علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است

کمبود ویتامین B12 در مراحل اولیه علائمی دارد که در صورت عدم توجه و درمان ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد. توجه به علائم اولیه می تواند از ابتلا به عوارض سخت جلوگیری کند و موهای فرد از نو رشد کنند.

ویتامین B12 یکی از ویتامین های B است که برای عملکرد سالم بدن بسیار ضروری است. وجود این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز، سلامت سیستم عصبی، جذب اسید فولیک و تجزیه و آزاد سازی انرژی غذا مفید است.

علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است

کم خونی – یکی از علائم کمبود ویتامین B12

اگر فردی کمبود ویتامین B12 داشته باشد، تعداد گلبول های قرمز خون در او پایین می آید و سلول های عصبی در معرض آسیب قرار می گیرند. در صورت عدم درمان، این آسیب منجر به عوارض قلبی می شود.

افراد ممکن است به دلایل متفاوتی دچار کمبود ویتامین B12 شوند که اولین آنها رژیم غذایی است.

بدن ویتامین B12 مورد نیاز خود را به راحتی از طریق غذاهای حیوانی به دست می آورد. بنابراین برخی از گیاه خواران ممکن است با فقر این ویتامین مواجه شوند.

برخی شرایط خاص پزشکی مانند کم خونی ممکن است بر جذب ویتامین B12 و علائم کمبود ویتامین B12 تأثیر مخرب داشته باشند.

ریزش مو و سفید شدن موها بر اثر کمبود ویتامین B12

به منظور پیشگیری از عوارض خطرناک کمبود ویتامین B12، توجه به علائم اولیه حائز اهمیت است.این علائم اولیه شامل ریزش موی فرد نیز می شود.

طبق مطالعات، سفید شدن موها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B12 باشد.

در سال 2016 در مجله بین المللی Trichology گزارشی چاپ شد. در این گزارش درباره عوامل موثر بر سفیدی موی جوانان زیر 25 سال هندی توضیح داده شد.

در این گزارش آمده است که علائم کمبود ویتامین B12 در این افراد شایع است. علاوه بر این کمبود فریتین که موجب جذب آهن و کلسترول می شود نیز دیده شده است.

در سال 2015 گزارشی در مجله Development مبنی بر تحقیقات مختلفی در زمینه علائم کمبود ویتامین B12 و ارتباط آن با سفیدی مو چاپ شد.

این مقاله نشان داد که رنگدانه های مو تحت تاثیر کمبودهای تغذیه ای تغییر رنگ می دهند. در نتیجه می توان گفت رنگ مو با مصرف مکمل های ویتامین بر می گردد.

علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است

البته کمبود ویتامین B12 همیشه تنها دلیل سفید شدن مو نیست.

موهای سفید بخشی اجتناب ناپذیر از پیری محسوب می شوند و در سن 30 سالگی بیشتر افراد چند موی سفید دارند.

ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن موی افراد دارد.

برخی از متخصصان بر این باور هستند که کمبود ویتامین B12 بر ریزش مو تاثیرگذار است.

فیلیپ کینگزلی می گوید: « مو برای رشد به مخلوطی از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد، ویتامین B12 یکی از این ویتامین های ضروری است.»

« ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است. این ویتامین تاثیر قابل توجهی بر عملکرد درست سلول های عصبی بدن دارد. همچنین نقش کلیدی در تولید DNA و سلامت گلبول های قرمز خون که اکسیژن رسان بافت ها هستند، ایفا می کند. »

«علائم کمبود ویتامین B12 مانند کم خونی و فقر آهن شامل خستگی غیرمعمول، بی حالی، رنگ پریدگی و ریزش موی سر از ریشه است.»

دیگر علائم کمبود ویتامین B12

نشانه های کمبود ویتامین B12  سطح وسیع تری را شامل می شود که عبارت هستند از:

  • احساس خستگی زیاد
  • نفس نفس زدن حتی بعد از کمی ورزش
  • تپش قلب
  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • درد در ناحیه دهان و زبان

علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین استعلائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است

این سازمان بهداشتی اذعان دارد: « اگر کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 دارید، ممکن است پوستتان رنگ پریده یا زرد  نیز به نظر برسد (رنگ پوست و سفیدی چشم شما زرد می شود).»

کمبود ویتامین B12 همچون کم خونی ممکن است بر سلول های عصبی شما تاثیرگذار باشد که نوروپاتی ویتامین B12 نام دارد. این عارضه ممکن است بر حرکت و احساس شما به ویژه در پاها تاثیر بگذارد و باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن و کاهش حساسیت به لمس، لرزش یا درد شود. همچنین ممکن است باعث گیجی، افسردگی،  تمرکز ضعیف و فراموشی شود.»

«دلیل این علائم همیشه کم خونی یا کمبود ویتامین B12 نیست، اما اگر دچار این کمبود ها هستید حتما به پزشک عمومی مراجعه کنید.»

اگر فردی در وعده های غذایی به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت نکند، پزشک عمومی ممکن است با توجه به علائم کمبود ویتامین B12 و جواب آزمایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین B12 یا مکمل های منظم پیشنهاد کند.

تزریق ویتامین B12 نیز ممکن است برای کسانی که کم خونی شدید دارند توصیه شود. احتمال دارد انجام این تزریق تا آخر عمر لازم باشد.

متخصصان می گویند بزرگسالان 19 تا 64 ساله حدود 1.5 میکروگرم در روز به ویتامین B12 نیاز دارند. مگر این که دچار کم خونی شدید باشند.

Source: www.express.co.uk

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید