علت ریزش مو در جوانی و اوایل دهه 20 زندگی

آنچه اخیرا بسیار شایع شده است ریزش مو در سنین جوانی است. علت ریزش مو در جوانی چیست؟

وجود مو روی برخی قسمت های اعضای بدن امری طبیعی است. در این میان نقش مو بر روی سر انسان تاثیر بسزایی بر چهره افراد دارد. اگر از موها مراقبت نکنید به مرور شاهد از بین رفتن آنها خواهید شد. مجموعه ای از عوامل باعث ریزش مو می شوند. طبق تحقیقات اخیر استرس، روش های مختلف مراقبت از مو، رژیم های مختلف غذایی، بیماری های هورمونی و آلودگی آب و هوا از عوامل تاثیر گذار هستند.

شاید تصور کنید این موضوع را بطور ناگهانی در میان دوستان خود می بینید، اما فراموش نکنید آقا هستید یا خانم فرقی نمی کند شما نیز در معرض ریزش مو قرار دارید.

مطالعه در خصوص علل ریزش مو به شما در داشتن موهای پرپشت و زیبا کمک می کند. بنابراین در این مقاله همراه ما باشید.

علت ریزش مو در جوانی و اوایل دهه 20 زندگی

بررسی علت ریزش مو در جوانی

هر انسان در طول حیات خود پرشورترین و جذاب ترین چهره را در سنین جوانی برای خود متصور است. احتمال ریزش موها با افزایش سن امری شایع است، اما اگر در سنین کم دچار این مشکل شدید، پس از کمی تامل و تغییر در سبک زندگی خود از ادمه روند ریزش مو جلوگیری کنید.

· چرخه رشد مو

موها رشد می کنند، به رشد خود ادامه می دهند و در نهایت از رشد باز می مانند. این مراحل به آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن می گویند.

  • مرحله آناژن یا مرحله رشد مو: در این مرحله سلول های مخصوص رشد مو با ایجاد موی جدید به مرور تار موی قبلی را از فولیکول سر خارج می کنند. اگر مو از یک حدی بلندتر نمی شود بدین علت است که آناژن کوتاهی دارد. این مرحله بطور متوسط بین 2 تا 6 سال طول می کشد.
  • کاتاژن: در این مرحله مو رشد مو برای مدت کوتاهی متوقف می شود. این فاز در چند روز ادامه دارد.
  • تلوژن یا مرحله استراحت: این مرحله با جایگزینی موی قبلی با موی جدید مصادف است. در این مرحله رفتار شما با موهای خود نقش تعیین کننده ای در علت ریزش مو در جوانی دارد.
  • اگزوژن: پس از طی این سه مرحله مو مجددا وارد فاز آناژن می شود، چنانچه این اتفاق نیوفتد وارد فاز اگزوژن شده و ریزش مو اتفاق می افتد.

تعریف ریزش مو

اصطلاح پزشکی آلوپسی همان ریزش مو است. این ریزش در هر نقطه از بدن اتفاق می افتد.با توجه به چرخه رشد مو متوجه شدیم ریزش مقدار مشخصی مو (‌حدود 50-100 تار) در روز طبیعی است، اگر موهای شما بیش از این مقدار می ریزد موارد زیر را مطالعه کنید. ریزش مو موقت یا دائمی است.

امکان پذیر نیست هر روز تعداد موهای ریخته شده خود را بشمارید، اما زمانی که در حمام هستید یا موهایتان را شانه می کنید، به میزان موی ریخته شده از سر خود دقت کنید. نازک شدن تار مو را نیز جدی بگیرید این علامت نشان می دهد موها رو به زوال هستند.

علت ریزش مو در جوانی و اوایل دهه 20 زندگی

عوامل موثر بر علت ریزش مو در جوانی:

1- وراثت

 طبق تحقیقات اکثر مردان بر اثر وراثت موهای خود را از دست می دهند. مردانی که ریزش موی ارثی دارند در سنین حدود 20 سالگی این عارضه را تجربه می کنند. معمولا ریزش مو بر اساس این عامل در نواحی خط پیشانی و پس سر دیده می شود. متاسفانه با روش های معمول این عامل رفع نمی شود و درمان های کاربردی تر نیاز است.

2- استرس

 بارزترین علت ریزش موی جوانی در این دوره و زمانه، استرس است. چرخه رشد مو با وجود استرس دچار اختلال می شود و بجای تکرار مرحله آناژن به ناگهان وارد مرحله اگزون می شود. در نتیجه دسته ای از موهای خود را از دست می دهید. تاثیر انواع عوامل استرس زا بر موش ها و میمون ها اثبات کننده ارتباط میان استرس و ریزش مو است. تنهایی و افزایش سن از عوامل شایع بروز استرس است که در جوامع امروزی به شدت قابل رویت است.

3- بیماری

 انواع بیماری ها از جمله تیروئید، تخمدان پلی کیستیک و غیره با از بین بردن تعادل فعالیت هورمون ها باعث بروز زمینه های ریزش مو هستند. بهتر است با درمان بیماری از ریزش مو جلوگیری به عمل آید، زیرا ریزش مو ناشی از تغییرات هورمونی در صورت درمان علت اصلی بیماری موقتی است.

4- توجه بیش از حد به ظاهر

تبلیغات بیش از حد در رسانه ها باعث می شود افراد بر کم ترین میزان ریزش موی خود حساس شوند. تبلیغات بر چهره مشاهیر یا شخصیتی خاص باعث می شوند افراد گمان کنند نوع خاصی از مدل مو برتری دارد. در نتیجه استفاده از سشوار و سایر امور آرایشی و بهداشتی باعث آسیب بیشتر به موها می شود و علت ریزش مو در جوانی را تشدید می کند.

5- رژیم غذایی

 نوع رژیم غذایی باعث افزایش یا کاهش رشد مو است. به وضوح دیده می شود افراد با رژیم سبزی خواری در میان آمار بالای ریزش مو قرار دارند. گاهی ریزش مو در افراد ناشی از وراثت است و رژیم های غذایی نادرست آن را تشدید می کند.

راه های درمان علت ریزش مو

مشاوره با یک متخصص پوست و مو راهکار مناسبی برای جلوگیری از بروز علت ریزش مو در جوانی است. استفاده از مواد مغذی، ویتامین ها و مکمل ها به شما در به تعویق انداختن ریزش مو کمک شایانی می کند. در بعضی روش های سنتی استفاده از روغن های گیاهی و ماسک های متفاوت تقویت رشد مو نیز توصیه شده است.  استفاده از مواد غذایی سالم همراه با پروتئین و سبزیجات یکی از ساده ترین روش ها برای تقویت رشد مو است. در آخرین مرحله چنانچه رویش مجدد مو میسر نبود، نگران نباشید؛ شما با انجام پیوند مو زیبایی خود را به دست می آورید. مراجعه به یک پزشک متخصص چاره کار شما است.

علت ریزش مو در جوانی و اوایل دهه 20 زندگی

سخن آخر

همانطور که در بالا ذکر شد وجود مو بر روی سر انسان علاوه بر تاثیرات فیزیکی اعم از افزایش زیبایی در چهره، حفظ سر از سرما یا گرما در فصول مختلف تاثیرات روحی و روانی نیز دارد. در نتیجه شناخت علت ریزش مو در جوانی کمک شایانی به رشد اجتماعی و روانی شما نیز می کند.

احتمالا بارها پیش آمده دوست یا همکارتان به شما بگویید چقدر امروز جذاب تر به نظر می رسید، تصور کنید موهای شما چه میزان در این آراستگی نقش داشته است. اکنون با مطالعه این مقاله می دانید عملکرد فیزیولوژیکی مو چگونه است. علت ریزش مو در جوانی را می شناسید و راه های تقویت و حفظ زیبایی مو را آموخته اید. تصمیم خود را برای داشتن جسم و روان شاداب از همین حالا اتخاذ کنید.

منبع:                                                Source: www.healthline.com, www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید