عارضه ریزش مو در زنان و مردان

از دست دادن موها بدون اینکه جایی از خود برجای بگذارند، یکی از شایعترین، عارضه هایی است که در فرد مشاهده می شود. این عارضه در افراد زیادی مشاهده شده است. در واقع بسیاری از افراد در قسمتی از زندگی خود دچار ریزش مو می شوند.

علل و دلایل ریزش مو باید از سوی متخصصان و پزشکان مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد. این متخصصان با بررسی تغییراتی که در بدنه مو به وجود آمده است، علل کاهش میزان رشد موها را تشخیص می دهند.

در بررسی های به عمل آمده ریشه برخی از انواع ریزش مو در افراد به وضوح مشخص شده است. برخی از طاسیهای عمومی، که با عنوان ریزش ناحیه ای شناخته می شود، در زنان و مردان  مشاهده می شود. این ریزش ها به دلیل اختلال هایی که در هورمون تستوسترون وجود ایجاد می شود، مشاهده می شوند.

اما علاوه بر این بیماری هایی از قبیل،  تیروئید، کم خونی، فقدان پروتئین، سیفلیس ثانویه، شیمی درمانی و فقدان ویتامین های ضروری می تواند منجر به ریزش موهای فرد شود. طاسی منطقه ای حاصل تخریب خودجوش سیستم ایمنی فولیکول های مو است.

عارضه ریزش مو در زنان و مردان

از این گشته، زمانی که به بررسی داروهای تجویزی ریزش مو می پردازیم ،با شماری از دارو ها مواجه می شویم. داروهایی از قبیل ماینوکسیدیل  و فیناستراید از جمله داروهایی هستند که عموما از از سوی پزشک برای درمان ریزش موی فرد تجویز می شوند.

اما مانند درمان های دیگر، باید گفت بهترین راه کار در درمان ریزش مو نیز، پیشگیری از بروز این عارضه است. به این ترتیب استفاده از یک برنامه منظم برای بهداشت و مراقبت از موها می تواند سلامت مو ها را تا حد زیادی تضمین کند. شامپوهای مناسبی که حاوی مواد مغذی مورد نیاز موها هستند  می تواند از میزان ریزش موها بکاهند.

پزشک در هنگام بررسی علل ریزش مو می تواند افراد را برای انجام آزمایشات متفاوتی راهنمایی کند. به عنوان مثال، آزمایش خون، آزمایش شمارش تعداد سلول های خونی (CBC)، تعیین سطح آهن خون،  تعیین میزان ویتامین B بدن، آزمایش تیروئید و نمونه برداری از پوست کف سر، از جمله آزمایش هایی هستند که از سی پزشک برای شناسایی عوامل ریزش مو در نظر گرفته می شوند.

چه دلایل و عواملی مخربی به ریزش مو می انجامند؟

از آنجایی که دلایل ریزش مو بسیار متنوع است می توان گفت یافتن دلیل قطعی ریزش مو کار چندان ساده ای نیست. در این مقاله به بررسی، رایج ترین دلایل ریزش مو در افراد مختلف می پردازیم. این دلایل در افرادی که تجربه زخم روی پوست سر خود را نداشته اند مشاهده شده است. اصطلاح علمی این نوع طاسی آلوپسی (َAlopecia) است.

اما در بسیاری از موارد علت ریزش مو در فرد، فقدان مواد غذایی ویتامین ها یا مواد معدنی نیست. بلکه خصوصیات ژنتیکی فرد منجر به برخورداری از  تار های ظریف مو شده باشد. از طرفی افزایش سن نیز می تواند به صورت طبیعی موجب کاهش موهای سر فرد شود. بسیاری از زنان و مردان با افزایش سن خود شاهد نازک شدن تار های موی سر خود هستند. پستی ها و بلندی های زندگی، بیماری ها، ضربه ها و هیجانات احساسی، دردهای طولانی، فقدان پروتئین در رژیم غذایی و همینطور تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، بلوغ و یائسگی، همه و همه می توانند تاثیراتی بر ریزش موهای فرد داشته باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از موقعیت های جسمانی، از قبیل بیماری تیروئید، کم خونی ناشی از فقر آهن، سیفلیس ثانویه نیز می توانند منجر به ریزش موهای فرد شوند. البته انجام آزمایشات تیروئید و سنجش میزان سلول های خون در مورد افرادی که دچار ریزش موی طبیعی شده اند، همواره تجویز می شود ، چرا که دلایلی که به سادگی درمان می شوند را باید سریعا تحت درمان قرار داد.

جهت درمان ریزش مو باید به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟

پزشک خانواده، متخصص طب داخلی و پزشک زنان می توانند معاینه های اولیه را به بهترین شکل ممکن به عمل آوردند. اما متخصصان پوست و مو، پزشکانی هستند که در زمینه رفع مشکلات مو، پوست ناخن ها مهارت و تبهر بالایی دارند. این پزشکان می توانند تشخیص های کامل تری ارائه دهند. به علاوه روش های درمانی پیشنهادی این پزشکان به مراتب تخصصی تر است. چرا که این پزشکان ممکن است برای تشخیص علت ریزش موی فرد نیاز به نمونه برداری از پوست سر داشته باشند.

این نکته را به خاطر داشته باشید، اگرچه ریزش مو به عنوان یکی از عوارض جانبی مصرف بسیار از داروها معرفی می شوند ، بسیاری از داروها نیز منجر به ریزش موهای فرد نمی شوند. اما درمان هایی مانند شیمی درمانی و یا اشعه درمانی می تواند موجب ریزش شدیدی موهای فرد شود. برخی از دارو های که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهند می تواند به شدت بر میزان ریزش مو های فرد بیفزایند. در ادامه استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی فرد را تقویت می کند میزان رشد موهای فرد را به روند طبیعی باز می گرداند. به عبارت دیگر ریزش موی ناشی از درمان شیمی درمانی پس از 6 تا 12 ماه به طور کامل برطرف می شود.

پزشکان چگونه دلایل ریزش مو را دسته بندی می کنند؟

طبقه بندی های متفاوتی برای دسته بندی ریزش مو وجود دارد. اما پیش از ارائه نظر، فرد باید تحت معاینات دقیق قرار بگیرد. این معاینات و بررسی ها مشخص می کنند که آیا ریزش مو به دلیل مشکلات و بیماری های جسمانی روی داده است یا فولیکول های موی فرد از بین رفته اند.در صورتی که پوست سر فرد کاملا طبیعی باشد و فولیکول های خالی از مو رویت شد، این نوع فقدان مو را ریزش مو بدون برجای گذاشتن اثر رخم می نامند.

از سوی دیگر، آلوپسی سیکاتریسیل یا آلوپسی با اسکار تمامی فولیکول های مو را برای همیشه از میان میبرد. در صورت آسیب دیدن بدنه مو بر اثر استفاد از مواد شیمیایی  یا وارد آمدن آسیب های فیزیکی نیز ممکن است ریزش مو در فرد مشاهده شود. این آسیب ها منجر به بروز شکست هایی در مو می شود که به تدریج ریزش مو های فرد را در پی خواهد داشت.

در برخی از موارد، نمونه برداری از پوست سر ضرورت پیدا می کند. پزشک در این موارد یک تار مو را از ریشه خارج می کند تا بدنه مو را به دقت مورد بررسی قرار دهد.به این ترتیب پزشک به دلایل بروز چنین شکست های موجود در مو پی برده و علت ریزش موی فرد را شناسایی می کند.

عارضه ریزش مو در زنان و مردان

رازهایی که در ریزش موهای زنان و مردان نهفته است

موهای زنان و مردان به دلایل متفاوتی دچار ریزش می شود. در برخی از موارد مشکلات جسمانی و فقدان برخی از مواد مغذی و ویتامین ها منجر به بروز این عارضه در مردان و زنان می شود. اما در مواردی نیز، فرد به دلیل ابتلا به بیماری هایی نظیر کم خونی، تیروئید، سیفلیس نیز دچار ریزش مو می شود. در مواردی علت ریزش موهای فرد تنها افزایش سن است و بس.چرا که افزایش سن موجب نازک تر شدن موهای سر می شود. همین موضوع از حجم موهای فرد به شدت می کاهد. در مواردی نیاز فرد به دلیل شرکت در جلسات درمانی که استرس زیادی را به ریشه موها وارد می کنند  شاهد ریزش مو های خود بوده است. به عنوان مثال درمانی هایی نظیر شیمی درمانی تا حد زیادی موجب ریزش موهای فرد می شود. چرا که این درمان ها، سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می کند.

انواع متفاوت ریزش مو

در ادامه قصد داریم به معرفی انواع متفاوت ریزش مو که بدون برجای گذاشتن جای زخم رخ می دهند، اشاره کنیم. همانطور که در مقاله قبلی نیز اشاره شد، این نوع ریزش مو هیچگونه عارضه و ردی را از خود برجای نمی گذارد و تنها با فولیکول های خالی از مو مواجه می شویم. این نوع ریزش مو با نام آلوپسی سیکاتریکال نیز شناخته می شود. در ادامه به برخی از انواع این نوع از ریزش مو اشاره می کنیم.

 ریزش موی منطقه ای

برخی از دلایل و عوامل منجر به ریزش تکه ای موها می شوند. در حالی که در دیگر انواع ریزش مو شاهد ریزش بخش بزرگی از سر هستیم. برخی از رایج ترین نمونه های ریزش تکه ای عبارتند از :

  •     آلوپسی منطقه ای یا آلوپسی سکه ای که با نام کچلی سکه ای نیز در میان مردم عادی شناخته می شود. این قبیل طاسیها پس از گذشت چند ماه به کلی برطرف می شوند.
  •     آلوپسی کششی: این نوع ریزش مو به دنبال کشیده شدن مداوم مو در افراد مشاهده می شود. بافتن سفت و محکم موها و استفاده مداوم از کش می تواند فر در ا دچار این نوع آلوپسی کند.
  •     اختلال موی کندن: فرد مبتلا به این اختلال بی اختیار موها را به دور دستان خود پیچیده و می کشد و به همین دلیل ریزش مو در این موارد بسیار شایع است.
  •     کچلی سر از نوع Tinea Capitis
  •     سیفلیس

ریزش موی پراکنده

برخی از رایج ترین دلایل ابتلا به ریزش موی پراکنده به قرار زیر است:

  1. آلوپسی الگو دار که در نواحی مختلف دیده می شود
  2. آلوپسی بر اثر تزریق دارو
  3. بیماری های که سیستم بدن را درگیر کرده و منجر به آلوپسی می شود مانند سرطان، بیماری های هورمونی

طاسی سکه ای یا منطقه ای چیست؟

این نوع طاسی یکی از شایع ترین طاسی های مشاهده شده است. این طاسی در آغاز، به صورت یک ربع دایره آغاز می شود. البته موهای ریخته شده این منطقه پس از گذشت، سه تا شش ماه مجدد رشد می کنند. در اکثر موارد نیازی به درمان این نوع طاسی نیست. در برخی از مواقع، ابتدا موهای سفید در این منطقه رشد می کنند و سپس به تدریج این موها به رنگ موهای طبیعی فرد تغییر رنگ می دهند.

یکی از حادترین انواع آلوپسی، نوعی است که منجر به کچلی تمام سر می شود. اما افرادی که عموما دچار طاسی های سکه ای و منطقه یا شده اند، شاهد از ریزش تمام موهای سر خود نخواهند بود. طاسی سکه ای روی موهای دیگر بخش ها بدن نیز تاثیر می گذارد.  به عنوان مثال، طاسی سکه ای می تواند در ابرو ها، ریش و سبیل فرد نیز مشاهده شود.

آلوپسی سکه ای در واقع نوعی تخریب از سوی سیستم ایمنی بدن است. درواقع بدن اقدام به نابود سازی سلول های مویی خود می کند. بسیاری از بیماران حتی بدون اینکه از ابتلا به یک بیماری سیستمی رنج ببرند نیز شاهد این آلوپسی هستند. این افراد به انجام آزمایشات پیشرفته نیز احتیاج ندارند. در واقع بر خلاف تصور عموم طاسی سکه ای به دلیل استرس نیز روی می دهد. بلکه، کاملا برعکس، آلوپسی یا طاسی سکه ای می تواند منجر به افزایش استرس در فرد شود.

درمان  طاسی سکه ای

درمان های که برای این نوع طاسی در نظر گرفته می شوند، شامل تزریق مایع ناچیزی از استروئید هایی در محل طاسی سکه ای  است. این تزریق ریشه ای مو را نسب به رشد مجدد تحریک می کند. اگرچه تزریق های ناجیه ای جهت درمان طاسی هایی که در منطقه های بزرگتر روی داده اند چندان سودمند نیستند، اما این درمان روند بازسازی موها را سرعت می بخشد.

البته درمان های دیگر نیز برای درمان طاسی سکه ای پیشنهاد می شود. به عنوان مثال، تجویز داروهای خوراکی استروئیدی، داروهایی که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. از این گذشته امواج ماورا بنفش نیز درمان طاسی های وسیع تر به کار برده می شود. اما به دلیل عوارض جانبی احتمالی استفاده از این روش، بسیاری از بیماران از این روش درمانی استقبال نمی کنند.

در بسیاری از موارد افراد می توانند با استفاده از شانه و تغییر حالت موهای خود طاسی سکه ای را پنهان کنند. برخی از افراد برای پوشاندن طاسی، از کلاه گیس استفاده می کنند. در حالی که امروزه بسیاری از مردان با مشاهده طاسی سکه ای موهای سر خود را به صورت کامل می تراشند.

آلوپسی کششی چیست؟

این آلوپسی در بخش بسیار کوچکی از سر مشاهده می شود. این طاسی به دلیل تحت فشار بودن ریشه موها رخ می دهد. در این مورد فرد موهای خود را برای ساعت های طولانی به وسیله کش می بندد، یا برای آرایش موهای خود را روش بافتن استفاده می کند. در این حالت فشار بسیار زیادی به ریشه موها وارد می شود.

در صورت مشاهده آلوپسی کششی در محل بستن موهای خود، بهتر است خجالت دیگری را برای تزیین موهای خود را انتخاب کنید. هرچه سریعتر این کار را انجام دهید تا شاهد بازسازی موهای از دست رفته این بخش از سر خود باشید.

اختلال مو کندن چگونه اختلالی است؟

این اختلال به افرادی اشاره دارد که همواره درحال پیچاندن و کشیدن موهای خود هستند. این افراد غالبا شاهد ریزش موهای ابروها و سر خود هستند. البته بر خلاف آلوپسی سکه ای که پوستی نرم و صافی را برجای می گذارد.در این نوع طاسی شاهد موهایی هستیم که از جا کنده نشده و تنها در بخش انتهایی ساقه شکسته و بریده شده اند. درمان این طاسی تنها به درمان های روانی فرد معطوف می شود. فرد مبتلا به این نوع طاسی برای بازسازی موهای خود تنها یک راه پیش رو دارد و آن هم کنار گذاشتن این عادت است. فرد باید به تاثیرات مخرب کشیدن موهای خود پی برده و دست از این کار بردارد.

ر موادی که فرد از استرس بسیار بالایی رنج می برد می توان با کمک یک مشاور نیاز بهره برد. با استفاده از درمان های روانشناسی و مشاوره در این موارد می تواند از بروز چنین رفتار های اجتناب کنید. کاهش اضطراب فرد بروز این رفتار ها را به شدت کاهش می دهد. در نتیجه مو مجالی برای رشد دوباره می یابد.

طاسیTinea Capitis چیست ؟

Tinea اصطلاحی است که برای اشاره به قارچ موهای چتری به کار برده می شود. در حالی که Capitis به معنای سر است. به این ترتیب این نوع طاسی به قارچ  موهای چتری روی سر فرد اشاره می کند. این نوع طاسی در کودکان و افرادی که همچنان مشغول به تحصیل هستند، مشاهده می شود.  این عارضه در بزرگسالان به شدت نادر است.  در این نوع طاسی نقاط بی مویی را روی سر مشاهده می کنید که دارای موهای شکسته شده و التهاب هایی در سطح پوست هستند.

در این مورد داروهای ضد قارچ خوراکی برای فرد در نظر گرفته می شود. این داروها به خوبی در ریشه موها نفوذ کرده و عفونت را به کلی برطرف می کنند. سپس شاهد رشد مجدد موها در این منطق خواهیم بود. به خاطر داشته باشید که استفاده از شانه و برس مشترک می تواند منجر به انتقال عفونت از سر فردی به فرد دیگر شود. به همین دلیل به هیچ عنوان از شانه و برس دیگران استفاده نکنید. از این گذشته سعی کنید در حین استفاده از دارو ها شانه ها برس ها خود را به خوبی استریل کنید.

Source: www.medicinenet.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید