روش های غیر جراحی درمان ریزش مو

درمان های جدید و روش های غیر جراحی که در چند سال گذشته معرفی شده اند، میتوانند برای درمان ریزش مو ناشی از طاسی الگوی مردانه انتخاب خوبی باشند، بخصوص اگر روش های درمان قدیمی برای شما نتیجه بخش نبوده اند و نتایجی که امیدوار بودید را نتوانسته اید به دست آورید.

قرص ها و لوسیون ها برای همه اثربخش نیستند. اگر استفاده از قرص و لوسیون برای شما موثر است، باید به استفاده از آنها ادامه دهید.

با کاشت مو، شما موهای بیشتری نخواهید داشت. بلکه موهای شما با توازن بیشتری روی سطح سر شما پراکنده می شوند. کاشت مو ممکن است به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشد، همچنین هزینه ی بالای داشته و موها همیشه با موفقیت پیوند زده نمی شوند.

پلاسما غنی از پلاکت (PRP) – درمان غیر جراحی ریزش مو

پلاسما غنی از پلاکت (PRP)
پلاسما غنی از پلاکت (PRP)

پلاسما غنی از پلاکت یا پی آر پی یکی از روش های درمان غیر جراحی برای ریزش مو میباشد. برای انجام پی آر پی پزشک مقداری از خون شما را می گیرد و با سانترفیوژ کردن آن در دو مرحله پلاکت ها را از بقیه سلول ها جدا می نماید. چرا این موضوع حائز اهمیت است؟ به این دلیل که پلاکت ها دارای صدها پروتئین اختصاصی به نام فاکتورهای رشد هستند که به بهبود عملکرد بدن در بازسازی مناطق آسیب دبده کمک می کنند.

از آنجایی که پلاسمای غنی از پلاکت دارای پلاکت های بیشتری نسبت به خون معمولی است، اغلب برای درمان زخم، صدمات تاندونی و دردهای آرتریتی استفاده می شود.

در حال حاضر بعضی از پزشکان از پی آر پی برای درمان ریزش مو استفاده می کنند. پزشکان پی آر پی را با یک سوزن کوچک به پوست سر تزریق می کنند. ایده روش پی آر پی این است که عوامل و هورمون های رشد موجود در پلاکت ها به ایجاد یا تحریک فولیکول های مو کمک می کنند.

پزشک شما ممکن است با سه جلسه درمان را شروع کند. پس از چند ماه موهای شما ضخیم تر و پرتر از قبل می شود. در یکی از مطالعات انجام شده اکثر افراد از نتایج راضی بودند و گفتند که موهای آنها بهبود یافته است. 6 ماه بعد هنگامی که رشد موها شروع به کاهش می کند، ممکن است به تکرار درمان نیاز داشته باشید.

عوارض جانبی برای پی آر پی وجود ندارد، هر چند برخی از افراد می گویند که تزریق ها حتی با وجود بی حسی دردناک هستند. برخی از پزشکان از PRP در طی پیوند مو استفاده می کنند تا رشد مو را تحریک کنند یا به درمان های دیگر کمک کنند. آزمایشات انجام شده PRP را به عنوان درمانی امیدوار کننده برای ریزش مو معرفی کرده اند، اما هنوز مشخص نیست که ماندگاری اثرات این درمان چه مدت است.

البته باید توجه داشت که پی آر پی در واقع روشی برای درمان ریزش مو نیست، روش های شناخته شده برای مقابله با ریزش مو روند ریزش را آهسته می کنند و موهایی که در فاز خواب هستند را بیدار می کنند.

هیچ کدام از درمان های شناخته شده باعث ایجاد فولکول جدید مو نمی شود، این روش ها تنها می توانند فولکول های ضعیف شده موجود مو را تقویت کرده و موجب بهینه سازی عملکرد آنها شوند. پس نباید از روش های درمانی ریزش مو انتظار معجزه داشته باشید. این روش ها تنها به حفظ و تقویت فولکول های موجود مو کمک می نمایند.

بیمارانی که دچار بیماری های خود ایمنی یا هورمونی هستند کاندید مناسبی برای روش پی آر پی نیستند.

از آنجا که در این روش درمانی خون خود بیمار را مجددا به بدن وی تزریق می نمایند باعث انتقال بیماری از این طریق نمی شود.

روش های غیر جراحی درمان ریزش مو

درمان با لیزر کم توان (LLLT)

روش دیگر درمان غیر جراحی برای ریزش مو استفاده از لیزر کم توان میباشد. نحوه عملکرد لیزر کم توان (توضیحات بیشتر) برای مبارزه با ریزش مو بطور دقیق مشخص نیست. لیزرهای کم توان گرم نمی شوند، درد ندارند و همچنین نمی توانند باعث سوختگی بافت شوند. لیزرهای کم توان باعث افزایش جریان خون به ریشه های مو می شوند، و مواد مغذی و انرژی لازم برای رشد مو را تامین می کنند. ممکن است که درمان با لیزر کم توان باعث افزایش رشد فولیکول های مو شود یا عملکرد سلول ها را بهبود بخشد.

شما می توانید درمان لیزر کم توان را در مطب پزشک و یا در منزل با استفاده از شانه ی لیزری، هدبند و کلاه ایمنی ای کوچک انجام دهید.

زمانی که لیزر کم توان تاثیر خود را بگذارد، شما باید حدود 6 ماه موهایی ضخیم تر و پرتر داشته باشید. این مدت زمان معمولا در روش های دیگر نیز به همین مقدار است. اگر کاملا طاس باشید لیزر درمانی نمی تواند به شما کمک کند.

برای مشخص کردن بهترین روش استفاده از لیزر درمانی کم توان و میزان ماندگاری نتایج آن هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است.

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه

من مرد ۴۱ ساله ای هستم که از سالها قبل دچار ریزش مو و طاسی وسط سر شده بودم . مدت ۵ ماه است که از درمان ماینوکسیدیل ایرانی و فیناستراید استفاده میکنم و یک ماه است که مولتی ویتامین و قرص روی رو هم اضافه کردم البته یک ماهه که از ماینوکسیدیل آمریکایی استفاده میکنم محصول شرکت cvs و قصد دارم که بعد از این قرص فین پشیا رو جایگزین کنم . باید بگم که نتیجه درمان فوق العاده بوده و موهای سرم به خوبی رشد کرده و روز به روز بهتر میشن . البته تا پوشش کامل خیلی کار داره و شاید هیچوقت هم مثل جوونیهام نشه اما از نتیجه کار خیلی راضی هستم . این مطلب رو نوشتم تا دوستان عزیزی که در این سایت مشکلشون رو مطرح میکنن ناامید نشن و به درمانشون با جدیت ادامه بدن . برای شما و همه عزیزان آـرزوی سلامتی و رفع مشکلاتشون رو دارم.

سلام کمال تشکررو دارم بابت لطف شما دوست عزیز

سلام من یکسال هست که ریزش مو دارم و داروی ضد ریزش مو استفاده میکنم برای یک مدت نتونستم داروها رو تهیه کنم بعد موهام شروع کرد به ریختن حتی بیشتر از قبل، این داروهای ریزش مو را باید تا آخر عمر استفاده کرد؟

سلام
به علت ریزش بستگی دارد. اگر علت ریزش ارثی باشد، فرد باید تا پایان عمر دارو مصرف کند. اگر علت اختلال هورمونی یا هر علت دیگری باشد، باید درمان را ادامه داد تا کامل شود.

یک پاسخ بنویسید