مقیاس نوروود یا همیلتون-نوروود

مقیاس نوروود یا همیلتون-نوروود (Hamilton-Norwood scale) معتبرترین سیستم دسته بندی برای اندازه گیری میزان طاسی در ریزش موی الگوی مردانه میباشد. مردان معمولا در طول دهه های زندگی طبق الگوهای شایعی موی خود را از دست می دهند. مقیاس نوروود تصاویر را از مراحل مختلف طاسی ارائه میدهد که به راحتی قابل تشخیص وارجاع می باشند.

البته مقیاس های دیگری هم برای دسته بندی میزان طاسی وجود دارد که توسط پزشکان، محققین و جراحان کاشت مو مورد استفاده قرار میگیرد. بعضی از این الگو ها شامل هردوجنس می شود و بعضی از آنها برای مرد و زن جداگانه طراحی شده اند.

 

مقیاس نوروود البته محبوب ترین و مورد استفاده ترین مقیاس برای اندازه گیری میزان طاسی مردان در بین پزشکان و جراحان کاشت مو میباشد. این مقیاس یک مرجع برای تشخیص میزان طاسی، مشاوره برای انتخاب بهترین روش درمان و اندازه گیری میزان موثر بودن درمان میباشد.

7 مرحله طاسی در این مقیاس کدامند؟

مقیاس نوروود 7 مرحله دارد و هر مرحله مشخص کننده میزان و الگوی ریزش مو است.

مقیاس نوروود یا همیلتون-نوروود

  • مرحله اول: هیچ نشانه ای از ریزش مو یا عقب رفتن خط رویش مو وجود ندارد
  • مرحله دوم: در اطراف شقیقه عقب رفتگی مختصری دیده میشود. به این مرحله خط موی بالغ یا بزرگسال نیز گفته میشود.
  • مرحله سوم: اولین نشانه های طاسی پدیدار میشوند. خط رویش مو در دوطرف شقیقه ها بشدت به سمت عقب میرود و شکلی مانند M,U یا V را بوجود میاورند. مناطق عقب رفته یا کاملا بدون مو هستند یا با موی خیلی کمی پوشانده شده اند.
  • مرحله سوم، فرق سر (vertex) : خط رویش مو در مرحله 2 باقی میماند ولی ریزش موی قابل توجهی بالا و پشت سر(ورتکس) دیده میشود.
  • مرحله چهارم: عقب رفتگی خط رویش مو شدید تر از مرحله 2 است و ناحیه ورتکس یا طاس است یا با موی کمی پوشانده شده است. این 2 ناحیه توسط نوار باریکی از مو از هم جدا مانده اند.
  • مرحله پنجم: 2 ناحیه ریختگی مو ها از مرحله 4 بیشتر است ولی نوار جداکننده این 2 ناحیه خیلی نازک شده اما هنوزیکپارچه است.
  • مرحله ششم: 2 ناحیه ریختگی در مراحل 4 و 5 کاملا به هم متصل شده اند یا نوار بسیار کم پشتی از مو آنها را از هم جدا نموده است.
  • مرحبه هفتم: شدیدترین نوع طاسی. فقط نوار باریکی از مو اطراف سر وجود دارد. معمولا این نوار از مو هم تنک و نازک میباشد.
  • کلاس A: این الگوی ریزش مو کمی با بقیه الگوها فرق میکند و کمتر هم شایع است. در این الگوی ریزش، مو بصورت یکپارچه به سمت عقب و بدون جاگداشتن جزیره ای از مو پیشرفت میکند و اثری از طاسی در فرق سر یا ورتکس دیده نمیشود. مو از سمت جلو به عقب پیشرفت میکند.

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه

نظرتون در مورد ماینوکسیدیل آلمانی روگین rogin چیه؟ پایه اش هم ایزو‌پروپیل الکل است.

سلام این همان ماینوکسیدیل است از نوع خارجی.

ریزش مو دارم . استرس دارم . چاقم هستم . می خوام رژیم بگیرم غوز بالا غوز شد. چکار کنم ریزش موم کمتر بشه و رژیم به ریزش موم شدت نبخشه ؟
ریزش مو ناشی از استرس برگشت پذیره ؟ یعنی موهای ریخته ام در میاد ؟

سلام باید از استرستون کم کنید و سعی کنید کنترلش کنید و زیر نظر یک دکتر تغذیه رژیم بگیرید که دچار مشکل نشوید.

یک پاسخ بنویسید