ریزش مو در زنان، علل، پیشگیری و درمان

ریزش مو در زنان، علل، پیشگیری و درمان

 

ریزش مو در زنان، علل، پیشگیری و درمان

 

هورمون DHT ، مشتقی از هورمون مردانه تستوسترون، از دشمنان اصلی مو است. تحت برخی شرایط، DHT رشته های مو را می کشد و بنابراین مشکل ریزش مو اتفاق می افتد.

 

مطلب مرتبط: درمان ریزش مو

 

چه مقدار ریزش مو طبیعی است؟

هر فرد میانگین روزانه 100-50 رشته مو از دست می دهد و این طبیعی است. اگر موهای خود را بر روی شانه، لباس، می بینید، این موها به علت ریزش طبیعی است. اما اگر شما احساس ضعف در رشته های مو می کنید و فکر می کنید این ریزش خیلی زیاد است، زمان شروع اقدامات احتیاطی است.

 

علل ریزش مو در زنان

دلایل زیادی برای ریزش موی زنان وجود دارد. 6 دلیل اصلی ریزش مو در زنان عبارتند از:

يائسگي:

50 درصد از زنان نزدیک به 50 ساله معمولا می توانند ریزش مو را تجربه کنند. در واقع، این وضعیت ممکن است پس از ورود به دوره یائسگی شدیدتر شود. از آنجا که هورمون ها از رشد مو حمایت می کنند، با شروع کاهش هورمون استروژن، در مو تغییراتی ایجاد می شود. بنابراین، مشکل ریزش مو بوجود می آید.

بیماری های مختلف:

بیماری هایی نظیر تیروئید، دیابت و کم خونی نیز می تواند موجب ریزش ناگهانی مو شود. به استثنای این، سندرم تخمدان پلی کیستیک و روش های درمان سرطان باعث ریزش مو می شود.

استرس، تروما:

پس از یک دوره استرس زا یا یک حادثه تهاجمی، ریزش مو ممکن است افزایش یابد.

بارداری:

پس از بارداری ریزش مو ممکن است رخ دهد. این مورد ممکن است زمانی که هورمون ها سعی می کنند بعد از زایمان به سطح نرمال برسند نیز رخ دهد. با این حال، اگر دچار ریزش موی بیش از حد هستید، باید اقدامات جلوگیری را آغاز کنید.

سیستم تغذیه

کاهش وزن ناگهانی ناشی از سیستم تغذیه نیز باعث ریزش مو می شود. هنگامی که بدن شما نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند، این مواد تنها برای اعضای حیاتی مانند قلب و مغز به اندازه کافی انتقال می یابد. در این موارد، غذا به موها نمی رسد و ریزش مو اتفاق می افتد. بنابراین، داشتن یک رژیم حاوی پروتئین، آهن، ویتامین D و مواد غذایی حاوی کلسیم ضروری است.

رفتار خشن با موها

محکم بستن موها، کشش موها و مدل بافت های محکم سبب تضعیف رشته های مو می شود. همچنین فر کردن موها نیز سبب آسیب شدید به موها می شود. این رفتارهای خشن با موها متاسفانه سبب ریزش آنها می شود.

 

چگونگی جلوگیری از ریزش مو در زنان:

اگر ریزش مو مربوط به یک بیماری باشد، شما باید با مشاوره با متخصص مصرف دارو را شروع کنید. با داروهای توصیه شده متخصص و مکمل هایی برای رشد دوباره، مو می تواند سلامت قبلی را به دست آورد. این مکمل ها می تواند به صورت زیر باشد:

استفاده از سرم: شما می توانید از سرم مراقبت از مو هر روز برای کمک به تقویت پیوند رشته های مو استفاده کنید، از جمله Aminexil ، اکتین، که باعث تقویت مو از ریشه می شود.

دقت در مراقبت از مو: برای جلوگیری از آلودگی موی سر، پاکسازی باقی مانده های محصولات  آرایشی و جلوگیری از مسدود شدن فولیکول های مو، می توانید از آرژنین، شامپوی حاوی پروتئین B5 برای تمیز کردن مو به طور عمیق استفاده کنید.

استفاده از بیوتین: پس از مشاوره با متخصص می توانید از مکمل های حاوی بیوتین استفاده کنید.

ماساژ: می توانید برای افزایش گردش خون، مو را به آرامی مدام ماساژ دهید.

ورزش: اگر به دلیل استرس مشکل ریزش مو دارید ، می توانید با انجام فعالیت های مختلف مانند ورزش، سعی کنید از این کار جلوگیری کنید.

 

راهنمایی های شکل دادن به موهای ریخته شده

اگر ریزش مو بیش از حد باشد، توصیه می کنیم یک موی کوتاه را انتخاب کنید. همچنین می توانید با موج دادن و تغییر شکل مو قسمت هایی که کم مو هستند را مخفی کنید.

 

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از ریزش مو

برای سلامتی موهایتان فقط دریافت پروتئین کافی نیست. سایر مواد مغذی که به سلامت مو و پوست سر کمک می کنند، ویتامین های A ، B6، C، D، E ،آهن، بیوتین، روی، سلنیوم، مس و منیزیم نباید نادیده گرفته شود.

سلنیوم: ماهی، غلات کامل، کلم بروکلی، کلم، کرفس، خیار، پیاز، تربچه، سیر، قارچ، تخم مرغ، دانه های آفتابگردان حاوی سلنیوم است.

ویتامین D: گرچه خورشید بهترین منبع ویتامین د است اما قرار گرفتن طولانی مدت موها در معرض آفتاب خوب نیست. بنابراین، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، پنیر و شیر باید ترجیح داده شوند.

روی: غذاهای دریایی، گوشت، مخمر آبجو، حبوبات خشک و قارچ منابع مهم روی هستند.

ویتامین A: در ماهی، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و ماست، هویج، زردآلو، خربزه، هلو، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و جعفری یافت می شود.

ویتامین E: روغن های گیاهی، دانه های آفتابگردان، بادام زمینی، سبزیجات سبز برگ و سبوس آز آنجا که حاوی ویتامین E هستند مهم هستند.

آهن: گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات، ملاس، سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، میوه های خشک و دانه های روغنی، غنی از آهن هستند. مصرف کافی آهن، مخصوصا برای زنان و گیاهخواران، مهم است. مصرف ناکافی آن باعث ریزش مو می شود.

نیاسین: مرغ، بوقلمون، ماهی، قارچ، سبوس گندم، بادام زمینی، دانه های آفتابگردان، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ و سیب زمینی منابع خوب نیاسین هستند.

ویتامین B6: موز، سیب زمینی، نخود، ماهی، مرغ، خربزه، اسفناج، کلم بروکلی، گوشت قرمز، گوجه فرنگی، مخمر آبجو، دانه های آفتابگردان و بادام زمینی.

منیزیم: دانه کدو تنبل، بادام، کدو تنبل، کلم بروکلی، سیب زمینی، لوبیا، گوشت، شیر، ماهی، تخم مرغ، حبوبات خشک شده، دانه های کامل ، شکلات غنی از منیزیم است.

مس: غذاهای دریایی، سیب زمینی، حبوبات خشک شده، کاکائو، زردآلو، میوه های خشک، دانه های کامل و دانه های روغنی، منابع خوبی از مس هستند.

ویتامین C: کیوی، مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل قرمز و سبز، خربزه، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، گل کلم و سیب زمینی منابع مهم ویتامین C هستند.

بیوتین: زرده تخم مرغ، گل کلم، پنیر و بادام زمینی از منابع بیوتین هستند.

source: sacsirlari.com, sabah.com

 

همراهان عزیز، تجربیات خود در زمینه ریزش مو و روش درمان قطعی ریزش موی خود را با ما به اشتراک بگذارید

 

 

نوشته های مرتبط
6 دیدگاه

سلام من بطور ارثی موهام کم پشته آیا مزوتراپی تاثیری برای حجم موهای من داره؟

سلام عزیزم
مزوتراپی برای تقویت ریشه مو تاثیر بسیار خوبی دارد ولی حتما باید از نزدیک معاینه شوید تا بهترین روش را به شما پیشنهاد دهیم.

سلام میخواستم بدونم حنا و مورد برای ریزش مو مفید هستش؟

سلام
تجربه نشان می‌دهد استفاده از این گیاهان در درمان ریزش مو مفید است. حنا مانند ماینوکسیدیل عمل می‌کند.

آیا فیناستراید مفید تر واقع میشود در جلوگیری از ریزش مو یا مزوترابی یا راهی سراغ دارید که بهتر باشه؟

سلام اثرات داروی فیناستراید در جلو گیری از ریزش مو و افزایش حجم موها از چندین سال قبل مورد تایید محافل معتبر علمی دنیا از جمله FDA (اداره غذا و داروی آمریکا) قرار گرفته در صورتی که اثرات مزو تراپی هنوز کاملا اثبات نشده است. بنابراین مسلما اثرات فیناستراید بهتر و مطمئن تر است.
داروی فیناستراید با نام های تجاری propecia (نوع آمریکایی) و finpecia (نوع هندی) در بازار ایران وجو دارد که شما می توانید قرصهای یک میلی گرمی آن را با نسخه پزشک از دارو خانه های معتبر تهیه فرمایید.

یک پاسخ بنویسید