درمان ریزش مو با رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو نوعی روش برای جلوگیری از کاهش وزن است. این رژیم غذایی ممکن است دارای برخی از عوارض جانبی از جمله ریزش مو باشد. با انجام برخی از دستورالعمل ها و ایجاد تغییرات مختصری در غذا و مصرف برخی ویتامین ها می توانید از ریزش مو در این رژیم جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب در مورد روش های مناسب برای جلوگیری از ریزش مو توسط رژیم غذایی کتو می پردازیم.

رژیم غذایی کتوژنیک چگونه سبب ریزش مو می شود؟

در حالت طبیعی بدن با خوردن کربوهیدرات ها انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند. در صورتی که از رژیم های غذایی کتوژنیک کم چرب یا پرچرب استفاده می کنید، بدن شما به حالت کتوز می رود. این اتفاق زمانی می افتد که بدن به جای استفاده از کربوهیدرات ها برای سوخت از چربی استفاده کند.

درمان ریزش مو با رژیم غذایی کتوژنیک

در صورت ایجاد شرایط کتوز ریزش مو سبب می شود تا موها دچار تغییر شوند. به دو دلیل اصلی که می تواند در ریزش موها و تغییر سلامت آنها تاثیر گذار باشد اشاره خواهیم کرد:

مواد مغذی کمتر:در رژیم های کتوژنیک مواد مغذی و مورد نیاز بدن مانند کربوهیدرات ها محدود می شود. برخی از میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات در خود هستند. با کم کردن مصرف این مواد رشد موهای سالم دچار تغییر می شود. این امر رشد موهای شما را کندتر می کند و باعث افزایش ریزش آنها خواهد شد.

کاهش کالری در بدن نوعی واکنش را در آن ایجاد می کند. در این صورت کالری مورد نیاز در ابتدا برای انجام فعالیت های مهم بدن مصرف می شود. این فعالیت ها شامل رشد قلب، ریه و سلول های دیگر بدن است. این امر نشان می دهد انرژی بسیار کمی برای رشد مو باقی می ماند. در نتیجه این امر می تواند به فولیکول مو آسیب جدی وارد کند و ریزش مو را سبب شود.

مواد مغذی لازم برای رشد موها چیست؟

برای اینکه موهای شما بتواند رشد طبیعی خود را داشته باشد و دچار ریزش نشود، نیاز است تا مواد مغذی مورد نیاز به فولیکول مو برسد. این مواد شامل مجموعه ای از ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی خاص و غیره است. مصرف این مواد برای حفظ سلامت موها و سرعت رشد آنها بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

در صورتی که دارای رژیم غذایی کتوژنیک هستید، محدودیت های غذایی را باید رعایت کنید. مصرف غذاهای پرچرب و کربوهیدرات کم سبب می شود تا برخی از مواد مفید برای تامین انرژی و رشد سلول های بدن به آن نرسد. در این صورت بدن با کمبود این مواد روبرو می شود.

در نتیجه برای جبران این مواد کافی است تا برخی از ویتامین ها و مواد مغذی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در صورتی که این مواد را از مصرف غذا و رژیم غذایی خود به دست نمی آورید، مصرف مکمل ها در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بیوتین ماده ای موثر در رشد موها

طبق مطالعاتی که در زمینه رژیم های غذایی صورت گرفته است، نشان می دهد کمبود بیوتین در بدن ارتباط بسیار مستقیمی با رژیم غذای کتوژنیک دارد. بیوتین نوعی از ویتامین B است که در رشد و جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است.

این ماده را می توانید در مواد غذایی متنوعی بیابید. میوه و حبوبات در رژیم کتو تا حدودی این ماده را تامین می کند. در رژیم های غذایی کتوژنیک در برخی از موارد از مصرف این مواد اجتناب می شود و در برخی دیگر مشکلی وجود ندارد. با این حال مواد دیگری نیز وجود دارند که سرشار از بیوتین هستند و می توانند در رژیم غذایی کتوژنیک گنجانده شوند. این مواد شامل:

  • زرده تخم مرغ
  • گوشت کبد و کلیه
  • آجیل شامل بادام، گردو و بادام زمینی
  • گل کلم
  • قارچ

در صورت نیاز بیشتر به بیوتین، با مصرف مکمل هایی از این ماده تا حدود زیادی از بیوتین مورد نیاز بدن خود را تامین خواهید کرد. مصرف روزانه ۳۰0 میلی گرم از این ماده در یک کپسول مکمل برای دریافت بیوتین کافی است.

ویتامین C ماده ای شگفت انگیز در جلوگیری از ریزش مو

از لحاظ علمی ثابت شده است که ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی افراد و سلامت آنها بسیار مفید است. ویتامین C می تواند به کلاژن سازی سلول ها کمک کند. به همین دلیل برای حفظ سلامت مو و پوست ماده ای بسیار شگفت انگیز در نظر گرفته می شود.

در حالت کلی با مصرف مرکبات و توت ها این ماده به راحتی در بدن شما تامین می شود. با این حال منابع دیگری نیز وجود دارند که مصرف و قرار دادن آنها در رژیم غذایی کتو هیچ گونه مانعی ندارد.

  • فلفل دلمه ای زرد
  • اسفناج
  • جوانه بروکسل (کلم فندقی)
  • جعفری
  • آویشن
  • کلم پیچ

در صورتی که ویتامین C خود را از این مواد دریافت نمی کنید، بهتر است مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها را جدی بگیرید. با مصرف روزانه ۹۰0 میلی گرم از این ماده از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

درمان ریزش مو با رژیم غذایی کتوژنیک

تاثیر ویتامین A در رشد موها

ویتامین A برای حفظ سلامت پوست، موها، بینایی و سیستم ایمنی بسیار موثر است. منابع غذایی که تامین کننده این ماده در بدن هستند در رژیم غذایی کتوژنیک به وفور مشاهده می شود. گوشت، تخم مرغ، لبنیات و ماهی از جمله غذاهایی هستند که در این رژیم بسیار مورد توجه قرار دارند. از جمله نکته مهمی که در مورد این ویتامین باید بدانید، این است که مصرف بیش از حد، سبب سمی شدن آن می شود. در این صورت علایم زیر بروز می کند:

  • اختلال در بینایی
  • ریزش مو
  • ایجاد درد در مفاصل و استخوان ها
  • ایجاد تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • کم اشتهایی

مصرف این ماده برای مردان ۹۰۰ میلی گرم در روز و برای زنان 700 میلی گرم توصیه می شود. با مصرف غذاهای نام برده به راحتی این ماده در بدن شما تامین می شود. اگر دارای رژیم کتوژنیک هستید، سعی کنید از مصرف مکمل های ویتامین A خودداری کنید. زیرا افزایش این ماده در بدن بسیار خطرناک خواهد بود.

ویتامین D

این ویتامین با مصرف غذا و نور خورشید در بدن تامین می شود. وجود این ماده برای جذب کلسیم و داشتن موهای سالم بسیار موثر است. در صورت کمبود این ماده ممکن است ریزش مو و آلوپسی را تجربه کنید. با مصرف ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین، تن ماهی، زرده تخم مرغ و قارچ در رژیم غذایی کتوژنیک تامین این ماده صورت می گیرد. دریافت روزانه  1000IUاز ویتامین D برای بدن کافی است.

ویتامین E

با مصرف دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، آووکادو، اسفناج و گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود نگران ریزش مو نباشید. مصرف ۱5 میلی گرم از این ویتامین به صورت روزانه آن را در بدن تامین می کند. این مقدار نباید از 1000IU در روز بیشتر باشد.

پروتئین

رژیم غذایی کتو منابع پروتئینی بسیاری را در خود دارد. با این حال اگر گیاهخوار هستید، پروتئین کافی دریافت نمی کنید. با مصرف پروتئین های گیاهی مانند سیتان، سویا مانند توفو، ادمام و تمپه، آجیل، دانه چیتا، سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، جوانه بروکسل و نخود سبز تا حدود زیادی از ریزش مو و از دست دادن حجم عضلانی کاسته خواهد شد.

آهن

کمبود آهن سبب خشکی و ریزش موها می شود. همچنین خستگی، بی حالی، سردرد و تنگی نفس را ایجاد می کند. با مصرف اسفناج، گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، صدف و دانه کدو تنبل آهن مورد نیاز بدن در رژیم غذایی کتوژنیک تامین خواهد شد.

توصیه های مهم دیگر برای پیشگیری از ریزش مو

  •     مصرف پروبیوتیک ها
  •     شستشوی آرام و ملایم مو
  •     استفاده از روغن نارگیل
  •     جلوگیری از مصرف مواد شیمیایی
  •     مصرف داروهای OTC مانند ماینوکسیدیل

رژیم غذایی کتوژنیک می تواند تغییرات بسیاری را در عادات غذایی شما ایجاد کند. رژیم های پرچرب همراه با کربوهیدرات کم می تواند انرژی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو را کاهش دهد. برای این منظور کافی است با مصرف برخی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، پروتئین، آهن و مواردی که ذکر شد از ریزش مو در رژیم غذای کتوژنیک بکاهید.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید