چطور دوش بگیریم؟

دوش گرفتن برای داشتن یک روز خوب از جمله مسایل واجب است اما چطور به صورت درست و اصولی دوش بگیریم.

متخصصان پوست و مو به ما درین زمینه توصیه هایی کرده اند که خواندن آنها را به همه توصیه میکنیم.

زیاد حمام نکنید

طبق گفته متخصصان پوست اگر کسی فعالیت بدنی زیادی ندارد و یا ورزش بصورت روزانه نمیکند و تعریق کمی دارد نیازی به دوش گرفتن روزانه نیست.

بصورت معمول یک روز در میان برای کسانی که یک فعالیت معمول را در طی روز انجام میدهند کافیست.

در حالت عادی یک روز درمیان دوش بگیریم
در حالت عادی یک روز درمیان دوش بگیریم

در مورد افراد سالمند و بچه های زیر 5 سال هم دوش گرفتن زیادی موجب خشکی پوست و ایجاد اگزما و مشکلات حساسیتی بیشتری خواهد شد.

افراد خیلی کمی وجود دارند که نیاز به دوبار دوش گرفتن در روز دارند. اگر قرار به دوش گرفتن زیاد باشد باید بدانیم نیاز به شستن با شوینده نسبت به حالت عادی کاهش یافته نقاط خاصی از بدن فقط نیاز به شستشو دارند که شامل زیر بغل . ناحیه جنسی و پاها میشود.

زمان دوش گرفتن را کوتاه تر کنید

زیاد ماندن در زیر دوش موجب شسته شدن بیشتر پوست و مو از مواد روغنی طبیعی بدن خواهد شد و بخصوص در افراد دارای زمینه حساسیت پوستی موجب بروز خشکی پوست و اگزما خواهد شد.

برای جلوگیری از حساسیت پوست ، زمان دوش گرفتن را کوتاه تر کنید
برای جلوگیری از حساسیت پوست ، زمان دوش گرفتن را کوتاه تر کنید

بنابراین متخصصان پوست برای افراد با پوست خشک توصیه به حداکثر 5 دقیقه دوش گرفتن را دارند.

چطور دوش بگیریم؟ با آب داغ دوش نگیرید

آب داغ باعث پاک شدن سطح پوست از روغنها و رطوبت طبیعی خواهد شد و موجب خشکی پوست میگردد بخصوص در بچه ها و افراد مسن دوش آب داغ خشکی شدیدتری ایجاد میکند.

چطور دوش بگیریم؟ با آب داغ دوش نگیرید
چطور دوش بگیریم؟ با آب داغ دوش نگیرید

برای موها هم آب داغ موجب آسیب پوست کف سر و همچنین کدورت پوستی خواهد شد و متخصصان طب سنتی هم یکی از علل سفید شدن موها را داغی آب حمام میدانند.

یادمان باشد برای براق شدن و شفاف شدن موها از دوش آب سرد نتیجه بهتری خواهیم گرفت. دمای آب در حدی که احساس سرما نکنیم بهترین دما برای دوش گرفتن است.

موهای خود را بیش از حد شامپو نزنید

با توجه به قدرت پاک کنندگی شامپوها روی چربی پوست و مو، استفاده از شامپوی مناسب در کمترین حد قابل استفاده از سوی متخصصان پوست و مو توصیه میشود.

هنگام دوش گرفتن بیش از حد شامپو نزنید
هنگام دوش گرفتن بیش از حد شامپو نزنید

زیاد شامپو زدن باعث خشکی پوست سر و کدورت آن خواهد شد. همپنین بعلت وجود برخی مواد مثل سولفات در شامپو موهای رنگ شده دچار کاهش رنگ و موهای خاکستری ممکن است سفید شوند.

حداقل هفته ای یکبار از شامپوی مناسب استفاده کنید

موها حداقل به یک نوبت شامپو زدن در طول هفته نیاز دارند توصیه میشود شامپوی مناسبی در این زمینه تهیه و استفاده شود.

شامپوهای مخصوص موهای خشک قدرت شویندگی بسیار کمتری از شامپوی مخصوص موهای چرب دارند و استفاده اشتباه از شامپوها میتواند باعث مشکلاتی برای پوست سر و موهای شما شود.

چطور دوش بگیریم؟ مناطی از بدن که بیشتر کثیف میشوند را بیشتر بشویید

زیر بغل، ناحیه جنسی و پاها از نظر آلودگی بیشتر نیاز به شستشو دارند. صابون مورد استفاده هم مثل شامپو باید متناسب با خشکی یا چربی پوست استفاده شود. پوست خشک نبایستی خشک تر شود و پوست چرب باید به خوبی شسته شود.

چطور دوش بگیریم؟ مناطق کثیف تر را بیشتر بشویید
چطور دوش بگیریم؟ مناطق کثیف تر را بیشتر بشویید

استفاده از شامپو بدن از نظر بهداشتی برای استفاده مناسبتر است و مزیت بیشتری نسبت به صابونها ندارد. استفاده از شوینده مناسب چه صابون و یا چه شامپو بدن باید در جهت کم کردن چربی پوست و یا افزایش رطوبت در پوستهای خشک باشد.

چطور دوش بگیریم؟ شستشوی بدن خود را از بالای سر شروع کنید

شستشوی خوب از سمت سر شروع و در پاها خاتمه میابد. رعایت ترتیب شستشو و شستن با حوصله و دقیق اما سریع از محاسن افرادی است که به سلامت پوست و موی خود اهمیت میدهند.

زیاد نشویید،  زیاد زیر دوش نمانید، از شوینده مناسب استفاده کنید و با آب سرد حمام کنید.

حتما بعد از حمام خود را خشک نمایید

با توجه به ایجاد خشکی پوست در افرادی که پس از استحمام خود را خشک نمیکنند توصیه متخصصان پوست به خشک کردن با حوله همیشه بعنوان یک اصل مهم در خاطرتان باشد.

بعد از حمام خود را خشک نمایید
بعد از حمام خود را خشک نمایید

بخصوص خشک کردن مناطقی از بدن که دارای چین خوردگی است مثل :

پشت گوشها، زیر بغل، آرنج، زیر سینه ها در خانمها، ناحیه کشاله ران و شکاف باسن و پشت منطقه زانو ها و بین انگشتان پا

بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده پوست استفاده نمایید

یکی از نکات کلیدی در جلوگیری از خشکی پوست استفاده از محلولها یا کرمهای مرطوب کننده پس از شستشوی پوست است به نحوی که 3 تا 5 دقیقه بعد از دوش گرفتن باید اقدام به مرطوب کردن پوست نمود تا از بروز خشکی و حساس شدن پوست جلوگیری شود.

این مرطوب کننده ها میتوانند به همراه اسانس یا عطرهای گیاهی استفاده شوند ولی در کسانی که اگزما و حساسیت پوستی دارند استفاده از ترکیباتی که عطر و بو دارند قدغن است.

آقایان برای اصلاح ریش در حمام وقت صرف نکنند

اصلاح و تراشیدن ریش در حمام گرچه راحتر انجام میشود ولی بعلت ایجاد تورم در پوست و موهای سر و احتمال آسیب به مو و پوست از صرف وقت زیادی برای این کار احتراز کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید