ریزش مو و کرونا

ارتباط بین ریزش مو و کرونا در مرحله جمع آوری گزارشات و شناسایی در تحقیقات است. در برخی از افراد ریزش مو صد روز پس از شروع علائم بیماری کرونا اتفاق می افتد و برای بسیاری از مردم این ریزش مو یک مصیبت جدید غیر منتظره ناشی از کرونا میباشد.

در ادامه به این موضوع میپردازیم که رابطه بین کرونا و ریزش مو چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد.

رابطه بین کرونا و ریزش مو چیست؟

ریزش مو می تواند ناشی از ژنتیک ، سن ، عدم تعادل هورمونی ، سایر شرایط سلامتی ، دارو و البته استرس باشد.

نوع ریزش مویی که بیشتر بیماران کرونا دارند تلوژن افلوویوم نامیده می شود ، یک فرم موقتی ناشی از استرس جسمی یا عاطفی ، تب شدید ، بیماری یا کاهش وزن بیش از 10 کیلوگرم که در اینجا ناشی از عوارض جانبی ویروس کرونا میباشد.

ریزش موی تلوژن افلوویوم بعد از بیماری کرونا

ریزش موی تلوژن افلوویوم بعد از بیماری کرونا میتواند در تمام قسمت های رویش مو در سر باشد ( نه فقط روی طوقه و بالای سر مانند الگوی طاسی مردانه ) و افراد بسیار بیشتر از ریزش موی طبیعی که 100 تار مو در روز میباشد، موهای خود را از دست می دهند.

سه چرخه مشترک در چرخه زندگی مو ها وجود دارد. تا 90٪ در هر زمان در حال رشد ، 5٪ در مرحله استراحت و تا 10٪ در حال ریزش هستند.در صورت بروز یک استرس یا شوک عمده ، تا 50٪ از موهای شما می توانند فاز ریزش را تجربه کنند.

چرخه رشد مو یک فرآیند تأخیری است. بنابراین شما می توانید دچار کرونا شوید و بهبود یابید ، سپس حدود 3 تا 5 ماه بعد باشد که ناگهان متوجه ریزش می شوید.

این نوع ریزش مو با ریزش ناشی از بیماری شدید ، اختلالات خود ایمنی و افرادی که سکته مغزی یا قلبی دارند، در ارتباط است و این نوع ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که افراد دچار استرس شدید شده باشند.

برخی از متخصصان پوست و مو انتظار داشتند که در اثر بیماری همه گیر جهانی کرونا شاهد ریزش مو باشند. مردم بیمار می شوند ، شغل خود را از دست می دهند و با عدم اطمینان زیادی در رابطه با درآمد و رفاه خود روبرو می شوند و این موقعیت واقعاً استرس زایی میباشد.

ریزش مو بر اثر همه گیری جهانی کرونا
ریزش مو بر اثر همه گیری جهانی کرونا

ریزش مو نیز می تواند مقدار زیادی از ذهن افراد را اشغال کند ، زیرا موهای سر ما چیزی است که می بینیم و اغلب بخشی از هویت ما میباشد.

بنابراین وقتی بیماران کرونا پس از بهبود شروع به ریزش مو می کنند ، به خصوص برای اولین بار ، آنها اغلب بسیار ناراحت و دچار استرس میشوند.

برخی از بیماران بهبود یافته از کرونا موهای خود را از دست می دهند و برخی دیگر نه. این ممکن است مربوط به ژنتیک باشد.

ریزش مو برای افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند بیشتر اتفاق می افتد. ترکیب ژنتیکی و چرخه مو که در برخی از افراد وجود دارد ، احتمال ایجاد ریزش مو را برای آنها بیشتر می کند.

برای درمان ریزش بعد از کرونا چه باید کرد؟

در حالی که ریزش مو بعد از کرونا می تواند بر اعتماد به نفس و تصویر از خود تأثیر بگذارد ، اما متخصصان از مردم می خواهند خجالت نکشند و از عهده کنترل استرس ناشی از آن برآیند تا بتوانند از ریزش مو ها جلوگیری کنند.

از پزشک متخصص پوست و مو مشورت بگیرید

از یک متخصص پوست و مو مشاوره بگیرند و علت های دیگر مانند داروها ، کمبود مواد مغذی یا عدم تعادل هورمون ها را بررسی کنند.

آنها می توانند خواب روزانه ، ورزش و عادات تغذیه ای شما را ردیابی کنند تا ببینند آیا تغییر در شیوه زندگی شما می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند یا خیر.

استفاده از رژیم غذایی با پروتئین بالا و مکمل های غذایی

همچنین می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا ، ویتامین D بیشتر یا مکمل هایی مانند بیوتین به شما کمک می کند یا خیر.

فراتر از این ، پزشکان می توانند به شما کمک کنند دریابید که آیا استرس شما باعث ایجاد اضطراب یا افسردگی شده است که به درمان نیاز داشته باشد.

این به بیماران کمک می کند که بدانند که اگرچه ریزش مو می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود ، اما این نوع از ریزش مو معمولاً برگشت پذیر میباشد.

در اکثر افراد ریزش مو بعد از کرونا معمولا طی 4 تا 6 ماه برطرف خواهد شد

بیشتر اوقات ، ریزش مو ناشی از کرونا به مرور بهبود می یابد. در بیشتر موارد ، این یک اختلال دائمی مو نیست. احتمالاً طی 4 تا 6 ماه بهتر خواهد شد.

استفاده از روش های کاهش استرس

در طول این مدت بیماران باید تا جایی که میتوانند استرس خود را کاهش دهند و در مورد راهكارهای كاهش استرس بیشتر بررسی کنند.

مواردی که ممکن است به کاهش استرس و بازگشت موهای آنها کمک کند و همچنین برای وجود آنها مفید باشد ، مانند مراقبه و یوگا را در نظر بگیرند.

در صورت صلاحدید پزشک میتوان از داروهایی مانند ماینوکسیدیل استفاده نمود

اگر موارد قبلی موثر نباشند ، داروهایی مانند ماینوکسیدیل وجود دارد که ممکن است کمک کند.

این دارو که روی پوست سر استفاده می شود ، می تواند به رشد مجدد مو در برخی افراد کمک کند ، اما بیماران باید قبل از شروع استفاده از این دارو ، به پزشک مراجعه کنند و تحقیق کنند.

ماینوکسیدیل می تواند به جلوگیری از ریزش حاد مو کمک کند ، اما مهم است که تأکید کنیم که به دلیل مکانیسم آن ، بیماران در هنگام شروع استفاده و قطع آن می توانند ریزش بیشتری را تجربه کنند.

سخن نهایی

فراتر از همه موارد فوق، بهترین کاری که می توانید بکنند تمرین صبر است، زیرا چند ماه طول می کشد تا ریزش مو ناشی از کرونا اتفاق بیفتد و مدتی هم طول می کشد تا این مشکل برطرف شود.

آنچه واقعاً مهم است این است که بتوانید از پس این موقعیت بسیار استرس زا برآیید و شما و بدنتان بر این مسئله غلبه کرده و به سلامت از آن عبور کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید