ریزش مو از استرس؟ آنچه باید در مورد ریزش مو و افزایش وزن مزمن بدانید!

آیا اضطراب باعث ریزش مو می شود؟

استرس و اضطراب نه تنها در ریزش مو نقش دارند، بلکه با شرایط زیر مرتبط هستند که ممکن است باعث ریزش مو شوند.

ریزش مو از استرس؟ آنچه باید در مورد ریزش مو و افزایش وزن مزمن بدانید!

تلوژن افلوویوم یا کاهش فاز رشدی مو

این شرایط یکی از دلایل عمده موهای موقت است. استرس ممکن است فولیکول های مو را به مرحله “استراحت” سوق دهد که باعث ایجاد رشته های جدید مو نشود. با مرور زمان، امکان دارد موها به راحتی ریزش کنند. حتی اگر فقط آنها را بشویید، شانه بزنید یا آنها را لمس کنید. تلوژن افلوویوم همچنین احتمال دارد به دلیل تغذیه نامناسب و تغییر در سطح هورمون ایجاد شود.

اختلال موکنی یا ریزش کششی

اگر تا به حال متوجه شده اید که در هنگام استرس یا تنش، موهایتان را به معنای واقعی بیرون می آورید، این ممکن است نشانه ای از تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی باشد. در این شرایط روانی، افراد با کشیدن مو از پوست سر، صورت و سایر قسمت های بدن با احساسات منفی مانند استرس و اضطراب مقابله می کنند. این شرایط ممکن است در دختران نوجوان بیشتر دیده شود.

ریزش مو از استرس؟ آنچه باید در مورد ریزش مو و افزایش وزن مزمن بدانید!

ریزش مو منطقه ای یا سکه ای

طبق بررسی های انجام شده، در ریزش مو سکه ای سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله کرده و باعث ریزش مو می شود. در برخی موارد، این اختلال ممکن است باعث نازک شدن موی شما شود. در حالی که در موارد دیگر ممکن است افراد دچار لکه های طاسی شوند؛ با گذشت زمان، موها رشد کرده و دوباره ریزش می کنند.

پزشکان مطمئن نیستند که دقیقا چه عاملی باعث ریزش مو منطقه ای می شود، اگرچه ژنتیک ممکن است در این امر نقش داشته باشد، اما ممکن نیست ناشی از استرس باشد؛ اگرچه ریزش مو منطقه ای احتمال دارد برای هر فردی که با این بیماری رو به رو است بسیار استرس زا باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع میتوانید مقاله و گفتگوی ویدیویی اختصاصی با دکتر متخصص در زمینه دلایل و درمان های ریزش مو سکه ای را مشاهده نمایید.

استرس و ریزش مو؛ راه هایی بالقوه برای مقابله با آن

همانطور که در بالا ذکر شد، هر موقعیت استرس زا ممکن است باعث ریزش مو شود. از جمله بارداری، بیماری های مزمن، آسیب دیدگی، مشکلات مربوط به روابط، نگرانی های مالی، تغذیه نامناسب، جراحی، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و حتی بی خوابی، تمام این عوامل در ریزش مو  نقش دارند.

ریزش مو از استرس؟ آنچه باید در مورد ریزش مو و افزایش وزن مزمن بدانید!

برای مقابله با استرس و محافظت از موهای خود، این نکات را را رعایت کنید:

  • تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را مرتبا یاد بگیرید و تمرین کنید؛
  • ورزش منظم داشته باشید که به مدیریت استرس و اثرات آن کمک می کند؛
  • وقت خود را با افراد مثبت سپری کنید؛ منزوی کردن خود ممکن است استرس را بدتر کند؛
  • از متخصص درمانگر کمک بگیرید؛
  • در صورت توصیه پزشک از رژیم غذایی سالم و مولتی ویتامین استفاده کنید؛
  • هنگام شست و شو، خشک کردن و حالت دادن به موهای خود، با احتیاط رفتار کنید.

ریزش مو در اثر استرس لزوما دائمی نیست. اگر ادامه پیدا کرد، با پزشک در مورد نسخه یا داروی بدون نسخه او برای رویش مجدد مو صحبت کنید.

Source: www.upmc.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید