سلنیوم و تاثیر آن در درمان ریزش مو

درمان ریزش مو؛ تلاش برای یافتن درمانی جادویی جهت متوقف کردن روند ریزش مو، نظریه های زیادی را به دنبال دارد. مصرف مواد معدنی ضروری به تقویت فولیکول های مو کمک می کند. به این ترتیب منجر به تحریک رشد مو می شود.

ریزش مو بخشی طبیعی از روند پیری به حساب می آید. از این رو غیر معمول نیست که با افزایش سن با نازک شدن تارهای مو یا عقب رفتن موهای سر خود مواجه شوید. در واقع ما روزانه حدود 100 تار مو از بدن خود را از دست می دهیم، بدون این که حتی متوجه شویم.

مو از ریشه رشد می کند بنابراین کلید رشد سالم مو در بهبود سلامت پوست سر و فولیکول های مو است. تاثیر ماده معدنی و ضروری سلنیوم در روند ریزش و رشد مو اثبات شده است.

سلنیوم یکی از مواد معدنی کمیاب است که نقش بسیار مهمی در بدن دارد. سلنیوم یک ماده مغذی اصلی است که به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند. این ماده با فواید زیادی که دارد یک آنتی اکسیدان نیز هست؛ از این رو در حفظ عملکردهای متابولیکی بدن نقش دارد. همچنین از عملکرد سالم چندین اندام نیز حمایت می کند. همچنین این ماده معدنی در رشد مو تاثیر به سزایی می گذارد. به همین دلیل این روزها سلنیوم را در ترکیبات بسیاری از مکمل های درمان ریزش مو مشاهده می کنیم.

سلنیوم و تاثر آن در درمان ریزش مو

همچنین سلنیوم به از بین بردن قارچ های ایجاد کننده شوره سر و رشد مو کمک می کند. سلنیوم در تولید هورمون های تیروئید نیز بسیار ضروری است، از این رو به تنظیم رشد مو کمک می کند.

رادیکال های آزاد به فولیکول های مو آسیب می زنند. در سال 2008 مطالعه ای در استرالیا انجام شد. این مطالعه نشان داد که ماده سلنیوم به باز سازی آنتی اکسیدان های بدن کمک می کند. از این رو رادیکال های آزاد را خنثی می کند.

دکتر لوسی گلنسی در زمینه درمان ریزش مو و کاشت مو تخصص دارد. دکتر لوسی می گوید: سلنیوم یک ماده مغذی اصلی است که به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند. این ماده فواید بسیاری دارد.

همچنین یک ماده آنتی اکسیدان محسوب می شود که در حفظ عملکردهای متابولیکی بدن نقش دارد. علاوه بر این در حفظ سلامت چند اندام از بدن نقش موثر دارد و برای مو نیز ماده ای ضروری به حساب می آید.

از این رو دریافت سلنیوم کافی جهت حفظ و بهبود سلامت مو بسیار مهم است و به درمان ریزش مو کمک  می کند. این ماده را می توان به صورت مکمل مصرف کرد. همچنین این ماده در مواد غذایی طبیعی زیر موجود است.\

سلنیوم و تاثر آن در درمان ریزش مو

  • آجیل
  • غلات سبوس دار
  • سیر
  • گوشت گاو
  • جگر
  • ماهی تن
  • تخم مرغ
  • لوبیا
  • بلغور جو دوسر
  • اسفناج

سلنیوم چیست؟

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است. به این معنی که باید از طریق رژیم غذایی به دست آید. این ماده در فرآیندهای مهم بدن از جمله متابولیسم و عملکرد تیروئید نقش اصلی دارد؛ اما سلنیوم به مقدار کم در بدن مورد نیاز است.

سلنیوم علاوه بر کمک به درمان ریزش مو، در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • جلوگیری از انواع خاصی از سرطان
  • محافظت از بدن در برابر بیماری قلبی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش علائم آسم

مقدار سلنیوم در غذاهای گیاهی بسته به میزان سلنیوم خاکی که در آن کشت شده است، متفاوت خواهد بود. بنابراین غلظت سلنیوم در محصولات بستگی به محل تولید آن ها دارد.

سلنیوم و چگونگی تاثیر آن در درمان ریزش مو، در تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد که سلنیوم در رشد مجدد مو نقش دارد. طبق گزارشات این تحقیق شاهد رشد موهای جدید پس از دریافت ماده معدنی کمیاب سلنیوم از خون بوده اند.

با این وجود مقدار زیاد سلنیوم منجر به شکنندگی و ریزش مو می شود. البته علائم زیر را نیز به دنبال خواهد داشت:

  • حالت تهوع
  • مشکلات پوستی
  • مشکلات سیستم عصبی

محققان در این مطالعه حداکثر میزان دریافت سلنیوم در بزرگسالان را 400 میکرو گرم توصیه می کنند.

نقش سلنیوم برای رشد مو چگونه است؟

آنزیم ها مولکول هایی هستند که برای واکنش های مختلف شیمیایی بدن استفاده می شوند. بسیاری از آنزیم ها برای آنکه کار خود را انجام دهند، از سلنیوم ها استفاده می کنند که این عمل باعث واکنش پذیری بیشتر آن ها می شود. برخی از آنزیم ها به بدن کمک می کنند که خود را از رادیکال های آزاد پاک کنند. این آنزیم ها برای رشد سالم مو و سلول های پوستی بدن بسیار مضر هستند؛ زیرا عامل اصلی در پیروی زودرس و ضعیف شدن فولیکول های مو هستند. سلنیوم با از بین بردن رادیکال های آزاد برای رشد سالم مو کار می کند.

سلنیوم بیشتر از اندام های دیگر ما، در غده تیروئید متمرکز است و برای عملکرد مناسب هورمون تیروئید اهمیت دارد. این هورمون به نوبه خود نقش زیادی در تنظیم ریزش مو دارد؛ به خصوص در بیمارانی که از ریزش مو در قسمت هایی از پوست سر خود رنج می برند.

سلنیوم آنزیمی را که برای بازتولید آنتی اکسیدان های مهم است، فعال می کند؛ آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C در بدن از این دسته آنتی اکسیدان ها است. این مواد با از بین بردن رادیکال های آزاد مضر، باعث رشد مجدد مو می شوند. همچین این آنزیم رشد و سلامت سلول ها را تنظیم می کند. این موضوع، سبب شد که محققان به این فکر کنند که آیا امکان استفاده از این آنزیم ها برای درمان بیماری های سیستم ایمنی بدن یا درمان سرطان نیز وجود دارد. نقش سلنیوم برای رشد مو این چنین است.

علاوه بر تمام این مزایا، از سولفید سلنیوم به صورت موضعی برای درمان شوره سر استفاده می شود، به همین دلیل است که اغلب این ماده در شامپوهای ضد شوره وجود دارد. همچنین ممکن است غذاهای غنی از پروتئین به رشد سالم مو کمک کند.

سلنیوم در چه موادی یافت می شود؟

دکتر استفان نبور، پزشک مراقبت های اولیه در مرکز پزشکی بارنارد در واشنگتن دی سی گفت: « گیاهان مواد معدنی موجود در خاک را جذب می کنند . این مواد به شکلی تبدیل می شوند که برای انسان و سایر حیوانات قابل مصرف و مفید است. از آن جایی که این مواد به طور طبیعی در گیاهان یافت می شود، با خوردن رژیم های متنوع تمام مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن را دریافت خواهید کرد.» بنابراین با مصرف این ماده معدنی به درمان ریزش موهای خود کمک خواهید کرد.

Source: www.express.co.uk

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید