چه عواملی باعث ریزش مو بعد از رنگ آمیزی دائمی مو می شود؟

همه کسانی که موهایشان را رنگ میکنند احتمالا تجربه ریزش مو داشته اند. در این باره با ما باشید تا بگوییم آیا این ریزش مو طبیعی است یا نیاز به پیگیری دارد.

مو چگونه رنگ می گیرد؟

همه آرایشگران حرفه ای برای افزایش رنگ پذیری موها از ترفند قلیا-خنثی-اسید استفاده میکنند . ابتدا موها با شامپوی قلیایی شسته و کوتیکولهای مو از ساقه فاصله میگیرند سپس موها در مجاورت محلول رنگ بر(اکسیدان)  قرار گرفته و رنگدانه آن جدا می شود. مو یک بار دیگر شسته شده  سپس در مجاورت رنگ قرار میگیرد و رنگ میگیرد، در آخر با شامپوی اسیدی موها شسته می شود و کوتیکول های باز شده بسته میشوند و رنگ کردن با اضافه شدن یک نرم کننده به پایان میرسد.

میدانیم محیط قلیایی باعث باز شدن کوتیکولها و شاخه های ساقه مو می شود و محیط اسیدی موجب بسته شدن و نرمی موها می گردد. این تغییر محیط قلیایی به اسیدی و دستمالی موها در چند نوبت و سشوار کشیدن موها پس از رنگ آمیزی موجب ضعیف شدن موها گشته موهایی که در مرحله ریزش یا تلوفاز هستند دچار ریزش خواهند شد.

چه عواملی باعث ریزش مو بعد از رنگ آمیزی دائمی مو می شود؟

ریزش مو پس از رنگ آمیزی مو به دلیل دستکاری ساقه مو در طی رنگ آمیزی امری رایج است. اما این ریزش مو اگر بیش از دوهفته طول نکشد مرضی محسوب نمیگردد.

عواملی که باعث ریزش مو به علت رنگ کردن میشوند شامل:

  • رنگ کردن زیاد در طی یک سال: گقته میشود بیش از سه بار رنگ کردن کلی در طی سال احتمال ریزش مو را زیاد میکند
  • دستکاری زیاد بعد از رنگ کردن: اتو و سشوار با حرارت بالا هم به همراه رنگ کردن موجب افزایش ریزش مو میشود. موهای رنگ شده از نظر متخصصان موهایی ضعیف محسوب شده و با کمترین تحریک خواهند ریخت.

موهای رنگ شده خشک و نازکتر خواهند بود پس استفاده از شامپوهای مناسب موهای رنگ شده ضرورت دارد.
 

محصول مناسب
شامپو فولیکا مخصوص موهای رنگ شده

شامپو فولیکا مخصوص موهای رنگ شده

موهای رنگ شده، مش و یا های لایت شده نیاز به مراقبت ویژه ای در برابر عوامل نامطلوب و استرس زای روزانه نظیر مواجه با اشعه ماورای بنفش نور خورشید، شستشوی متناوب موها و آلودگی هوا دارند.

 

اگر دچار ریزش مو پس از رنگ کردن شدیم چه کنیم؟

ابتدا بررسی این مسأله اهمیت دارد که قبل از رنگ کردن ریزش مو نداشته اید؟ مطمنن رنگ شدن موهای در حال ریزش تشدید در ریزش موی شما ایجاد خواهد کرد.

چه عواملی باعث ریزش مو بعد از رنگ آمیزی دائمی مو می شود؟

اگر ریزش مو دارید بهتر است که موهای خود را رنگ نکنید یا از محصولات رنگی با اکسیدان ضعیف استفاده کنید . مواد اکسیدان استاندارد برای رنگ کردن موها  سه غلظت 3و 9 و 12 درصد دارد به این ترتیب که اکسیدان 12 درصد برای موهایی که تا به حال رنگ نشده اند و رنگهای سفید و خاکستری  طبیعی استفاده میشود. اکسیدان 9 برای رنگ موهای قهوه ای و کمی تیره و اکسیدان 3 درصد برای موهای رنگ شده بلوند استفاده میشود. استفاده نامناسب از اکسیدان هم موجب تخریب کوتیکولها و اصطلاحا سوختگی مو میشود که موی تخریب شده، کدر و وز دیده میشود.

گفته میشود رنگ کردن به رنگهای روشن تخریب بیشتری بر کوتیکول مو میگذارد و توصیه میکنند برای رنگهای روشن بهتر است به آرایشگاهی مراجعه شود که بصورت حرفه ای رنگ کردن مو را انجام میدهد تا با تجربه بیشتری که این آرایشگران در این زمینه دارند آسیب کمتری به موهای شما زده شود.

همچنین ثابت شده رنگهای پایه گیاهی ضرر کمتری برای موها دارند و توصیه میشود در صورت تمایل به رنگ کردن موهایتان از این رنگها استفاده کنید.

البته قابل ذکر است رنگهای با کیفیت و معتبر اکثرا پایه گیاهی دارند و با پرسش از فروشنده یا آرایشگر خود در این زمینه میتوانید بیشر اطلاع یافته با خیال راحت تری به رنگ کردن موهایتان بپردازید.

حال اگر دچار ریزش مو به علت رنگ کردن شدیم چه کنیم؟

باید گفت اگر قبلا دچار ریزش مو بوده اید و با رنگ کردن موهایتان این ریزش مو بیشتر شده و تا به حال برای این موضوع به پزشک مراجعه نکرده اید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید.

درمان ریزش مویی که با رنگ کردن تشدید شده قویا تاکید میگردد و بهتر است از مصرف خودسرانه دارو در این زمینه خوداری کنید. اما اگر قبلا ریزش مو نداشته اید و اکنون با رنگ کردن موهایتان دچار ریزش مو شده اید با کمی صبر کردن ممکن است وضعیت ریزش موی شما به حالت معمول بازگردد. این فرصت شامل دو تا چهار هفته پس از رنگ کردن موهاست. اگر پس از چهار هفته ریزش موی شما ادامه داشت برای رفع مشکل و بررسی بیشتر به پزشک معالج مراجعه کنید.

آیا شامپوی موی رنگ شده برای جلوگیری از ریزش موی رنگ شده مناسب است؟

باید گفت در اساس شامپوی موهای رنگ شده دو کار را انجام میدهند.

  • نرم کردن موهایی که به علت ماده رنگی و عملیات رنگ کردن دچار خشکی شده اند
  • کمک به ماندگاری موهایی که رنگ شده اند

یعنی شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده موجب لطافت و ماندگاری بیشتر موهای شما شده میتوانند تا حد زیادی شما را در استفاده از مواد دیگر مثل نرم کننده ها بی نیاز کنند

خصوصیت اصلی شامپوی موهای رنگ شده عدم وجود سولفات است. سولفات موجب ایجاد کف و افزایش قدرت شویندگی شامپو میشود. اما در محصولات شوینده برای موهای رنگ شده این ماده حذف و تاثیر خشک کنندگی سولفات بر روی مو برطرف شده است.

نتیجه

باید بگوییم با دانستن آسیبهایی که رنگ موهای نامرغوب یا عدم آگاهی از روش صحیح رنگ کردن به موهای ما میزند باید رنگ کردن مو را به متخصصان آن، که آرایشگران حرفه ای در این زمینه هستند، سپرد. اینکه آیا ریزش مو میتواند به علت رنگ کردن موها باشد بله اما اینکه رنگ کردن مو حتما موجب ریزش مو میشود باید گفت خیر. پس بدون ترس با تصمیم گیری ومطالعه میتوانیم ظاهری خوب داشته باشیم و اگرهم ریزش مو داریم برای درمان آن به متخصص مربوطه مراجعه کنیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید