درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

1) آب پیاز

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

علت موثر بودن آب پیاز در رویش مجدد مو احتمالا بخاطر سولفور موجود در آن میباشد. تحقیق زیادی در این زمینه انجام نشده است و فقط تحقیقات کوچکی روی افراد با ریزش موی موضعی (آلوپشی آره آتا) صورت گرفته است. در این تحقیق نیمی از افراد مبتلا دو بار در روز آب پیاز بر روی موضعی که دچار ریزش مو شده گذاشتند و نیمی دیگر آب معمولی بر روی موضع مالیدند. بعد از دو هفته 74 درصد کسانی که از آب پیاز استفاده کرده بودند موی جدید در آوردند و تنها 13 درصد کسانی که از آب معمولی استفاده کرده بودند رویش موی جدید داشتند.در ایران از پیاز انسل به جای پیاز معمولی استفاده می شود.

2) آهن

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

آهن برای ساخت خون به بدن کمک میکند و کمبود آن ارتباط با ریزش مو هم دارد. دلیل آن کاملا مشخص نیست ولی بهتر است شما از غذاهای حاوی آهن مانند گوشت، ماهی، مرغ، کلم بروکلی و انواع سبزیجات به میزان کافی استفاده کنید. برای استفاده از قرص های آهن حتما با پزشک خود مشورت کنید. میزان زیاد آهن میتواند باعث تهوع و یبوست شود حتی میزان بسیار بالای آهن می تواند باعث مرگ شود.

3) بیوتین

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

بعضی از پزشکان برای درمان ریزش مو بیوتین (ویتامین ب7) تجویز میکنند و نتایج خوبی میگیرند. این ویتامین برای سلامت پوست شما نیز مفید است. شما معمولا میزان زیادی از بیوتین را از طریق غذای مصرفی خود تامین میکنید. تخم مرغ، دانه گندم و قارچها حاوی مقادیر زیادی بیوتین هستند. با وجودی که بسیاری از محصولات مراقبتی درمانی مو حاوی بیوتین هستند اما دلیل کافی برای مفید بودن آن ها وجود ندارد.

4) زینک

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

زینک تقریبا در تمام پروسه هایی که در بدن اتفاق می افتد نقش دارد پس تعجبی نیست که در رویش و تقویت ریشه های مو نیز نقش داشته باشد. بدن ما هیچ راهی برای ذخیره زینک ندارد پس شما مقداری از آن را در رژیم غذایی روزانه خود نیاز دارید . اگر مقادیر زینک در خون شما پایین است حتما باید از داروهای مکمل حاوی زینک استفاده کنید. بهتر است با دکتر خود در این زمینه مشورت کنید.

5) نخل اره ای

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

از میوه اینگونه از نخل دارویی گیاهی بدست می آید که بطور معجزه آسایی باعث رویش مو می شود. بعضی مطالعات نشان داده که این داروی گیاهی از شکسته شدن هورمون تستوسترون جلوگیری میکند و بدین ترتیب جلوی ریزش مو را می گیرد. در حالیکه هنوز مشخص نیست دقیقا گیاه نخل اره ای چگونه کار میکند اما خبر خوب اینکه داروی کامل بی خطر و ارزان میباشد و هیچ تداخل دارویی با دیگر داروها ندارد.

6) آروماتراپی

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

چوب صندل، رزماری، اسطوخدوس و روغن آویشن بیش از صد سال برای درمان ریزش مو استفاده شده اند. یک ترکیبی در این روغن های گیاهی وجود دارد که میتواند باعث تقویت رویش مو شود. شما میتوانید با مالش این روغن ها بر روی پوست سر خود روزانه حداقل به مدت 2 دقیقه و بستن حوله گرم بر روی سر خود به جذب این روغن ها کمک کنید. نکته خوب در این درمان بوی خوب و حس آرامش بخشی است که به شما می دهد.

7) سیلیکون

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

مقادیر زیاد این عنصر می تواند سرعت ریزش مو را کاهش دهد. شما می توانید انواع مکمل های حاوی سیلیکون را در داروخانه ها پیدا کنید اما یک مدل از آنها به نام ارتوسیلیک اسید (Orthosilicic Acid) توسط بدن بهتر جذب میشود. بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید هنوز مشخص نیست که مصرف مکمل های حاوی سیلیکون چقدر بی خطر است.

8) سلنیوم

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

بعضی از مکمل های رویش مو حاوی ریزمغذی به نام سلنیوم میباشد. این عنصر میتواند به بدن شما برای مبارزه با آنتی اکسیدان ها (مانند آنتی اکسیدان هایی که از طریق سیگار کشیدن یا هوای آلوده وارد بدن میشوند) کمک کند و ریشه های موی شما را سلامت نگه دارد. در مطالعه ای روی موش ها مشاهده شد که موش های با میزان سلنیوم پایین شروع به طاس شدن کردند اما این برای انسان ثابت نشده است در حقیقت در انسان دیده شده است که میزان بالای سلنیوم باعث ریزش مو وهمچنین مشکلاتی در حافظه  میشود.

9) ملاتونین

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

ملاتونین به نام هورمون خواب نیز شناخته میشود. بعضی از مردم از آن بعنوان دارویی برای خواب بهتر و یا برای درمان مشکلات خواب ناشی از جت لگ (Jet Lag) استفاده میکنند. اما کرم هایی که حاوی ملاتونین باشند میتوانند جلوی ریزش مو را گرفته و یا باعث تقویت رویش مو شوند. علت این مسئله مشخص نیست اما در یک مطالعه دیده شده  کسانی که از ترکیبی از ملاتونین بر روی پوست سر خود به مدت 30 روز استفاده کرده اند سرعت ریزش مو در آنها  کاهش یافته است. ملاتونین میتواند جلوی شوره سر را نیز بگیرد.

10) روغن دانه کدو تنبل

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

استفاده روزانه از روغن دانه کدو تنبل خوراکی میتواند به بازگشت موهای شما به حالت طبیعی کمک کند. در یک مطالعه کوچک دیده شده که مردانی که روزانه 4 کپسول حاوی روغن دانه کدو تنبل به مدت 6 ماه مصرف کرده اند 40 درصد بر تعداد موهای آنها افزوده شده است. روغن  دانه کدو تنبل مانند گیاه نخل اره ای از شکسته شدن هورمون تستوسترون به متابولیتی به نام DHT که عامل ریزش مو میباشد جلوگیری میکند.

11) چای سبز

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

ترکیبات موجود در چای سبز به طور کلی به سلامت بدن ما کمک میکنند که این شامل ریزش مو نیز میشود . بنظر می آید ترکیبی به نام (EGCG) موجود در چای سبز باعث تقویت رویش مو میشود. محققین تغییر معناداری در موش های در حال طاس شدن با دادن عصاره چای سبز به مدت 6 ماه مشاهده کرده اند اما این در انسان آزمایش نشده است. مکمل های حاوی چای سبز را با احتیاط مصرف کنید به خاطر اینکه ترکیبات دیگری نیز در آن وجود دارد که میتواند باعث بیماری شما بشود.

12) پی آر پی (PRP) یا پلاسمای حاوی مقادیر زیاد پلاکت

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

پی آر پی(PRP)  حاوی مقادیر زیادی هورمون های رشد میباشد که میتواند به رویش موها کمک کند.

مقدار کمی خون از شما گرفته میشود و در یک پروسه ی دو مرحله ای پلاکت شما توسط سانترفیوژ از خون کامل استخراج میگردد. سپس محلول استخراج شده زیر پوست سر شما در نقاط مختلف تزریق میگردد. بسیاری از افرادی  که پی آر پی انجام داد ه اند شاهد رویش مجدد مو و ضخیم و سالم تر شدن مو ها بوده اند.

13) آمینو اسیدها

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

آمینو اسیدها آجرهای ساخت پروتئین هستند و به بدن شما برای عملکرد مناسب کمک میکنند. بعضی آمینو اسیدها مانند سیستئین و ال-لیزین نقش ویژه ای در رشد و سلامت موها دارند. اما نیازی به استفاده از مکمل های غذایی برای دریافت این آمینو اسیدها وجود ندارد. شما با داشتن یک رژیم غذایی سالم میزان کافی از این آمینو اسیدها را دریافت میکنید. منابع غذایی خوب برای این آمینو اسیدها شامل ماهی، تخم مرغ، غلات و انواع آجیل و گوشت میباشد.

14) مراقبت صحیح از موها

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

در بعضی مواقع شما تنها با تغییرات کم و ساده ای در رفتار با موهای خود میتوانید ریزش موی خود را کنترل کنید. با موهای خود هنگام شستشو و خشک کردن، شانه زدن مهربان باشید. ازفرکردن، رنگ کردن، اتو کشیدن موها به دفعات زیاد خودداری کنید این کارها میتواند باعث ضعیف شدن موی شما بشود. محکم بستن موها به صورت دم اسبی نیز میتواند یکی از عوامل ریزش مو باشد. سیگر کشیدن نیز یکی از دلایل ریزش مو به خصوص در مردان میباشد.

15) استرس خود را مهار کنید

درمان های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

بعضی اوقات تجربه روز های سخت و پر استرس منجر به ریزش مو میشود سعی کنید بر روی استرس خود کنترل داشته باشید. تکنیک هایی مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، تصویر سازی های هدایت شده، تمرینات ریلکسیشن ویا صحبت با یک مشاور میتواند کمک کننده باشد. تمرینات ورزشی نیز یکی از راه های خوب برای کاهش استرس میباشد. تمام اینها به سهولت در دسترس شماست و ثابت شده که میتواند باعث کاهش تنش در شما بشود. به خاطر داشته باشید بهترین درمان برای ریزش موی شما بسته به عامل ایجاد کننده آن میباشد. بهتر است حتما با پزشک در این مورد مشورت نمائید.

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید