دلایل ریزش مو و افزایش وزن در زنان را بشناسید!

ریزش مو و افزایش وزن ممکن است با افزایش سن به طور طبیعی رخ دهد. با این حال، احتمال دارد نشانه هایی از یک بیماری تشخیص داده نشده باشد. افزایش وزن بدون آنکه تغییری در ورزش یا عادات غذایی ایجاد شده باشد، ممکن است نشانه ای از یک اختلال باشد که بسیاری از افراد متوجه آن نیستند.

ریزش مو نیز ممکن است به صورت نازک شدن موهای سر و ابرو ظاهر شود. همچنین این احتمال وجود دارد که به مرور زمان موها به طور توده ای یا کاملا نازک خارج شوند. ریزش مو معمولا به آهستگی روی می دهد طوری که اغلب افراد به عنوان یک مسئله جدی به آن نمی نگرند. اگر شما نیز از افرادی هستید که افزایش وزن و ریزش موی بی دلیل را تجربه کرده اید، به پزشک یا متخصص غدد مراجعه کنید. این مقال بر آن است شما را با دلایل این مسئله آشنا کند.

دلایل ریزش مو و افزایش وزن در زنان را بشناسید!

اختلالات تیروئید

به طور حتم کلمه تیروئید به گوش شما آشناست. از این غده چه اطلاعاتی دارید؟ تیروئید یک غده پروانه شکل کوچک جلوی گردن شماست که وظیفه تولید هورمون های تیروئید را برعهده دارد. این غده برای فرایندهای متابولیکی بدن ضروری است.

کم کاری تیروئید نوعی بیماری است و زمانی رخ می دهد که بدن شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. طبق یادداشت mayoclinic.com این اتفاق ممکن است یک تشخیص اولیه یا ثانویه باشد که در اثر اختلال خودایمنی بیماری هاشیموتو رخ دهد.

افزایش وزن و نازکی مو بدون دلیل دو نشانه رایج اختلالات کم کاری تیروئید است. علائم و نشانه های دیگر این بیماری ممکن است رنگ پریدگی و خشکی پوست، ضعف، افسردگی، دوره های قاعدگی سنگین و خستگی باشد. پزشک شما احتمال دارد آزمایش خون هورمون تیروئید را درخواست کند.

در صورت کم کاری تیروئید ممکن است داروی جایگزین هورمون تیروئید تجویز کند.

دلایل ریزش مو و افزایش وزن در زنان را بشناسید!

خستگی آدرنال

غدد فوق کلیوی در بالای کلیدهای شما قرار می گیرند، آنها بخشی از سیستم غدد درون ریز بدن شما هستند که مسئولیت کنترل کورتیزول و آدرنال را بر عهده دارند. هنگامی که تحت استرس هستید، غدد فوق کلیوی، کورتیزول را آزاد می کند.

سطح استرس مزمن باعث تولید مداوم کورتیزول می شود که احتمال دارد منجر به خستگی آدرنال شود. با این وجود ریزش مو و افزایش وزن هر دو نشانه خستگی آدرنال است.

امکان دارد همچنین ریزش مو، علائمی مانند عملکرد ایمنی ضعیف، عدم تحمل سرما، بی خوابی و اعتماد به محرک هایی مانند کافئین داشته باشد. خستگی آدرنال با درمان های طبیعی مانند مدیریت استرس، تغییرات رژیم غذایی و مکمل ها مداوا می شود.

دلایل ریزش مو و افزایش وزن در زنان را بشناسید!

داروهای تجویزی

همانطور که اطلاع دارید، داروهای تجویز شده یک ابزار مهم بهداشتی هستند. داروها شرایط مزمن و حاد را درمان، علائم را کنترل و با بیماری مبارزه می کنند. شما از عوارض جانبی داروها اغلب آگاهی دارید، اگرچه تنها درصد معینی از بیمارانی که دارو مصرف می کنند، آنها را تجربه کرده اند.

اگر اخیرا داروی جدیدی را شروع کرده اید و دچار ریزش مو و افزایش وزن شده اید، این امر ممکن است از عوارض جانبی داروی شما باشد که باید با پزشک مشورت شود.

داروهای رقیق کننده خون، داروهای تشنج، کورتیکواستروئید و ضد افسردگی نمونه هایی از داروهایی هستند که ممکن است باعث ریزش مو و افزایش وزن شوند.

تغییرات هورمونی

سیستم هورمونی شما با ظرافت متعادل است و تغییرات هورمونی در طول زندگی شما رخ می دهد. چنین تغییراتی ممکن است منجر به افزایش وزن و ریزش مو شود. بارداری، زایمان، شیردهی، قاعدگی و یائسگی تمام این عوامل باعث تغییر هورمون های شما می شوند.

اگر شک دارید که ریزش مو و افزایش وزن شما ناشی از تغییرات هورمونی است، از طریق مشورت با پزشک یا متخصص زنان، گزینه های خود را بررسی کنید.

Source: www.livestrong.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید