عوارض کاشت مو را بشناسید

درست است که از کاشت مو به عنوان یک راه حل موثر و دائمی جهت رهایی از کم پشتی و طاسی سر یاد می شود؛ اما این عمل نیز همانند سایر عمل های جراحی عوارضی دارد. به طوری که باید پیش از اقدام به انجام آن، نسبت به عوارض کاشت مو آگاهی کافی داشته باشید. گفته می شود که عمل کاشت مو ایمن است با این حال تجربه درد، خارش، سوزش و التهاب ممکن است که چند روز تا چند ماه شخص را دچار مشکل کند.

در این نوشته قرار است که نگاه دقیق و کاملی نسبت به عوارض کاشت مو داشته باشیم. بطوری که مطالعه این مقاله به اشخاصی که قصد انجام این عمل را دارند، کمک خواهدکرد.

عوارض کاشت مو را بشناسید

عوارض کاشت مو به چند دسته تقسیم می شود؟

به طور معمول عوارض کاشت مو بسیار کم است. به طوری که پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف می شوند. با این حال گاهی نیز اتفاقاتی می افتند که ماندگار هستند. به همین جهت در این قسمت عوارض کاشت مو را به دو دسته کلی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می کنیم.

کوتاه مدت

این دسته از عوارض با اینکه ناراحت کننده هستند اما بسرعت و با انجام درمان های مختصر و کوتاه مدت یا حتی بدون انجام درمان خاص و با گذشت زمان به طور کامل برطرف می شوند. خوشبختانه اغلب افراد نیز چند نمونه خفیف از همین موارد را احساس خواهندکرد.

. خون ریزی و تورم پوست سر

این مورد یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو به شمار می رود و تقریبا اجتناب ناپذیر است. به این دلیل که حتی اگر شما به دلیل جلوگیری از خونریزی از روش FUE به جای FUT (که در آن نواری از بخش پشتی سر که دارای فولیکول های سالم و قابل رشد است برداشته می شود.) استفاده کنید، باز هم مقدار کمی خونریزی یا تورم را مشاهده می کنید.

به طور معمول تورمی که پس از عمل جراحی ایجاد می شود؛ با گذشت زمان برطرف خواهد شد و مشکل نگران کننده ای نیست. میزان خونریزی نیز تا حد کمی قابل قبول است؛ اما اگر مقدار خونریزی زیاد باشد؛ احتمال دارد که اشتباهی در روند انجام عمل جراحی صورت گرفته باشد و بهتر است با جراح خود مشاوره کنید.

عوارض کاشت مو را بشناسید

. خارش

پس از انجام هر عمل جراحی که در بدن انجام می گیرد؛ پوست و جای زخم شروع به بهبود و ترمیم خود می کند. این عمل به طور معمول با خارش پوست همراه خواهد بود. مسئله مهم در هنگام مواجهه با احساس خارش این است که نباید جای زخم را بخارانید. به این دلیل که این کار ممکن است که موجب جابه جایی فولیکول هایی که به تازگی کاشته شده اند، شود. در ضمن حین خاراندن احتمال دارد که میکروب به زخم وارد شود و عفونت ایجاد کند.

درصورتی که خارش تا مدت های طولانی پس از انجام کاشت ادامه پیدا کند؛ ممکن است که به دلیل شامپویی باشد که از آن استفاده می کنید. بنابراین با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید و او را در جریان بگذارید.

· عفونت

عفونت و تورم ناشی از عفونت نیز از جمله عوارض کاشت مو از نوع کوتاه مدت است. این مشکل با یک کرم یا ژل آنتی بیوتیک ملایم برطرف خواهدشد. با این حال اگر با این درمان ها وضعیت عفونت بهبود پیدا نکرد؛ توصیه می شود که با پزشک خود جهت انجام درمان های جدی تر مشورت کنید.

· ریزش شوک

منظور از ریزش شوک، پدیده ای است که در آن موهای کاشت شده به شکل ناگهانی شروع به ریزش می کنند. البته این حالت تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از کاشت مو اتفاق می افتد. با این وجود بیماران نباید نگران این نوع از عوارض کاشت مو باشند. در حقیقت، بعد از چند ماه پس از ریزش شوک، به این دلیل که فولیکول های مو هنوز داخل پوست سر هستند؛ رویش مو شروع خواهدشد.

عوارض کاشت مو را بشناسید

· بی حسی پوست سر

طبق تحقیقات انجام شده، درصد کمی از افراد پس از انجام عمل جراحی دچار بی حسی موضعی می شوند. این مشکل با گذشت چند هفته و زمانی که بدن خودش را با کاشت تطبیق داد؛ از بین می رود.

 عوارض بلند مدت

در برخی از موارد، عوارضی وجود دارند که با گذشت زمان از بین نمی روند و فرد را دچار مشکل خواهندکرد. این مشکلات با وجود اینکه چندان رایج نیستند؛ اما امکان دارد که برای درصد اندکی از بیماران اتفاق بیافتد.

· سستی پوست سر

سستی پوست سر یکی از عوارض جانبی بلند مدتی است که امکان دارد که پس از کاشت مو به دلیل آسیبی که در زمان  جراحی به اسکالپ یا پوست سر وارد شده است؛ ایجاد شود. این مشکل اغلب اوقات پس از انجام کاشت مو به روش FUT بروز می کند. در صورت بروز این مشکل پوست سر میزان قابل ملاحظه ای از انسجام خود را تا شش الی هشت ماه پس از عمل جراحی به دست می آورد؛ اما پس از آن شروع به از دست دادن آن خواهدکرد. اگر بیمار پوست سر سست و شلی داشته باشد؛ پس از انجام عمل این مشکل حادتر خواهدشد. درحالی که در بیمارانی با پوست سر سفت، پس از انجام کاشت نتایج بهبودی مشهود خواهدبود.

· عدم موفقیت عمل جراحی

با وجود اینکه در بسیاری از مواقع عمل جراحی با موفقیت روبه رو می شود؛ اما شرایطی نیز وجود دارد که در آن نیاز است که عمل کاشت تکرار شود. در چنین حالتی حفظ خونسردی و عدم استرس به بیمار کمک خواهدکرد که قادر باشد که ادامه روند درمان خود را تحت نظر پزشک معالج خود طی کند.

عوارض کاشت مو را بشناسید

· رویش موهای زیرپوستی

از جمله عوارض کاشت مو که موجب نتیجه نهایی غیرطبیعی و زشت کار می شود؛ همین رویش موهای زیر پوستی هستند. رویش این موها سبب شکل گیری کیست های بنفش رنگی در زیر پوست خواهند شد. این حالت به معنی آن است که فولیکول های مو در پوست شروع به رشد می کنند. این اتفاق برای شخص بسیار آزاردهنده است و منجر به عفونت نیز خواهدشد. ضمن اینکه ظاهر نازیبایی برای فرد ایجاد می کند.

· نازکی موها در بخش اهدا کننده

در برخی موارد موها در بخشی که جهت برداشت فولیکول از آن استفاده شده است؛ طی عمل دچار آسیب می شود. نازکی موها در این بخش نیز از جمله موارد شایع عوارض کاشت مو به شمار می رود که نگرانی زیادی را برای بیماران در پی خواهدداشت. البته این مشکل در خیلی از موارد ادامه دار نیست و شاید قادر باشیم که آن را در دسته عوارض کوتاه مدت نیز قرار دهیم.

· اسکار یا جای زخم

ماندگاری جای زخم در بخش اهداکننده در روش کاشتی که قسمتی از پوست برداشته می شود؛ حالت نازیبایی به سر می دهد. البته در اکثر مواقع رشد موهای اطراف مانع از نمایش جای زخم می شود؛ اما مواردی نیز وجود دارد که خود اسکار، مانع از رشد مجدد موها شده است و جای زخم به طور کامل و آشکار باقی می ماند.

عوارض کاشت مو را بشناسید

سخن پایانی

در حال حاضر هیچ راه حلی به اندازه کاشت مو قادر نبوده است که اثربخشی و ماندگاری مورد قبولی را در پی داشته باشد. با این حال این روش نیز ممکن است که مخاطراتی را برای شخص ایجاد کند. در این نوشته عوارض کاشت مو به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم شدند. در بخش کوتاه مدت که به زودی از بین می روند؛ به مواردی همچون: تورم، خونریزی، عفونت، ریزش شوک و بی حسی اشاره شد. نگرانی بیماران بیشتر نسبت به بروز عوارض طولانی مدت است که ماندگار هستند. این موارد شامل سستی پوست سر، ماندگاری جای زخم، عدم موفقیت عمل جراحی و نازکی موها در بخش اهداکننده سر هستند. البته بسیاری عوارض کاشت مو توسط پزشک جراح قابل پیش بینی خواهند بود. بنابراین لازم است که پیش از انجام عمل بررسی های لازم را انجام دهید و اگر کاندید مناسبی برای این کار نیستید؛ از روش های درمانی دیگر استفاده کنید.

Source: www.longevitahairtransplant.com, www.hairguard.com

 

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید