ده گیاه برتر برای تقویت و رشد مو

همیشه از دیرباز تاکنون طبیعت به عنوان منشا و منبعی الهام بخش برای امور زیبایی مشهور بوده است. تمامی ترکیبات و موادی که در طبیعت یافت می شوند می توانند برای درمان مشکلات پوست و مو و کمک به زیبایی و بهبود آن ها به کار بروند.

روش های طبیعی با بهره گیری از ترکیبات گیاهی را می توان هم به منظور درمان بیماری های پوست و مو مورد استفاده قرار داد و هم این که از آن ها برای داشتن پوستی صاف و زیبا یا رفع خشکی و شوره سر بهره برد.

گیاهان دارویی برگرفته از طبیعت اما کاربرد های دیگری نیز می توانند داشته باشند. برخی از این گیاهان را می توان به منظور ماده ای موثر در تقویت و رشد مو مورد استفاده قرار داد.

در این مقاله سعی داریم تا لیستی مختصر از ده گیاه طبیعی برای کمک به رشد مو را معرفی کنیم.

گیاه جینگکو بیلوبا

این گیاه را به عنوان عاملی مفید در جهت بهبود جریان خون و همچنین محرک گردش خون می شناسند. در نتیجه این گیاه با خاصیتی که دارد می تواند منجر به افزایش گردش خون مورد نیاز فولیکول های مو شده و از این طریق رشد موهای جدید را از ریشه تقویت و تحریک می کند.

گرچه این گیاه را می توان به صورت موضعی نیز مورد استفاده قرار داد اما بیش تر مصرف آن به صورت دمنوش است چرا که ترکیبات قابل دریافت این گیاهان از طریق غذا نیز قابلیت جذب و دسترسی دارند.

این گیاه را همچنین می توان به عنوان مکمل مصرف کرد و تاثیر آن موجب رویش مجدد موها می شود.

این ماده همچنین می تواند به عنوان ترکیبی مفید برای افرادی محسوب شود که فولیکول های ضعیفی دارند. با استفاده از این ماده و تقویت فولیکول ها می توان به رشد موها کمک کرد.

رز ماری

رزماری اغلب به صورت روغن یا به تنهایی یا به صورت ترکیبی با روغن زیتون مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده طبیعی گیاهی با تقویت گردش خون به چرخه رشد مو کمک می کند.

مزیت دیگر این ترکیب جلوگیری از رشد دائمی موهای خاکستری و سفید نیز هست. نکته دیگری که در خصوص این ترکیب می توان به آن اشاره کرد، رطوبت رسانی بالای آن است که می توان از این ویژگی برای رفع خشکی مو و پوسته پوسته شدن پوست سر استفاده کرد. همین امر به نوبه خود می تواند به عنوان عاملی در تقویت رشد موها در نظر گرفته شود.

نعناع فلفلی (peppermint)

نعناع فلفلی نیز ترکیب گیاهی دیگری است که با کمک به مشکلات پوسته سر به رشد موها کمک می کند. این ترکیب نه تنها پوست سر را مرطوب، نرم و آبرسانی می کند، بلکه همچنین فولیکول های مو را نیز برای رشد مجدد تحریک می کنند.

این ترکیب گیاهی اغلب به صورت روغن استفاده شده و مستقیماً روی پوست سر مالیده می شود و در غالب ترکیبات متفاوت گیاهی ارائه می شود.

در مواردی نیز مصرف آن به صورت دمنوش و چای می باشد. مطالعات آمار قابل قبولی را از تاثیر نعناع فلفلی روی رشد موها نشان می دهد.

آلوئه ورا

ژل حاصل از این ماده گیاهی اغلب اوقات به عنوان حالت دهنده مو مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل می تواند تعادل pH سر را برقرار کرده تا از این طریق به رشد مو کمک کند.

همچنین این ترکیب برای آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست سر فوق العاده است.

گیاه دم اسبی

این ترکیب جز مواد کم تر شناخته شده در طیف محصولات طبیعی مو است که در واقع مصرف بسیار بالایی در محصولات تولیدی و مراقبتی برای رشد موها دارد.

آن را به عنوان ترکیبی مفید برای بهبود استقامت مو در نظر می گیرند که دلیل آن هم وجود ماده سیلیس در آن است. این ترکیب را می توان به عنوان ماده ای مفید برای جلوگیری از شکنندگی موها در نظر گرفت که همین خاصیت می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

این ترکیب را می توان یا به صورت مکمل یا مستقیماً از طریق مصرف ترکیباتی که از این ماده ساخته شده اند مصرف کرد.

اسطوخودوس

خاصیت اصلی این گیاه به شدت محبوب، خواص ضد باکتریایی آن است که پوست سر را از رشد و تجمع میکروب ها در امان نگه می دارد و به این طریق هر چیزی که مانع رشد موها می شود را حذف می کند. این گیاه از رشد هر گونه قارچ و انگلی در پوست سر جلوگیری می کند.

معمولاً مصرف آن از طریق مالش روغن روی سطح مورد نظر است. البته به صورت چای نیز می تواند مصرف شود.

علاوه بر این بسیاری از ترکیبات تولیدی مراقبتی مو نیز حاوی اسانس لاوندر هستند. تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت استفاده از روغن اسطوخودوس در درمان ریزش مو بوده است.

ده گیاه برتر برای تقویت و رشد مو

گیاه بابا آدم

این ماده که سرشار از ترکیبات و مواد اسید های چرب و ترکیبات فیتوسترول است می تواند با تحریک پوست کف سر و ممانعت از ریزش موها به تقویت و رشد موها کمک کند.

این ماده طبیعی و گیاهی به لطف داشتن این دو ترکیب مفید می تواند به رشد موهای جدید کمک کند. بوردوک (بابا آدم) را می توان در بسیاری از ترکیبات مراقبتی مو به عنوان ماده ای برای ترمیم مو مشاهده کرد.

مطالعات صورت گرفته همچنین نشان می دهد که اسید های چربی که در این گیاه وجود دارد می تواند به عنوان ماده ای برای درمان پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

گزنه

این ماده از تولید بیش از حد ماده دی هیدروتستوسترون یا همان DHT که عاملی برای ریزش موها است جلوگیری می کند.

این ماده ممکن است به رشد مجدد موها کمکی نکند اما باعث توقف ریزش مو می شود در حالی که به حفظ تعادل بین هورمون های موثر در رشد موها کمک می کند.

گزنه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی فوق العاده ای است. مطالعات نشان می دهد که وجود این خاصیت در این ترکیب گیاهی و طبیعی ممکن است مربوط به وجود موادی چون لکتین، آگلوتینین و دیگر ترکیبات فعال موجود در گیاه مربوط شود.

جینسینگ

از دیگر ترکیبات گیاهی و طبیعی که به وفور در محصولات و تولیدات مراقبتی مو یافت می شود جینسینگ است.

این ماده نیز به این عنوان شناخته شده است که جریان خون مورد نیاز برای رشد موها را افزایش می دهد. علاوه بر این می تواند باعث استقامت موها شده که همین امر به نوبه خود در حفظ مو موثر است.

مطالعات صورت گرفته روی عصاره جینسینگ نشان می دهد که مواد موجود در این ترکیب تاثیر بسیار مثبتی را روی بازیابی فولیکول های مو دارد.

 گیاه نخل اره ای یا سا پالمتو

این ترکیب طبیعی و گیاهی نیز درست مانند گزنه به حفظ تعادل هورمونی موها کمک کرده و از آن جایی که عدم تعادل هورمونی می تواند سد راه رشد موها باشد، از این طریق به رشد و تقویت مو کمک می کند.

در واقع می توان گفت که با ترکیب این دو گیاه و استفاده همزمان آن ها می توانید نتایج بهتری را در رشد و تقویت مو دریافت کنید. تاثیر دیگری که این ماده طبیعی دارد، تاثیر بازدارندگی آن روی دی هیدروتستوسترون یا DHT است.

این ماده می تواند گیرنده های DHT را مهار کرده و از این طریق باعث شکسته شدن این ترکیب قوی شده تا در نهایت تاثیر نامطلوب آن روی رشد موها را مهار کند.

Source: www.naturallycurly.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید