همه چیز در مورد پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک وضعیت خودایمنی مزمن است که باعث افزایش سرعت ساخت سلول های پوستی می شود. این افزایش سرعت باعث پوسته ریزی در سطح پوست می شود. التهاب و قرمزی در اطراف نواحی پوست هریزی از علائم شایع است بطور معمول پوسته ها به رنگ سفید نقره ای هستند و روی پچ های قرمز و ضخیم بوجود می آید. این نواحی گاها ترک خورده و خونریزی میکند.

بطور معمول سلول های پوست در نواحی عمقی تر پوست ساخته شده و بتدریج به سمت سطح حرکت میکنند و در نهایت سلول های قدیمی مرده و میریزند. این چرخه بطور طبیعی یکماه به طول می انجامد.

در افراد مبتلا به پسوریازیس این چرخه در کمتر از چند روز اتفاق می افتد و بخاطر همین سلول ها زمان کافی برای ریزش ندارند و این تولید بیش از حد باعث ضخیم شدن پوست در بعضی نواحی میشود. این نواحی بطور معمول روی مفاصل بزرگ مانند آرنج ها و زانوها هستند ولی میتواند در هر نقطه دیگری از بدن نیز اتفاق بیفتد این نقاط شامل:

دست ها

پاها

گردن

صورت

پوست سر

انواع ناشایع تری از پسوریازیس میتواند ناخن ها، دهان و اطراف ناحیه تناسلی را درگیر کند.

همه چیز در مورد پسوریازیس

در یک مطالعه مشخص شد که نزدیک به هفت و نیم میلیون آمریکایی پسوریازیس دارند که معمولا با چند بیماری دیگر همراه بوده است این بیماری ها شامل:

دیابت نوع 2

بیماری التهابی روده

بیماری های قلبی

آرتریت پسوریازیسی

اضطراب

افسردگی

انواع پسوریازیس

پسوریازیس پلاکی :

این نوع از پسوریازیس شایع ترین نوع بروز این بیماری میباشد. انجمن درماتولوژی آمریکا تخمین میزند که 80 درصد از بیماران این نوع پسوریازیس را دارند.

در این گونه از پسوریازیس پچ های قرمز و ملتهب بعضی نواحی پوست را درگیر میکند که اغلب با پوسته پوسته های نقره ای رنگ پوشیده شده است. این پلاک ها بیشتر در نواحی آرنج، زانو و پوست سر دیده می شوند.

پسوریازیس خال خالی:

این نوع از پسوریازیس در دوران کودکی شایع است این نوع از پسوریازیس بصورت نقطه های صورتی کوچک روی رست ها، پاها و پشت بروز میکند. این نقاط به ندرت ضخیم و برجسته میشوند.

پسوریازیس چرکی:

پسوریازیس چرکی بیشتر در بزرگسالان شایع است. این نوع از پسوریازیس با تاول های چرکی سفید و مناطق وسیعی از پوست ملتهب و قرمز رنگ بروز می کند. معمولا به نواحی کوچکی از بدن مانند دست ها و پاها محدود میشود اما نوع گسترده آن نیز وجود دارد.

پسوریازیس معکوس:

پسوریازیس معکوس باعث بوجود آمدن مناطق ملتهب، قرمز و شفاف در روی پوست می شود. پچ های این نوع از پسوریازیس معمولا در گودی جلوی آرنج، زیر سینه، زیر خط باسن، چین های پوستی اطراف ناحیه تناسلی بوجود می آید.

پسوریازیس اریترودرمیک:

این نوع از پسوریازیس نادرترین نوع این بیماری میباشد. در این گونه از بیماری مناطق وسیعی از پوست بطور ناگهانی درگیر میشود. پوست ان ناحیه تقریبا بصورت آفتاب سوخته در می آید. پوسته ریزی ها بطور ناگهانی شروع و خاموش میشود. این نوع از بیماری میتواند باعث تب و بی حالی شدید بیمار شود. در اینگونه از بیماری احتمال خطر مرگ وجود دارد و مبتلایان باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

علائم پسوریازیس:

علائم پسوریازیس از شخصی به شخص دیگر و بسته به نوع پسوریازیس متفاوت است. مناطق درگیر میتواند به کوچکی یک عدس روی پوست سر یا آرنج باشد و یا مناطق بزرگی از سطح پوست را درگیر کند. علائم شایع پسوریازیس پلاکی شامل:

نقاط ملتهب برجسته قرمز رنگ در پوست

پوسته پوسته های نقره ای سفید روی پچ های قرمز

پوست خشک گاها همراه با ترک خوردگی و خونریزی

درد اطراف نواحی درگیر

خارش و سوزش اطراف نواحی درگیر

ناخن های ضخیم و دارای فرو رفتگی های نقطه ای

مفاصل ملتهب و دردناک

افراد مبتلا تمام علائم را تجربه نمیکنند و حتی بعضی از افراد که به انواع نادر پسوریازیس مبتلا هستند ممکن است علائمی کاملا متفاوت را تجربه کنند. بیشتر افراد مبتلا به پسوریازیس علائم را بصورت دوره ای تجربه میکنند بدین معنی که در بعضی از روزها یا هفته ها عائم بشدت شدید میشود و بعد علائمبه مدت چند روز یا چند هفته کاملا از بین میرود. معمولا علائم پسوریازیس با اتفاقاتی که ما به آنها ماشه میگوییم شعله ور میشود. وقتی فرد مبتلا علائم ندارد بدین معنا نیست که بیماری بهبود یافته یا تمام شده است بلکه بیماری در مرحله ی کمون میباشد.

آیا پسوریازیس مسری است؟

خیر پسوریازیس مسری نیست. و از فردی به فرد دیگر منتقل نمیشود. دست زدن به پوست مبتلا به پسوریازیس باعث ابتلای به آن نمیشود. این نکته خیلی مهم است چون خیلی از مردم فکر میکنند پسوریازیس بیماری مسری است.

چه چیزی باعث بروز پسوریازیس می شود؟

دکترها هنوز در مورد دلیل قطعی پسوریازیس مطمئن نیستند گرچه به لطف چندین دهه تحقیقات دو فاکتور اصلی بعنوان عوامل ایجاد پسوریازیس مشخص شده است، سیستم ایمنی و ژنتیک.

سیستم ایمنی:

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی میباشد در این وضعیت سیستم ایمنی به خود بدن حمله میکند و نوع خاصی از گلبول های سفید به نام T-cell ها به سلول های پوستی حمله میکند. بطور معمول گلبول های سفید طوری طراحی شده اند که به باکتری های مهاجم حمله کنند و این حمله اشتباهی به سلول های پوست باعث میشود سلول های پوست وارد فاز تولید بیش از حد شوند. افزایش سرعت تولید سلول های پوست باعث می شود سلول های جدید در سطح پوست بر روی هم انباشته شوند و باعث قرمزی و التهاب پوست میگردد.

ژنتیک:

بعضی از افراد ژن هایی را به ارث میبرند که آنها را مستعد ابتلا به پسوریازیس میکند. اگر شما در خانواده فامیل درجه یک مبتلا به این بیماری پوستی را دارید احتمال ابتلای شما به پسوریازیس بالاتر است. گرچه درصد ابتلای افراد با سابقه فامیلی مثبت پایین و در حدود 3 درصد است.

تشخیص پسوریازیس:

دو روش تشخیصی برای پسوریازیس وجود دارد:

  • معاینه :

با معاینه دقیق نواحی مبتلا به پسوریازیس یک پزشک میتواند آن را از دیگر بیماری های پوستی به راحتی تشخیص دهد. مطمئن شوید که تمام نواحی درگیر را به پزشک خود نشان داده اید و او را در صورت وجود سابقه فامیلی مطلع سازید.

  • بیوپسی:

روش تشخیصی بیوپسی با برداشتن تکه کوچکی از پوست مبتلا و ارسال آن به آزمایشگاه برای تشخیص زیر میکروسکوپ و توسط پاتولوژیست انجام میشود. در این روش تشخیص قطعی نوع پسوریازیس نیز اتفاق می افتد.

عوامل شعله ور شدن پسوریازیس:

اضطراب و استرس :

معمولا اضطراب و استرس موجب شعله ور شدن علائم  پسوریازیس میشود. بهتر است افراد مبتلا به پسوریازیس روش های کنترل و کاهش اضطراب را فرا بگیرند.

مصرف الکل:

مصرف الکل میتواند یکی از دلایل شعله ور شدن علائم پسوریازیس باشد. کاهش مصرف الکل یا قطع کردن آن بهترین روش برای جلوگیری از مضرات ناشی از نوشیدن الکل میباشد.

جراحات:

جراحات پوستی، برش، خراش، تزریق واکسن و تزریق آمپول، تصادف و آفتاب سوختگی میتواند باعث شعله ور شدن علائم پسوریازیس شود.

داروها:

بعضی از داروها میتواند موجب شعله ور شدن علائم پسوریازیس شوند.

لیتیوم

داروهای ضد مالاریا

داروهای کنترل کننده فشار خون

عفونت:

با توجه به اینکه پسوریازیس به علت حمله اشتباهی سیستم ایمنی به سلول های پوست اتفاق می افتد و عفونت باعث فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی میشود هرگونه عفونتی می میتواند موجب شعله ور شدن علائم پسوریازیس شود. عفونت ته حلق از شایع ترین عفونت های شعله ور کننده علائم پسوریازیس است.

درمان:

پسوریازیس علاج قطعی ندارد و هدف درمان های رایج کاهش التهابات و پوسته ریزی پوست، کاهش سرعت رشد سلول های پوست و برداشتن پلاک های موضعی میباشد. درمان پسوریازیس به سه دسته تقسیم میشود:

  • درمان های موضعی :

کرم ها و پمادها میتوانند برای کاهش علائم پسوریازیس کمک کننده باشد. این ها شامل موارد زیر میباشند:

کورتیکواستروئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی

آنترالین

ویتامین D

اسید سالیسیلیک

مرطوب کننده ها

  • داروهای سیستمیک:

در افراد مبتلا به علائم متوسط تا شدید پسوریازیس و کسانی که به روش های درمان موضعی جواب نداده اند باید از داروهای سیستمیک استفاده کرد. بیشتر این داروها عوارض جانبی شدیدی دارند و برای همین پزشکان معمولا از آنها برای دوره درمانی کوتاهی استفاده میکنند. این داروها شامل:

متوترکسات

سیکلوسپورین

بیولوژیک ها

رتینوئیدها

  • درمان با نور و فتوتراپی :

در این روش درمان از اشعه ماورابنفش یا نور طبیعی استفاده میشود. فتوتراپی یکی از درمان های خوب پسوریازیس است که در آن دو طیف UVA و UVB به پوست مریض تابانده میشود. اشعه UV سرعت رشد سلول های پوست را کاهش داده که به بهبود علائم پسوریازیس کمک میکند. بیشتر بیماران با علائم متوسط تا شدید میتوانند از درمان های ترکیبی برای کاهش علائم پسوریازیس استفاده کنند. بعضی از افراد تنها با یک روش درمانی در تمام طول عمر خود موفق به منترل علائم پسوریلزیس میشوند و بعضی دیگر نیاز دارند هر از چند گاهی روش درمانی خود را عوض کنند.

داروهای تزریقی و خوراکی در درمان پسوریازیس:

در مورد شدید پسوریازیس ممکن است پزشک از داروهای تزریقی و خوراکی برای درمان استفاده کند. در ادامه به چهار دارو اشاره میکنیم:

  • داروهای بیولوژیک

این دسته دارویی باعث آگاه سازی سیستم ایمنی و پیشگیری از تداخل عملکرد سیستم ایمنی با سلول های بدن و کاهش واکنشهای التهابی می شود. این داروها یا مستقیما به موضع تزریق شده یا بصورت وریدی وارد بدن بیمار می شود.

  • رتینوئیدها

رتینوئیدها باعث کاهش سرعت تولید سلول های پوستی میشود با توقف استفاده از این دارو علائم پسوریازیس برمیگردد. از عوارض جانبی این دارو ریزش مو والتهاب لب ها میباشد. مصرف این دارو برای خانم های باردار یا تصمیم به بارداری در 3 سال آینده دارند ممنوع است.

  • سیکلوسپورین ها

این دسته دارویی جلوی واکنش سیستم ایمنی را میگیرد. این خاصیت باعث کاهش علائم پسوریازیس میشود ولی بدن شما را نیز ضعیف تر کرده و بدن شما را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر میکند. عوارض جانبی این دارو مشکلات کلیوی و فشار خون بالا میباشد.

  • متوترکسات

مانند سیکلوسپورین، متوترکسات هم سیستم ایمنی را سرکوب میکند. در صورت استفاده با دوز پایین عوارض جانبی کمتری دارد در صورت استفاده طولانی مدت عوارض جانبی شدیدی بر جای میگذارد. عوارض جانبی این دارو صدمات شدید به کبد و کاهش تولید گلبول های قرمز وسفید میباشد.

توصیه های خوراکی برای افراد مبتلا به پسوریازیس :

  • کاهش وزن

داشتن اضافه وزن ممکن است باعث کاهش شدت علائم بیماری شود همچنین کاهش وزن میتواند باعث موثرتر بودن اثر درمان ها بشود.

  • رژیم غذایی سالم

مصرف لبنیات و گوشت قرمز را کاهش دهید در این مواد غذایی اسیدهای چرب اشباع شده وجود دارد که برای سلامتی مضر است. مصرف پروتئین های سبک تر که حاوی امگا 3 هستند را افزایش دهید، پروتئین های سبک شامل ماهی سالمون، ساردین و میگو میباشد. منابع گیاهی برای امگا 3 شامل : گردو، تخم کتان، دانه سویا میباشد.

  • عدم مصرف غذاهای زیر:

گوشت قرمز

شکرو محصولاتی که از شکر ساخته می شوند.

غذاهای آماده

لبنیات

  • قطع مصرف الکل

مصرف الکل میتواند ریسک شعله ور شدن علائم را بالا ببرد. مصرف الکل را قطع کنید یا به حداقل برسانید.

  • ویتامین ها

بعضی از پزشکان ترجیح میدهند با تجویز قرص های ویتامین آنرا به رژیم غذایی بیمار اضافه کنند گرچه یک رژیم غذایی سالم میتواند ویتامین های مورد نیاز شما را تامین کند.

پسوریازیس و آرتریت:

30 تا 33 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس دچار آرتریت (درد  والتهاب مفاصل) میشوند. این نوع از آرتریت باعث ورم، درد، التهاب در مفصل آسیب دیده میشود. معمولا این نوع از آرتریت با آرتریت روماتوئید یا نقرس اشتباه گرفته میشود. یک شاخصه ی متمایز کننده در این نوع آرتریت وجود پوست ملتهب و قرمز در ناحیه میباشد.

آرتریت پسوریازیسی یک در واقع وضعیت مزمن است و مانند پسوریازیس پوستی علائم می آیند و می روند. گاها آرتریت پسوریازیسی میتواند دائمی شود. در موارد نادری فرد بدون داشتن علائم پوستی دچار ارتریت پسوریازیسی میشود. در اغلب این موارد فرد مبتلا دارای فامیلی با علائم پوستی پسوریازیسی میباشد. درمان و توصیه های که برای بیماران پسوریازیسی گفته شد برای بیماران دچار آرتریت پسوریازیسی صادق است.

آمار پسوریازیس:

نزدیک به دو و نیم درصد افراد جامعه دچار پسوریازیس میشوند. سن ابتلا به پسوریازیس بطور متوسط 15 تا 35 سال است. 75 درصد افراد مبتلا به پسوریازیس تا قبل از سن 46 سالگی تشخیص داده میشود. پیک دوم تشخیصی در انتهای 50 سالگی و ابتدای 60 سالگی گزارش شده است. مردان و زنان به یک نسبت دچار این بیماری میشوند و افراد غیر سفید پوست درصد کمی از مبتلایان را تشکیل میدهند. داشتن یک عضو خانواده مبتلا احتمال ابتلای افراد خانواده را 2 تا 3 درصد بالا میبرد . البته توجه داشته باشید افرادی هستند که بدون سابقه فامیلی دچار پسوریازیس میشوندو افرادی هستند که علی رغم داشتن سابقه فامیلی هرگز به پسوریازیس مبتلا نمی شوند. نزدیک به یک سوم افراد پسوریازیسی دچار آرتریت پسوریازیسی میشوند. همچنین فرد مبتلا به پسوریازیس مستعد بیماری های زیر نیز میباشد:

دیابت نوع 2

بیماری های کلیوی

بیماری های قلبی

فشار خون بالا

نکته:

آمار مبتلایان به پسوریازیس رو به افزایش است و مشخص نیست این بدلیل بروز بیشتر علائم پوستی در بیماران است یا بخاطر این است که پزشکان در تشخیص پسوریازیس ماهرتر شده اند.

نوشته های مرتبط
6 دیدگاه

من پسری هستم18 ساله ۱-۲ ساله ریزش شدید مو دارم موهام خیلی خالی شده می تونید بگید دلیلش چیه؟

سلام و وقت بخیر
به احتمال زیاد شما هم دچار ریزش مو از نوع هورمونی هستید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید
من دارای یه پسو ریازیس خفیف ارثی هستم که معمولا فقط سر زانو هام عود میکنه البته بعد از اینکه هر روز با لوسیون های بدن چربش کردم دیگه عود نکرده ولی سر زانو هام کمی تیره کرده و چون پوستم سفیده خیلی نشون میده می خواستم بدونم درمان داره یا نه و چقدر طول میکشه؟

سلام وقت بخیر
بله میتوان با کرمهای موضعی کراتولیتیک آن را تا حد قابل قبولی روشن کرد. حداقل سه هفته وقت نیاز است.

سلام پسری هستم هجده ساله . چند سالی از سن بلوغ من گذشته ولی ریشهای صورت من در نمیاد . میخواستم ببینم راه حلی برای من سراغ دارید؟

سلام وقت بخیر
در بیشتر موارد با تاخیر ریشها در می آیند نگران نباشید. ولی باید از نظر بیضه ها و هورمون بررسی شوید.موفق باشید.

یک پاسخ بنویسید