ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو بعد از زایمان مشکلی است که اغلب دامن گیر مادران می شود. بسیاری از آنها از ریزش موی خود ابراز نگرانی می کنند. باید بگوییم که این یک ریزش مو طبیعی است و در بسیاری از اوقات جای نگرانی ندارد، اما روش هایی برای جلوگیری و کاهش آن وجود دارد.

بسیاری از بانوان تا چند ماه پس از زایمان ریزش موی شدیدی دارند ولی این ریزش از انواع ریزش مو های خطرناک نیست.ا ین ریزش مو موقتی است و موها 6 ماه تا یک سال پس از اولین زایمان به حالت اولیه خود باز می گردند.

علت چنین ریزش مویی تغیرات هورمونی است. اگر دقت کرده باشید در دوره 9 ماه بارداری ریزش مو روزانه شما تقریبا قطع می شود که این به علت تغیرات هورمونی است.

هنگامی که بعد از زایمان سطح این هورمون ها ناگهان افت کرده و به سطح عادی خود بر می گردد ، ریزش مو آغاز می شود.

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟
علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

علت ریزش زیاد در این دوره افت شدید هورمون استروژن است. در حقیقت علت افرایش ناگهانی ریزش مو در دوره بارداری، ریزش موهایی است که باید در این دوره میریختند اما بخاطر سطح بالای استروژن در دوره حاملگی حفظ شده اند و بلافاصله با پایین آمدن این هورمون شروع به ریختن میکنند.

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

شاید متوجه این موضوع در دوره بارداری خود شده اید که حجم موهای شما به طور معجزه آسایی افزایش یافته است. همچنین موها از درخشنگی و حالت پذیری بالایی برخوردار شده اند.

هورمون های بدن انسان در دوره بارداری دچار دگرگونی های فراوانی می شوند که نتیجه یکی از این تغیرات، افزایش رشد موها در این دوره است.

ریزش مو بدلیل تغییرات هورمونی
ریزش مو بدلیل تغییرات هورمونی

هر انسان روزانه 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد که این ریزش طبیعی است. اما در دوره بارداری ریزش مو متوقف می شود.

سطح هورمون استروژن در دوره بارداری افزایش می یابد و این از عواملی است که سبب توقف ریزش موهای شما می شود.

پس از زایمان سطح این هورمون در بدن کاهش می یابد و این زمان آغاز مرحله ریزش مو پس از زایمان است.

موهایی که در این دوره از سر شما می ریزند در واقع موهای مرده ای هستند که باید می ریختند که موهای جدید رشد پیدا کنند؛ به این پدیده ریزش موی «تلوژن افلوویوم» گفته می شود.

ریختن این موها حدود سه ما طول می کشد؛ به همین خاطر است که خانم ها معمولا سه ما بعد از زایمان متوجه ریزش شدید موهایشان می شوند.

تلوژن در واقع یک مرحله از سیکل زندگی مو است که با فاز استراحت و ریزش مو نیز شناخته می شود.

ترس از کچل شدن به علت ریزش مو

ریزش مو پدیده ای است که باعث ایجاد نگرانی در خانم ها می شود و همان طور که پیش تر توضیح دادیم ریزش مو بعد از زایمان طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

بنابراین بهتر است که بر ترس و اضطراب خود غلبه کنید. زیرا اضطراب زیاد خود میتواند باعث ریزش بیشتر موهای شما شود.

ریزش مو بعد از زایمان تا کی ادامه دارد؟

ریزش مو پس از زایمان، بسته به نوع بدن بین 3 تا 6 ماه طول می کشد. در برخی از افراد این پروسه تا یک سال نیز طول می کشد و پس از این مدت به حالت طبیعی خود باز می گردد.

ریزش مو تا کی ادامه دارد؟
ریزش مو تا کی ادامه دارد؟

اگر از آن دسته از افرادی هستید که بعد از تولد نوزادتان قطر موهایتان کم و نازک شده، نگران نباشید، این پدیده نیز پس از زایمان طبیعی است و بعد از حدود 3 ماه به حالت نرمال خود باز می گردد.

جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان؟

ریزش مو بعد از زایمان بر اثر افت سطح هورمونی صورت می گیرد و به صورت قطعی نمیتوان از آن جلوگیری کرد، ولی راهایی وجود دارد که این پدیده را کنترل کنیم.

برای مثال انجام تمرینات ورزشی به طور منظم، تغذیه مناسب و استفاده از مکمل های غذایی تا حد زیادی به شما کمک می کند.

مصرف مواد غذایی با بار ویتامینی بالا این امکان را به شما می دهد که علاوه بر زاییدن فرزندی سالم، ریزش مو کمتر و موهایی درخشان داشته باشید.

در این دوره از مصرف قرص آهن و اسید فولیک غافل نشوید. اگر ریزش موهای شما بیش از حد بود حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

علت برخی از ریزش موها کم کاری تیروئید است، دقت کنید که این موضوع با ریزش مو پس از زایمان اشتباه گرفته نشود.

استفاده از شامپو های حجم دهنده و حاوی مواد پروتئینی

از شامپوهایی که به موهایتان حجم می دهند استفاده کنید. این سبک از شامپوها حاوی مواد پروتئینی هستند که با قرار گرفتن بر سطح موها باعث افزایش حجم آنها می شوند.

هنگامی که از این شامپوها استفاده می کنید، از شامپوهای مکمل برای لختی و صافی مو استفاده نکنید؛ زیرا شامپوهای حجم دهنده به میزان کافی باعث نرمی و لخت شدن موها می شوند.

استفاده از ماسک موی روغن نارگیل و زرده تخم مرغ

از ماسک مویی متناسب با موهای خود استفاده کنید. ماسک مو باعث نرمی و درخشندگی موهایتان می شود و از ریزش آن تا حدی جلوگیری می کند.

ماسک مو برای اطمینان از سالم بودن و مرطوب شدن پوست سر شما در هنگام مقابله با ریزش مو پس از زایمان و تشویق رشد موهای جدید ضروری است.

یکی از روشهای ساده، ساختن ماسک مو مرطوب کننده خود در خانه با استفاده از روغن نارگیل و زرده تخم مرغ است.

تغییر مدل مو پس از زایمان

مدل موهای خود را تغییر دهید. نزد یک آرایشگر کار بلد بروید که موهایتان را متناسب با فرم صورت اصلاح کند.

اغلب مادران پس از زایمان ترجیح می دهند موهای خود را کوتاه کنند؛ زیرا موهای کوتاه به مراقبت کمتری نیاز دارد و باعث صرفه جویی در وقت آن ها می شود.

در حقیقت غنیمت شمردن زمان خود یک مزیت برای مادران محسوب می شود. همچنین موهای کوتاه باعث پر پشت نشان دادن موهای شما می شود.

برای جلوگیری از ریزش موی بیشتر پس از زایمان از اتوی مو و حالت دادن با سشوار بپرهیزید

از صاف کردن مو با سشوار و اتوی مو بپرهیزید؛ چرا که هردوی آنها باعث نازک تر شدن هر چه بیشتر ساقه های مو می شود و یکی از علل ریزش مو پس از زایمان است.

در زمان بارداری و پس از آن سعی کنید موهای خود را به همان صورت طبیعی نگه دارید؛ چرا که این خود روشی موثر برای کنترل ریزش مو پس از زایمان است.

از استفاده از اتو مو و سشوار بیش از حد بپرهیزید
از استفاده از اتو مو و سشوار بیش از حد بپرهیزید

سخن نهایی

مو از ابزارهای زیبایی است که خداوند در اختیار بانوان قرار داده که جلوه ای بی نظیر به ظاهر آنها می دهد و اغلب مردها از خانم هایی خوششان می آید که مو های بلند و پر پشتی داشته باشند.

همه این موارد باعث شده است که به وجود آمدن کوچک ترین مشکل برای این موهبت الهی و ریزش مو در زنان ، آنها را دچار نگرانی کند. مو عضو حساسی است که جزئی ترین تغیرات هورمونی و یا کمبود مواد غذایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

در خانم ها علت بیشتر ریزش موها فقر آهن است. همان طور که در متن مقاله به آن اشاره شد علت اصلی ریزش مو پس از زایمان همچنین کاهش سطح هورمون استروژن در خون است.

در سیکل بارداری سطح این هورمون افزایش می یابد و از ریزش مو جلوگیری می کند. از راه های کنترل آن مصرف غذاهایی با بار ویتامینی بالا و خوردن مکمل های غذایی است توصیه می شود برای کنترل اولیه ریزش مو پس از زایمان آن را جدی بگیرید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید