روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

علت ریزش مو درزنان و مردان بصورت متفاوتی بررسی میشود. تشخیص علت ریزش مو درخانم ها همیشه به سختی تشخیص ریزش مو در اکثر آقایان نیست. درمردان حدود 90٪ از كل موارد ریزش مو با الگوی ارثی مردانه ایجاد می شود اما در خانمها ریزش مو به علل و شرایط متفاوتی ایجاد می شود.

پزشکان برای تشخیص ریزش مو از روشهای مختلفی استفاده میکنند. آزمایشات و تست های خاصی در این زمینه وجود دارند تا برای تشخیص و در پی آن درمان مناسبتر به بیماران کمک کنند.

حقیقت موضوع این است که برای بسیاری از بیماران جواب این تست ها معمولاً در محدوده طبیعی خواهد بود اما درصورت مشاهده تغییراتی در این آزمایش ها، احتمال بروز برخی از اختلالات  که باعث ریزش موی شما شده را میتوان پیدا کرد.

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

آزمایشات و تست های لازم در بررسی علت ریزش مو در زنان

تست های ریزش مو در زنان

  • سطح هورمون های DHEA، تستوسترون، آندروستئین دیون، پرولاکتین، هورمون تحریک کننده فولیکول FSH و هورمون لوتئین کننده LH
  • آهن سرم ، فریتین سرم و ظرفیت کل اتصال آهن (TIBC)
  • سطح تیروئید (T3،T4 ، TSH)
  • VDRL (تست غربالگری سیفیلیس)
  • شمارش کامل سلولهای خون (CBC)
  • برسی ویتامین B12 زینک و اسید فولیک

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

بررسی الگوی ریزش مو در زنان

برای این موضوع دو الگو وجود دارد که مقیاسی جهت بررسی تراکم موهای زنان میباشند و توسط اکثر متخصصان ریزش مو استفاده می شود: مقیاس لودویگ (Ludwig) و مقیاس ساوین (Savin). در کل هر دو آنها یکسان هستند به جز این که مقیاس ساوین نازک شدن کلی را هم اندازه می گیرد.

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

در مقیاس ساوین Savin که در اینجا نشان داده شده است ، هشت تصویر از تراکم بالای سر نشان داده شده که بازتابی ازعدم ریزش مو تا ریزش شدید مو را نشان می دهد.

نوع پیشرفته یا Advanced به ندرت درزنان مشاهده می شود همچنین نمونه ردیف پایین سمت راست (فرونتال،Frontal) نیزخیلی رایج نیست.

بررسی شرح حال و سوابق خانوادگی

این سوابق شامل مشکلاتی هستند که میتوانند پزشک را در تشخیص علت ریزش مو کمک کنند مثل سابقه خانوادگی ریزش موی آندروژنیک، برسی سوابق بیماریهای تخمدانی (تخمدان پلی کیستیک در سایر افراد خانواده) و بررسی شرح حال همچون بیماری شدید، سابقه زایمان در شش ماه اخیر، بررسی رژیم غذایی نامناسب، کاهش وزن، خونریزی های شدید دوران قاعدگی یا مسایلی همچون یائسگی در بررسی شرح حال در نظر گرفته میشوند در حالیکه داروهای مصرفی فرد هم میتواند یکی از علل ریزش مو باشد.

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

روشها و تست های لازم در بررسی ریزش موی مردانه

آنچه مهم است  اکثرمردان به علت مشخصی که ریزش موی آندروژنیک است دچار ریزش مو میشوند. این ریزش مو با تایید مشکل مشابه در خانواده و الگوی مشخص ریزش موی مردانه (Norwood scale) یا مقیاس نوروود  در بسیاری از مواقع نیاز به بررسی آزمایشگاهی ندارد. اما در برخی موارد ازجمله شک به مشکلات و بیماریهای خاص ممکن است نیاز باشد که تستها یا آزمایشاتی جهت تایید یک بیماری یا رد مشکلات دیگر صورت پذیرد.

تستهای آزمایشگاهی ریزش موی مردان

  • شمارش کامل سلولهای خونی
  • بررسی هورمونهای تیروییدی
  • VDRL (تست غربالگری سیفیلیس)
  • بررسی آهن سرم فرریتین و ظرفیت کل اتصال آهن به گلبول قرمز
  • بررسی DHT , TESTESTRON
  • برسی ویتامین B12 زینک و اسید فولیک

بررسی الگوی ریزش مو

همانطوری که در مبحث الگوی ریزش موی مردانه ذکر شد مقیاس نوروود از نشانه های بارز نوع ریزش موی آندروژنیک مردانه است

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

بررسی شرح حال و سابقه خانوادگی

سابقه مثبت خانوادگی در خانواده درجه یک و همچنین خانواده درجه دو از نشانه های مثبت دراین زمینه محسوب میشود. سابقه مصرف داروهای بدن سازی یا آنابولیک . سابقه مصرف افراطی الکل، سابقه مصرف داروهایی مثل داروهای فشارخون بالا میتواند از نکات مهم برای پزشک در تایید نوع ریزش مو باشد.

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

گاهی لازم می شود چه در خانم ها و چه در اقایان بررسی بصورت مستقیم روی موها انجام شود که شامل:

  • بیوپسی پوست سر: بخش کوچکی از پوست سر که معمولاً 4 میلی متر قطردارد برداشته می شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا به تعیین علت ریزش مو کمک کند. در بررسی میکروسکوپی فولیکولهای ضعیف جدا شده ازبستر خون رسان مو مشاهده میشود که نشان دهنده ریزش موی فعال آندروژنیک میباشد. همچنین بیماریهایی مانند لیکن پلان، لوپوس و پسوریازس و همچنین ریزش موی تلوژن افلوویوم با این روش قابل تشخیص میباشد.
  • تست کشش مو ها یا PULL TEST: در این تست یک پزشک از چند منطقه دسته هایی از مو (حدود 100 رشته) را بین انگشت شصت و سبابه گرفته و بصورت آهسته و با قدرت میکشد. اگر در هر بار کشیدن بیش از سه تا چهار تار مو جدا شود ریزش غیر طبیعی تایید می گردد.

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

  • تراکم سنجی – تراکم سنج دستگاهی است که موها را بزرگنمایی کرده و در بررسی نازک شدگی ساقه موها کمک کننده است. این روش ضعیف شدن و کرکی شدن موهای ترمینال را بهتر نشان میدهد.

بررسی وضعییت روحی و عصبی

گرچه این روش کمک زیادی به فهمیدن پاتولوژی یا علت ریزش مو نمیکند ولی استفاده از این مورد (مانند تست های روانشناسی) برای کمک به تاثیرات روحی در ایجاد ریزش مو یا رفع مشکلات روحی ناشی از ریزش مو موثر است.

روش ها و آزمایشات تشخیصی علل ریزش مو

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید