لیپوساکشن چیست، انواع روش های تخلیه چربی

لیپوساکشن چیست، انواع روش های تخلیه چربی

 

لیپوساکشن چیست، انواع روش های تخلیه چربی

 

لیپوساکشن، یک روش جراحی است که تجمع چربی در قسمت هایی از بدن را که به  رژیم غذایی و ورزش مقاوم هستند، مختل و از بدن خارج می کند. به عبارت دیگر، این یک عملیات استخراج چربی با تکنیک وکیوم از بخش های خاص بدن است. معمولا برای شکم، باسن، ران، بازو و گردن استفاده می شود. لیپوساکشن با از بین بردن ذخایر چربی اضافی و شکل دادن به خطوط، قسمت های خاصی از بدن را لاغر کرده و دوباره فرم می دهد. با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. اگر فرد برای این روش جراحی مناسب باشد و به  دستورالعمل های جراح قبل و بعد جراحی، عمل کند یک عملیات بدون مشکل خواهد بود. با این حال، برخی از عوارض مانند خونریزی بیش از حد که در هر جراحی مشاهده می شود، می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. به همین علت، برای لیپوساکشن نباید عجله کرد و بعد از یک تحقیق کامل، باید برای جراحی تصمیم گیری شود.

 

مطلب مرتبط: جراحی لاغری زیبایی

 

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک روش جراحی است که در آن چربی با تکنیک وکیوم از بخش های خاص بدن خارج می شود.  لیپوشیپ، که می تواند همراه با این جراحی اعمال شود، خطوط بدن را شکل می دهد. انواع لیپوساکشن که می توانند مستقل یا همراه با این روش جراحی مورد استفاده قرار گیرند، با توسعه فن آوری پزشکی توسعه یافته اند. به دلیل نگرانی های زیبایی، بیشتر از طرف زنان ترجیح داده می شود. با این حال، این نیز می تواند به دلایل پزشکی به مردان اعمال شود.

تفاوت بین Body sculpting, body contouring and liposhaping  :

ویژگی مشترک این سه این است که تنها هدف آنها شکل دهی به بدن است. تفاوت بین آنها عبارتند از:

  • Body sculpting: تناسب اندام و غیره. هدف آن فرم دهی به بدن با ورزش است.
  • body contouring: جراحی است که بعد از لاغری به خطوط بدن فرم می دهد.
  • Liposhaping( جراحی فرم دهی با چربی): در این روش که بر اساس لیپوساکشن است، بافت چربی در بدن با وکیوم گرفته می شود و برای شکل دادن به خطوط به قسمت های لازم انتقال می یابد. همچنین به عنوان لیپوپلاستی یا  liposculpturing شناخته می شود.

 

چرا لیپوساکشن انجام می شود؟

لیپوساکشن معمولا برای خارج کردن چربی های اضافی در برخی از قسمت های بدن که به علت ویژگی های ژنتیکی، تغذیه نامتعادل، بارداری تجمع یافته انجام می شود. همچنین می تواند در درمان اختلالات خاص مانند لیپودم (سندرم چربی دردناک) و ژنیکوماستی (رشد غیرطبیعی سینه در مردان) مورد استفاده قرار گیرد.

 

حذف چربی با لیپوساکشن و کاهش وزن

لیپوساکشن میزان سلول های چربی را در قسمت های خاص کاهش می دهد. مقدار چربی جدا شده به ظاهر قسمت و حجم چربی بستگی دارد. تغییرات کانتور معمولا تا زمانی که وزن شما ثابت باقی می ماند دائمی است. با این حال، لیپوساکشن یک روش کاهش وزن نیست.

اکثر مردم با وجود نگرانی، لیپوساکشن انجام می دهند، اما برای وزن بیش از حد که می تواند با چاقی یا ورزش -رژیم داده شود، انجام نمی شود. همچنین  بی نظمی در سطح پوست مانند سلولیت یا چروک پوست را از بین نمی برد. ترک ها را حذف نمی کند. این یک عمل جراحی کشش پوست نیست. فقط با گرفتن چربی آن قسمت به بدن فرم می دهد.

 

لیپوساکشن برای چه افرادی انجام می شود؟

لیپوساکشن برای افرادی که به وزن هدف (30٪ از وزن ایده آل) نزدیک هستند، افرادی که دارای پوست الاستیک هستند و افرادی که سیگار نمی کشند اعمال می شود. در اکثر بیماران کیسه های چربی در زیر پوست وجود دارد و اینها شامل چربی های احشایی نمی شود. (چربی احشایی نوعی چربی خطرناک بدن است که در حفره شکم شکل می گیرد و می تواند ارگان های مهم را احاطه کند.)

در این فرایند، ساختار پوست نیز مهم است زیرا در افرادی که پوست شل یا افتاده یا سلولیت دارند ، این روند می تواند مشکلات پوستی مانند چین و چروک ایجاد کند. از طرف دیگر افرادی که تن پوست خوب و الاستیک دارند، پوست بعد از عمل ممکن است صاف دیده شود. به همین دلیل، لیپوساکشن در افرادی که پوست سفت و وزن نرمال دارند، موفق تر است. نتایج طولانی مدت است و می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند.

 

لیپوساکشن چگونه انجام می شود؟

  • قبل از عمل، جراح قسمتی که چربی از آن خارج می شود را نشان می دهد. علاوه بر این، برای مقایسه می توان از قبل وعمل عکس گرفت.
  • پس از بیهوشی، یک محلول مایع استریل تزریقی به محل مورد نیاز تزریق می شود.   از لیدوکائین (داروی بیهوشی) که درد را در این قسمت کاهش می دهد، اپی نفرین (داروهای آدرنالین)، که می تواند با تنگ شدن عروق خون از خونریزی جلوگیری کند، سرم فیزیولوژیکی (آب نمک) و بی کربنات استفاده می شود. این محلول پوست را بی حس و سخت می کند.
  • سپس یک برش کوچک روی پوست ایجاد می شود و یک کانول متصل به دستگاه وکیوم در این برش قرار می گیرد. لوله وکیوم برای شکسته شدن و جذب چربی به عقب و جلو حرکت می کند. مایع و خون اضافی نیز تخلیه می شوند.
  • پس از جراحی ممکن است این بریدگی ها برای جریان مایع بیش از حد (و جلوگیری از توسعه ورم) باز بماند.
  • پس از اتمام فرایند، قسمت مورد نظر بخیه زده شده و با باند بسیار محکم بسته می شوند.

 

انواع و تکنیک های لیپوساکشن

لیپوساکشن لیزری: در این روش پس از تزریق مایع به قسمت مربوطه، برای حذف چربی با نرم کردن از انرژی لیزر (امواج نور) با طول موج مشخصی استفاده می شود. انرژی لیزری، که با شکستن چربی ها آن را به حالت چسبناک در می آورد، با برش در قسمت مورد نظر و قرار دادن کانول متصل به کابل فیبر لیزری انجام می شود. پس از  عملیات خارج کردن چربی، یک طول موج جداگانه برای سفت کردن پوست استفاده می شود. بعد از جراحی، قرمزی، کبودی و تورم ممکن است با توجه به حساسیت پوست ایجاد شود.

مزایا:

  • شکستن چربی را بهتر کنترل می کند.
  • از خونریزی جلوگیری می کند.
  • ممکن است نیاز به بخیه نداشته باشد.
  • بهبود در یک زمان کوتاه را فراهم می کند.
  • زمان پانسمان پس از اعمال کوتاه می شود.

 

source: medikalakademi.com.tr

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید