ریزش مو به دلیل شوک احساسی

چقدر به موهای خود اهمیت می دهید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که موها هم جان دارند؟ آنها با روحیه شاد شما شاد می شوند و با غمگین شدن شما پژمرده می شوند. سلامت آنها نه تنها به سلامت جسم شما بلکه به روحیه و احساسات شما هم وابسته است. باید بگوییم که ریزش مو به دلیل شوک احساسی یکی از عواملی است که کمتر به آن توجه می شود. اگر کمی اطلاعات در این زمینه داشته باشید می دانید که ریزش مو  تنها به دلایل احساسات بد ناگهانی، عدم مصرف غذای سالم یا مراقبت از مو نیست. عواملی همچون ژنتیک و غیره هم در این بین تاثیرات خود را می گذارند و ممکن است علاوه بر ریزش، باعث نازک شدن موها هم بشوند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

ریزش مو به دلیل شوک احساسی

اوقاتی که اتفاق ناگهانی و تلخی به وقوع می پیوندد، بدن در حال تجربه احساسات شدید است. فعل و انفعالات زیادی در بدن رخ می دهد. یعنی زمانی که فرد حس وحشت زدگی و اضطراب را تجربه می کند و هورمون های زیادی در طول این مدت ترشح می شوند. هورمون های ترشح شده باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن فعال شود. در ادامه این روند، البته نه در تمام افراد، بلکه در اغلب آنها سیستم ایمنی در پی انجام وظیفه خود بر می آید. سیستم ایمنی در این شرایط به فولیکول های مو حمله می کنند. در نتیجه این حمله فولیکول موها دچار التهاب شده و شروع به ریزش می کنند.

شایع ترین علت های ریزش مو در شوک های احساسی

برخی از مهمترین علل ریزش موی احساسی در ادامه برای شما بیان کرده ایم:

  • قطع ارتباط عاطفی و شکست عشقی
  • حسرت و اندوه متاثر از مرگ دوست یا شریک عاطفی
  • ناراحتی ناشی از فوت والدین و یا یک عضو خانواده
  • غم و ناراحتی به دلیل فوت یک بچه کوچک
  • جابه جایی یا مهاجرتئ به مکانی مورد پسند نبوده و احساس راحتی ندارید
  • شغلی که در آن مرتب شاهد اتفاقات تلخ مردم باشید مانند اورژانس، آتش نشان یا امدادگر
  • اخراج شدن از شغل خود
  • تجربه یک شکست عصبی مانند عدم ورود به مدرسه یا مراسم خاکسپاری والدین
  • به سرقت رفتن اموال یا مورد حمله قرار گرفتن
  • بروز بیماری هولناک که منجر به افسردگی شود
  • استرس زیاد و در پی آن از دست دادن عملکرد بدن
  • پذیرش اثرات یک فاجعه تلخ طبیعی یا غیر طبیعی

گام هایی برای جلوگیری از ریزش مو در اثر ضربه و شوک

در این قسمت مواردی که به شما کمک می کند که از ریزش مو به دلیل شوک احساسی جلوگیری کنید جمع آوری شده است.

1- با مراجعه به پزشک مطمئن شوید که استرس به دلیل شوک یا ضربه است و مربوطه به یک بیماری زمینه ای نباشد.

اگر در حال تجربه ریزش مو هستید، اینکه علت آن را فورا به ناراحتی یا اضطراب یک حادثه نسبت دهید کار اشتباهی است. استرسی که در وجود خود احساس می کنید امکان دارد دلایل بسیار زیادی داشته باشد. برای اینکه استرس خود را ریشه یابی کنید باید آن را از متخصص یعنی پزشک آن حوزه بپرسید.

همانطور که هر بیماری علت های زیادی ممکن است داشته باشد اضطراب هم احتمال دارد مربوط به یک بیماری زمینه ای باشد. به این صورت که ریزش مو و استرس را با هم تجربه کنید ولی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند.

احتمال دارد بعد از ریشه یابی به علت هایی همچون کم کاری تیروئید، مقاومت بدن نسبت به انسولین، لوپوس، یائسگی در خانم ها، سندرم مربوط به تخمدان پلی کیستیک و انواع عفونت های باکتریایی یا قارچی بر بخورید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

2- نسخه های پزشک را دقیقا مطابق دستورات داده شده مصرف کنید.

نسخه ای که پزشک برای شما پیچیده است کلید رشد مجدد موهای شماست بنابراین تمام تلاش خود را در جهت اجرای صحیح و کامل آن به کار گیرید ارزشش را خواهد داشت.

احتمال دارد که پزشک برای مقابله با اضطراب و احساسات بد یا بی خوابی شما که همگی منجر به ریزش مو می شوند درمان هایی مانند تجویز داروهای آرام بخش، قرص های خواب آور و غیره انجام دهد.

3- به یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

چنانچه در حال تجربه یک حادثه تلخ باشید که در واقع درد احساسی آن فراتر از تحمل شما باشد و غم و اندوه فراوانی را حس می کنید، می بایست به پزشک روانشناس مراجعه کنید که به شما کمک کند اتفاق بوجود آمده و حجم احساسی آن را تحلیل و درک کنید. این کار علاوه بر کمک بسیار زیاد به روان شما، ریزش مو به دلیل شوک احساسی را کمتر می کند.

4- به انداره کافی استراحت کنید.

افرادی که در حال تجربه یک شوک هیجانی منفی هستند به طور معمول در یک سیکل مدام پردازش احساسی قرار می گیرند. در ادامه این روند آنها تمامی سیستم عصبی خود را فراتر از حد معمول به کار می گیرند و این پروسه بدن را دچار مشکل می کند.

در این شرایط که هورمون های بدن بهم میریزد، خواب و استراحت کافی نخواهید داشت. به همین دلیل می بایست با افزایش میزان استراحت هم روان و هم جسم که ارتباط عمیقی باهم دارند را به حالت عادی بازگرداند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

5- به میزان توان خود بدون استرس به بدن، ورزش کنید.

حتما بعد از انجام نرمش های روزانه متوجه شده اید که ورزش موجب کاهش سطح استرس در بدن می شود. انرژی اضافی که در بدن توسط کورتیزول ها ایجاد می شوند به عنوان انرژی خروجی دفع شود و دیگر این هورمون ها باعث هجوم و حمله در سیستم نشود. در ادامه این روند دیگر واکنش خود ایمنی خودکار رخ نمی دهد که بخواهد حمله به فولیکول های مو آغاز شود.

6- عضویت در کلاس مدیتیشن یا یوگا را مد نظر قرار دهید.

هر دو این روش ها موجب پاکسازی ذهن شما خواهد شد به گونه ای که تمرکز بر موقعیت جسمانی انجام می شود. افکار ناراحت کننده که علت بروز احساسات منفی می شوند و مرتب در ذهن شما تکرار می شوند دیگر در ذهن وجود نخواهند داشت.

7- حتما سه بار در روز و به اندازه کافی غذا بخورید.

افرادی که دچار آسیب های عاطفی هستند در طی این بمباران فکری و روانی گرسنگی را ممکن است حس نکنند. این مورد موجب می شود که آنها کالری های مورد نیاز موها را مصرف نکنند. در این وضعیت نه تنها رشد سالم مو انجام نمی شوند موجب ریزش موها هم خواهد شد.

8- یک رژیم سالم و غنی از محصولات ارگانیک، روغن های سالم و گوشت های آلی داشته باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی در برنامه غذایی خود حتما محصولاتی را قرار دهید که ارزش غذایی بالایی دارند. برای این کار می بایست غذاهای شیرین، کربوهیدرات های خالی و غذاهایی که بیشتر از میزان فرآوری شده باشند را حذف کنید. غذاهایی که ارزش غذایی کافی ندارد موجب می شوند سیستم ایمنی بدن فعال شود.

9- پروتئین کافی را دریافت کنید.

عنصر سازنده سلول های سالم مو پروتئین ها هستند. از این جهت باید مطمئن شوید مواد غذایی که در رژیم شما قرار دارد پروتئین های لازم را به بدن شما می رسانند. استیک، ماهی، مرغ، تخم مرغ، پنیر و ماست و لوبیا پروتئین های مهم را خصوصا در مورد مو به بدن می رسانند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

10- زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

زردچوبه از جمله مواد غذایی است که خاصیت ضد التهابی دارد. این ماده غذایی به صورت خام و پودر شده ارائه می شود که پاسخ های سیستم ایمنی بدن را آرام می کند. این امکان را دارید که زرد چوبه را به صورت های مختلف مصرف کنید یا به صورت کپسول یا به صورت ادویه در افزودن به غذاها.

11- مطمئن شوید که که بالشت و ملافه ای که از آن استفاده می کنید تمیز و فاقد گرد و غبار باشد.

در زمانی که میزان کورتیزول در بدن شما زیاد است هرگونه مواد آلرژی زا بار مسمومیت بدن را بیشتر می کند. زیرا این مواد پاسخ سیستم ایمنی خودکار را در بدن فعال می کنند. از این جهت می بایست مطمئن شوید که بالشت، لحاف و تشک شما توسط بخار و دمای بسیار زیاد شسته و خشک می شوند.

12- به میزانی که امکان دارید در طبیعت وقت بگذرانید.

انجام پیاده روی های روزانه در طبیعت و جنگل در درمان درد های عاطفی کمک زیادی می کنند. حضور در طبیعت و پیاده روی کنار گیاهان موجب جلوگیری از فشار روانی و جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی در افراد خواهد شد. برای افرادی که در حال تجربه رنج ناشی از آسیب عاطفی هستند قدم زدن و تنفس های عمیق بسیار مفید است.

13- زمان خود را در استراحت در آب نمک گرم اختصاص دهید.

اهمیتی ندارد که این تجربه را در آبگرم محلی خود دارید یا در اقیانوس. زمانی را که در آب نمک صرف می کنید برای بدن و روح بسیار مفید خواهد بود و موجب تسکین و آرامش می شود.

14- زمانی را برای انجام یک فعالیت آرامش بخش بی معنی که از آن لذت می برید اختصاص دهید.

برخی از افراد هستند که از انجام بازی های متفاوت لذت می برند و این لذت در هریک از یکسان نخواهد بود. ممکن است فردی دیگر با تماشای تلویزیون لذت ببرند. افرادی دیگر ممکن است یک کتاب رنگ آمیزی را تهیه کنند و زمانی را صرف رنگ کردن آن کنند. تمامی این فعالیت ها موجب می شوند که ذهن شما از مشکلات فاصله گرفته، به کسب آرامش شما کمک کنند و از ریزش مو به دلیل شوک احساسی جلوگیری کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

15- مدت زمانی را در سونا مادون قرمز بگذرانید.

سونا مادون قرمز اشعه ماورا بنفش از خود ساطع می کند که التهاب را در همه نقاط بدن کاهش می دهد. در پی این روند آسیبی که طی پاسخ سیستم ایمنی بدن به سر و موهای شما ایجاد می شود دیگر ادامه وجود نخواهند داشت.

16- از افراد سمی و شرایطی که شما را در موقعیت های غم و اندوه گیر می اندازد دور بمانید.

در برخی شرایط که اتفاقات بدی در زندگی شما رخ می دهد ممکن است افرادی را جذب کنید که نه تنها مفید نیستند بلکه باعث می شوند حادثه های تلخ گذشته را به شما یادآوری کنند. اگر فردی شما را دچار آسیب های عاطفی قرار داده است حالا به میزانی که قادر هستید از آن فرد فاصله بگیرید زیرا تکرار این احساسات شدید منفی موجب ریزش موی شما خواهد شد.

17- از رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک وغیره برای مدتی دوری کنید.

چنانچه آسیب روانی که در حال عبور از رنج های ناشی از آن هستید مربوط به یک جدایی عاطفی یا مرگ هریک از عزیزان شما بود، از هرچیزی که شما را به یاد آن می اندازد دوری کنید. این کار ممکن است در حد برداشتن قابل عکس آنها از روی میز شما باشد. رنجی که شما هربار با دیدن آن تصاویر متحمل می شوید امکان دارد از نظر عاطفی تاثیر بسیار بدی روی روان شما بگذارد.

مشاهده تصاویر و خاطرات در برخی از رسانه های اجتماعی هم برای شما آسیب زا است. مانند مشاهده تصاویر شریک عاطفی که آن را ندارید از تمامی آنها فاصله بگیرید و آنها را کنار بگذارید این کار موجب ورود موج جدیدی از استرس به وجود شما خواهد شد که در نهایت ریزش موها را در پی خواهد داشت.

18- صحبت های خود را با اطرافیان در حد موضوعات ساده روزانه نگه دارید.

صحبت از مشکلات موجب می شود تا وزن آنها را در روان خود بیشتر شود از این رو غیر از درمانگر خود با کسی از مشکلات خود صحبت نکنید. ریزش مو به دلیل شوک احساسی از همین رفتارهای به ظاهر کم اهمیت اتفاق می افتد. صحبت با دیگران از مشکلات عاطفی علاوه بر اینکه موج جدیدی از احساسات منفی را به شما القا می کند موجب ناراحتی و اندوه مجدد شما نیز خواهد شد.

19- از تاثیر برخی گیاهان معطر مانند روغن کندر در عطرها غافل نشوید.

با پخش شدن رایحه برخی گیاهان احساس آرامش بیشتری در وجود خود خواهید داشت. این موضوع توسط مطالعات زیاد در برخی کشورها مانند وین در اتریش و شهر برلین در آلمان اثبات شده است. آرامشی که بعد از استنشاق عطر این گیاهان به وجود می آید هورمون های بدن را متعادل می کنند. این گیاهان علاوه بر القای حس آرامش موجب تحریک هورمون های آرامش بخش دیگر مانند اندروفین می شوند که تجربه لذت بیشتر را فراهم می کنند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو به دلیل شوک احساسی

نکته ها و موضوعات

در این قسمت مواردی بیان می شود که درک کنید در چه مواردی آسیب های روانی اثر مخرب تری می گذارند. در روابط عاطفی ای که ارتباط بیشتری بین زن و شوهر باشد و خیانت اتفاق بی افتد، ریزش مو به دلیل شوک احساسی شدید تر خواهد بود. همچنین اگر بدانید که این خیانت در بین نزدیکان و دوستان اتفاق افتاده باشد نیز اثر مخرب بیشتری دارد.

در این راستا از سفر و دوری از محل کار غافل نشوید و این کار به شما در این موارد کمک خواهد کرد. مرگ یک کودک در زمان نوزادی و شیرخوارگی آسیب مخرب تری روی مادر خواهد داشت زیرا مادر در این ایام آمادگی بیشتری برای ریزش مو خواهد داشت. مادر در زمان بعد از تولد کودک دوران سختی را پشت سر گذاشته است و مرگ کودک در دوران نوزادی شوک سنگینی را به مادر وارد می کند.

زیاده روی در هریک از راه کارهای نامبرده شما را دچار مشکل می کند. به طور مثال همانطور که ورزش تاثیر بسزایی در در روحیه و ریزش مو به دلیل شوک احساسی دارد ولی افراط در آن شما درگیر خستگی می کند. زیاده روی در ورزش در این امکان را به وجود می آورد که تاثیری معکوسی داشته باشد.

با ایجاد درد در بدن و خستگی کورتیزول بیشتری در بدن ایجاد می شود و تکرار روند آسیب زای پاسخ ایمنی هوشمند بدن موهای شما را خواهد گرفت. چنانچه مدت زمانی که موهای شما شروع به ریزش کند کوتاه و سریع باشد، امکان اینکه رشد مجدد در آنها انجام شود کمتر است.

Source: www.visihow.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید