ریزش مو به دلیل مشکلات غده تیروئید

ریزش مو به دلیل مشکلات تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به حد کافی هورمون تولید نکرده یا مقدار خیلی زیادی تولید کند. تیروئید کم کار علایمی مثل افزایش وزن یا خستگی دارد. پرکاری تیروئید نیز علائمی چون کاهش وزن را در پی خواهد داشت. این اختلالات می‌توانند سبب خشکی، شکنندگی و نازکی موهای سر و بدن شما شوند. معمولا ریزش موی ناشی از اختلالات تیروئیدی بصورت گسترده اتفاق میفتد و هرگز بصورت موضعی نسیت. اگر می‌خواهید بدانید تیروئید چه تاثیری بر سلامت مو دارد این مقاله را بخوانید.

 ریزش مو به دلیل مشکلات غده تیروئید

ریزش مو به دلیل تیروئید

اختلالات شدید و درمان نشده‌ تیروئید ممکن است موجب ریزش مو به دلیل اختلالات هورمون های تیروئید شوند. برای این‌که بدانیم چرا این اتفاق می افتد ابتدا باید بدانیم مو چطور رشد میکند:

  1. ریشه ی مو در فولیکول شروع به رشد می‌کند.
  2. رگ‌های خونی پوست سر از ریشه تغذیه کرده سلول های بیش‌تری تولید می‌کنند و مو رشد می‌کند.
  3. موها بالا آمده و از پوست بیرون می‌زنند. در این مرحله مو از کنار غده‌های روغنی نیز عبور می‌کند تا شفاف و نرم شود.
  4. مو مدتی رشد کرده و پس از شروع در چرخه‌ی رشد مجدد می‌افتد.

هنگامی که تعادل هورمون‌های بدن به هم می‌خورد علی‌الخصوص هورمون‌های تیروئید (T3 و T4) تقریبا تمام فرآیندهای بدن را دچار مشکل می‌کند این امر شامل موها هم می‌شود موها می‌ریزند و موی جدیدی جایگزین نمی‌شود.

علائم ریزش مو به دلیل تیروئید

ریزش مو به دلیل تیروئید به آرامی اتفاق می‌افتد و ممکن است حس کنید موهایتان نازک‌تر شده‌اند.

روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهید. اگر رشد موی طبیعی قطع شود موهای ریخته شده جبران نمی‌شوند و ریزش مو در کل سطح سر به صورت یکنواخت ایجاد می‌شود ولی خبر خوب این‌که ریزش مو به دلیل تیروئید معمولا موقتی است.

علت را درمان کنید

مشکلات نه چندان شدید تیروئیدی معمولا منجر به ریزش مو نمی‌شوند. بنابراین همراهی با پزشک و مصرف دارو موهای شما را ضخیم‌تر کرده و موجب رشد مجدد آن‌ها می‌شود، اما این اتفاق به سرعت رخ نمی‌دهد چون رشد مو زمان‌بر است. با مصرف دارو میزان تیروئید توسط پزشک کنترل می‌شود و فقط در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی غده تیروئید باشد. همچنین با شروع درمان طی چند ماه مو رشد قابل توجهی خواهد داشت، اما باید بدانید بافت و رنگ موی جدید ممکن است با قبل متفاوت باشد.

 ریزش مو به دلیل مشکلات غده تیروئید

درمان خانگی ریزش مو به دلیل تیروئید

در کنار دارو برخی درمان‌های خانگی نیز هستند که برای احیای موها استفاده می‌شوند:

تقویت آهن

میزان فریتین بدن وابسته به میزان ذخیره‌ی آهن است.کمبود فریتین ممکن است منجر به طاسی الگویی مو شود.

یک مطالعه‌ی موثق در باب ریزش مو و ذخیره ی آهن نشان می‌دهد که مشکلات تیروئید روی سطح فریتین بدن تاثیر می‌گذارند. بهتر است آهن و فریتین خون خود را آزمایش کرده و مکمل مصرف کنید.

کمبود های تغذیه ای را درمان کنید

کمبود‌های تغذیه‌ای حتی بدون وجود مشکل تیروئید نیز ممکن است منجر به ریزش مو شوند. محققان می‌گویند کمبود برخی مواد معدنی در بدن شاید در سلامت مو نقش داشته باشد:

  • ویتامین B7
  • زینک یا همان روی
  • مس
  • آهن
  • ویتامین‌های C، E و A
  • کوآنزیم Q10

استفاده از مولتی ویتامین ممکن است در این زمینه مفید باشد، اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن‌ها هم باعث ریزش مو می‌شود.

 ریزش مو به دلیل مشکلات غده تیروئید

سالم بخورید

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کامل کلید سلامتی است:

  • اگر تحت درمان کم کاری تیروئید هستید برای جذب بهتر قرص لووتیروکسین حداقل تا چهار ساعت غذای دارای کلسیم نخورید.
  • غذاهای فرآوری شده مثل شکر و گوشت قرمز یا کافئین و الکل سبب واکنش التهابی در بدن می‌شوند. التهاب ریزش مو به دلیل تیروئید یا علائم دیگر این اختلالات را تشدید کند.

غذای های ضد التهاب مصرف کنید

زنجبیل و زردچوبه غذاهای ضد التهابی هستند که عملکرد غدد درون ریز را بهبود می‌بخشند. تیروئید شما بخشی از غدد درون ریز است و بهبود آن علائم اختلالات تیروئیدی را کمتر می‌کند. زنجبیل و ریشه زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای استفاده از مکمل‌های غذایی نیز بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

از گیاهان دارویی غافل نشوید!

در طب سنتی از گیاهان خاصی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. این گیاهان به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

گیاه مشعل تک شاخ (false unicorn)

گیاه پنج انگشت (chaste berry)

گیاه نخل اره ای (saw palmetto)

گیاه دونگ کوئی (Dong quai)

گیاه کوهوش سیاه (black cohosh)

گیاه شبدر قرمز (red clover)

البته قبل از استفاده از این گیاهان با پزشک خود مشورت کنید.

روغن های اسانس را امتحان کنید

هرچند مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده، اما یک منبع مطالعاتی موثق می‌گوید که روغن اکالیپتوس و عصاره‌های گیاهی ممکن است ریزش مو به دلیل تیروئید را کاهش داده و موها را پرپشت کنند.

روغن‌های دیگری که پیشنهاد می‌کنیم:

  • همیشه بهار
  • سدر
  • اسطوخودوس
  • ریحان
  • رزماری
  • آویشن

درست است که این روغن ها برای سلامتی مفیدند، اما نمی‌شود از کیفیت و درصد خلوص آن‌ها کاملا مطمئن شد. بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کرده و از تولیدکننده‌ی مطمئن خرید کنید. بهتر است برای جلوگیری از بروز آلرژی ابتدا مقداری از آن‌ها را روی تکه‌ای از پوست خود امتحان کرده و برای این‌که رقیق شود از یک روغن حامل استفاده کنید.

 ریزش مو به دلیل مشکلات غده تیروئید

مراقب مصرف ید باشید

افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید در مصرف ید احتیاط کنند بدن برای ساخت هورمون تیروئید از ید استفاده می‌کند‌، ولی استفاده بیش از حد از این ماده معدنی ممکن است تعادل طبیعی بدن را بهم بزند.

انواع مختلف جلبک‌های دریایی دارای مقادیر فراوان ید هستند و ممکن است علائم این اختلالات از جمله ریزش مو به دلیل تیروئید را بدتر کنند. همچنین برخی مولتی ویتامین‌ها و شربت‌های سرفه نیز ید دارند. در انتخاب آن‌ها دقت کنید.

آرامش به خرج دهید

با مراقبت و نگهداری از موها روند ریزش آن‌ها را کند کنید

  • زمانی که موها را می‌بافید یا می‌بندید آن‌ها را زیاد نکشید .
  • از این‌که با موهای خود بازی کنید به شدت خودداری کنید.
  • هنگام باز کردن گره های مو از برس‌های دندانه درشت و پهن استفاده کنید.

صبر داشته باشید

رشد مجدد موها ممکن است چندین ماه طول بکشد و این کمی ناراحت کننده است. به حدی که شاید تصمیم به استفاده از کلاه گیس بگیرید، اما صبر داشته باشید و امید خود را از دست ندهید.

حمایت عاطفی در این مورد بسیار مهم است. با عزیزانتان از مشکل خود گفته یا با افرادی که مشکلاتی مشابه شما داشته‌اند ملاقات کنید.

در نهایت

قبل از شروع درمان خانگی ریزش مو به دلیل تیروئید با پزشک خود مشورت کنید و بدانید به طور کلی اختلالات تیروئید منجر به ریزش مو نمی‌شوند مگر در حالات خیلی شدید. ریزش مو ممکن است نشانه مشکل پزشکی یا بیماری دیگری نیز باشد، اما با درمان مناسب به موهای سالم‌تری دست خواهید یافت.

 Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام ایا استفاده از داروی ریوایوژن در درمان ریزش مو موثر است؟

اثر ریوایوژن در درمان ریزش مو هنوز به تائید محافل معتبر علمی در دنیا نرسیده است. در حال حاضر تنها دو داروی ماینوکسیدیل با نام تجاری ROGAINE و فیناستراید با نام تجاری PROPECIA در درمان ریزش مو مورد تایید و به اثبات رسیده است.

یک پاسخ بنویسید