نخستین علائم ریزش مو و نحوه پیشگیری از آن

ریزش مو به دلایل بسیاری اتفاق خواهد افتاد. مانند روند پیری، علائم ریزش مو نیز دارای روندی طولانی است. این علائم ممکن است در سنین کم یا در سنین بالای ۵۰ سالگی مشاهده شود. این امر بستگی به نوع عارضه ایجاد شده در افراد دارد.

یکی از راهکارهای موثر به منظور جلوگیری از ریزش مو اقدامات درمانی است که در مراحل اولیه باید به آن توجه کنید. عدم توجه به علائم ریزش مو می تواند سبب طاسی شود. با این حال شناسایی این علائم همیشه به سادگی قابل انجام نیست.

علائم ریزش مو در افرادی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند، به خوبی قابل مشاهده است. یکی از این علائم نازک شدن تارهای موی افراد است. در این مقاله به بررسی علائم ریزش مو در افراد و روش های پیشگیری آن می پردازیم.

نخستین علائم ریزش مو و نحوه پیشگیری از آن

ایجاد تغییرات مشهود در خط موی افراد

مهمترین علائم ریزش مو و ایجاد طاسی در افراد تغییراتی است که در خط موی آنها به وجود می آید. در این حالت شکل V اغلب در خط موی افراد شروع به ایجاد شدن می کند. در بیشتر افراد ریزش ها در اطراف سر شروع می شود و اغلب به جای ریزش کامل مو در اطراف آنها رخ می دهد.

در صورتی که می توانید دو عکس از خود تهیه کنید و با مقایسه آنها علائم ریزش مو را راحت تر مشاهده کنید.

یکی دیگر از مواردی که می تواند در ظاهر خط موی شما باعث تغییر شود،   نوری است که به آن تابیده می شود. موهای افراد در نور به رنگ روشن تر و نازک تر دیده می شود. این امر حتی اگر کاملاً طبیعی به نظر برسد روی نازک شدن موهای شما بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل عکس ها را در شرایط روشنایی مشابهی بگیرید تا بتوانید تشخیص درستی در این مورد داشته باشید.

برای اطمینان دقیق در این رابطه کافی است تا به مدت یک یا دو سال از شرایط موی خود عکس های متفاوتی در نورپردازی های یکسان تهیه کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که موهای خود را در اطراف خط مو از دست داده اید یا خیر.

عکس گرفتن از موهای خود روشی بسیار مطلوب است تا از این طریق بتوانید میزان موهای از دست داده خود را ارزیابی کنید. در این صورت در جایگاه فردی دیگر به راحتی می توانید در این مورد مشاهده های لازم را داشته باشید. در صورت تشخیص به موقع علائم ریزش مو به راحتی درمان مناسب با آن را برای جلوگیری از این عارضه انجام دهید.

نازک شدن موها به میزان قابل توجه

علائم ریزش مو در همه افراد منجر به ایجاد طاسی نمی شود. در برخی از افراد عارضه دیگری مانند نازک شدن پراکنده موها ایجاد می شود. این نشانه می تواند کل موهای سر یا نواحی بالا و تاج مو را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه طاسی از پشت سر و بالای آن شروع می شود.

برای مشاهده علائم ریزش مو در این حالت باز هم گرفتن عکس کمک بسیاری به شما خواهد کرد. در این صورت با مقایسه عکس ها با یکدیگر در دوره های متفاوت می توانید مطمئن باشید که علائم ریزش مو در شما چگونه آغاز می شود و برای درمان آن باید از چه روشی استفاده کرد. در صورتی که نازک شدن تار موهای خود را در این روش مشاهده کردید، احتمال مبتلا شدن شما به طاسی الگوی مردانه بسیار زیاد است.

هر دو تا سه ماه از پشت سر خود در آیینه عکس بگیرید. این ساده ترین روش برای مقایسه ضخامت موها است.

ریزش شدید موها در زمان حمام یا شانه کردن

یکی دیگر از علائم ریزش مو در زمان حمام و شانه کردن موها می توانید مشاهده کنید. ریزش موها در زمان شانه کردن بسیار طبیعی است. روزانه حدود ۱۰۰ تار مو در اثر عوامل متفاوتی می ریزد که امری کاملاً طبیعی است. بنابراین ریزش بیش از این مقدار نگرانی می آورد و ممکن است نتیجه طاسی الگوی مردانه باشد.

با این حال نگرانی به خود راه ندهید و در ابتدا اطمینان حاصل کنید که ریزش به صورت موقت اتفاق نمی افتد و ماندگارتر از چند روز است. علائم ریزش مو می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. کاهش وزن و آفتاب سوختگی ایجاد تب و عوامل دیگر از جمله عواملی هستند که سبب ریزش موقت موها می شوند که این امر از یک تا دو هفته به طول می انجامد.

در این مدت موهای بیشتری را هنگام برس کردن یا شستشوی موهای خود مشاهده می کنید. اگر این روند تا مدت زیادی ادامه داشت باید از راهکارها و درمان های مناسبی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

چه مواردی شامل علائم ریزش مو در اثر طاسی نیست؟

سه علائمی که می تواند سبب شود تا شما بتوانید تشخیص درست و به موقعی را در مورد طاسی الگوی مردانه داشته باشید را در بالا ذکر کردیم. با این حال برخی از علائم ریزش مو نیز وجود دارد که به ایجاد این عارضه ربطی ندارد. این علائم تنها ممکن است سبب ریزش مو شود.

  • معمولاً در اثر خشکی پوست و تحریک آن یا تولید مقدار بسیار زیادی سبوم پوست سر ممکن است، دچار خارش شود بنابراین این علائم هیچ کدام سبب ریزش مو به مدت طولانی نمی شوند.
  • موهایی که بعد از شنا یا دوش گرفتن دچار کاهش ضخامت می شوند، در بیشتر مواقع به دلیل جمع شدن موها در حالت خیس و دیده شدن پوست سر در این زمان است. برای اینکه بتوانید علائم ریزش مو را در این مورد بررسی کنید کافی است تا قبل از خیس شدن از آنها عکس بگیرید. در این صورت به راحتی می توانید تشخیص دهید که موهای شما نازک شده اند یا خیر.
  • پیدا کردن چند تار مو روی بالش شما کاملاً طبیعی است و نمی تواند نشان دهنده علائم ریزش مو باشد.
  • پیاز موی سفید رنگ به دلیل ریزش طبیعی مو از بین می رود. این امر نشان می دهد که مو هنگام ریزش در مرحله تلوژن قرار دارد و رشد مجدد آن بعد از این مرحله صورت می گیرد.
  • از آنجایی که بیماری طاسی الگوی مردانه به صورت ژنتیکی رخ می دهد، نمی توان گفت که داشتن یک پدربزرگ یا مادربزرگ طاس دلیل قطعی برای ایجاد این عارضه باشد. به همین دلیل نگرانی از این بابت به خود راه ندهید.

نخستین علائم ریزش مو و نحوه پیشگیری از آن

برای جلوگیری از ریزش مو چه اقداماتی لازم است؟

با توجه به علائم ریزش مو، در صورتی که متوجه این عارضه در خود شدید، برای جلوگیری از آن می توانید از روش های متفاوتی بدین منظور استفاده کنید. یکی از مهمترین این روش ها مسدود کردن هورمونDHT است. این هورمون که متابولیتی از تستوسترون است سبب ریزش موها میشود. با استفاده از داروهای ترکیبی مانند فیناستراید، ماینوکسیدیل و مسدود کننده های DHT از ریزش موها پیشگیری کنید.

یکی دیگر از موثر ترین روش های جلوگیری از ریزش مو استفاده از مهار کننده ۵ آلفا ردوکتاز است. زمانی که علائم ریزش مو را در خود مشاهده کردید، می توانید با تجویز پزشک از این دارو برای حفظ موهای خود استفاده کنید.

در برخی از مواقع داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل سبب می شوند تا موهای از دست رفته شما مجدداً رشد خود را آغاز کنند. با این حال هیچ گونه تضمینی برای این امر وجود ندارد.

در این مقاله سعی شده است تا علائم ریزش مو مورد بررسی قرار گیرد تا از این طریق شما بتوانید از ریزش بیش از حد موهای خود جلوگیری کنید. با رعایت نکات ذکر شده از ایجاد طاسی تا حدود زیادی پیشگیری خواهد شد.

Source: www.forhims.com

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه

من در زمان کودکی با موهایم زیاد بازی میکردم و گاهی موهایم را میکندم و این باعث شد که قسمت جلویی موهایم حالتش را از دست بدهد و دفرم شود. آیا راهی برای برگرداندن حالت اولیه ی موهایم وجود دارد؟ من18 سال دارم

سلام
باید حتما از نزدیک توسط پزشک ویزیت شوید.

آیا کاشت مو برای افراد دیابتیک مضر است؟

سلام اگر بیماری دیابت شما تحت کنترل باشد مانعی وجود ندارد برای کاشت مو.

یک پاسخ بنویسید