مصرف روی (زینک) در درمان ریزش مو

روی یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. پروتئین های حیوانی منبع خوبی از روی به شمار می آیند. کمبود روی منجر به ریزش مو می شود. همچنین میزان روی در خون افرادی که به آلوپسی آندروژنتیک مبتلا هستند، بسیار پایین است. محققان معتقدند که روی به عنوان یک مهار کننده 5-آلفا ردوکتاز مانع از ایجاد DHT می شود. این ماده مانع از بزرگ شدن پروستات و ریزش مو در مردان می شود.

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که امروزه در آقایان و خانم ها به وفور دیده می شود. ریزش مو در افراد به دلایل گوناگونی ممکن است رخ دهد که یافتن آن دلیل تنها بخشی از این مشکل را رفع می کند. زیرا برای ریزش مو باید از موادی بهره گرفت که علاوه بر برطرف کردن این مشکل، رشد مجدد مو را ممکن سازند. زینک یکی از با ارزش ترین و کارآمدترین ماده ها در این زمینه است. آیا با تاثیر زینک در ریزش مو آشنا هستید؟

مصرف روی (زینک) در درمان ریزش مو

زینک یا روی در بدن افراد به طور طبیعی یافت می شود، اما کمبود آن آسیب هایی را در پی خواهد داشت. یکی از رایج ترین بیماری ها در این زمینه ریزش مو نام دارد که حتما با آن تا حدودی آشنایی دارید. برای رفع این مشکل روش های اصولی و غیر اصولی زیادی بیان می شود که برخی از آن ها به تشدید ریزش مو افراد کمک می کنند. تاثیر زینک در ریزش مو بسیار مفید محسوب می شود که اغلب افراد حتی برای پیشگیری از ریزش مو آن را مصرف می کنند. در این مقاله قصد داریم تاثیر زینک در ریزش مو را برای شما توضیح دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه ما را همراهی بفرمایید.

اما همچنان هیچ اثباتی وجود ندارد که مصرف روی در درمان ریزش مو موثر است و این ماده معدنی به کند شدن یا جلوگیری از طاسی کمک می کند. همچنین خطرات استفاده از این ماده معدنی بسیار زیاد است. اما این خطرات معمولا شامل حال افرادی می شود که در مصرف این ماده زیاده روی می کنند.

مصرف روی (زینک) در درمان ریزش مو

پیش از آشنایی با تاثیر زینک در ریزش مو، این ماده را بشناسید

زینک یا روی یکی از فلزات موجود در بدن است که از بسیاری لحاظ نظیر انجام فرآیندهای بیوشیمیایی حائز اهمیت است علاوه بر این در زمینه های دیگر نظیر تکثیر سلولی، به وجود آمدن و برقراری تعادل در هورمون ها و مواردی از این قبیل نیز وجود روی بسیار ضرورت خواهد داشت. زمانی که به دلایل مختلف با کاهش سطح روی در بدن خود مواجه شویم، به طبع مشکلاتی به وجود می آید.

بیماری کمبود روی یا هیپوزینسمی در برخی افراد به سبب عدم جذب مقدار موردنیاز روی در بدن شخص موجب میشود عواقبی نظیر ریزش مو گریبان گیر شخص گردد عواملی که موجب هیپوزینسمی میشود شامل: بیماری های ناشی از نارسایی کلیه، سرطان، اسهال، کم خونی سلول داسی شکل، بیماری های مزمن کبدی و مواردی از این دست میباشد

درواقع اصلی ترین دلیل برای آنکه بدن با کمبود میزان روی مواجه می شود، نبود ویتامین A و D به میزان لازم در بدن است . از نشانه هایی که بروز آن ها در فرد، او را متوجه کمبود سطح روی می کند ریزش مو است. تاثیر زینک در ریزش مو بسیار اهمیت دارد که این موضوع سبب می شود افراد بسیاری برای از بین بردن این مشکل از قرص های زینک استفاده کنند.

روی (زینک) چیست؟

این روزها مصرف روی در درمان ریزش مو بحث داغی است. روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن محسوب می شود. جالب است بدانید که بدن شما به این ماده نیاز دارد اما این ماده را ذخیره نمی کند. روی به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. همچنین مکمل های حاوی این ماده معدنی نیز وجود دارد.

روی در موارد زیر بسیار موثر است:

  • عملکرد درست سیستم ایمنی
  • ترمیم زخم
  • تقسیم و رشد سلولی
  • رشد و نمو جسمی
  • تقویت حس بویایی و چشایی

از آن جایی که بدن توانایی ذخیره روی را ندارد، جهت کمک به این عملکردهای مهم باید از یک منبع حاوی ماده روی استفاده کنید.

طبق مطالعات انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، پروتئین های حیوانی منبع اصلی تامین روی را برعهده دارند. این در حالی است که روی در بسیاری از غذاهای گیاهی نیز وجود دارد. اما در غذاهای گیاهی فیتات ها و ترکیبات آنتی اکسیدان نیز یافت می شود. این مواد به روی متصل می شوند و از جذب این ماده معدنی در بدن جلوگیری می کنند.

از این رو منابع گیاهی روی از جمله غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل ها منبع خوبی از این ماده معدنی محسوب نمی شوند. این بدان معنا است که گیاهخواران در معرض خطر کمبود روی قرار دارند.

تاثیر زینک در ریزش مو

همانطور که قبل تر نیز بیان کردیم، وجود زینک یا روی در بسیاری موارد برای بدن ضرورت دارد. این بدان معناست که نبود این ماده مشکلات زیادی را برای فرد به وجود خواهد آورد.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر روی در بدن به میزان زیادی وجود داشته باشد نیز، خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است موجب عدم جذب مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم گردد. بنابراین باید سطح روی بدن همیشه در حالت استاندارد باشد.

تاثیر زینک در ریزش مو  شامل کمک به بهبود ساختار پروتئین موجود در مو است. در صورت کمبود میزان روی در بدن، فرآیند ساخت این پروتئین با مشکل روبه رو خواهد شد و ضعف در عملکرد و ثبات ریشه مو را منجر می شود. اگر جزو افرادی هستید که رنگ موهای شما به خاکستری متمایل شده است، باید بدانید که از مهم ترین دلایل آن کاهش سطح روی در بدن شما محسوب خواهد شد. در نتیجه باید گفت که تاثیر زینک در ریزش مو و تغییر رنگ آن حائز اهمیت است.

از نحوه استفاده از روی آگاه باشید

برخی از افراد پس از آنکه با ریزش موهای خود مواجه میشوند، بلافاصله به استفاده از قرص های زینک یا مصارف موضعی از آن ها می پردازند. این یک کار اشتباه به حساب می آید؛ زیرا باید در این باره حتما با پزشک متخصص مشورت کنید که نحوه و میزان مصرف زینک را به شما توضیح دهد. به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد روی در بسیاری موارد آسیب زا خواهد بود.

همچنین ممکن است دلایل دیگری مانند کاهش سطح برخی مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم نیز این مشکل را در شما به وجود آورده باشد. در نتیجه از کارهای خودسرانه  و بیش از حد درباره ریزش مو اجتناب کنید.

روی در چه موادی یافت می شود

پس از آنکه به توضیح تاثیر زینک در ریزش مو پرداختیم می بایست مواد غذایی که حاوی این ماده مفید هستند را بشناسیم. منابع غنی روی به وفور در دسترس هستند که در این بخش قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم. اغلب این مواد غذایی اگر به نحو درستی مصرف شوند این قابلیت را دارند که سطح زینک را در بدن شما به مقدار استانداردی برسانند. در ادامه این مواد غذایی مفید را نام می بریم.

  • گوشت قرمز؛
  • انواع ماهی ها؛
  • میگو؛
  • جوانه گندم؛
  • دانه کدو تنبل؛
  • زرده تخم مرغ.

مصرف روی (زینک) در درمان ریزش مو

این مواد غذایی را در طول روز مصرف می کنیم اما خبر نداریم که چه کمکی برای جلوگیری از ریزش مو خواهند کرد. همچنین مکمل هایی نیز در این زمینه کمک کننده خواهند بود که توصیه می کنیم برای استفاده از آن ها حتما با پزشک مشورت کنید.

کمبود روی: علائم و نشانه ها

ریزش مو یکی از نشانه های کمبود روی است. اگر چه کمبود این ماده نشانه های دیگری نیز دارد. اما این نشانه ها را باید پزشک متخصص تشخیص دهد. سوال اصلی این است که مصرف روی در درمان ریزش مو موثر است؟

آنچه که تا به امروز در رابطه با کمبود روی می دانیم، ناشی از مطالعه بر افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی خاص است. این اختلال ژنتیکی را آکرودرماتیت انتروپاتیکا می نامند که افراد مبتلا به این بیماری از کمبود شدید روی رنج می برند.

تا قبل از این که علت این اختلال کشف شود، بیماران مبتلا به این اختلال فوت می کردند. اما این مسئله نباید شما را نگران کند، زیرا برنامه غذایی نامناسب این سطح از کمبود روی را به دنبال نخواهد داشت. از این رو مصرف روی در درمان برخی بیماری ها توصیه می شود. البته همچنان باید عوارض ناشی از کمبود این ماده را جدی بگیرید.

از علائم کمبود روی خفیف به موارد زیر اشاره می کنیم:

  • از دست دادن اشتها و حس تشنگی
  • به تاخیر افتادن رشد در کودکان
  • کاهش ایمنی بدن
  • اضطراب و افسردگی
  • عدم تمرکز

مصرف روی (زینک) در درمان ریزش مو

کمبود روی شدید نیز علائم زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • ریزش مو
  • درد معده و نفخ شدید
  • اختلالات هورمونی
  • ضایعات پوستی و آکنه دردناک

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

جالب است بدانید که برخی افراد بیش از سایرین در معرض خطر کمبود روی هستند. افراد زیر در این دسته قرار می گیرند:

  • نوزادان نارس و افراد مسن
  • گیاه خوارانی که از رژیم غذایی سختگیرانه ای تبعیت می کنند
  • کسانی که دچار سوء تغذیه هستند
  • افرادی که مشروبات الکلی را به طور مداوم مصرف می کنند
  • افرادی که دچار کم خونی هستند
  • کسانی که دچار التهاب روده یا مشکلات کبدی هستند

روی و موهای شما

محققان معتقدند که روی به عنوان یک باز دارنده 5-آلفا ردوکتاز (5-ARI ) عمل می کند. این بدان معنا است که از تبدیل تستوسترون به DHT یا دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. این دو ماده آندروژن های قوی هستند که در بزرگ شدن پروستات و ریزش مو نقش دارند. داروهایی مانند فیناستراید نیز به عنوان 5-ARI عمل می کنند. مطالعه ای در سال 1988 بر سولفات روی انجام شد. این ماده معدنی را در این مطالعه به عنوان باز دارنده قوی فعالیت 5-آلفا ردوکتاز معرفی کردند.

تا به امروز در بسیاری از مطالعات اثرات مصرف روی در درمان ریزش مو بررسی شده است. البته بیشتر این مطالعات بر بیماری خود ایمن آلوپسی آره آتا تمرکز داشته اند. اکثر مردانی که با مشکل ریزش مو مواجه می شوند، بیماری آلوپسی آندروژنتیک دارند.

  • طبق یک مطالعه موردی که در مجله Trichology منتشر شده است، ممکن است علت ریزش مو در کم کاری تیروئید باشد. در واقع این مطالعه کم کاری تیروئید یا غده تیروئید کم کار را علت ریزش مو میداند. محققان در سال 2013 در این مطالعه موردی به نتایجی رسیدند. طبق این نتایج زمانی که روی به رژیم درمانی یک خانم مبتلا به کم کاری تیروئید اضافه می شود، بهبودی در این فرد مشاهده خواهد شد. بنابراین مصرف روی در درمان ریزش مو این افراد موثر بوده است.
  • طبق تحقیقات منتشر شده درمجله درماتولوژی بیمارانی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، میزان روی موجود در خون آن ها پایین است. اگر چه میزان روی در همه بیماران مبتلا به ریزش مو پایین است، اما این مطالعه تنها در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا و تلوژن افلوویوم صحت داشته است و بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک بررسی نشده اند. البته مطالعه دیگری در سال 2016 منتشر شد که در آن میزان روی موجود در خون افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک پایین بود.
  • چنیدین مطالعه به طور خاص بر بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا متمرکز شده اند. نتیجه این مطالعات بهبود بیماران مبتلا به این بیماری، با استفاده از مکمل های روی بوده است. از این رو در کتاب Annals of Dermatology نوشته شده است که «باید برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا که کمبود روی دارند، مکمل های روی تجویز کرد.»

همان طور که می بینید شواهد متفاوت است و هیچ دلیل قطعی مبنی بر تاثیر مصرف روی در درمان ریزش مو یا کاهش آن وجود ندارد. با این وجود به سختی می توانید تحقیقی را بیابید که مسئله ای را بدون شک اثبات کرده باشد.

اما همچنان روی نویدبخش درمان انواع خاصی از ریزش مو است. از آن جایی که افراد دارای ریزش مو دچار کمبود روی هستند، و روی به عنوان ماده 5-ARI عمل می کند، استفاده از مکمل های روی یک روش رایج جهت درمان ریزش مو محسوب می شود. هر چند که نتایج متفاوتی از خود نشان می دهد.

از تاثیر زینک در درمان ریزش مو شگفت زده شوید

امروزه ریزش مو در میان افراد مختلف بسیار شایع شده است.  اگر علت ریزش مو کمبود روی یا زینک در بدن این اشخاص باشد میتوان با مصرف این ماده به نتیجه دلخواه رسید.. روی ماده ای است که در بدن شما به طور طبیعی وجود دارد و کمبود آن آسیب های زیادی را نظیر ریزش مو منجر خواهد شد.

توجه داشته باشید همانطور که کاهش سطح روی در بدن باعث بروز مشکلاتی برای شما خواهد شد، افزایش مقدار آن نیز آسیب زاست. بنابراین در مصرف روی از افراط و تفریط پرهیز کنید. اهمیت تاثیر زینک در ریزش مو زمانی مشخص خواهد شد که نبود آن سبب بروز علائمی نظیر اسهال، نارسایی های کبد و مواردی از این قبیل  هم شده باشد.

در این صورت شما پی می برید که باید انتظار عواقب بعدی کاهش سطح روی را داشته باشید. روی در مواد غذایی زیادی یافت می شود که شما روزانه آن ها را مصرف می کنید. به عنوان مثال گوشت، ماهی ، میگو و غیره این قابلیت را دارند که تمامی کمبودهای روی را در بدن شما جبران کنند.

در صورتی که مواد غذایی حاوی روی را به میزان کافی مصرف نکنید، سطح زینک بدن شما پایین خواهد آمد.  لازم به ذکر است که می بایست درباره مصرف داروهای تقویت کننده بدن و برطرف کننده ریزش مو از پزشک متخصص مشورت بخواهید.

استفاده از مکمل روی و سلامتی شما

روی نقش موثری در بدن ایفا می کند. نقش این ماده معدنی برای محققان به خوبی آشکار شده است. اما هنوز تاثیر مکمل های روی بر بدن انسان مانند اکثر ویتامین ها و مواد معدنی اثبات نشده است. در واقع شواهد علمی مبنی بر فواید مکمل های روی برای سلامتی وجود ندارد.

اما در بسیاری از موارد به واسطه تاثیر مصرف روی در درمان برخی بیماری ها، مکمل های روی توسط پزشکان تجویز می شود. به برخی از این موارد در ادامه اشاره می کنیم.

1-    سرما خوردگی

بسیاری از پزشکان در زمان سرماخوردگی مکمل های روی را تجویز می کنند. مطالعات نشان داده است که قرص های روی جهت مقابله با علائم و مدت زمان سرماخوردگی مفید هستند. البته این قرص را در اوایل بیماری تجویز می کنند. در نقطه مقابل مطالعاتی انجام شده است که خلاف این نتیجه را نشان می دهد. نتیجه گیری از یک متاآنالیز تحقیق در سال 2000 نشان داد که همچنان شواهد مبنی بر اثربخشی «مصرف روی در درمان سرماخوردگی» کم است.

2-   دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا از علت های اصلی نابینایی افراد مسن در آمریکا است. این بیماری کاملا وابسته به سن است. دانشمندان تصور می کنند که روی (زینک) بر این بیماری تاثیر دارد. دلیل این فرضیه این است که روی در AMD شبکیه چشم وجود دارد. با افزایش سن غلظت روی کاهش می یابد.

اما تاثیر مصرف روی در درمان این بیماری نیز مانند سرماخوردگی نتایج متفاوتی از خود نشان داده است. از این رو اثر مثبت در درمان دژنراسیون ماکولا روی به طور قطعی تایید نمی شود. در واقع بیشتر بر کمبود روی در بدن بیماران تحقیق شده است.

3-  دیابت

بیماران دیابتی مستعد کمبود روی هستند. این بیماران به دلیل تکرر ادرار روی را از بدن دفع می کنند. از این رو بیماران مبتلا به دیابت باید میزان مورد نیاز از روی را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهند. البته باید در میزان مصرف روی حد تعادل را رعایت کنند. برخی شواهد نشان می دهد که زیاده روی در مصرف روی اثر منفی بر کنترل قند خون خواهد گذاشت.

4-   ایدز

می دانیم که روی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. از آن جایی که ویروس HIV سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، برخی شواهد تاثیر مثبت مصرف روی در درمان این بیماری را نشان داده است.

طبق نتایج یک مطالعه در موسسه لینوس پائولینگ مکمل روی منجر به کاهش عفونت در بیماران ایدزی می شود. این در حالی است که ویروس HIV جهت زنده ماندن نیاز به روی دارد. درنتیجه مصرف روی به پیشرفت بیماری کمک خواهد کرد.

ایمنی، عوارض جانبی و احتیاط های لازم در مصرف روی

معمولا مصرف روی در درمان بیماران بزرگسال، به مقدار 11 میلی گرم به صورت روزانه توصیه می شود. این میزان روی با پیروی از رژیم غذایی غنی از پروتئین قابل دستیابی خواهد بود. برای برخی افراد که با کمبود روی مواجه هستند نیز استفاده از مکمل های روی توصیه می شود.

مردان بالغ مجاز به مصرف حداکثر 40 میلی گرم روی در روز هستند. اگر روی را بیش از مقدار توصیه شده مصرف کنند، در طولانی مدت شاهد عوارض جانبی نامطلوبی خواهند بود. عوارض جانبی کوتاه مدت ناشی از مسمومیت روی شامل موارد زیر می شود:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بی اشتهایی
  • اسهال
  • سردرد
  • ناراحتی در ناحیه شکم

مسمومیت های مزمن ناشی از مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت مصرف روی در درمان ریزش مو منجر به موارد زیر می شود:

  • کمبود مس
  • کاهش سلامت سیستم ایمنی
  • کاهش سطح لیپوپروتئین های با چگالی بالا
  • کلسترول بالا

تداخلات دارویی روی

مکمل های روی با برخی از داروها نیز تداخل دارند و از این رو منجر به اثرات منفی می شوند. این داروها شامل آنتی بیوتیک ها، پنی سیلامین، داروهای ادرار آور و غیره می شود.

بنابراین قبل از شروع مصرف روی در درمان ریزش مو مانند سایر مکمل ها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. به خصوص اگر داروهای خاصی مصرف می کنید.

در آخر

تا به امروز هیچ دلیل قانع کننده ای مبنی بر تاثیر مصرف روی در درمان ریزش مو یا کاهش این عارضه پیدا نشده است. اما مکمل های روی به انواع خاصی از ریزش مو کمک می کنند. محققان معتقدند که روی به عنوان یک بازدارنده 5-آلفا که برای مقابله با ریزش مو تجویز می شود، عمل می کند.

بسیاری از افراد که با کمبود روی مواجه هستند به واسطه خطرات کم ناشی از مصرف مکمل های روی، به دنبال مصرف این قرص ها می روند؛ از این رو توصیه می کنیم که استفاده از این رژیم مکمل را با پزشک خود درمیان بگذارید. در این صورت از تداخل های دارویی این مکمل نیز آگاه خواهید شد.

Source: www.forhims.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید