علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

فاکتورها و عوامل گوناگونی در زیبایی ظاهر و صورت افراد نقش دارند. یکی از فاکتورهای اصلی در این زمینه بهره مندی از موهای سر و ابروی پرپشت و زیبا است. با این وجود امروزه به علل مختلفی امکان دارد که  افراد دچار ریزش مو در سر یا در ابروهای خود باشند این امر باعث نگرانی و کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود.

ما در این مقاله قصد داریم که به ریزش موی سکه ای و علل ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن بپردازیم. در این مقاله با به روزترین متدهای درمان انواع ریزش مو آشنا خواهید شد و پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این زمینه دریافت خواهید نمود. با ما همراه باشید.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

ریزش مو سکه ای

آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به اشتباه بخشی از بدن را به عنوان عاملی خطرآفرین تشخیص می دهد و به آن حمله می کند. ریزش مو سکه ای فولیکولهای مو را هدف قرار می دهد و باعث می شود که رشد موها مختل شده یا تولید آن ها متوقف شود.

محصولات مناسب

لوسیون تقویت کننده مو و ابرو فولیکا

کرم ژل آلوپسی آره آتا سریتا

ژل محرک رشد مو پرودرما

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد که عبارت هستند از:

  • آلوپسی آره آتا یا ریزش مو سکه ای که باعث ایجاد نقاط ریزش مو به شکل سکه میشودکه به صورت تصادفی کشف میشوند .
  • آلوپسی یونیورسالیس که عبارت از ریزش کل موهای فرد است.
  • آلوپسی فیبروزه که باعث ایجاد زخم در پوست سر به همراه جوش و ریزش ابروها می شود.

به نقل از بنیاد ملی آلوپسی آره آتا محققان هنوز اطلاع کافی که چه امری باعث تحریک و پدید آمدن اپیزودها می شود ندارند، اما ممکن است که با بازگشت مجدد موها در زمانی که این بیماری غیر فعال است روند بهبودی حاصل شود. آلوپسی آره آتا همچنین این قابلیت را دارد که بر ناخن های دست و پای شما نیز تاثیر بگذارد.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

علل ریزش موی ابرو

اگر موهای یکی از ابروها یا هر دوی آن ها نازک شده باشد؛ دلایلی همچون برداشتن بیش از حد ابرو یا کندن ابرو و مژه، عفونت، بیماریهای پوستی، تغییرات هورمونی یا سیستم ایمنی بیش فعال دارد. کمبود مواد مغذی، جراحت های فیزیکی یا استرس عاطفی نیز این قابلیت را دارد که باعث کاهش رشد و بنیه ابروها شود.

با محدودسازی دلایل احتمالی شما و پزشک ممکن است روش های مناسبی را جهت پیشگیری، معکوس سازی یا به حداقل رسانی ریزش موی ابروی خود پیدا کنید.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد غذایی از جمله منابع انرژی (کربو هیدرات ها، پروتیین ها، چربی ها)، آمینو اسیدها و اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این عوامل رشد مو را حفظ می کنند و بر رشد مو تاثیر به سزایی دارند؛ بنابراین کمبود هر یک از آن ها ممکن است که باعث ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A  و یا روی (زینک) این قابلیت را دارد که رشد سلولی را کاهش دهد و مانع از افزایش نیروی تولید چربی مرطوب کننده پوست سر شود. دیگر کمبودهای مواد مغذی ویژه که ممکن است بر ریزش مو تاثیر بگذارد را در ادامه ذکر می کنیم:

  • بیوتین (ویتامین B7)
  • ویتامین C (رشد کلاژن)
  • آهن
  • ویتامین های E ،B12 و D
  • اسیدهای چرب امگا 3

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما عبارت از التهاب پوست است که خارش، قرمزی، چرک و سوزش را به همراه دارد. این عارضه به وسیله یک سیستم ایمنی فوق حساس تحریک می شود و ممکن است که به عنوان یک عامل بروز ناگهانی یا یک عارضه در حال پیشرفت خود را نشان دهد.

از آنجا که فولیکولیهای مو درون پوست قرار دارند؛ اگزما ممکن است که رشد درست موها را دچار اختلال کند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با آلرژن یا ماده محرک سمی مثل رنگ مو یا ترکیبات اضافه شونده به موها ایجاد می شود. ممکن است که احساس خارش یا سوزش را تجربه کنید. اگر قسمت نزدیک به ابروهای شما تحت تاثیر این عارضه باشد، التهاب رشد مو را دچار مشکل می کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولا یک عارضه در حال پیشرفت به شمار می آید. دانشمندان بر این باور هستند که این بیماری از قارچ یا تولید بیش از حد چربی درون پوست ناشی می شود. درماتیت سبورئیک حتی در ابروها بروز شوره را به همراه دارد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد ممکن است که موجب تغییرات فیزیولوژیکی از جمله کاهش دریافت اکسیژن در فولیکولهای مو و نوسان هورمونی در سطوح ایمنی شود که ریزش مو را به همراه دارد.

عوامل دیگر ریزش موی ابرو

عوامل ژنتیکی، پیری، مشکلات تیروئید، شیمی درمانی، استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی خصوصا محصولات بی کیفیت، مشکلات حین زایمان و موارد دیگر از جمله عوامل متعددی هستند که باعث افزایش احتمال ریزش مو در ابروها، مژه ها یا موهای سر می شوند.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

درمان ریزش موی ابرو

اولین قدم جهت توقف روند ریزش ابرو و آغاز درمان مراجعه به یک پزشک و ریشه یابی علت اصلی ریزش ابرو است. در ادامه برخی روش های درمانی مناسب را توضیح می دهیم. به طوری که پس از آشنایی با آن ها به بهترین شکل این مشکل را برطرف کنید.

1- بیماتوپروست موضعی 0.03%

با تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) جهت کمک به رشد مجدد موهای مژه و ابرو بیماتوپروست یک درمان موضعی است که افراد مستقیما بر مژه و ابرو اعمال می کنند. مطالعات متعدد نشان می دهند که استفاده از بیماتوپروست به میزان یک بار در روز نتایج بسیار امیدوارکننده ای به همراه دارد.

عوارض جانبی بیماتاتوپروست 0.03% ممکن است که شامل موارد زیر باشد:

  • درماتیت تماسی
  • هایپر پیگمانتاسیون (تیره شدن) پوست
  • خارش پوست
  • درصورت ورود به چشم ممکن است گلوکوم ایجاد کند

2- کورتیکواستروئیدها

استفاده از کرم یا پمادهای استروئیدی این قابلیت را دارد که سرعت ریزش مو را کاهش دهد. طبق گزارش بنیاد ملی ریزش مو سکه ای امریکا (NAAF) مطالعات نشان داده است که هنگام استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی رشد 25% مجدد موها اتفاق می افتد.

افراد همچنین این فرصت را دارند که کورتیکواستروئید را جهت تحریک رشد مو به صورت تزریقی دریافت کنند. پزشکان اغلب این تزریقات را جهت کمک به درمان ریزش مو سکه ای انجام می دهند. NAAF اظهار دارد که افراد به طور کلی پس از 4 هفته استفاده از این درمان شاهد رشد مجدد مو هستند.

3- ماینوکسیدیل

افراد معمولا از ماینوکسیدیل و کورتیکواستروئیدها جهت درمان ریزش مو سکه ای استفاده می کنند. هنگامی که فرد محلول 5% ماینوکسیدیل را دو بار در روز به طور موضعی به کار می برد، تاثیری حداقلی دارد. اگر با کورتیکواستروئیدها ترکیب شود نیز ممکن است که به کسب نتایج بهتر کمک کند.

4- کاشت مو یا میکرو بلیدینگ

گزینه دیگر کاشت مو یا میکرو بلیدینگ است. این امر باعث رشد مجدد مو نمی شود؛ اما به ابروها ظاهری کامل تر و پر تر می بخشید؛ بنابراین اگر از روش های قبلی نتیجه ای حاصل نشد، میکروبلیدینگ گزینه مناسبی است.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

نحوه مدیریت و سازش با ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای از نظر عاطفی چالش برانگیز است. به خصوص زمانی که این عارضه بر کل پوست سر تاثیر بگذارد. افراد دارای این بیماری ممکن است که  احساس انزوا یا افسردگی داشته باشند. به همین دلیل حائز اهمیت است که به خاطر داشته باشید، بیش از ده ها میلیون نفر در سراسر دنیا با عارضه ریزش مو سکه ای دست به گریبان هستند و شما تنها نیستید. تغییرات سبک زندگی شما جهت سازش با این عارضه بسیار کمک کننده است.

امروزه انواع روش های پیوند موهای آماده با چسب مخصوص با بهترین کیفیت در دسترس هستند که بسیاری از افرادی که به علل دیگر دچار ریزش مو شده اند نیز به شرکت های مخصوص آن مراجعه می کنند. شما نیز در صورت نیاز این فرصت را دارید که از آن استفاده کنید و بدون اینکه کسی متوجه شود، ظاهر موهای خود را بهبود ببخشید که حتی شنا و استخر نیز برای شما با این شیوه امکان پذیر است. جهت پرسازی ابروهای خود نیز این شانس را دارید که از تاتو ابرو استفاده کنید.

سخن آخر

ریزش ابرو و مو از عارضه های نگران کننده ای است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کند و کاهش اعتماد به نفس و احساس شرم را در آن ها از قرارگیری در موقعیت های اجتماعی در پی دارد.

ما در این مقاله به توضیح دلایل و علل ریزش ابرو و ریزش مو سکه ای پرداختیم و آن ها را شرح دادیم. به طوری که پس از این نسبت به بروز این عارضه نگران نباشید و با استفاده از روش هایی که گفته شد، این مشکل را برطرف کنید.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.healthline.com, www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید