ساوپالمتو (نخل اره ای) برای درمان ریزش مو: معجزه یا افسانه؟

Repens Serenoa ، معمولاً با عنوان نخل اره شناخته می شود. تنها گونه ای است که در حال حاضر در جنس Serenoa طبقه بندی می شود. این نخل به اندازه کف دست کوچک است، حداکثر در حدود 7-10 فوت (1.2 الی 3 متر) رشد میکند. بومی جنوب شرقی آمریکا بوده که معمولاً در امتداد دشت های اقیانوس اطلس جنوبی و خلیج ها و تپه های ماسه ای  رشد میکند. در نواحی ساحلی شنی رشد بهتری داشته و در توده ها یا ضخامتهای متراکم خود را نشان میدهد .

ساوپالمتو (نخل اره ای) برای درمان ریزش مو: معجزه یا افسانه؟

پیشینه در طب های سنتی دنیا

نخل اره ای در چندین شکل از گیاهان دارویی سنتی استفاده می شده است. سرخپوستان آمریکایی از میوه این گیاه برای غذا و برای درمان انواع مشکلات سیستم ادراری و تولید مثلی استفاده می کردند. مایاها آن را به عنوان یک تونیک طبیعی انرژی زا می نوشیدند و سمینولها از انواع میوه توت ها به عنوان مواد خلط آور و ضد عفونی کننده استفاده میکردند.

آلوپسی آندروژنتیک:

ریزش موی هورمونی ارثی در مرد و زن است که درهر سنی دیده میشود. ریزش مو بعلت وجود هورمون تستوسترون و تبدیل آن به مولکولی به نام DHT است. تاثیر این هورمون باعث کوچک شدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو می شود. همانطور که میدانیم مردان تستوسترون بیشتری نسبت به زنان دارند و زمینه ژنتیک باعث بیشتر بودن گیرنده هورمونی برای DHT میباشد. بنابراین طاسی در مردان شایع تر است.

ساوپالمتو (نخل اره ای) برای درمان ریزش مو: معجزه یا افسانه؟

مردان به طور معمول ابتدا ریزش مویی به شکل  M را تجربه می کنند ، معروف به طاسی الگوی مردانه. در زنان نازک شدن معمولاً در سراسر سر رخ می دهد و بندرت منجر به طاسی کامل می شود. از آنجا که ریزش مو بسیار رایج است جای تعجبی ندارد که افراد به سمت داروهای گیاهی هم تمایل نشان دهند.

نخل اره ای یکی از محبوب ترین مواردی است که افراد برای کاهش سرعت ریزش مو و یا رویش مو از آن استفاده می کنند

نخل اره و ریزش مو

درمان های زیادی برای ریزش مو وجود دارد. داروهای موضعی و داروهای خوراکی و روشهای جراحی .اما داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند و جراحی می تواند گران باشد.

ساوپالمتو (نخل اره ای) برای درمان ریزش مو: معجزه یا افسانه؟

ریزش مو

نخل اره ای یک درمان جایگزین است که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. این گیاه با انواع توت های کوچک صدها سال توسط بومیان آمریکایی به عنوان دارو و مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این داروی گیاهی ممکن است پروستات بزرگ شده را نیز درمان کند. همچنین برای درمان موارد زیر استفاده میشود:

ریزش مو

عفونت مثانه

سرطان پروستات

کاهش میل جنسی

تحقیقات در مورد اینکه آیا این دارو در درمان ریزش مو تاثیر گذار است محدود اما بسیار امیدوار کننده است. عصاره انواع توت های نخل اره ممکن است 5-α-ردوکتاز، آنزیمی که تستوسترون را به DHT تبدیل می کند، را مسدود کند.

DHT مولکولی است هورمونی که مسئول ریزش مو است و همچنین آن را در بزرگ شدن پروستات دخیل میدانند. پس آنچه بتواند موجب کم شدن DHT شود حتما ریزش مو را نیز کمتر خواهد کرد.

یک مطالعه موثق توانایی نخل اره ای در درمان پروستات بزرگ شده را نشان داده است. محققان امیدوارند که این امر بتواند ریزش مو را هم کند یا متوقف کند. در حقیقت، مواد موثر نخل اره ای که آنزیم 5-α-ردوکتاز را مسدود می کنند به روش مشابهی با ترکیبات مصنوعی در داروهای تجویز شده برای ریزش مو کار می کنند.

در یک مطالعه سال 2012، محققان 100 مرد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک خفیف تا متوسط را تحت مطالعه قرار دادند. بیش از 2 سال، یک گروه روزانه 320 میلی گرم از نخل اره می گرفتند در حالیکه گروه دیگر روزانه 1 میلی گرم فیناستراید دریافت می کردند. در پایان 38٪ از افرادی که نخل اره ای مصرف میکردند در ریزش مو بهبودی داشتند در مقابل  68٪ افرادی که فیناستراید مصرف کرده بودند ریزش مو  کاهش یافته بود. این یافته نشان می دهد که هر دو نوع درمان تأثیر داشتند اما فیناستراید مؤثرتر بود. محققان همچنین خاطرنشان كردند كه هرچه ریزش مو شدیدتر باشد احتمال این وجود دارد كه تاثیر نخل اره ای بیشتر شود هست .

اما تحقیقات در مورد اثربخشی نخل اره ای در درمان ریزش مو محدود است. با این حال، یک مطالعه نتایج مثبت را در مردان تحت درمان با نخل اره موضعی ومخلوط با مخلوط تریکوژن گیاهی نشان داد. تقریبا نیمی از 25 شرکت کننده پس از چهار ماه درمان تعداد موهای خود را 11 درصد افزایش یافته گزارش دادند.

ساوپالمتو (نخل اره ای) برای درمان ریزش مو: معجزه یا افسانه؟

اثرات جانبی و تداخلات دارویی

نخل اره ای به طور کلی بی خطر به نظر می رسد اما برای کودکان یا خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود. عوارض جانبی نادر شامل سردردهای خفیف و درد معده است. از مصرف عصاره با غذا می توان از سوزش معده جلوگیری کرد.

نخل اره ممکن است خون شما را رقیق کند ومثلا باعث خونریزی بیش از حد در حین عمل جراحی شود. همیشه قبل از شروع هر نوع درمان جدید و قبل از جراحی، تمام داروها و مکملهای مصرفی را به پزشک بگویید.

ممکن است واکنش دارویی بین نخل اره و برخی از داروهای دیگر رخ دهد. از آنجا که نخل اره ای موجب اختلال در انعقاد خون میشود با داروهای ترقیق کننده های خون نباید استفاده شود. به ویژه نباید با آسپیرین و یا وارفارین مصرف شود.

Saw palmetto یا نخل اره ای مشابه با داروی فیناستراید کار می کند که برای درمان ریزش مو و درمان بزرگ شدن پروستات استفاده می شود. شما نباید آنها را را با هم مصرف کنید مگر اینکه توسط پزشک شما نسخه شده باشد. نخل اره ممکن است اثرات داروهای ضد بارداری خوراکی را کاهش دهد زیرا این ماده با هورمونها ارتباط دارد پس در صورت استفاده همزمان روش جلوگیری از بارداری مطمئنی استفاده کنید.

چشم انداز

نخل اره ای سالها است که برای درمان بسیاری از موارد از جمله ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد و به طور مشابهی با برخی از داروهای پیشگیری از ریزش مو عمل می کند. باید دانست همانند تمام مکمل ها، حتما قبل از شروع مصرف این دارو ابتدا با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید. همچنین در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی شدید، مصرف آنها را متوقف کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید