل روغن بادام و زیتون و رزماری. و شامپوی هفت گیاه و گزنه و سیب زمینی و روغن گل بنفشه و …استفاده میکنم بغضی قرص ها مثل ویتامین dو فیناستراید و آمپول بیوتیکسین استفاده میکنم ولی موهام بدتر شد چیکار کنم دکتر عزیز تووو رو خدا راهنمایی کنید خسته شدم از بس خرج کردم

سلام وقت بخیر
یکی از راههای مؤثر در پیشگیری از ریزش مو و حتی تاحدی رویش مجدد مو،استفاده ازprpومزوتراپی طبق پروتکلهای ویژه آن برای موها است.البته درمورد بیماری شما قبل از هرکاری انجام معاینه وبررسیهای آزمایشگاهی به تشخیص پزشک مربوطه لازم است. موفق باشید

سلام آیا مصرف داروهای ضد افسردگی بر ریزش مو اثر می گذارد؟

سلام لطفا جهت اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.
سلامت روان و ریزش مو

سلام دکتر عزیز من دختر ۲۲ ساله ام ریزش موی جلوی سر دارم دکتر برام قرص دوتاستراید نوشته ولی میترسم بخورم اخه شنیدم برای مرداس، چیکار کنم توروخدا کمکم کنید

سلام با توجه به الگوی ریزش موی شما باید ابتدا آزمایش هورمونی دهید.

یک پاسخ بنویسید