ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک و درمان آن

در این مقاله می خواهیم درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک اطلاعات مفید و سودمندی را کسب کنیم. سپس به بررسی روش های درمان  بیماری ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک خواهیم پرداخت. سندرم تخمدان پلی کیستیک در اثر اختلال عملکرد هورمون ها ظاهر می شود که نیاز به درمان دارد.

این اختلالات هورمونی منجر به بروز علائمی چون پرمویی می شود. در این حالت شخص شاهد رویش بیش از حد موهای زائد و ضخیم در نواحی مختلف بدن خود خواهد بود. دلیل این رویداد تولید هورمون های آندروژن یا همان هورمون های مردانه است.

هورمون های آندروژن موجب رویش موهای ضخیم در نواحی شرمگاهی، زیربغل، صورت، سینه و شکم می شوند. این اختلال هورمونی به هیچ عنوان قابل تحمل نیست و شخص باید در سریع ترین زمان ممکن به درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک بپردازد.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

در حالت دیگر از این اختلالات هورمونی، ممکن است شخص دچار آلوپسی آندروژنیک یا همان ریزش مو شدید شود. موهای از دست رفته در این بیماری در صورت عدم درمان، مجددا رشد نخواهند کرد. پس مسلما این اختلال نیز مانند مورد قبل باید سریعا درمان شود.

با ما همراه باشید چرا که در ادامه به بررسی روش های درمان ریزش مو در اثر تخمدان پلی کیستیک می پردازیم.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

از آنجایی که این بیماری ناشی از اختلال در عملکرد هورمون ها است، پس تنظیم هورمونی در وهله اول درمان قرار می گیرد. این تنظیم هورمونی با روش هایی نظیر مصرف دارو صورت می گیرد. برای درمان این بیماری چندین نوع دارو وجود دارد. اغلب افراد با مصرف ترکیبی از این داروها در کنار هم درمان یافته اند.

استفاده از قرص های ضدبارداری خوراکی به همراه قرص های ضدآندروژن

مصرف این قرص ها در کنار هم منجر به درمان رویش بیش از حد موهای زائد و همینطور جلوگیری از ریزش موهای سر می شود. این دو ترکیب به تنظیم قاعدگی و درمان آکنه نیز کمک می کنند.

استفاده از قرص های اسپیرونولاکتون ( آلداکتون)

این قرص گیرنده آلدسترون ها است و همینطور در درمان احتباس مایعات رحمی موثر واقع شده است. از این قرص به همراه قرص های ضدبارداری خوراکی برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک استفاده می شود.

استفاده از داروی ضد طاسی ماینوکسیدیل

این دارو برای مصرف موضعی روازنه به مدت 6 ماه روی پوست سر استفاده می شود. ماینوکسیدیل به رشد مجدد مو و همینطور افزایش ضخامت آن کمک می کند. این محلول موضعی به صورت کف یا مایع است. در ابتدای مصرف این دارو ممکن است موجب ریزش بیشتر مو شود.

در برخی شرایط ممکن است موهای جدید با ضخامتی نازک تر از حالت قبل برویند.

فیناستراید و دوتاستراید

این دو دارو برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه به تایید رسیده اند، اما در برخی موارد پزشکان این داروها را برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک هم تجویز می کنند. لازم به ذکر است که این داروها تنها روی تعداد اندکی از خانم ها مثبت واقع شده است.

استفاده از فیناستراید و دوتاستراید برای درمان ریزش موی بانوان مورد تایید سازمان FDA نیست.

کاشت مو

کاشت مو یک روش جراحی به حساب می آید که در این روش فولیکول های نواحی پرپشت مو را جدا می کنند و به ناحیه کم پشت یا خالی از موی سر انتقال می دهند. در ضمن لازم به ذکر است که اثربخشی این روش به هیچ عنوان تضمینی نیست.

در قسمت قبل به تمامی روش های طبی درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک اشاره کردیم؛ در ادامه می خواهیم به معرفی و بررسی روش های درمان خانگی بپردازیم. روش هایی وجود دارند که به صورت طبیعی باعث کاهش سطح هورمون های آندروژن می شوند و از تاثیر این هورمون ها بر موهای سر می کاهند.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

بررسی روش های درمان خانگی ریزش موی ناشی از تخمدان پلی کیستیک

اگر از مصرف داروهای شیمیایی واهمه دارید و به دنبال درمان این معضل از طریق روش های دیگر هستید، ما این روش ها را به تفصیل در ادامه بیان کرده ایم.

زینک

استفاده از مکمل زینک برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک نتایج مثبت قابل توجهی را به همراه داشته است. مصرف روزانه 50 میلی گرم از این عنصر به مدت 8 هفته با تاثیر بر غدد درون ریز در زنان کمک چشمگیری به درمان ریزش موی افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خواهد کرد.

همچنین این دارو به درمان هیرسوتیسم یا همان نابجارویی مو (پرمویی) کمک می کند.

کاهش وزن

خانم هایی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند تنها با کاهش 5 الی 10 درصدی از وزن خود نتایج قابل توجهی را برای درمان ریزش موی سر خود مشاهده خواهند کرد. کاهش وزن موجب از دست دادن مقدار زیادی هورمون آندروژن می شود.

بیوتین

بیوتین جزو مکمل های عالی و حرفه ای برای حفظ سلامت و همینطور رویش مجدد مو به حساب می آید، اما در حالت کلی نتیجه چشمگیری از درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک توسط این دارو ارائه نشده است.

طی یک مطالعه در سال 2015 نتایجی حاصل شده است که آگاهی از آن برای درمان ریزش مو شما را شگفت زده خواهد کرد. طبق نتایج به دست آمده در این آزمایش استفاده از مکمل پروتئین دریایی حاوی بیوتین به مدت 90 روز متوالی نتایج فوق العاده ای بر درمان ریزش مو و رویش مجدد موها داشته است.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

درمان های ظاهری و موقت

ممکن است برخی افراد بنا به دلایلی از جمله تفاوت سیستم بدنی، از طریق هیچ یک از موارد ذکر شده نتیجه درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک را کسب نکنند. این امر موجب می شود که سلامت روحی این افراد به خطر بیفتند و احساس افسردگی کنند؛ پیشنهاد ما برای این افراد درمان ظاهری و موقت ریزش مو در اثر تخمدان پلی کیستیک است.

حالت دهی مو

این افراد قادر خواهند بود از روش حالت دهی نواحی پرپشت موی سر خود بر نواحی کم پشت یا بدون مو استفاده کنند.

پودرهای مخصوص پوشش دهنده

روش دیگری که برای درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود، استفاده از پودرهای پوشش دهنده برای پوشش دهی پوست سر است. این پودرها به رنگ های طبیعی وجود دارند.

استفاده از کلاه گیس های کوچک پوشش دهنده

از این کلاه گیس ها برای ناحیه آسیب دیده موی سر استفاده می شود.

استفاده از محصولات حجم دهنده و لیفت مو

استفاده از محصولات حجم دهنده موی سر در موارد ضروری و مورد نیاز از دیگر روش های پیشنهادی برای این افراد است.

کوتاه کردن مو به حالت لایه لایه

کوتاه کردن مو به حالت لایه لایه باعث می شود موی سر افراد پرپشت تر به نظر برسد.

درمان ریزش مو ناشی از تخمدان پلی کیستیک

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید