واژه نامه آلوپسی اصطلاحات پزشکی و تخصصی درباره ریزش مو

در واژه نامه آلوپسی به اصطلاحات تخصصی و پزشکی متداول درباره انواع ریزش مو، علت ها، روش های درمان و سایر موارد مرتبط با مو میپردازیم.

آلوپسی

آلوپسی
آلوپسی

آلوپسی اصطلاحی عمومی برای اشکال مختلف بیماری ریزش مو میباشد. آلوپسی باعث طاسی در مناطقی از بدن می شود که به طور طبیعی میتواند شامل موی سر یا برخی از قسمت های بدن مانند پاها ، موهای سینه در مردان و یا سایر قسمتهای بدن باشد.

آلوپسی آدناتا

طاسی که در بدو تولد یا اندکی بعد در نوزادان اتفاق می افتد.

آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک یک مشکل شایع ریزش مو در زنان و مردان است ، این مشکل بیشتر به عنوان طاسی الگو نیز شناخته می شود.

آلوپسی آندروژنتیک الگوی مردانه
آلوپسی آندروژنتیک الگوی مردانه

علائم این بیماری طاسی بالای شقیقه ها و تاج سر در مردان و طاسی فرق سر در زنان است که باعث نازک شدن و کم پشت شدن موها یا طاسی کامل می شود.

اگرچه در مردان ، آلوپسی آندروژنتیک در صورت عدم درمان می تواند به طاسی کامل منجر شود ، اما به ندرت در زنان همان اثر را دارد.

آلوپسی آندروژنتیک الگوی زنانه
آلوپسی آندروژنتیک الگوی زنانه

علل متداول وخیم شدن آلوپسی آندروژنتیک در مردان می تواند بیماری عروق کرونر قلب و بزرگ شدن پروستات و در زنان PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد که عدم تعادل هورمونی است.

آلوپسی آره آتا

وضعیت مو ها در ریزش مو سکه ای - آلوپسی آره آتا
وضعیت مو ها در ریزش مو سکه ای – آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری ریزش مو است که باعث ایجاد یک یا چند لکه طاسی ، معمولاً به شکل گرد ، روی پوست سر و گهگاه روی بدن می شود.

این ناحیه های ریزش مو معمولاً در اثر بیماری خود ایمنی ایجاد می شوند که قسمت های طبیعی آناتومی شما را به عنوان اجسام خارجی در نظر میگیرد.

این بیماری هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می دهد و نباید با طاسی الگوی زنان و مردان اشتباه گرفته شود.

همچنین می تواند مناطق بیشتری از طاسی ایجاد شود و سایر مناطق دارای مو مانند مژه ها یا ریش را نیز درگیر کند.

آلوپسی سنیلیس

ریزش طبیعی موی سر در اثر افزایش سن و در سنین پیری را آلوپسی سنیلیس می نامند.

آلوپسی توتالیس

از بین رفتن کل موهای سر که معمولاً توسط یک بیماری یا اختلال در ایمنی بدن ایجاد می شود.

آلوپسی جهانی

آلوپسی جهانی (Universalis) ، ریزش سریع کلیه موهای بدن است. این امر به دلیل بیماری یا اختلال خود ایمنی ایجاد می شود.

آلوپسی فیبروزینگ پیشانی FFA

آلوپسی فیبروزینگ پیشانی FFA
آلوپسی فیبروزینگ پیشانی FFA

آلوپسی فیبروزینگ پیشانی (فرونتال) در سال 1994 کشف شد و در درجه اول با ریزش موی آهسته پیشرونده (آلوپسی) و ایجاد زخم در پوست سر نزدیک پیشانی مشاهده می شود.

در برخی موارد ، ممکن است ابروها ، مژه های چشم و یا سایر قسمت های بدن نیز درگیر شوند.

اگرچه گفته شده است که ممکن است FFA به دلیل تغییرات هورمونی یا پاسخ خود ایمنی باشد ، اما علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست.

در حال حاضر هیچ درمانی برای FFA وجود ندارد. با این حال ، درمان با انواع خاصی از داروها ممکن است در بعضی موارد ریزش مو را متوقف یا کندتر نماید.

آلوپسی Lichen Planopilaris (LPP)

نوعی آلوپسی اسکار میباشد که یک بیماری التهابی است که باعث از بین رفتن فولیکول های مو می شود و باعث ریزش دائمی مو میگردد.

آمینو اسید

آمینو اسید یک ماده شیمیایی تولید کننده پروتئین است که هم در انسان ، هم در حیوانات و هم در گیاهان وجود دارد و پروتئین مورد نیاز برای تغذیه مو را تأمین می کند تا بتواند رشد کند.

فاز آناژن

مرحله رشد مو آناژن زمانی است که مو به طور فعال از ریشه رشد می کند ، این مرحله تا 6 سال طول می کشد و تارهای مو هر 28 روز 1 سانتی متر رشد کند. طول این مرحله به کدگذاری ژنتیکی خود شخص بستگی دارد.

چرخه رشد مو - فاز آناژن ، کاتاژن ، تلوژن
چرخه رشد مو – فاز آناژن ، کاتاژن ، تلوژن

فاز کاتاژن

این مرحله رشد مو پس از فاز آناژن است ، این مرحله فقط برای چند هفته ادامه دارد و جایی است که رشد مو متوقف می شود و به عنوان موی کلاب نیز شناخته می شود.

فاز تلوژن

مرحله تلوژن رشد مو مرحله ای است که فولیکول مو استراحت کرده و رشد خود را متوقف می کند. موها تا 100 روز به سر متصل می مانند و با سرعت متوسط 100 مو در روز می ریزند.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم نوعی آلوپسی است که یا به دلیل عدم تعادل هورمونی یا داروهای خاص ایجاد می شود.

تلوژن افلوویوم
تلوژن افلوویوم

علائم آن ریزش موی سر بیش از حد معمول میباشد یعنی بالاتر از 100 تار موی معمول در روز.

این نوع از ریزش مو معمولاً خود به خود بهبود می یابد و موها دوباره شروع به رشد می کنند.

موی کلاب

موی کلاب زمانی است که جریان خون و سلولهای تولید مو متوقف میشوند و اساساً از رشد بیشتر مو جلوگیری می کند ، این یک روند طبیعی است که در طول مرحله کاتاژن اتفاق می افتد.

ریزش نامتقارن مو

این زمانی است که یک طرف از خط موی شما شروع به کچل می کند اما طرف دیگر نه. در این حالت معمولاً بعد از مدتی طرف دیگر نیز درگیر ریزش میشود اما در بعضی موارد نادر ادامه می یابد تا اینکه یک طرف سر کاملاً طاس شده و طرف دیگر باقی بماند.

ریزش مو مربوط به شیمی درمانی

یکی از مشهورترین عوارض شیمی درمانی این است که موها ریزش می کنند و می تواند نازک شدن ساده مو تا آلوپسی توتالیس باشد (تمام موهای پوست سر می ریزد).

در بیشتر موارد با پایان درمان دوباره موها رشد می کند اما در برخی موارد لازم است که مراقبت های بعدی مانند کاشت مو انجام شود تا مو به حالت معمول خود برگردد. در بسیاری موارد موها امکان دارد به رنگ دیگری رشد کنند.

ریزش مو مربوط به شیمی درمانی و پرتودرمانی
ریزش مو مربوط به شیمی درمانی و پرتودرمانی

ریزش مو مربوط به پرتودرمانی

پرتودرمانی یک روش برای درمان بیماری هایی مانند سرطان از طریق استفاده از اشعه X با قدرت بالا در میان سایر اشعه های تخصصی است.

این اشعه می تواند به سلول های سالم و همچنین سلول های سرطانی آسیب برساند و همراه با شیمی درمانی می تواند منجر به طاسی شود.

درماتولوژی

درماتولوژی روش پزشکی برای درمان اختلالات و بیماری های مربوط به پوست ، مو ، غدد عرق ، ناخن و سایر موارد مرتبط میباشد.

درماتولوژیست – متخصص پوست

یک درماتولوژیست ، پزشکی است که در درمان انواع اختلالات پوستی و بیماری ها از جمله مواردی که مربوط به مو است ، تخصص دارد.

متخصص پوست می تواند در تصمیم گیری صحیح در مورد نحوه کنترل ریزش مو و روش دستیابی به بهترین نتیجه به شما کمک کند.

تریکولوژی

تریکولوژی رشته علمی و شاخه ای از درماتولوژی است که موها و پوست سر را بررسی می کند و در مورد روش های درمانی ممکن برای ریزش مو تحقیق می کند.

این مطالعات همچنین می تواند موارد زیادی را در مورد شخصی که موهای او مورد مطالعه است شناسایی کند. پزشکی قانونی در تحقیقات جنایی معمولاً از تریکولوژی برای تعیین خصوصیاتی مانند توده بدن ، سن ، رنگ پوست و سایر مشخصات افراد استفاده می کند.

تریکولوژیست

دانشمندی که در زمینه تریکولوژی تحقیق می کند را تریکولوژیست مینامند. تریکولوژیست با تحقیق و پرسش در مورد پیشینه مراجع، به تشخیص و راهنمایی درباره نحوه درمان ریزش مو می‌‌پردازد.

دیسکوئید لوپوس اریتماتوز

یک بیماری مزمن پوستی که بیشتر مناطق بدن را با لژیونهای پوستی قرمز درگیر می کند و معمولاً منجر به زخم شدن سر و ریزش موهای تکه ای می شود.

ریزش موی الگوی زنانه F.P.H.L

ریزش موی الگوی زنانه F.P.H.L
ریزش موی الگوی زنانه F.P.H.L

ریزش موی الگوی زنانه هنگامی است که مو در زنان در سرتاسر سر نازک می شود یک حالت ارثی ژنتیکی است و تفاوت با ریزش موی الگوی مردانه دارد این است که ریزش مو بیشتر در مرکز سر متمرکز می شود.

الگوی مردانه ریزش مو M.P.H.L

الگوی مردانه ریزش مو M.P.H.L
الگوی مردانه ریزش مو M.P.H.L

ریزش مو با الگوی مردانه نوعی بیماری ژنتیکی است که برخی مردان را حتی از سن 24 سالگی به بعد درگیر می کند و باعث ریزش مو از گوشه های خط رویش مو در جلوی سر به شکل M و قسمت بالای سر میشود و معمولاً ناحیه ریزش به مرور گسترش می یابد.

اتيوپاتوژنز

توسعه یک بیماری یا شرایط مربوط به بیماری را اتيوپاتوژنز میگویند.

فیناستراید (Propecia)

فیناستراید نوعی قرص برای درمان ریزش مو است که به صورت قرص 1 میلی گرمی ارائه می شود.

مواد شیمیایی موجود در این قرص باعث کاهش سطح هورمون هایی می شود که عامل ریزش موی سر و ایجاد طاسی میباشد.

این درمان بسیار مورد بحث قرار گرفته است ، گرچه آزمایشات نشان داده است که بیش از نیمی از افرادی که با این دارو تحت درمان قرار گرفتند رشد مو را پس از تقریباً 6 ماه نشان دادند ، لازم است که درمان به طور مداوم ادامه یابد (یک قرص در هر روز) . با قطع دارو معمولاً پوست سر به حالت اولیه خود برمی گردد، بنابراین در اکثر اوقات فیناستراید درمان موقتی است.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل در ابتدا به صورت قرص برای درمان فشار خون بالا به بازار عرضه شد و یکی از عوارض این روش درمانی رشد ناخواسته مو بود.

این عارضه جانبی محققان را به تولید یک راه حل موضعی برای درمان ریزش مو ترغیب کرد.

ماینوکسیدیل موضعی
ماینوکسیدیل موضعی

از ماینوکسیدیل موضعی در درمان ریزش مو با الگوی مردانه در مردان و ریزش مو با الگوی زنانه در خانمها استفاده می شود.

این دارو گاهی اوقات برای اشکال دیگر ریزش مو (آلوپسی) ، از جمله آلوپسی آره آتا و بعد از جراحی کاشت مو یا شیمی درمانی مفید است.

جراحی فلپ

از جراحی فلپ می توان در موقعیت های بسیار سبک ریزش مو برای جابجایی نواحی از پوست غیر کچل بر روی مناطقی که موهایشان ریخته شده استفاده کرد.

فولیکول مو

فولیکول ناحیه پایه پوست است که در آن مو به پوست متصل می شود. فولیکول مو بخشی از پوست است که هدف اصلی آن رشد سلول ها و گروه بندی آنها با هم برای ایجاد مو است. فولیکول مو غیر از لب ها ، کف دست و کف پاهای شما در سراسر بدن وجود دارد.

فولیکول مو - شافت مو - غده سباسه
فولیکول مو – شافت مو – غده سباسه

شافت مو

شافت مو یا ساقه مو از سه لایه تشکیل شده است:

مدولا – عمیق ترین لایه ساقه مو است که فقط در موهای بزرگ و ضخیم دیده می شود.
قشر – لایه میانی ساقه مو که قدرت ، رنگ و بافت الیاف مو را فراهم می کند.
کوتیکول – لایه خارجی ساقه مو نازک و بی رنگ است.

غده سباسه

غدد ترشح کننده چربی در پوست سر میباشد.

سبوم

ترشح روغنی پوست سر که از کراتین و چربی تشکیل شده است و توسط غدد سباسه مولد چربی به سطح پوست رانده می شوند

مدیریت ریزش مو

این اصطلاحی است برای روشی که جهت مقابله با ریزش مو استفاده میگردد. روش های مختلفی برای مدیریت ریزش مو وجود دارد مانند سیستم Intralace ™ یا Medi Connections و سایر موارد دیگر.

سیستم Intralace

Intralace سیستمی است که یک صفحه نازک بین مو و پوست موجود ایجاد می کند ، این صفحه شامل موهای اضافی انسان است که شکاف ها را پر می کند و باعث می شود به طور طبیعی پر و سالم به نظر برسد.

Medi Connection

Medi Connection موهایی است که می تواند برای پوشاندن مناطقی از پوست سر که ریزش مو در آنها زیاد نیست مورد استفاده قرار گیرد و به سیستم Intralace نیاز دارد و برای افزودن حجم و پنهان کردن مناطق ریزش مو مناسب هستند.

کشیدن مو

کشیدن مو علامت اصلی تریکوتیلومانیا است ، بیماری ای که به دلایل مختلفی ایجاد می شود ، و معمولاً استرس عامل اصلی آن است. فرد مبتلا اصرار غیرقابل کنترل برای بیرون کشیدن موهای خود را دارد.

جایگزینی مو

جایگزینی مو اصطلاح کلی برای جایگزینی یا پنهان کردن ظاهر موهای ریخته شده است. این کار از طریق یک کلاه گیس ساده ، یک روش جراحی یا یک روش درمانی پزشکی میتواند انجام شود.

کاشت مو

کاشت مو
کاشت مو

کاشت مو فرآیند انتقال پوست از نواحی موی سالم پوست سر به مناطقی است که رشد مو در آنها متوقف شده است ، به این ترتیب موهای موجود به طور مساوی در سراسر پوست سر پخش می شوند.

میکروپیگمنتیشن

میکروپیگمنتیشن روشی است که چندین کاربرد شامل رفع شکاف لب و ریزش مو دارد و این کار با قرار دادن رنگدانه در لایه پوستی افراد انجام می شود.

نانوژن

نانوژن یک آرایش موی محبوب و موثر پوست سر است که در آن اسپری مو می تواند نواحی طاس را پوشانده و جلوه ای طبیعی تر و حجیم تر برای موها ایجاد کند.

این اسپری مو در تنوع رنگی متناسب با موی افراد مختلف موجود است و این محصول را می توان در مناطق طاسی سبک برای کاهش طاسی استفاده کرد اما همیشه برای همه مناسب نیست.

اختلال وسواس اجباری (OCD)

وسواس ، اختلال روانی است که توانایی فرد در کنترل اجبارها را مهار می کند. این می تواند اشکال مختلفی مانند شستن بیش از حد دست ، خراشیدن و کشیدن مو داشته باشد.

اختلال کشیدن مو به طور خاص به عنوان تریکوتیلومانیا شناخته میشود و تقریباً مشابه اشکال دیگر OCD است.

تریکوتیلومانیا Trichotillomania (Trich)

یک وضعیت روانشناختی که اشتیاق اجتناب ناپذیری برای کشیدن مو از پوست سر ، بینی ، موهای صورت از جمله ابروها و مژه ها ، یا سایر موهای بدن ایجاد می کند.

علل تریکوتیلومانیا مورد اختلاف است اما بیشترین شیوع در افراد دارای استرس و فشار روانی است.

آرایش پوست سر Scalp Makeup

Scalp Makeup محصولی است که می توان با استفاده از اسپری مانند نانوژن با رنگ صحیح روی سر افراد ، ظاهر تکه های پوست سر خالی از مو را کاهش دهد.

این محصول می تواند برای ریزش موی ملایم مورد استفاده قرار گیرد اما در ریزش موی متوسط تا بیش از حد بسیار موثر نیست.

کاهش پوست سر

این روش درمان جراحی ریزش مو شامل از بین بردن نواحی طاس سر و کشیدن بخش ها پوست سر دارای موهای سالم است.

بیمار مورد نظر باید موهای ضخیمی در ناحیه کشیده داشته باشد تا بتواند این کار را انجام داد، زیرا در غیر این صورت موهای نازک می ریزد و درمان بی اثر است.

موی مصنوعی

موی مصنوعی، موی پلاستیکی الیافی است که می توان از آن بر روی موها و یا برای بافتن در موهای واقعی استفاده کرد تا ظاهر موی پرتری ایجاد کند.

موی مصنوعی به طور کلی در کلاه گیس ها و اکستنشن مو استفاده می شود و شما همچنین می توانید اکستنشن موی انسان استفاده کنید که همانطور که از نام آن مشخص است از تارهای موی انسان ساخته شده است.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو
مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یک روش پزشکی است که شامل تجویز موادی است که با توجه به نوع و درجه آسیب شناسی مورد درمان، از طریق تزریق محلول داخل پوست انجام میگیرد.

محلولی که تزریق می شود می تواند حاوی تنوع زیادی از مواد معدنی ، ویتامین ها ، اسیدهای آمینه ، اسیدهای نوکلئیک و آنزیم های مشترک باشد. ترکیب نهایی که تجویز می شود به نیازهای هر بیمار بستگی دارد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید