عوارض ماینوکسیدیل چیست؟

احتمالاً نام ماینوکسیدیل را شنیده اید که معمولاً برای درمان ریزش مو و طاسی مردانه در دسترس است و در این مطلب به این موضوع میپردازیم که عوارض ماینوکسیدیل و روش های جلوگیری از بروز آن چیست؟

داروی ماینوکسیدیل معمولاً با نام تجاری روگین و سایر نام های تجاری شناخته می شود که حاوی 2٪ تا 5٪ ماینوکسیدیل است و اغلب برای درمان طاسی یا ریزش مو در مردان و زنان استفاده می شود.

آنچه ممکن است شما ندانید این است که ماینوکسیدیل همچنین می تواند فشار خون بالا را درمان کند. در فرم قرص ، این یک داروی گشاد کننده عروق است که به رگ های خونی کمک می کند تا جریان خون در بدن افزایش یابد.

برای بسیاری از افراد ، استفاده از ماینوکسیدیل اعتماد به نفسشان را از طریق رشد مجدد مو بازیابی می کند، اما این پاداش ممکن است با خطرات احتمالی و عوارض جانبی نیز همراه باشد.

عوارض جانبی شایع ماینوکسیدیل

عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی

عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی
عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی

شایع ترین عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی که بر روی پوست سر استفاده میشود شامل درد در محل استفاده ، خشکی ، خارش ، سوزش ، پوسته پوسته شدن یا قرمزی است.

اگر پوست سرتان از قبل تحریک شده است ، یا در پوست شما بثورات یا آفتاب سوختگی است ، از ماینوکسیدیل استفاده نکنید.

علاوه بر این ، ممکن است تغییراتی در بافت یا رنگ موها ایجاد شود. بعضی از افراد نسبت به ماینوکسیدیل موضعی واکنش نامطلوب بسیار کمی نشان می دهند یا هیچگونه عارضه ای ندارند ، در حالی که دیگران ممکن است حساس تر باشند.

عوارض جانبی قرص ماینوکسیدیل خوراکی

عوارض جانبی قرص ماینوکسیدیل خوراکی
عوارض جانبی قرص ماینوکسیدیل خوراکی

عوارض جانبی ماینوکسیدیل خوراکی شامل سردرد ، حالت تهوع یا استفراغ است.

این عوارض جانبی ممکن است موقتی بوده و پس از سازگاری بدن با دارو به طور طبیعی برطرف شوند. بطور کلی با قطع مصرف محصول ، بیشتر عوارض ماینوکسیدیل از بین می رود.

عوارض جانبی جدی ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل می تواند عوارض جانبی شدید یا طولانی مدت ایجاد کند اما اتفاقی نادر میباشد و در افراد بسیار کمی دیده شده است.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر ، استفاده از ماینوکسیدیل را متوقف کنید:

  • سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • غش کردن
  • خستگی
  • مشکل در تنفس هنگام خوابیدن
  • تورم دست یا پا
  • افزایش غیرمعمول (سریع) وزن
  • رشد ناخواسته موی بدن یا صورت

ماینوکسیدیل به عنوان یک گشاد کننده عروق باعث افزایش خونرسانی می شود که می تواند ضربان قلب شما را نیز افزایش دهد.

افزایش خونرسانی و افزایش احتمالی ضربان قلب
ماینوکسیدیل باعث افزایش خونرسانی و افزایش احتمالی ضربان قلب میشود

پزشکان به افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند توصیه می کنند که از محصولات حاوی ماینوکسیدیل استفاده نکنند زیرا این امر می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و باعث درد در قفسه سینه شود ، که نشان دهنده نارسایی قلبی است.

اگر مشکل قلبی دارید ، قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک خود مشورت کنید.

هشدارهای ماینوکسیدیل

سازمان غذا و دارو (FDA) آمریکا به ماینوکسیدیل یک بخش هشدار برای عوارض جانبی جدی اختصاص داده است.

این امر به بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد آسیب احتمالی هنگام استفاده از این دارو هشدار می دهد که در صورت ابتلا به بیماری کلیه ، بیماری قلبی یا بیماری قلبی اخیر که مداوا شده است ، قبل از مصرف داروی ماینوکسیدیل با پزشک خود مشورت کنید. در این موارد ، استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است انتخاب درستی برای شما نباشد.

افراد زیر 18 سال نباید از محصولات ماینوکسیدیل مانند روگین استفاده کنند و افراد مسنی که از ماینوکسیدیل استفاده می کنند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

محلول موضعی ماینوکسیدیل یک عامل کم خطر در نوزادان شیرخوار است. با این حال ، زنان باردار یا شیرده باید قبل از استفاده از محصولات موضعی ماینوکسیدیل مانند روگین ، به دنبال مشاوره پزشکی حرفه ای باشند.

یک مقدار کم از محلول ماینوکسیدیل می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. در مورد ماینوکسیدیل خوراکی نیز برای فشار خون بالا با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا این ماده در خانم های باردار آزمایش نشده است.

در دوران شیردهی از ماینوکسیدیل استفاده نشود
در دوران شیردهی از ماینوکسیدیل استفاده نشود

بطور کلی در صورت شیردهی نباید از ماینوکسیدیل خوراکی استفاده شود.

فعل و انفعالات ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل موضعی (روگین عمومی) هیچ تداخل دارویی شناخته شده ای ندارد. با این حال ، باید از استفاده سایر محصولات مراقبت از پوست – به ویژه محصولات حاوی الکل – در همان منطقه ای که ماینوکسیدیل استفاده می کنید خودداری کنید ، مگر اینکه توسط پزشک شما تأیید شود.

در دوره درمان می توانید موهای خود را رنگ کید ، اما شما نباید از ماینوکسیدیل 24 ساعت قبل یا بعد از استفاده از رنگ مو استفاده کنید.

ماینوکسیدیل خوراکی می تواند با داروی فشار خون به نام گوانتیدین تداخل داشته باشد و باعث افت فشار خون ارتواستاتیک شود. این نوع فشار خون پایین هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن اتفاق می افتد. قبل از مصرف ماینوکسیدیل ، گوانتیدین را قطع کنید. پزشک شما میتواند به شما توصیه کند که چه موقع گوانتیدین را قطع کنید و چه زمانی ماینوکسیدیل را شروع کنید.

تداخل دارویی ماینوکسیدیل با نوشیدنی الکلی

ماینوکسیدیل خوراکی می تواند تداخل دارویی نامطلوبی با الکل داشته باشد و باعث کاهش فشار خون و عوارض جانبی دیگر شود.

اما ماینوکسیدیل موضعی خیلی به استفاده از الکل واکنش نشان نمی دهد. با این حال ، الکل می تواند پوست را خشک کند که می تواند پوست سر شما را هنگام استفاده از محصولات موضعی ماینوکسیدیل تحریک کند.

آیا هنگام استفاده از ماینوکسیدیل میتوانیم فیناستراید مصرف کنم؟

مطالعات نشان می دهد که مصرف فیناستراید همزمان با استفاده از ماینوکسیدیل بی خطر است.

فیناستراید با ماینوکسیدیل تداخل دارویی ندارد
فیناستراید با ماینوکسیدیل تداخل دارویی ندارد

فیناستراید که در اصل برای بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) طراحی شده است ، یک داروی تجویز خوراکی است که می تواند رشد مو را تقویت کند.

نام تجاری فیناستراید شامل Proscar پروسکار (فیناستراید 5 میلی گرم) و Propecia پروپشیا (فیناستراید 1 میلی گرم) است.

پروسکار معمولاً برای BPH مصرف می شود اما گاهی اوقات برای رشد مو نیز استفاده می شود.

پروپشیا ریزش مو با الگوی مردانه را درمان می کند و معمولاً برای ریزش مو تجویز می شود.

نه پروسکار و نه پروپشیا برای ریزش مو در زنان تجویز نمیگردد ، اگرچه گاهی اوقات این داروها برای زنانی که از سنین باروری گذشته اند ، بدون نسخه تجویز می شوند.

توجه به این نکته مهم است که فیناستراید در زنان باردار می تواند باعث ناهنجاری های جنین در جنین پسر شود. زنانی که باردار یا در سنین باروری هستند نباید از فیناستراید استفاده کنند و باید از استفاده از قرص های پروسکار و پروپشیا خودداری کنند.

برخی از محصولات فیناستراید ممکن است بر تعداد اسپرم در مردان تأثیر بگذارد ، در حالی که ماینوکسیدیل تأثیر نمی گذارد.

چگونه از عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی ماینوکسیدیل ، طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید.

رشد مو می تواند روند طبیعی کندی داشته باشد. نتایج مشهود ممکن است طی هشت هفته قابل مشاهده باشد اما همچنین ممکن است چهار ماه طول بکشد تا تفاوت در رشد مو مشاهده شود.

رشد موهای جدید حتی ممکن است در ابتدا با هل دادن موهای قدیمی ، باعث ریزش مو شود اما اگر ریزش مو ادامه داشت ، استفاده از این محصول را متوقف کنید.

هر محصول مجموعه خاصی از دستورالعمل ها را برای آن فرمول دارد. بیشتر افراد دو بار در روز از دارو استفاده می کنند. بعضی از آنها حداقل به برنامه یک ساعته نیاز دارند ، اگرچه حتی می توان یک شبه استفاده کرد.

اگر یک دوز را فراموش کردید ، دوز فراموش شده را در اسرع وقت استفاده کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است ، صبر کنید و سپس دارو را استفاده کنید و هیچ وقت دوز را دو برابر نکنید.

ماندگاری ماینوکسیدیل روگین بسته به فرمول دو تا سه سال است. محصول را در دمای اتاق نگه دارید.

دمای بالا می تواند باعث از بین رفتن اثر بخشی محصول شود. همچنین ، این محصول می تواند قابل اشتعال باشد و باید پس از تاریخ انقضا دور ریخته شود.

چگونه از عوارض جانبی ماینوکسیدیل خوراکی جلوگیری کنیم؟

ماینوکسیدیل خوراکی معمولاً همراه با داروی ادرار آور و بتا بلاکر تجویز می شود. تورم یکی از عوارض جانبی و اثرات سو احتمالی ماینوکسیدیل است ، اما یک قرص ادرار آور نسخه ای می تواند به کاهش ناخواسته ادرار کمک کند.

پزشک شما به احتمال زیاد این داروها را با هم تجویز می کند. در اثر احتباس نمک و آب در هنگام مصرف ماینوکسیدیل ، دست ها ، پاها ، مچ پا ، معده یا صورت شما ممکن است متورم شوند.

احتباس آب ممکن است باعث افزایش ناگهانی وزن شود. مایعات اضافی در بدن در صورت عدم درمان درست ، آسیب رسان هستند و منجر به نارسایی احتقانی قلب می شوند.

علاوه بر یک قرص ادرار آور ، پزشک شما احتمالاً داروی مسدودکننده بتا آدرنرژیک نیز تجویز می کند.

از آنجا که ماینوکسیدیل می تواند ضربان قلب فرد را افزایش دهد ، یک مسدود کننده بتا می تواند با مسدود کردن اپی نفرین (آدرنالین) فشار خون را کاهش دهد.

اگر ماینوکسیدیل مصرف می کنید و درد در قفسه سینه یا مشکل تنفس دارید ، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو واقعاً موثر است؟

ماینوکسیدیل موضعی که برای رشد مو استفاده می شود از نظر بالینی اثبات شده است. رگ های خونی پوست سر باز می شوند و به مواد مغذی اجازه می دهند تا به فولیکول های مو برسند.

تاثیر برای درمان ریزش موی ارثی
تاثیر ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی ارثی

ماینوکسیدیل برای ریزش موی ارثی کار می کند ، یعنی ریزش مو به دلیل وراثت ، هورمون ها و افزایش سن.

ماینوکسیدیل ممکن است برای انواع خاصی از ریزش مو مانند ریزش مو در اثر یک اختلال خود ایمنی مانند لوپوس یا ریزش مو در اثر شیمی درمانی ، بارداری یا یائسگی مفید نباشد.

بسیاری از افراد سوال می کنند که آیا ماینوکسیدیل یک انسداد کننده دی هیدروتستوسترون (DHT) است؟

DHT هورمونی است که با طاسی الگوی مردانه مرتبط است ، اما ماینوکسیدیل روگین تأثیری بر DHT ندارد بلکه برای جوان سازی سلامت فولیکول مو کار می کند تا موهای جدید رشد کنند.

ماینوکسیدیل بیشتر در برابر ریزش مو در طولانی مدت موثر است و برای ریزش ناگهانی مو چندان تاثیری ندارد.

در حالی که رشد مو در طی چهار ماه پس از استفاده از محصول قابل توجه است ، اما با قطع مصرف آن ، مزایای این محصول متوقف می شود. شما باید به طور مداوم از این محصول برای حفظ رشد مجدد مو استفاده کنید.

بیشتر افراد هنگام شروع و متوقف کردن ماینوکسیدیل و یا استفاده نامرتب آن، ریزش مو را تجربه می کنند.

بنابراین توصیه می شود بیماران ماینوکسیدیل را به طور ناگهانی شروع یا قطع یا استفاده مجدد نکنند و به طور مداوم از آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنند.

سایر مطالب مرتبط :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید