پی آر پی (PRP) برای درمان ریزش مو

کم مویی یا ریزش مو در خانم ها و آقایان موجب نگرانی می شود. افراد در مواجهه با مشکل ریزش مو به دنبال درمان، یا توقف این مشکل هستند. از طرفی، معمولا موی سر در زیبایی فرد تاثیر چشمگیری دارد؛ بنابراین انتخاب روش درمان اهمیت بسیاری دارد.

پی آر پی برای درمان ریزش مو از روش های درمانی رایج است. طبیعی است که در مواجهه با روش پی آر پی سوالات زیادی به ذهن شما برسد. سوالاتی همچون: پی آر پی چه معنایی دارد؟ این روش چه فواید و ضررهایی دارد؟ آیا روش امن و قابل اطمینانی است؟ هزینه انجام تزریق چقدر است؟. در مقاله زیر به این سوالات و ابهامات دیگر  پاسخ داده می شود. در ادامه با ما همراه باشید.

پی آرپی برای درمان ریزش مو

درمان پی آر پی چیست؟

شروع استفاده از پی آر پی به سال 1980 بر می گردد. پی آر پی به معنای پلاسمای با پلاکت غنی شده است. پلاسما بخش مایع خون است که به آن خوناب هم می گویند. پی آر پی برای درمان ریزش مو جز روش های مطرح برای درمان کم مویی است. علت  اهمیت این روش، استفاده از خون خود فرد و تزریق آن به بخشی از پوست سر است که دچار ریزش یا کم مویی شده است.

تعدادی از پزشکان این حوزه ادعا می کنند که روش پی آر پی چون باعث خون رسانی به فولیکول مو می شود و با خود فاکتورهای مربوط به ترمیم و رشد را همراه می آورد، موجب می شود مو به صورت طبیعی رشد کند. ذکر می شود که ساقه مو در این فرآیند ضخیم می شود. این روش هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر روش ها استفاده می شود. تحقیقات برای اثبات اثربخشی روش درمانی مذکور همچنان ادامه دارد.

پی آرپی برای درمان ریزش مو

فرایند درمان پی آر پی

پی آر پی برای درمان ریزش مو در سه مرحله صورت می گیرد. بین مراحل 4 تا 6 هفته وقفه لازم است. برای ماندگاری و اثربخشی درمان معمولا بعد از 4 تا 6 ماه تکرار تزریق باید صورت گیرد. در ژاپن تا 30 جلسه درمان با فواصل 3 هفته ای انجام می گیرد که نتایج فوق العاده ای را بهمراه داشته است.

مرحله اول

در مرحله اول خون از بازوی فرد گرفته می شود؛ سپس خون در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می گیرد. سانتریفیوژ دستگاهی است که با سرعت بالا حرکت می کند. این سرعت زیاد گلبول های قرمز خون را از پلاسما جدا می کند. همان طور که قبلا ذکر شد عامل اصلی در انجام پی آر پی برای درمان ریزش مو استفاده از پلاسما است.

مرحله دوم

در مرحله دوم پلاسمای حاوی پلاکت را مجدد با سرعت بالا سانتریفوژ میکنند و تمام پلاکت موجود را در انتهای لوله جمع می کنند. در این مرحله مایع بالای لوله که خالی از پلاکت است دور ریخته شده و الباقی آن که مملو از پلاکت است برای درمان برداشته می شود

مرحله سوم

در مرحله سوم تزریق صورت می گیرد. با تزریق همان پلاسمای غنی از پلاکت را به پوست سر وارد می کنند. با سرنگ در این مرحله پلاسما را وارد مناطقی از پوست سر می کنند که نیاز به تزریق دارد. هر چند ماه یکبار این عمل تکرار می شود تا نتیجه به صورت پایدار حفظ شود.

اثرات جانبی پی آر پی

از آن جایی که خون خود فرد به پوست سر تزریق می شود، خطر ابتلا به بیماری واگیر دار وجود ندارد. مانند هر تزریق دیگر پی آر پی برای درمان ریزش مو ممکن است اثرات منفی داشته باشد. البته تنها عارضه ای که ممکن است بوجود بیاید عفونت ناحیه تزریق است که خوشبختانه با رعایت مسایل بهداشتی میتوان به راحتی از این عارضه جلوگیری کرد.

در مورد همه این اثرات جانبی، قبل از تزریق با پزشک خود صحبت کنید. در واقع با ارایه اطلاعات، پزشک شما میزان خطر را مورد بررسی قرار می دهد.

پی آر پی برای چه کسانی انجام پذیر نیست؟

با وجود دارا بودن شرایط زیر ممکن است پزشک معالج، شما را برای تزریق پی آر پی مناسب نداند:

اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده، می کنید.

به مدت طولانی از سیگار استفاده می کنید.

از الکل یا مواد مخدر استفاده کرده اید.

از طرفی وجود بیماری ها و شرایط زیر نیز موجب عدم انتخاب شما برای تزریق پی آر پی برای درمان ریزش مو است:

  • وجود عفونت های شدید
  • بیماری سرطان
  • بیماری های مزمن کبدی
  • بیماری های مزمن پوستی
  • اختلال در عملکرد گردش خون
  • اختلالات انعقاد خون
  • سندرم اختلال عملکرد پلاکت (در این اختلال تعداد پلاکت های خون بسیار کاهش می یابد. زمانی که تعداد پلاکت های خون به کمتر از 50.000 کاهش یابد، نام اختلال عملکرد پلاکت را به خود اختصاص می دهد.)
  • بیماریهای سیستمیک (وقتی چند بافت و اندام مختلف بدن یا همه بافت ها و اندام ها دچار بیماری باشند)
  • سپسیس (بیماری ای است که واکنش بدن به دنبال عفونت است به این بیماری گند خونی هم گفته می شود.)
  • ابتلا به پرکاری شدید تیرویید

هزینه های درمان روش پی آر پی

در مورد هزینه های پی آر پی برای درمان ریزش مو عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود:

  • از چه ابزار و تجهیزاتی استفاده می شود.
  • چه مولفه های مواد مغذی برای تزریق اضافه می شود.
  • در کدام کلینیک کار پی آر پی برای درمان ریزش مو انجام می شود.

معمولا بیمه، هزینه درمان را برعهده نمی گیرد. بنابراین باید دقت کنید تا انتخاب درستی داشته باشید. شما با توجه به شرایط خود و مولفه هایی که ذکر شد باید تصمیم بگیرید. یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه، میزان مویی است که دچار ریزش شده یا از دست داده اید.

سخن آخر

معمولا در انتخاب روش های درمان تردیدهای زیادی با فرد همراه است. شما ممکن است نگران باشید که از روشی برای درمان کم مویی یا ریزش مو خود استفاده کنید، نتیجه مورد نظر به دست به دست نیاید. در این مقاله تلاش کردیم تا حدی تردیدها و نگرانی شما را پاسخ دهیم. حتما شرایط خود را با پزشک و کادر درمان خود در میان بگذارید. در مورد مکانی که قرار است عمل تزریق را انجام دهید بررسی های لازم را انجام دهید. زمانی تصمیم بگیرید که به اطمینان مورد نظر دست یابید.

Source: www.healthline.com

نوشته های مرتبط
8 دیدگاه

سلام آيا ضروري است قبل از عمل کاشت موی طبیعی ريزش مو متوقف شود؟

تاکنون هیچ گونه دارویی که بتواند ریزش مو را کاملا متوقف کند اصولا ساخته نشده ولی نکته مهمی که باید به ان اشاره کرد آن است که اگر قرار باشد کاشت مو در نواحی از سر که هنوز دچار طاسی کامل نشده و در واقع لابلای موها انجام شود احتمال بروز پدیده ای به نام shok loss پس از کاشت مو وجود دارد ،در اثر این پدیده موهای قبل از انجام به دلیل وارد امدن استرس به انها دچار ریزش شدید،سریع و غیر قابل بازگشت میشوند.
قرص فیناستراید میتواند با درصد بسیار بالایی احتمال بروز چنین پدیده ای را کاهش دهد. به همین دلیل اکثر پزشکان با تجربه در کاشت مو در چنین مواردی از چندین ماه قبل از کاشت مو این داروها را تجویز می نمایند. از سوی دیگر هرچه سرعت ریزش موها قبل از کاشت مو کاهش یابد و این موها حفظ گردد پس از کاشت مو و رشد موهای کاشته شده مسلما پرپشتی موها بیشتر و ظاهر طبیعی تری برای شخص ایجاد میگردد. بنابراین تلاش در جهت حفظ موهای باقیمانده همزمان با انجام کاشت موی طبیعی کاملا عاقلانه و امری منطقی خواهد بود.

آیا میتوان مقدار ریزش مو در اینده را پیش بینی کرد؟

سلام در مورد ریزش موی آندروژنیک میتوان با آزمایش های ژنتیکی ریزش مو در آینده را بررسی کرد.

سلام برای ریزش موی سکه ای پی آر پی جواب میده؟

سلام روش PRP در حال حاضر بیشترین کاربرد را در درمان ریزش موی سکه ای (Alopecia areata ) دارد.
prp عبارتست از تزریق پلاسمای تغلیظ شده از پلاکتها در نقاط کم پشت یا عاری از مو که بر طبق آخرین تحقیقات موجود امکان موفقیت آن تا 60 % میباشد.

ايا روشي براي افزايش ضخامت موها وجود دارد؟

سلام با استفاده از یکسری روش ها مانند مزوتراپی و پی آرپی و تزریق هیر فیلرها میتوان کمک کرد به ضخیم شدن موها.

یک پاسخ بنویسید