7 دلیل ریزش شدید مو و روش های درمان آن

در این مقاله به 7 دلیل عمده که منجر به ریزش شدید و ناگهانی مو میشود و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

موی سر بخش مهمی از زیبایی انسان بشمار میرود و دیدن ریزش شدید مو می تواند واقعاً ناامید کننده و آزار دهنده باشد. ریزش 100 تار مو در روز طبیعی است، اما وقتی بصورت ناگهانی شروع به دیدن دسته های زیادی از موهای ریخته خود بر روی بالش و یا هنگام شانه زدن می کنید بسیار نگران کننده می باشد.

ریزش مو به عنوان تغییر در الگوی طبیعی رشد مو در نظر گرفته می شود ، که اساساً با اصطلاح آلوپسی شناخته می شود.

آلوپسی اختلال در چرخه تولید مو در بدن است و دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به ریزش شدید مو شود.

دلیل ریزش شدید مو چیست و برای درمان آن چه کار باید انجام داد؟

ریزش موی شدید ممکن است ناشی از یک بیماری پزشکی باشد و گاهی اوقات ممکن است فقط یک واکنش طبیعی بدن باشد.

اگر متوجه شده اید که موهای شما با سرعت بسیار زیادی می ریزد ، دلایل احتمالی و مواردی که می توانید برای مهار و درمان آن انجام دهید وجود دارد. همانطور که قبلاً گفته شد ، ریزش مو در نتیجه تغییر در چرخه رشد مو است و عمده این دلایل در ادامه ذکر شده است.

1. کمبود روی و آهن میتواند منجر به ریزش ناگهانی مو شود

روی و آهن مهمترین مواد مغذی مرتبط با مو هستند ، تغییر ناگهانی در برنامه غذایی شما ممکن است ایده خوبی نباشد ، به خصوص اگر از وعده های غذایی خود صرف نظر می کنید یا رژیم غذایی گیاهخواری درستی را استفاده نکنید.

منابع خوراکی سرشار از آهن
منابع خوراکی سرشار از آهن

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل های ویتامینی ممکن است راه حل خوبی برای شروع وارد کردن آهن و روی مورد نیاز به سیستم بدن شما باشد.

در مورد کمبود روی و آهن چه کاری میشود انجام داد؟

روی و آهن باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود و تغییر در رژیم غذایی باید به دقت ارزیابی شود، پزشک یا متخصص پوست باید آزمایشی را برای تعیین سطح مکمل های مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش شدید مو انجام دهد.

2. ریزش شدید مو ناشی از مشکلات تیروئید

تحقیقات نشان داده است که 60٪ انسانها به تیروئید مبتلا هستند و از آن آگاهی ندارند و مشکلات هورمون تیروئید در بین زنان شایع است.

سطح تیروئید باید متعادل باشد و در غیر این صورت ، عملکردهای بدن تغییر میکنند و در صورت بروز این مشکل از ریزش مو ناشی از آن نمی توان پرهیز کرد.

برای درمان مشکلات تیروئید و ریزش مو شدید ناشی از آن چه باید کرد؟

آزمایش خون توسط پزشک به کشف این مسئله کمک می کند و ممکن است پزشک برخی از داروها را برای شما پیشنهاد کند

روگاین (ماینوکسیدیل): این یک محلول موضعی است که به پوست سر زده می شود. بدون نسخه در دسترس است .
Propecia (فیناستراید): این یک داروی تجویز شده است که به شکل قرص مصرف می شود و بیشتر برای درمان طاسی مردانه استفاده می شود و زنان باردار آن را نمی توانند استفاده کنند.

3. تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم Telogen effluvium در حقیقت رفتن مو به فاز استراحت است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد اما بیشترین دلیل ایجاد آن استرس شدید است ، و باعث می شود مو به مرحله نهایی رشد خود تغییر یابد و باعث ریزش ناگهانی مو میشود.

تلوژن افلوویوم می تواند در طی 3 هفته تا شش ماه پس از یک حادثه بزرگ مانند جراحی رخ دهد ، ممکن است در نهایت مو رشد کند اما به صبر و زمان نیاز دارد.

برای درمان تلوژن افلوویوم چکار باید کرد؟

در بیشتر موارد تلوژن افلوویوم معمولاً هیچ درمانی برای آن وجود ندارد ، فقط پس از پایان مرحله استرس زا و گذر زمان موها مجدد رشد می کند.

4. تاثیر ژنتیک بر ریزش مو

درک منطق چگونگی تأثیر ژنتیک بر ریزش مو می تواند کمی پیچیده باشد اما اتفاق می افتد و طاسی در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد.

درست است که ژنتیک می تواند در ریزش شدید مو نقش داشته باشد اما در همه موارد معمول نیست و عوامل دیگر می تواند باعث تشدید ریزش مو شود.

در مورد مسائل ژنتیک منجر به ریزش شدید مو چکار باید کرد؟

درست مانند تلوژن افلوویوم ، ژنتیک را نمی توان تغییر داد اما برخی از درمان های ریزش مو میتواند برای رشد مجدد موهای شما مفید باشد.

در نهایت اگر در هر یک از والدین یا سابقه خانوادگی شما مورد طاسی وجود داشته باشد ، به احتمال زیاد شما نیز طاس خواهید شد.

5. ریزش شدید مو بدلیل مدل مو های سفت و وسایل حالت دادن به مو

بعضی از خانمها موهای سالمی دارند اما به دلیل مدل دهی غلط بعد از مدتی مو های آن ها ضعیف می شود و سپس دچار ریزش مو شدید و ناگهانی میشوند.

مدل مو های سفت باعث کشیدگی و ریزش مو میشود
مدل مو های سفت باعث کشیدگی و ریزش مو میشود

چرا موهایم دیوانه وار می ریزند؟

نوارهای کشدار و سفت جمع کردن مو نیز در این امر سهم زیادی دارند و به طور مرتب بافتن آن باعث ضعیف شدن پوست سر نیز می شود و ریزش مو میشود. همچنین باید مواظب بود که دچار آلوپسی کششی نشوید.

ریزش مو ناشی از وسایلی مانند اتوی مو و سشوار داغ معمولاً از ریشه نیست بلکه از ساقه مو است، اما در صورت ایجاد سوختگی و زخم در پوست سر میتواند منجر به ریزش موی دائمی شود.

همچنین استفاده از مواد شیمیایی کمتر بر روی مو نیز روش خوبی برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش شدید آنها خواهد بود.

6. ریزش ناگهانی مو ناشی از استفاده دارو

تغییر یا قطع داروی شما می تواند به راحتی منجر به ریزش شدید مو شود ، این روند باعث تغییرات هورمونی شما می شود و باعث ایجاد تغییراتی در بدن می شود که باعث تغییر وضعیت مو می شود.

قرص های جلوگیری از بارداری به احتمال زیاد باعث ریزش مو در زنانی می شوند که به هورمون های موجود در قرص حساس هستند.

برای درمان ریزش مو ناشی از داروها چکار باید کرد؟

در این مورد باید با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید و ممکن است داروی بهتری پیشنهاد شود.

7. شوره سر و پسوریازیس پوست سر

شوره سر یکی از آسان ترین عفونت های مو است که باعث ریزش مو می شود ، خراشیدگی زیادی ایجاد می کند و در این دوره باعث ریزش جدی و شدید مو می شود.

شوره سر توسط قارچی شبیه مخمر ایجاد می شود که باعث تحریک پوست سر و در نتیجه منجر به آلوپسی می شود.

این عفونت های مو به دلیل عدم شستشوی کامل موها باعث تجمع روغن و باکتری ها می شود.

همچنین پسوریازیس سر نیز که ناشی از یک بیماری خود ایمنی است میتواند منجر به ریزش مو شود.

ریزش مو ناشی از شوره سر یا پسوریازیس پوست سر چگونه درمان میشود؟

موهای خود را کاملاً بشویید و از شامپوهای با فرمولاسیون شیمیایی کمتری استفاده نمایید. بسیاری از روش های درمانی طبیعی برای درمان شوره و پسوریازیس پوست سر وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

چگونه می توانم جلوی ریزش موهای خود را بگیرم؟

در اینجا چند روش ساده و در عین حال شگفت انگیز آورده شده است که می توانید جلوی ریزش شدید موهای شما را بگیرد.

شما باید از مدل موهایی که باعث می شود خط موی شما کشیده شود مانند دم اسبی و وسایل حرارتی حالت دهنده مو زیاد استفاده نکنید، زیرا این باعث ضعیف شدن موها می شود.

از محصولات مویی استفاده کنید که هدف آن بازگرداندن رشد مو است اما از نظر شیمیایی خیلی فرآوری نشده است ، این محصولات طبیعی به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می کند و باکتری هایی را که باعث شوره و ریزش مو می شوند ، از بین می برد.

غذاهای بیشتری با ویتامین و مواد معدنی مانند آهن، روی و ویتامین B12 مصرف کنید ، آنها می توانند نقش زیادی در رویش مجدد موها داشته باشند.

راهی پیدا کنید که ماساژ پوست سر را بخشی از رژیم مراقبت از مو خود قرار دهید ، ماساژ پوست سر برای بهبود گردش خون در پوست سر بهترین راه است.

از روغنهای اساسی طبیعی استفاده کرده ، حتی برای ماساژ پوست سر نیز میتوان از آن استفاده کنید. روغن هایی مانند روغن انار ، روغن آووکادو ، رزماری ، اسطوخودوس و روغن های مفید دیگر.

مطالعات و بررسی ها نشان داده است که بیشتر ریزش های شدید و ناگهانی مو معمولاً در طی 3 ماه دوباره رشد می کند ، اگر این اتفاق نیفتد باید آزمایشات تشخیص علت ریزش مو انجام شود.

درمان های ریزش مو هر ساله پیشرفت بیشتری می کند، بنابراین با مراجعه به پزشک ابتدا علت ریزش شدید مو را شناسایی کرده و سپس به دنبال بهترین درمان ممکن باشد.

دلایل زیادی در ارتباط با ریزش مو وجود دارد اما یکی از راه های اساسی برای بازگشت دوباره آن به رژیم غذایی شما مربوط است، آنچه می خورید نقش مهمی در رشد مو دارد. رژیم غذایی مناسب می تواند ریزش مو را معکوس کرده و موهای شما را ضخیم و سالم کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید