ریزش مو در نوزادان: چه چیزی طبیعی و چه چیزی نیست

هر نوزاد و هر کودکی به طرز متفاوت و بی نظیری رشد می کند. با این حال اغلب والدین نگران رشد مناسب فرزندان خود هستند. در شرایط عادی یک کودک در حال رشد ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شود. این مشکلات امکان دارد به اندازه عفونت ها، شدید یا این که برای برخی والدین به اندازه ریزش مو غیر قابل درک باشد.

ریزش مو در نوزادان به طور معمول به عنوان یک مشکل ساده تلقی می شود. اما در صورتی که این ریزش مو طبیعی نباشد، امکان دارد در بسیاری از منظرها به ویژه از نظر روانشناختی، بر کودک تاثیراتی بگذارد. درک این موضوع که ریزش موی کودک طبیعی است یا هر موضوع دیگری، ممکن است به توجه والدین، نیازی ضروری داشته باشد.

آیا ریزش مو در نوزادان طبیعی است؟

در شش ماه اول پس از تولد، ممکن است کودک آن چه را که به عنوان مو با خود به همراه آورده است از دست خواهد داد. این موی همراه نوزاد، به سادگی میریزد. مقادیر کمی از این نوع ریزش پس از گذشت دوران ریزش کودکی، مانند ریزش موی بزرگسالان طبیعی است.

اگر ریزش موی کودک بیش از حد عادی باشد و ارتباطی به دوران ریزش کودکی نداشته باشد، ممکن است که باعث نگرانی والدین شود. در این صورت امکان دارد به کمک پزشک نیاز داشته باشید. اما بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، علل احتمالی ریزش مو در کودکان را بشناسید. ما برای این موضوع این جا هستیم.

دلایل عمده ریزش مو در نوزادان چیست؟

برخی از دلایل ریزش مو در نوزادان به شرح زیر است:

  • آلوپسی آره آتا: یکی از دلایل ریزش مو در کودک، آلوپسی است. این وضعیت به این شکل است که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو در سراسر بدن حمله می کند. این حمله باعث ایجاد لکه های طاسی صاف در سر خواهد شد و بر اساس تحقیقات بر سرعت رشد مو تاثیر خواهد گذاشت.
  • عملکرد هورمون تیروئید: اختلالات تیروئید مانند کم کاری عاملی است که به ریزش مو در سطح بیش از حد منجر خواهد شد.
  • کم کاری غده هیپوفیز: در صورتی که غده هیپوفیز کودک کم کار باشد، امکان دارد بیماری افت فشار خون وجود داشته باشد که باعث ریزش مو شدید خواهد شد.
  • تریکوتیلومانیا: نوعی بیماری است که در نوزادان کمی بزرگتر قابل مشاهد است، وضعیتی که به اجبار نوزادان موهای خود را بیرون می کشند.
  • آسیب جسمی: گره زدن بیش از حد موهای کودک و همچنین سایر اشکال آسیب فیزیکی که امکان آسیب رسیدن به سر و مو را ایجاد می کند.
  • عفونت: گونه ای از عفونت حلقوی کچلی وجود دارد که با نام tinea capitis شناخته می شود و بسیار مسری است. این عفونت با پوسته پوسته شدن، خارش پوست سر و قرمزی پوست سر سبب ریزش مو کودک می شود.
  • دیگر مشکلات مو: آلودگی به شپش و وجود شوره سر که معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت باعث ریزش مو نوزاد خواهد شد.

بیشتر والدین گمان می کنند ریزش مو در نوزادان تازه متولد شده در واقع نشانه از یک مسئله جدی تر است. اما لازم است بدانید اگر ریزش مو محدود و کم باشد، در هر سنی احتمال این ریزش وجود دارد.

 ریزش مو در نوزادان: چه چیزی طبیعی و چه چیزی نیست

چه زمانی مشکل ریزش مو در نوزادان جدی است؟

ریزش بیش از حد مو به دلیل مسائل زیادی ممکن است باشد مانند مشکلات تغذیه ای کودک، عفونت هایی مانند درپوش گهواره و سایر موارد پزشکی که برای برخی کودکان رعایت نمی شود. توصیه می شود در صورتی که ریزش مو مداوم و بیش از اندازه است، به کودک خود بیشتر توجه کنید و با پزشک مشورت کنید.

در صورت ریزش مو در نوزادان چه کاری باید کرد؟

روش های گوناگونی برای مبارزه با ریزش مو وجود دارد که برخی از این روش ها به شرح زیر است:

استفاده از شامپوهای کودک که دارویی برای مقابله با عفونت ها به حساب می آیند. همچنین برای تشخیص و درمان مناسب لازم است با یک متخصص پوست مشورت شود.

تراشیدن موهای نوزادان پس از زایمان، در بعضی از فرهنگ های دنیا یک امر معمولی است. زیرا اعتقاد بر این است که تراشیدن موی نوزاد پس از زایمان به کودک کمک میکند از هرگونه لکه های طاسی مصون بماند. اما لازم است بدانید هیچ مدرک علمی برای اثبات صحت این امر وجود ندارد.

 ریزش مو در نوزادان: چه چیزی طبیعی و چه چیزی نیست

اگر کودک به طور کامل کچل باشد چه باید کرد؟

بسیاری از نوزادان طاس به دنیا می آیند و این امری بسیار رایج است. حتی اگر کودک شما تا تولد یک سالگی خود دچار رشد مو نباشد، لازم است که آرام باشید. هر نوزادی چرخه رشد متفاوت به خود را دارد. همچنین از دیدن لکه طاسی در کودک خود وحشت نکنید، زیرا اگر علائم دیگری وجود نداشته باشد، طبیعی تلقی می شود.

اگر دچار ترس شده اید که مبادا علائم دیگری وجود دارد یا نیاز به توضیحات مخصوص دارید کافی است با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو در نوزادان

در اینجا به چند نکته برای کمک به جلوگیری از ریزش مو نوزادان اشاره خواهیم کرد:

  • گره هایی که بسیار محکم هستند را بر روی سر کودک نبندید
  • اگر کودک شما دچار تریکوتیلومانیا است، برای این منظور لازم است که به طور حتمی با یک پزشک مشورت کنید
  • برای شستشو از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. لازم نیست هر روز موهای نوزاد خود را شامپو بزنید زیرا باعث خشکی پوست سر خواهد شد
  • از مصرف شامپو ضد شوره پرهیز کنید مگر این که مشکل شوره وجود داشته باشد که به تجویز پزشک بهتر است گوش کنید
  • از شانه زدن موهای نوزاد بیش از یک بار در طول روز خودداری کنید
  • بیش از اندازه از روغن ها برای موی کودک استفاده نکنید
  • به کودک خود هیچ نوع دارویی مگر به تجویز پزشک، ندهید
  • موهای کودک را با گرمای زیاد سشوار خشک نکنید
  • اگر هوای بیرون خیلی گرم است کلاهی بر سر کودک بگذارید
  • برای شانه زدن موهای کودک، از یک برس موی نرم با بافت مویی استفاده کنید

در آخر برای کسب اطلاعات دقیق لازم است مشاوره با یک متخصص پوست را در نظر داشته باشید.

چه زمانی باید برای ریزش مو در نوزادان به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر مواقع اگر در شش ماه اول تولد، تنها علامت، ریزش مو باشد نیازی به مراجعه پزشک نیست. در غیر این صورت اگر پس از 6 ماهگی، ریزش مو در نوزاد ادامه داشت، لازم است که به متخصص اطفال یا یک پزشک متخصص پوست مراجعه شود. اگر ریزش مو در نوزادان با علائم دیگری مانند قرمزی، خارش، زخم های حلقه مانند، جوش یا درد همراه باشد، باید به طور فوری مراقبت های پزشکی را انجام دهید.

درک این نکته که ریزش مو امکان دارد که منجر به مشکلات متعدد روانی در کودکان بزرگتر شود، امری ضروری است. در صورت نیاز باید با یک روانشناس مختص کودک مشورت کنید به منظور این که به کودک و شما در حل این مسئله کمک کند.

نتیجه گیری…

همان طور که در این مقاله خواندید ریزش مو در کودک در بیشتر موارد، طبیعی به نظر می رسد. اما موارد گوناگونی وجود دارد که ممکن است ریشه در اختلالات جسمانی و حتی روانی کودک داشته باشد. این موارد حتی در رابطه با موضوعات فرهنگی و بهداشت کودک نیز موثر خواهند بود.

با این حال متوجه شدید که در نوزادان ریزش مو امری رایج است و بهترین راه برای آرامش خاطر، مشورت و صحبت کردن با یک پزشک است. باید به خاطر داشته باشید ریزش مو فقط با اقدامات صحیح قابل پیش گیری است.

خواندن مطالب بالا درباره ریزش مو در نوزادان، فقط خیال شما را راحت می کند. اقدام های خودخواهانه در قبال کودک را با اقدامات عاقلانه اشتباه نگیرید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در این زمینه ما در کنار شما و فرزندانتان هستیم.

Source: www.parenting-firstcry-com.cdn.ampproject.org

مطالب مرتبط :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید