میکرونیدلینگ: جوان‌سازی پوست با تحریک کلاژن سازی

میکرونیدلینگ یک روش جوان‌سازی پوست است که با استفاده از سوزن‌های کوچک سوراخ‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌شود.

هدف از این روش درمانی تولید کلاژن و بافت پوستی جدید برای پوستی با سطحی صاف‌تر، محکم‌تر و یکنواخت‌تر است. میکرونیدلینگ عمدتاً بر روی پوست صورت انجام می‌شود و ممکن است انواع اسکارها (جای زخم‌ها)، چروک‌ها و حفره‌های بزرگ را برطرف سازد.

میکرونیدلینگ: جوان‌سازی پوست با تحریک کلاژن سازی

ایمنی میکرونیدلینگ

  • میکرونیدلینگ روشی غیرتهاجمی است و نیاز به مدت‌زمانی برای بهبودی ندارد.
  • میکرونیدلینگ برای بسیاری از افراد دارای سلامتی عمومی در سطح خوب، ایمن است.
  • این روش برای افرادی که در حال درمان آکنه‌ها هستند و داروهایی برای این منظور استفاده می‌کنند یا برای زنان باردار، ایمن نیست.
  • بعد از استفاده از این روش چند روزی قرمزی و تحریک پوستی را تجربه خواهید کرد.

سهولت میکرونیدلینگ

  • کل زمان لازم برای آماده‌سازی و انجام این روش در حدود دو ساعت است.
  • برای انجام میکرونیدلینگ لازم است به یک متخصص پوست دارای بورد تخصصی، جراح پلاستیک یا جراح زیبایی مراجعه کنید.
  • برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است میکرونیدلینگ حداقل چهار جلسه انجام شود.

هزینه میکرونیدلینگ

  • هزینه کلی بستگی به اندازه ناحیه‌ای دارد که این روش روی آن انجام می‌شود.
  • هزینه میکرونیدلینگ تحت پوشش بیمه نیست.

بازدهی میکرونیدلینگ

  • این روش در درمان اسکارهای (جای زخم‌ها) کوچک ناشی از آکنه، زخم‌ها و بالا رفتن سن مؤثر است. همچنین پس از میکرونیدلینگ متوجه پوستی روشن‌تر، محکم‌تر می‌شوید.
  • نتیجه ایده ال پس از چند جلسه مشخص می‌شود.
  • میکرونیدلینگ از روش استفاده از رولرهای خانگی بسیار کارآمدتر و مفیدتر هستند.

میکرونیدلینگ: جوان‌سازی پوست با تحریک کلاژن سازی

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های زیبایی پوست با حداقل تهاجم و تداخل با پوست است که برای درمان مشکلات پوستی از طریق کلاژن سازی استفاده می‌شود. این روش که به عنوان روش درمانی تحریک کلاژن نیز شناخته می‌شود، ممکن است به بهبود ظاهر ناخوشایند اسکارهای ناشی از آکنه و همچنین ترک‌های پوستی کمک کند.

همچنین از این روش در برخی روش‌های ضد پیری خاص، همانند عمل جراحی پلک چشم و لکه‌های ناشی از نور آفتاب استفاده می‌شود. با وجود اینکه احتمال می‌رود کلاژن در رشد موها نقش داشته باشد، ولی میکرونیدلینگ برای ریزش مو مفید نیست.

اگر شما از سلامتی عمومی خوبی برخوردارید و یک سری مشکلات پوستی دارید که با درمان‌های خانگی یا برخی روش‌های  پوست پزشکی نظیر پیلینگ برطرف نشده، می‌توانید فرد مناسبی برای استفاده از این روش باشید.

همچنین میکرونیدلینگ می‌تواند آخرین اقدام قبل از روی آوردن به جراحی پوست برای برطرف سازی پیری پوست و سایر مشکلات پوستی باشد. قبل از اقدام به استفاده از این روش حتماً درباره آن بیشتر مطالعه کنید و با پزشک متخصص مشورت نمایید تا ببینید آیا این روش گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

هزینه انجام میکرونیدلینگ

با توجه به اینکه میکرونیلینگ یک روش درمانی زیبایی است ، هزینه‌های آن تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

قبل از اقدام به استفاده از این روش برآوردی از کل هزینه (مجموع جلسات) داشته باشید، تا بتوانید برای پرداخت هزینه‌های آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

میکرونیدلینگ چگونه بر روی پوست عمل می‌کند

میکرونیدلینگ با تحریک پوست جهت کلاژن سازی بیشتر، عمل می‌کند. ایده اصلی این روش این است که ایجاد روزنه‌های کوچک در سطح پوست سبب صدمه بسیار ناچیز به پوست می‌شود و پوست به‌صورت طبیعی با ساختن بافت‌های غنی از کلاژن برای برطرف کردن این صدمه‌های ناچیز، عمل می‌کند.

در عوض بافت پوست جدید از نظر بافت و رنگ مایه یکنواخت‌تر و محکم‌تر می‌شود. از دست رفتن کلاژن پوست با بالا رفتن سن یا با صدمه به پوست امری طبیعی است. همچنین با تحریک پوست برای کلاژن سازی، پوست محکم‌تر می‌شود.

روش انجام میکرونیدلینگ

در حین استفاده از این روش، پزشک با استفاده از یک ابزار شبیه قلم، روزنه‌ها و خراش‌های بسیار ریزی در زیر پوست به وجود می‌آورد. این خراش‌های کوچک، آنقدر ریز هستند که پس از انجام این روش روی پوست، شما اصلاً آنها را نمی‌بینید. پزشک ابزار قلم مانند را روی سطح پوست شما به صورت یکنواخت حرکت می‌دهد بنابراین پوست جدیدی هم که شکل می‌گیرد به صورت یکنواخت خواهد بود.

قبل از شروع، پزشک معمولاً از یک بی‌حس‌کننده جهت کاهش درد احتمالی استفاده می‌کند. این امر یک ساعت قبل از شروع فرایند میکرونیدلینگ انجام می‌شود. خود میکرونیدلینگ در حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد.

ممکن است پس از انجام این روش پزشک از یک سروم یا آرامش‌بخش استفاده کند. پس از میکرونیدلینگ شما می‌توانید حداقل بعد از چند ساعت دوباره به سرکار خود برگردید.

میکرونیدلینگ در چه نواحی استفاده می‌شود؟

میکرونیدلینگ در اغلب موارد بر روی صورت برای رفع موارد زیر استفاده می‌شود:

  • اسکارهای ناشی از آکنه
  • لکه‌های پیری پوست (که به‌عنوان لکه‌های خورشیدی نیز شناخته می‌شوند)
  • خطوط یا چروک‌های ریز
  • حفره‌های بزرگ
  • سایر انواع اسکارها
  • پوست با قابلیت ارتجاعی پایین
  • پوست با رنگ مایه غیریکنواخت

علاوه بر مشکلات پوستی صورت، گاهی اوقات میکرونیدلینگ برای درمان ترک‌های پوستی در سایر نواحی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق یافته‌ها، میکرونیدلینگ به همراه استفاده از فیلرها می‌تواند در درمان ترک‌های پوستی روی ران‌ها و ناحیه شکم مؤثر باشد.

همچنین اسکارها در سایر نواحی بدن می‌توانند با استفاده از این روش درمان شوند. بااین‌وجود، میکرونیدلینگ عمدتاً روی صورت انجام می‌شود.

میکرونیدلینگ: جوان‌سازی پوست با تحریک کلاژن سازی

آیا میکرونیدلینگ خطرات یا عوارض جانبی دارد؟

همانند تمام روش‌های درمانی زیبایی، میکرونیدلینگ هم بدون خطر نیست. یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی، تحریکات پوستی ناچیز درست پس از استفاده از این روش است. همچنین ممکن است پوست تا چند روز قرمز باشد. اگر عوارض جانبی شدیدتری همچون موارد زیر ملاحظه کردید با پزشک معالج تماس بگیرید:

  • خونریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • لایه‌برداری و کنده شدن پوست

همچنین درصورتی‌که شما دارای یکی از موارد زیر باشید، فرد مناسبی جهت انجام میکرونیدلینگ بر روی پوست نیستید:

  • اگر باردار هستید
  • اگر دچار بیماری‌های خاص پوستی همانند پسوریازیس یا اگزما هستید
  • دارای زخم‌های باز هستید
  • اخیراً از رادیوتراپی استفاده کرده‌اید
  • سابقه اسکارهای پوستی دارید

بعد از میکرونیدلینگ چه انتظاری باید داشته باشید؟

میکرونیدلینگ یک روش تهاجمی، شبیه جراحی پوست نیست. بنابراین زمان بهبود پس از این فرایند درمانی بسیار کم است. بسیاری از افراد پس از میکرونیدلینگ اصلاً نیاز به زمانی تحت عنوان نقاهت ندارند یا این زمان بسیار کوتاه است.

پس از استفاده از این روش می‌توانید به زندگی روزانه خود یا سر کار برگردید. می‌توان با استفاده از آرایش و کرم‌های پوشاننده، قرمزی احتمالی پوست در چند روز پس از این عمل را پوشاند.

همچنین پس از میکرونیدلینگ پوست به مراتب نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌شود، بنابراین حتماً باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

پس از میکرونیدلینگ پوست نسبتاً سریع شروع به کلاژن سازی و ساخت بافت‌های جوان می‌کند. از نظر تئوری نتیجه این فرآیند را باید در چند هفته پس از آن ببینید.

به منظور حفظ نتیجه میکرونیدلینگ باید چند جلسه آن را تکرار کنید و در صورت لزوم از درمان‌های مکمل دیگر هم استفاده کنید. پزشک معالج شما بهترین برنامه درمانی را با توجه به پوست شما برای شما پیشنهاد می‌دهد.

اقدامات لازم و آماده شدن برای انجام میکرونیدلینگ

قبل از میکرونیدلینگ، درباره اقدامات لازم برای انجام این روش با پزشکتان مشورت نمایید. ممکن است لازم باشد استفاده از برخی داروها نظیر ایبوبروفن ها یا داروهای درمانی برای آکنه‌ها را مدت‌ها قبل از میکرونیدلینگ متوقف سازید.

همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد، که استفاده از پمادهای جلدی رتینوئید را استفاده نکنید. انجام همه این اقدامات از بروز عوارض جانبی احتمالی می‌کاهد.

مقایسه میکرونیدلینگ با رولرهای خانگی

میکرونیدلینگ یک روش کاملاً تخصصی است که تنها در مطب پزشک متخصص پوست قابل انجام است. برخی افراد به منظور صرف جویی در هزینه به رولرهای خانگی روی می‌آورند. برخلاف میکرونیدلینگ حرفه‌ای، رولرهای خانگی سبب ایجاد روزنه‌ها و خراش‌ها در پوست نمی‌شوند.

گرچه ممکن است استفاده از رولرهای خانگی روشی کم دردتر به نظر برسد، مشکل اینجا است که شما نتیجه مشابه با میکرونیدلینگ به دست نخواهید آورد. روزنه‌های و خراش‌های که در طی میکرونیدلینگ در پوست ایجاد می‌شوند به‌منظور تحریک جوان‌سازی و کلاژن سازی پوست طراحی شده‌اند.

نهایت نتیجه حاصل از یک رولر خانگی می‌تواند پوستی روشن‌تر به‌صورت موقتی باشد. ولی اگر شما علاقه‌مند به نتایج طولانی‌مدت در پوست هستید، میکرونیدلینگ گزینه‌ای بهتر است.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید