راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

زنانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند و به فرزند خود شیر می دهند؛ امکان دارد که ریزش مو بیشتری را نسبت به قبل احساس کنند. ریزش مو پس از زایمان و ریزش مو در دوران شیردهی تا حدی طبیعی است و بهرحال شما قادر نیستید که به طورکامل از آن جلوگیری کنید. با این حال تماشای از دست دادن موهای عزیزتان نیز واقعا ناراحت کننده خواهد بود.

معمولا نیازی به نگرانی نیست و حدود یک سال بعد از تولد کودک موها به حالت طبیعی خود بازمی گردند. تا زمانی که این اتفاق بیفتد؛ روش های مختلفی جهت تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو در دوران شیردهی چیست و چگونه درمان می شود؟

کودکی که تازه متولد می شود تا چندین ماه تنها از شیر مادر تغذیه خواهدکرد. دوران شیردهی برای مادر و فرزند او فواید زیادی دارد اما امکان مخاطراتی برای مادر نیز وجود خواهد داشت. یکی از این مشکلات همین ریزش مو در دوران شیردهی به شمار می رود. البته امکان دارد که بانوان به دلایل دیگری نیز در این دوران دچار ریزش مو شوند اما آیا امکان توقف ریزش مو پس از زایمان وجود دارد یا خیر؟ با انجام چند عمل ساده امکان کاهش ریزش مو در این زمان وجود دارد.

مراقبت مناسب از موها

باید توجه داشته باشید که به دلیل تغییرات هورمونی به وجود آمده در بدن، شما قادر به توقف ریزش موی خود نیستید. با این حال اگر از موهای خود به درستی مراقبت نکنید، ریزش مو بدتر و شدیدتر خواهد شد. مراقبت صحیح و عادات درست مراقبت از موها امکان دارد که به کمتر شدن حجم موهایی که از دست می دهید کمک کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

شستشوی منظم و آرام موها

ساقه مو  و پوست سر خود را به صورت منظم و به آرامی با شامپو بشویید. این عمل به جلوگیری از آسیب به موهای شما و در نهایت ریزش موها کمک خواهدکرد. البته باید نکات زیر را در هنگام شستشو مد نظر داشته باشید.

  • موهای خود را یک روز در میان یا کمترین میزان لازم شستشو دهید. به این دلیل که شستشوی مداوم و مکرر به ساقه های موهای شما آسیب وارد می کند.
  • شامپو مناسبی تهیه کنید و آن را به پوست سر خود و ساقه موها ماساژ دهید.
  • در هنگام شستشو هرگز موهای خود چنگ نزنید. بلکه تنها شامپو و کف را روی سر خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

استفاده از نرم کننده مناسب 

زمانی که شستشوی موها به اتمام رسید، روی ساقه موهای خود نرم کننده بمالید. این عمل به جلوگیری از ریزش مو در اثر آسیب هایی همچون شکستگی مو کمک خواهدکرد. در ضمن با استفاده از نرم کننده موهای شما پرتر به نظر می رسد. در نتیجه شما به میزان کمتری در خصوص ریزش موی خود دچار استرس خواهید شد.

پس از اتمام شستشو اطمینان حاصل کنید که تمامی مواد را از روی مو آبکشی کرده اید. در صورت داشتن زمان بیشتر جهت رسیدگی به موها، از انواع ماسک های داخل و خارج حمام نیز استفاده کنید.

موهای خود را با احتیاط خشک کنید

استفاده از حوله و سشوار ممکن است که موجب آسیب به موها و ازبین رفتن چربی مفید آن شود. بنابراین موهای خود را با احتیاط خشک کنید که از شکستگی و ریزش مو در دوران شیردهی جلوگیری به عمل آید. یکی از راه حل هایی که در این خصوص وجود دارد این که با یک حوله نرم موهای خود را مالش داده و خشک کنید. هرگز موهای خود را در داخل حوله نپیچید. به این علت که با این کار موها دچار شکستگی خواهند شد.

در صورتی که باید از سشوار استفاده کنید، کمترین میزان حرارت را برگزینید و تعداد دفعات خشک کردن با سشوار را تا حد امکان کاهش دهید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

از شانه کردن بیش از حد دوری کنید

دفعات شانه زدن موها را کاهش دهید و به آهستگی شانه بزنید. در واقع شانه زدن موها تنها برای این منظور است که به موهای بهم ریخته خود کمی حالت دهید و اینکه محکم و به دفعات موهای خود را برس بزنید تاثیری روی زیبایی موهایتان نگذاشته بلکه احتمال ریزش را بیشتر میکند.

زمانی که موهایتان خیس است از شانه زدن اجتناب کنید و برای مرتب کردن موها، ابتدا اجازه دهید که کمی خشک شوند. زمانی که موهایتان نم دار شد با استفاده از یک شانه دندانه درشت، شانه بزنید که میزان آسیب به موهایتان به حداقل برسد. هرگز موهای گره خورده را محکم شانه نزنید. بلکه ابتدا با کمک یک نرم کننده گره ها را باز کنید و سپس شروع به شانه زدن کنید.

موها را هوشمندانه حالت بدهید

بسیاری از خانم ها علاقه مند هستند که از وسایلی همچون بابلیس یا اتوی مو جهت حالت دادن به موهای خود استفاده کنند. این لوازم معمولا حرارت بسیار بیشتری را به نسبت سشوار به موها وارد می کند. در برخی از موارد نیز در هنگام حالت دادن موها بیش از حد کشیده و با کش محکم بسته می شوند.

جهت حالت دادن هوشمندانه به موها، از مدل موهای شل تر استفاده کنید و موهای خود را در معرض گرمای زیاد قرار ندهید. مدل موهایی همچون دم اسبی یا حالت گوجه ای، نه تنها باعث شکستگی و آسیب می شود؛ بلکه احتمال دارد که ریزش موی شما را چندین برابر کند.

بستن موها با یک کش شل از پشت، نه تنها از آسیب و ریزش مو جلوگیری می کند بلکه باعث می شود که موها در هنگام شیردهی روی صورت بچه نریزند.

در مواقعی که قصد حضور در یک مهمانی خاص را دارید و باید حتما از اتو مو یا بابلیس استفاده کنید؛ درجه حرارت آن را روی کمترین دما بگذارید.

اگر مجبور به استفاده از اکستنشن هستید نیز اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی سبک هستند. در غیر اینصورت سنگینی اکستنشن ها موجب کشش موها و آسیب به پوست سر و ساقه موها می شود.

با ماساژ پوست سر خود رشد موها را تقویت کنید

شواهدی وجود دارد که ماساژ پوست سر موجب افزایش خونرسانی به کف سر و تحریک رشد موها می شود. به این جهت که با افزایش جریان خون، جذب مواد مغذی نیز افزایش خواهدیافت. در نتیجه، رشد موها سریعتر اتفاق خواهدافتاد. در ضمن در طی ماساژ، ریشه موها تقویت می شوند و همین امر از ریزش مو در دوران شیردهی نیز جلوگیری خواهدکرد.

با روغن اسطوخودوس ریزش مو در دوران شیردهی را به حداقل برسانید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ روغن اسطوخودوس برای درمان ریزش مو مفید است. مقدار کمی از این روغن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید و به این وسیله ضمن جلوگیری از ریزش موها، پوست سر را تحریک به رشد مجدد کنید. این روغن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و حداقل روزی یک مرتبه مورد استفاده قراردهید.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

راه حل های خوراکی جهت جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

به غیر از علل هورمونی، یکی از دلایل ریزش مو در دوران شیردهی این است که مادر در این زمان، به صورت بی وقفه در حال شیردهی به فرزند خود است. مادر ضمن پشت سر گذاشتن استرس زایمان، به علت نگهداری از کودک خود استراحت کمتری نیز دارد. تمامی این موارد در کنار رژیم غذایی ضعیف قطعا ریزش مو در دوران شیردهی را افزایش خواهد داد.

مادران شیرده باید مصرف مواد مغذی خود را دوبرابر کنند. به این علت که بدن آن ها علاوه بر تولید شیر باید مواد مورد نیاز جهت سالم نگه داشتن خودش را نیز دریافت کند. نکته مهم در این خصوص این است که عدم دریافت ویتامین ها و مواد مغذی کافی ریزش مو در دوران شیردهی را تشدید خواهد کرد.

به همین خاطر اطمینان حاصل کنید که غذا و مایعات را به میزان کافی استفاده می کنید. شما علاوه بر کالری روزانه به 650 کالری بیشتر از حد در روز نیاز خواهید داشت. در میان موادغذایی، پروتئین یکی از عناصر اصلی سازنده مو است. اگر پروتئین بدون چربی باشد و از گوشت، محصولات لبنی، ماهی، تخم مرغ و آجیل دریافت شود به تقویت و رشد موها کمک خواهدکرد.

  • آهن نیز به جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری کمک می کند. مادران شیرده باید آهن مورد نیاز خود را از گوشت قرمز، مرغ، عدس و سبزیجاتی همچون کلم پیچ و کلم بروکلی تامین کنند.
  • ویتامین C نیز کمک می کند که بدن آهن بیشتری را جذب کند و همچنین کلاژن مورد نیاز جهت تقویت ساقه های مو را تامین می کند. زغال اخته، کلم بروکلی، پرتقال و توت فرنگی و غیره منابع مهمی از ویتامین C هستند.
  • اسید های چرب همچون امگا3 با حفظ روغن های موجود در پوست سر شما موجب مرطوب نگه داشتن موها و جلوگیری از ریزش می شود. امگا3 در انواع ماهی از جمله قزل آلا و میوه هایی همچون آووکادو و دانه کدو تنبل موجود است.
  • اگر بدن مادرشیرده کمبود روی یا سلنیوم داشته باشد نیز در خطر ریزش مو قرار می گیرد. استفاده از غلات سبوس دار، صدف، گوشت گاو، تخم مرغ روی کافی را به بدن مادر می رساند.
  • ویتامین ب7 یا بیوتن نیز موجب تقویت و انعطاف پذیری موها می شود. این ماده نیز در غلات کامل، جگر و تخم مرغ موجود است.

مصرف ویتامین ها را ادامه دهید

پزشکان به بسیاری از مادران توصیه می کنند که پیش از تولد نوزاد خود از ویتامین های مختلفی استفاده کنند. ادامه مصرف ویتامین ها حتی بعد از به دنیا آمدن نوزاد نیز به سالم ماندن بدن مادر و جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی کمک می کند.

در دوران شیردهی، طبیعت بدن مادر به گونه ای است که نیازهای بدن کودک را به خود ارجح می داند. چون شیر مادر حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی  است این امکان وجود دارد که به تضعیف بدن مادر و ریزش موهای او منجر شود. بنابراین با ادامه مصرف ویتامین ها زیر نظر پزشک خود از سلامت بدن خود مطمئن شوید.

درمان ریزش مو در دوران شیردهی

گاهی مادران حتی با انجام جلوگیری های لازم پس از تولد نوزاد خود، باز هم دچار ریزش مو می شوند. در این صورت انجام اقدامات زیر پیشنهاد می شود.

مراجعه به پزشک

اگر احساس می کنید که ریزش موی شما بیش از حد و غیرطبیعی است و از این بابت نگران هستید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. در این صورت پزشک، داروهایی تجویز می کند که ضمن تحریک رشد مجدد موها، مانع از آسیب به موهای شما در زمان شیردهی خواهد شد. یکی از روش هایی که پزشکان از آن استفاده می کنند، آزمایش خون است. با کمک آزمایش خون امکان تعیین سطح هورمون ها پس از زایمان مشخص می شود و تجویز دارو نیز امکان پذیر خواهد شد.

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

آگاهی نسبت به طبیعی بودن ریزش مو

اطلاع نسبت به طبیعی بودن ریزش مو پس از زایمان تا حد زیادی موجب کاهش استرس و نگرانی در این خصوص می شود. مادران شیرده باید بدانند که در اثر ریزش مو در این دوران کچل نخواهند شد. در دوران بارداری مادران موهای پرپشتی دارند؛ به این علت که سطح بالای استروژن ریزش موهای آنان را متوقف خواهدکرد. پس از زایمان استروژن به سطح طبیعی خود باز می گردد و موها شروع به ریزش می کنند.

هورمون ها به حالت طبیعی باز می گردند

پس از زایمان بازگشت هورمون ها به سطح نرمال بین 6 الی 12 هفته طول می کشد. باید بدانیم در طی این زمان قادر به توقف ریزش موهای خود نیستیم به این علت که این بخشی از چرخه طبیعی بدن است. با این حال پس از گذشت این مدت زمان، همه چیز به حالت طبیعی خود باز می گردد. سعی کنید که با مادران دیگر نیز در این خصوص صحبت کنید. شنیدن تجربه های مشابه آنان بدون شک موجب کاهش نگرانی شما می شود.

از محصولات حجم دهند مو استفاده کنید

محصولات حجم دهنده مو به شما در پشت سر گذاشتن دوران پس از زایمان کمک می کند. این محصولات با افزایش ضخامت موها، حجم موها را پرتر و شما را جذاب تر نشان می دهد. در نتیجه اعتماد به نفس تان افزایش پیدا می کند. کلیه محصولاتی همانند موس و مواد حجم دهنده به گونه ای هستند که حجم موهای شما را افزایش می دهند و برای این امر مناسب به نظر می رسند.

مدل موهای جدید را امتحان کنید

اگر تمامی راه های جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی را امتحان کردید ولی هنوز به دلایل هورمونی و غیره ریزش مو دارید؛ بهتر است که به مدل موهای خود تنوع بدهید. نگهداری از موهای بلند دشوار است و احتمالا با وجود یک نوزاد در منزل، شما فرصت و انرژی کافی جهت رسیدگی به آن را نخواهید داشت. بنابراین بهتر است که مدل موهای کوتاه تری را در زمان شیردهی انتخاب کنید. با این کار علاوه بر تنوع، احساس راحتی و سبکی بیشتری خواهید داشت و از ریزش مو شدید نیز جلوگیری می شود.

سخن پایانی

پس از زایمان مادران باید چندین ماه به نوزاد خود شیر بدهند. دوران شیردهی همان زمانی است که بسیاری از مادران ریزش مو شدید را تجربه می کنند. این مسأله موجب نگرانی و اضطراب آنان خواهد شد ولی باید بدانند که این مسئله تنها به دلیل شیردهی نیست و پس از طی شدن مراحل خاصی در بدن به حالت نرمال باز خواهدگشت.

با این حال راهکارهایی جهت جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی و رفع آن پیشنهاد شده است که در این نوشته به مهم ترین آن ها پرداخته شد. اکثر این موارد شامل مراقبت های درست از مو و رعایت تغذیه مناسب می شود.

Source: www.wikihow.mom

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید